جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4463- تاریخ : 1398/09/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

طاهر شعباني ، تصويرگر، انيماتور و کارتونيست
کارتونيست هاي ايراني عمدتاً خوب اند


طنز


ايستگاه


شرح عكس


 طاهر شعباني ، تصويرگر، انيماتور و کارتونيست
 کارتونيست هاي ايراني عمدتاً خوب اند 

گفتگو با طاهر شعباني

طاهر شعباني ، تصويرگر، انيماتور و کارتونيست ، متولد 1358 همدان و فارغ‌التحصيل رشته گرافيک از دانشکده شهيد مفتح همدان است.
وي مدتي در صدا و سيماي همدان به فعاليت در زمينه انيميشن پرداخت و در سال 1380 به صورت جدي وارد عرصه کارتون و کاريکاتور شد و در ادامه فعاليت هايش با خبرگزاري‌ها و مطبوعات از جمله خبرگزاري فارس و روزنامه جام جم همکاري کرد.
علاوه بر اين، با ناشرين متعددي از جمله انتشارات مدرسه و مجلات رشد (رشد نوآموز، دانش آموز و نوجوان) در زمينه تصويرگري کتاب همکاري کرده است. شعباني تاکنون در مسابقات و جشنوارهاي متعددي هم حضور داشته و موفق به کسب چندين جايزه ملي و بين المللي نيز شده است که از جمله آنها مي توان به لوح افتخار و مدال جشنواره «يوميوري شيمبون» ژاپن 2006 اشاره کرد.
شرکت در نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي و برپائي سه نمايشگاه انفرادي از آثارش، از ديگر فعاليت هاي اين هنرمند بوده است. طاهر شعباني اخيرا موفق به کسب جايزه ويژه دهمين جشنواره کارتون و کاريکاتور جوان ايراني شد.
ايران کارتون، به همين بهانه با وي گفتگويي انجام داده که مي خوانيد.
چه طور شد که کارتونيست شديد ؟
از هفت سالگي علاقمند به نقاشي و طراحي بودم و اين علاقه با من همراه بود تا در سال 1376 وارد هنرستان هنرهاي تجسمي همدان شدم و در آنجا با «محمود نظري» دوست کارتونيست و کاريکاتوريستم آشنا و همکلاسي شدم.
بيشتر کاريکاتور معلم هاي مان را
مي کشيديم. ايشان موضوعي کار مي کردند و من هم بيشتر کاريکاتور چهره مي کشيدم تا اينکه با پيشنهاد محمود نظري و با همراهي دوست ديگرمان «علي پاک نهاد» گروه کاريکاتور «مداد قرمز» را تشکيل داديم و تصميم به برپائي نمايشگاه کاريکاتور همدان گرفتيم. بدين ترتيب به صورتي جدي وارد عرصه کارتون شديم.

اولين کارتوني که کار کرديد چه بود؟ يادتان هست؟
کارتوني با موضوع آب بود که فکر کنم سال 1378 براي هفته نامه «پيک همدان» کشيدم.

آرزوي کودکي تان چه بود ؟
هر کودکي آرزوهاي زيادي در آن مقطع سني دارد ولي بيشتر آرزوي بزرگ شدن و نقاش شدن را داشتم. البته در آن موقع، تنها تصورم از کار در زمينه رنگ و خط و نقش، نقاشي بود.

اکنون چه آرزويي داريد ؟
مردم در صلح و آرامش زندگي کنند و اينترنت هم قطع نشود.
البته اين دومي را نمي توان آروز تلقي کرد بلکه يک خواسته است و به نظر مي رسد داريد از روي مزاح و شوخي نشأت گرفته از همان روحيه طنز کارتونيستي تان مطرح مي کنيد؟!
باور کن الان همين آروز را دارم.

اولين جايزه شما چه بود؟
در جشنواره هنرهاي تجسمي در بخش طراحي اول شدم.

آخرين جايزه شما چه بود؟
جايزه ويژه دهمين جشنواره کارتون و کاريکاتور جوان ايراني در بجنورد بود. معمولاً در جشنواره ها و مسابقات، خيلي کم شرکت مي کنم مگر اينکه با تمرکز و فکر و ايده خوبي بتوانم کاري با کيفيت ارائه کنم.

آخرين کاري که دست گرفته ايد چيست ؟
دارم به جشنواره ترامپيسم فکر مي کنم.

شما به شکل ديجيتال کار مي‌کنيد يا دستي؟
اوائل به صورت دستي کارمي کردم اما اکنون به خاطر سرعت در کار، اتودها را به صورت دستي مي زنم اما کار نهائي را به صورت ديجيتالي انجام مي دهم.

