جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4466- تاریخ : 1398/12/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

مشاور وزير آموزش و پرورش تشريح کرد:
پيش‌بيني سناريوها براي احتمال تداوم تعطيلي مدارس

يك معرفي، يك خوانش؛
اين ببر سفيد بسيار با استعداد است!


ايگديراسيل؛ درخت جهاني


در اين روزهاي کرونايي به فکر سلامتي «پاکبان‌ها» باشيم


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 مشاور وزير آموزش و پرورش تشريح کرد:
 پيش‌بيني سناريوها براي احتمال تداوم تعطيلي مدارس 

به گزارش پانا، عبدالرسول عمادي، مشاور وزير آموزش و پرورش مي گويد که تاکنون يک ماه تعطيلي براي مدارس وجود داشت که ممکن است بعد از عيد نوروز هم تداوم يابد. براي اين موضوع حداقل 5 سناريو پيش بيني شده است که در جلسه شوراي معاونان بررسي مي‌شود.
او درباره نقش معلمان در اين ايام گفت: برنامه اي که طراحي شد و توسط مديران مدارس مراقبت مي‌شود اين است که ارتباط معلم و دانش‌آموز از طريق فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي برقرار باشد. تا جايي که در استان‌ها رصد شده اين ارتباط برقرار است و طوري نبوده که معلمان اقدامي نکرده باشند.


 يك معرفي، يك خوانش؛
 اين ببر سفيد بسيار با استعداد است! 

عنوان كتاب: ببر سفيد
نويسنده: آراويند آديگا
برگردان: ابوالفضل رئوف
راوي کتاب «ببر سفيد»، بالرام حلوايي، متعلق به کاست شيريني‌فروش‌هاي هند است و در روستايي در شمال هند زندگي مي‌کند که بالرام آن‌جا را ظلمت يا تاريکي مي‌خواند. در کودکي، اسمي ندارد و پسر ناميده مي‌شود. در دبستان معلم نام رامبال را برايش انتخاب مي‌کند و رامبال از سوي بازرس مدرسه ببر سفيد خطاب مي‌شود. او کودک بااستعدادي است که بايد بورس بگيرد و به دانشگاه برود اما زندگيِ در ظلمت او را به کار در قهوه‌خانه مي‌کشاند. بالرام با تلاش و کوشش بسيار رانندگي ياد مي‌گيرد و به خدمت اربابي درمي‌آيد و با او به دهلي مي‌رود. به قول بالرام در هند راننده‌ها فقط رانندگي نمي‌کنند بلکه يک راننده در واقع خدمتکار، آشپز، پادو و ... است. سرانجام او که ديگر اين همه تحقير را برنمي‌تابد اربابش را به قتل مي‌رساند و پس از گريختن از صحنه جنايت به منطقه خوش آب و هواي بنگلور در جنوب هند مي‌رود تا دست به کارآفريني بزند.در کتاب «ببر سفيد» شخصيت‌ها به‌خوبي تعريف مي‌شوند. صحنه‌پردازي‌ها واضح و ملموس است و خواننده مي‌تواند شناختي کلي از جامعه هند، مردم و اعتقادات‌شان و هم‌چنين از زندگي و روابط خانوادگي و اجتماعي آن‌ها به‌دست آورد. در اين کتاب نويسنده به بهانه روايتِ زندگي خود، به نقدِ شرايط، فرهنگ و فساد حاکم بر جامعه هند مي‌پردازد و خواننده را با فضاي اين کشور، فاصله طبقاتي و باورها و رفتارهاي هر دو طبقه ثروتمند و فقير هند آشنا سازد. نويسنده توانسته است با بياني طنزگونه از شدت تلخي و سياهي داستان بکاهد و با استفاده از روش‌هاي رايج در رمان‌هاي پليسي، خواننده را با قصه همراه کند و روايتي پرکشش و جذاب به‌وجود آورد.
کتاب «ببر سفيد» در فهرست آثار مناسب شوراي کتاب کودک قرار دارد و براي نوجوانان علاقمند به رمان‌هاي بزرگسال مناسب است.
درباره نويسنده
آراويند آديگا (زاده 1974) نويسنده و روزنامه‌نگار هندي/ استراليايي است. او در سال 2008 به خاطر رمان «ببر سفيد» موفق به دريافت جايزه ادبي بوکر شد. «ببر سفيد» نخستين اثر اين نويسنده است و پس از آن آراويند آديگا دو کتاب ديگر نوشته است.


 ايگديراسيل؛ درخت جهاني 

ايگدراسيل يا يگدراسيل (Yggdrasil) درخت جهان در اساطير اسکانديناوي (نورس)، که شاخه‌هاي آن تکيه‌گاه مرکزي کيهان به شمار مي‌رفت. درخت زبان گنجشکي که نُه عالم جهان وايکينگ‌ها بر آن قرار گرفته‌اند و در اساطير آن‌ها جايي خاص دارد. نام‌هاي ديگر ايگدراسيل عبارت‌اند از: آسک ايگدراسيل، چوب هودميمير، لائراد و اسب اودين.
در اساطير اسکانديناوي، ايگدراسيل که به معناي «اسب آن يگانه هراس‌انگيز» است، و درخت جهاني نيز ناميده مي‌شود، درخت زبان گنجشک عظيمي است که همه قسمت‌هاي جهان (جهان اسطوره‌اي اسکانديناوي نُه بخش دارد) را به هم پيوند داده و حفاظت مي‌کند. ايگدراسيل ريشه‌هاي متعدد و طولاني دارد که ما تنها از محل سه ريشه آن با خبريم:
يک ريشه در آسگارد است و در زير آن چاه سرنوشت، اورداربرونر، قرار دارد که نورن‌ها از آن مراقبت و نگهباني مي‌کنند. دومين ريشه، به يوتون‌هايم مي‌رسد که در چاه خرد، ميميزبرونر، نفوذ کرده بود، جايي که اودين در بازگشت از آن به خاطر نوشيدن آب، يکي از چشم‌هايش را در آنجا رها کرده بود؛ و اما سومين ريشه شناخته شده ايگدراسيل، در نيفل‌هايم و بر فراز چاهي است که به هورگلمير مشهور است و گفته شده که رودخانه‌هاي بسياري از آن سرچشمه مي‌گيرند.
گفته شده که در راگناروک، سورت، هيولاي آتشين و فرمانرواي موسپل‌هايم، ايگدراسيل را به آتش مي‌کشد. طبق برخي روايات، درخت از اين آتش‌سوزي نجات مي‌يابد و نه تنها خود درخت بلکه دو انسان به نام‌هاي ليف و ليفتراسير که درون آن مأوا گرفته‌اند زنده مي‌مانند تا در جهاني که پس از راگناروک خلق مي‌شود به زندگي ادامه دهند.
comicsquad.ir


 در اين روزهاي کرونايي به فکر سلامتي «پاکبان‌ها» باشيم  

رئيس اداره محيط زيست انساني استان تهران با اشاره به اين‌که اگر ماسک و دستکش‌هاي يکبار مصرف بدون پوشش در سطل‌هاي زباله رها شوند مي‌تواند به کانوني براي انتشار ويروس کرونا تبديل شوند، گفت: به فکر «پاکبان»هايي باشيم که اين پسماندها را مديريت و جمع‌آوري مي‌کنند چراکه آنان جزوي از مردم هستند و سلامتي‌شان براي ما مهم است.
رييس اداره محيط زيست انساني استان تهران با اشاره به اين‌که لوازم حفاظتي اعم از دستکش و ماسک هميشه در مراکز درماني براي مواجهه با بيماري‌هاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گرفت و به‌عنوان پسماندهاي عفوني طبقه‌بندي و دفع مي‌شد، گفت:‌ اکنون در شرايط اپيدمي «ويروس کرونا» استفاده از اين اقلام گستردگي پيدا کرده است و اين نوع پسماندها در خانه‌، محل کار، خيابان و جامعه توسط مردم استفاده و توليد مي‌شود.
tnews.ir


 يواشكي 

راه زندگي، طولاني است!
آذر فخري

اين‌رو يواشكي به شما مي‌گم كه زندگي براي ما يك مسير طولاني است. پيمودن اين مسير طولاني اونطوري كه فكر مي‌كنيم چندان هم آسون نيست.
براي همين به صلاح‌مون هست كه براي طي كردن اين مسير طولاني دو توشه و گنجينه مهم رو به همراه داشته باشيم؛ اولي احتياط كردنه، تا از مسير اصلي‌مون منحرف نشيم و دومي مدارا كردنه تا بتونيم دوستان و همراهان‌مون رو در اين مسير در كنار خودمون نگه داريم.


 دل گويه 

حفظ خلق و خوي مثبت
ما بايد در طول شبانه‌روز دائما به سراغ احساسات سازنده و هيجانات مثبت برويم. هم‌چنين اين احساسات و هيجانات مثبت را از درون خود طلب کنيم و به هيچ‌وجه در دنياي بيرون دنبال محرک براي مثبت شدن و حس خوب داشتن نگرديم.
اين دومي خيلي مهم است و مي‌گويد در بدترين شرايط، اين خودِ ما هستيم که مسئوليت حس خوب يافتن و حفظ آن‌را به عهده داريم.
ما نه تنها بايد تکنيک‌هاي ايجاد حس خوب و مثبت در خود، مستقل از شرايط بيرون را ياد بگيريم و در آن‌ها ورزيده شويم، بلکه بايد اين مهارت را به تمام کساني که با آن‌ها برخورد مي‌کنيم هم آموزش دهيم.
ما مي‌توانيم به تك تك اطرافيان خود ياد دهيم که در بيرون وجود خود دنبال مشوق و محرک براي تجربه حس خوب نگردند و در بدترين شرايط کاري و زندگي نيز، حس خوب و مثبت را درون خود خلق و حفظ کنند. به اين ترتيب ياد مي‌گيريم که در ضعف‌ها، قوت ‌ها را ببينيم و در تهديدها، فرصت‌ها را.
از كتاب: نگاهي نو به هفت مهارت کوانتومي


 سرمقاله 

تعطيلي مدارس، فرصتي مناسب براي ارتباط والدين و فرزندان
آذر فخري
يكي از مشكلات نسل جديد و والدين آن‌ها اين است كه خيلي كم با يكديگر صحبت مي‌كنند؛ به دلايلي مانند شاغل بودن والدين، پرحجم بودن كار درسي دانش‌آموزان و برنامه‌هايي كه مدارس براي كنكور در نظر گرفته‌اند و نيز فراگيربودن استفاده کردن بودن از اسمارت‌فون‌ها و ...
اما اينك با روزهاي تعطيلي كه به دليل اپيدمي بيماري پيش آمده و نيز تعطيلات نوروز كه درراه است، اين فرصت براي والدين و فرزندان‍شان هست كه بتوانند در كنار يكديگر هم برخي كارها و بازي هاي مشترك انجام دهند و هم درباره مسائل مختلف با يكديگر صحبت كنند. مي‌توانند با هم فيلم ببينند و با يكديگر فيلم را نقد كنند، مي‌توانند با هم كتاب بخوانند و درباره كتاب با همديگر صحبت كنند.
حتي مي‌توانند با همكاري يكديگر كاردستي‌هاي ساده‌اي بسازند و از ايده‌هاي همديگر در اين مورد استفاده كنند. مي‌توانند ايده‌هاي جديدي براي نحوه گذراندن تعطيلات براي همديگر ارائه بدهند. والدين مي‌توانند با بازي كردن با فرزندان‌شان، وارد دنياي گاه پرپيچ و خم آنان شوند و از نحوه فكر كردن و فعاليت‌هاي ذهني آنان سردربياورند.
ما در هزاره سوم، با نسلي مواجه هستيم كه بسيار متفاوت‌تر از والدين‌شان مي‌انديشند و سوداهايي شگفت‌انگيز در سر دارند؛ افكار و سوداها و بلندپروازي‌هايي كه گاهي والدين به دليل مشغله زياد و يا شكاف نسلي كه به وجود آمده، ناتوان از درك آن‌ها هستند. اما گفت‌وگو در مورد اين مسائل و جست‌وجو درباره آن‌ها در گوگل، موجب نزديك‌تر شدن والدين با فرزندان‌شان مي‌شود و اين فاصله به تدريج خواه ناخواه پر مي‌شود.
مهم اين است كه هر دو طرف احساس كنند كه به يك خانواده همدل تعلق دارند و قرار است در رسيدن به هدف، به همديگر كمك كنند. اين هدف براي هر كدام از افراد خانواده مي‌تواند متفاوت باشد و درك اين تفاوت‌ها و احترام گذاشتن به آن‌هاست كه به خانواده پويا و در حال رشد، معنا مي‌دهد. در واقع فرصت‌هايي از اين دست، مي‌تواند حتي نگرش والدين و فرزندان را نسبت به خانه و خانواده و انتظارهايي كه بايد از هم داشته باشند، تغيير دهد و همين تغيير يعني درك در جهت رشد و رسيدن به هدف.
چنين است كه والدين در يك حركت هوشمندانه، بايد به‌طور نامحسوس، زمام اداره تعطيلات را در دست بگيرند و مدتي فرزندان‌شان را از اسمارت فون‌ها، بازي‌هاي كامپيوتري و ...جدا كنند و با آن‌ها در يك ارتباط همدلانه قرار بگيرند و به اهداف آنان و درك‌شان از زندگي، سمت ‌وسوهايي مثبت‌تر و مناسب‌تر بدهند.
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
هنري
ورزشي
آگهي