آيا کاريکاتور و کارتون ايده پردازي را مي‌توان آموزش داد؟
بله . قطعاً.

بيشتر ايده برايتان مهم است يا تکنيک ؟
در نگاه اول، ايده مهم است ولي در کل هر دو مهم اند. زيرا ايده اي به ذهن مان مي رسد که اجرايي خوب مي طلبد اما اگر اجرا ضعيف باشد ، آن ايده مضمحل مي‌شود. گاهي اوقات هم ايده اي نه چندان خوب را مي توانيم با اجرائي عالي در بياوريم.

شکل گيري ايده در کار شما چگونه اتفاق مي افتد ؟
از هر چيزي ممکن است ايده اي به ذهن متبادر شود. ممکن است سکانسي از يک فيلم باشد يا در کوچه و خيابان. يا اينکه در گفتگويي دو نفره شکل بگيرد و يا از اتود‌زدن‌ها روي کاغذ.

از نظر شما و متخصصان امر، ويژگي اصلي يا نقطه عطف آثار شما از لحاظ فرم و اجرا و محتوا چيست؟
درهر دوره اي، يک طور فکرکرده اند. اوائل مي گفتند کارتان فان است و بعد گرايش هاي مختلف مطرح شد اما الأن بيشتر بحث تحليل، طنز و طعنه در کارم مطرح است.

به طور معمول چه قدر روي يک اثر کار مي‌کنيد؟
بستگي به ايده دارد. شايد يک سري عوامل هم در حين اجراي کار دخيل شوند و باعث شوند که تغييراتي در کارم بدهم. بعضي کارهايم نيز دو سه روز زمان مي برند؛ نه اينکه همه آن وقت سرکارم باشم. گاهي ممکن است بعد از چند روز به نتيجه بهتري برسم. به طور معمول دو روز بعد از ايده يابي به نتيجه قطعي مي رسم و کار را اجرا مي کنم.

به نظرشما اثر هنري چقدر بايد متکي به فرم و ايده باشد و چقدر در خدمت ارائه محتوا ؟ آيا قائل به ارجحيت و اهميت يکي از اين بحث ها بر ديگري هستيد ؟
يک کاريکاتور ممکن است با چند خط ساده يک مفهموم جدي و عميق را برساند. يک کارتون خوب ، لزوماً نيازمند به فرم نيست بلکه بيشتر مبتني بر محتوا است.

يا اينکه زاويه ديد هنرمند به موضوع مهم است ؟
کاريکاتور چندان قائل به فرم خاصي نيست و ممکن است تکنيک و سبک کاري هنرمندي طوري باشد که قائل به داستاني باشد ولي از لحاظ کلي ، قائل به فرم خاصي نباشد.

قصد داريد در مسابقه بين المللي کارتون و کاريکاتور ترامپيسم شرکت کنيد ؟ آثاري با اين موضوع کار کرداه ايد ؟
بله ؛ دارم به انجام کارهايي فکر مي کنم.

ارزيابي شما از مسابقه بين المللي کارتون و کاريکاتور ترامپيسم چيست ؟
به نظرم وقتي که قضيه «ترامپ» پيش مي آيد، يک نوع ديکتاتور و ابرقدرتي در ذهن همه کارتونيست ها، بخصوص کارتونيست هاي ايراني، متبلور مي شود و علاقه دارند که چند کاريکاتور درباره ترامپ بکشند. ترامپ، هميشه کشورما را به چالش کشيده و هتاکي کرده است. بنابراين، شرکت کارتونيست ها در اين مسابقه، در روندي که ترامپ درباره مردم و کشور ايران در پيش گرفته است ، مهم و تأثيرگذار است.

بهترين کاريکاتوريست خارجي از نظر شما کيست؟
«کينو» و البته «مورديلو» را هم خيلي مي پسندم.

از کار کدام هنرمند ايراني خوش تان مي‌آيد؟
کارتونيست هاي ايراني عمدتاً خوب اند و عمدتاً در جشنوارهاي خارجي هم مقام آورده اند و يک پاي اين جريانند.


 طنز 

شعر طنز
پول هر جورش قشنگ امّا دلارش خوش‌تر است
بيست تا، صد تا، چه خوب امّا هزارش خوش‌ تر است
در خيابان ديدن انواع ماشين‌هاي لوکس
کيف دارد واقعاً امّا سوارش خوش‌تر است
جنس‌ بنجل را گران دادن به مردم لذت است
توي اين اوضاع امّا احتکارش خوش‌ تر است
واردات جنس بنجل، صادرات خاويار
رونقش خوب است امّا انحصارش خوش‌ تر است
راه‌هاي اختلاس و رشوه‌خواري بسته نيست
صيد آهو هر چه وحشي‌تر، شکارش خوش‌تر است
رانت دارد، پول دارد، کار دارد، بي غم است
هر که آقازاده باشد روزگارش خوش‌ تر است
زندگي با همسر اهل دل و شعر و قلم
بس رمانتيک است امّا پولدارش خوش‌ تر است
عمر من در جستجوي وام کم بهره گذشت
واقعاً از وصل دلدار انتظارش خوش‌تر است
شکر حق را، من نه آقازاده‌ام، نه پولدار
روزگارم با همين دار و ندارش خوش‌ تر است
حسين شادمهر

گفتم که...
گفتم که گراني ات نبينم ديدم
آمد به سرم از آنچه مي ترسيدم

اي مايع زندگاني هر ماشين
با ديدن قيمت نواَت ترسيدم

از فکر گراني تو و تاثيرت
بر ساير جنس ها بسي گرييدم

اين شيب گراني ات بسي بالا بود
سُر خورده و با سر به زمين غلطيدم

با اينکه هنوز تا زمستان مانده
برق تو مرا گرفته و لرزيدم

رحمي و پياده از خر شيطان شو
تا باز به زندگي دهي اميدم
اسماعيل تقوايي


 ايستگاه 

محمدرضا يوسفي از نبود طنز اجتماعي در ادبيات کودک و نوجوان مي‌گويد
محمدرضا يوسفي درحالي از نبود طنز اجتماعي در ادبيات کودک و نوجوان مي‌گويد که معتقد است آن‌ چه در اين حوزه مي‌بينيم، بيشتر جوک است.
اين نويسنده ادبيات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت فعلي طنز کودک و نوجوان در کتاب‌ها و مجله‌ها اظهار کرد: مبحث بنياديني وجود دارد و آن اين است که خصوصا در حوزه کودک و نوجوان، طنز با جوک تداخل پيدا کرده است. به هر حال طنز انواع گوناگون دارد، اما آن‌چه اغلب در حوزه ادبيات کودک و نوجوان مي‌بينيم، بيشتر جوک است. در اين زمينه مطلقا طنز اجتماعي نمي‌بينيم و بيشتر طنزها طنزهاي سرگرم‌کننده و خنده‌آور هستند، يعني نظارت خيلي جامعي براي اين‌که اين گونه ادبي وارد مباحث اجتماعي نشود، وجود دارد.
او با بيان اين‌که بچه‌ها عملا طنز را دوست دارند و از آن استقبال مي‌کنند گفت: به علت علاقه بچه‌ها به طنز است که در مجله‌ها صفحه‌اي مخصوص آن وجود دارد. اما چيزي که هست اين است که طنز آن جايگاه خودش را پيدا نکرده و تا وقتي که جايگاه واقعي خود را پيدا نکند و گونه طنز اجتماعي گسترش پيدا نکند، طنز در حد سرگرمي مي‌ماند و چون در حد سرگرمي باقي مي‌ماند، گسترش آن کاهش پيدا مي‌کند و اين روند خود به خود روي کميت و کيفيت هر گونه ادبي‌اي تاثير مي‌گذارد.
يوسفي سپس در پاسخ به سوالي درباره وضعيت تطابق عناصر موجود آثار طنز کودک و نوجوان با دنياي کودکان نسل امروز بيان کرد: اين خود آسيب‌شناسي يک گونه ادبي است؛ چون وقتي با الگوهاي کهن و معيارهاي تثبيت‌شده طنز اثري خلق مي‌کنيم، خودبه‌خود پاي‌مان را از محدوده مشخصي بيرون نمي‌گذاريم. اما وقتي بخواهيم وارد مباحث نو شويم، از آن خط‌ها عبور مي‌کنيم؛ اين يک واقعيت است.
او افزود: عبور از اين خط‌ها خودش مشکلاتي دارد، درايتي مي‌خواهد که نويسنده آن مباحث نو را بشناسد و بتواند در آثارش به‌وجود بياورد که مشکلات و مسائل خودش را دارد. به همين علت يکي از مشکلات و مسائلي که باعث مي‌شود بچه‌ها به آثار طنز رغبت نشان ندهند، تکراري بودن آن است. وقتي در اين آثار از کدهاي قديمي و تکراري استفاده مي‌کنيم، مخاطب کودک يا نوجوان با خواندن دو جمله از آن مطلب متوجه مي‌شود که تازگي ندارد.


 شرح عكس 

بازيکن تيم استقلال: به جون خودم اگر گل بزني مي زنم توي سرت ها!


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي