جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4463- تاریخ : 1398/09/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

وزير علوم:
دانش‌آموزان براي جذب در مراکز رشد بايد صاحب ايده باشند

يک معرفي، يک خوانش
هيچ چيز دور ريختني نيست!


اساطير اينويي


يواشكي


دل گويه


توليد زباله در روستاها افزايش يافته است


سرمقاله


 وزير علوم:
 دانش‌آموزان براي جذب در مراکز رشد بايد صاحب ايده باشند 

وزير علوم، تحقيقات و فناوري ، اظهار کرد: امکان جذب دانش‌آموزان در مراکز علمي وجود دارد.به گزارش ايسنا؛ وي افزود: دانش‌آموزان براي جذب در مراکز رشد بايد صاحب ايده باشند، ضمن آنکه اگر دانش‌آموزان شرايط اعلام شده در آيين‌نامه مراکز رشد را احراز کنند، مي‌توانند در مراکز رشد مستقر شوند.غلامي به عملکرد خوشه‌هاي علمي اشاره کرد و ادامه داد: خوشه‌هاي علمي تشکيل شده بيشتر در راستاي همفکري در مسايل کلان کشور با مجريان به‌ويژه با دولت بوده است. اين خوشه‌ها در مواردي مانند مسايل اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي در حوزه‌هايي چون ريزگردها و سيل که خساراتي وارد کرد، بررسي‌هاي لازم را انجام دادند.


 يک معرفي، يک خوانش
 هيچ چيز دور ريختني نيست! 

عنوان کتاب:انرژي زيست توده (بيومس): انرژي از مواد زيستي (مجموعه کتاب انرژي براي آينده
نويسنده: راشل استاکي
ويراستار: حانيه بيرمي (ويراستار ادبي), محمود اماني طهراني (ويراستار علمي)
برگردان: مجيد عميق
کتاب «انرژي زيست‌توده (بيومس): انرژي از مواد زيستي» يک کتاب علمي اطلاعاتي براي آشنايي نوجوانان با انرژي زيست‌توده است.
نويسنده در اين کتاب ابتدا مخاطب را با انرژي زيست‌ده آشنا کند و سپس آسيب‌ها و فوايد استفاده از آن‌را شرح مي‌دهد. کتاب « انرژي‌زيست توده (بيومس): انرژي از مواد زيستي» اين سرفصل‌ها را دارد: زيست‌توده چيست؟، تاريخچه‌ زيست‌توده، زيست‌توده‌ي تجديد پذير، دست يافتن به انرژي، حالت جامد زيست‌توده، هيچ چيز دورريختني نيست، سبک‌تر از هوا، تخمير براي توليد سوخت، باک را پر کن!، مشکلات استفاده از زيست‌توده چيست؟، فوايد زيست‌توده، آينده‌ انرژي زيست‌توده و مشارکت شما!
کتاب «انرژي زيست توده (بيومس): انرژي از مواد زيستي » يکي از کتاب‌هاي مجموعه‌ کتاب «انرژي براي آينده» است. از اين مجموعه عنوان‌هاي «مراقبت از کره‌ي زمين: تغذيه و زندگي سبز »، «ردپاي کربن ما: گاهش گازهاي گلخانه‌اي»، «توسعه‌ي پايدار و زندگي پايدار: جوامع سبز» و «تغييرات آب و هواي کره‌ي زمين: افزايش کربن دي‌اکسيد» نيز به فارسي ترجمه و منتشر شده است.
ketabak.org


 اساطير اينويي 

اساطير اينويي منابعي از فرهنگ مردمان بومي اينوئيت ساکن آلاسکا، کانادا و گرينلند است که توسط بزرگان به منظور بهبود و تعليم از طريق نسلي به نسل ديگر منتقل مي‌شد. از اين اساطير به‌طور سنتي، در تمام جنبه‌هاي زندگي روزمره استفاده مي‌شد، و به منظور تجديد حيات در گروه‌هاي اجتماعي با هدف حفظ آموزه‌هاي سنتي و به‌عنوان يک روش همبستگي فرهنگي و سياسي محبوبيت پيدا کرد. افسانه‌ها معمولاً به‌عنوان رواياتي براي توصيف شخصيت‌ها، تجربه‌ها يا پديده مذهبي و معنوي که روشنگر نظام اعتقادي يک جامعه خاص هستند به‌شمار مي‌روند. اساطير اينويي شباهت‌هاي بسياري به اديان مردمان ديگري در منطقه قطب شمال دارد. تمرينات سنتي مذهب اينوئيت ممکن است به شکل شمن‌باوري و بر اساس روح‌باوري خلاصه شوند. در برخي موارد، اساطير اينويي مفهوم مشترک معناي واژه «اسطوره‌شناسي» را امتداد داد. بر خلاف اساطير يوناني، حداقل افراد ناچيزي بدون وقفه از گذشته‌هاي دور تا زمان حال به آن اعتقاد دارند. اينويي‌ها گسترده‌ترين اقوام بومي قطب شمال از لحاظ جغرافيايي‌اند. آن‌ها همچنين از لحاظ فرهنگي بسيار متنوع‌اند و با آنکه نام‌هاي گوناگون دارند، اکنون همگي به عنوان اينويي شناخته شده‌اند
30book.com


 يواشكي 

شهر بچه‌ها و معلم‌ها!
آذر فخري

اين‌رو يواشکي به شما مي‌گم که اگه آلودگي هوا با همين فرمون بره جلو و فقط هم بيشتر مدارس ابتدايي تعطيل بشن؛ شايد در آينده‌اي نه چندان دور به جايي برسيم که توي اين شهر فقط يه عده دانش‌آموز ابتدايي با معلم‌هاشون زنده بمونن و به زندگي‌شون ادامه بدن!
از ما گفتن بود؛ وقتي هوا آلوده است براي همه آلوده است آخه!!


 دل گويه 

تکنيک نگاه از بالکن
اکرم نجاتي

اگر از فاصله نزديک نگاه کنيم در وسعت جزئيات غرق مي‌شويم.
يک نوع درمان شناختي وجود دارد (ابداع Fisher و ury) به نام نگاه کردن از بالکن که محور بحثش همين رعايت فاصله بين خود و مسائل‌مان است.
تجسم کنيد که از بالکن خانه به ترافيکي که در خيابان ايجاد شده نگاه مي‌کنيد؛ در اين حالت برداشتي که شما از واقعه ترافيک بخاطر وسعت ديدتان داريد با مسافر سواري قرمز رنگي که در يکي از خطوط ترافيک گير کرده است متفاوت است.
هنگام بروز مشکلات، به‌خاطر درگيري هيجاني با موضوع از تنها جهتي که به ذهنمان مي‌رسد به موضوع نگاه مي‌کنيم.
تکنيک نگاه از بالکن به ما کمک مي‌کند که در برخورد با مشکلات و تعامل هايمان از پوسته خود محوري خارج شده و به‌عنوان سوم شخص به مشکل نگاه کنيم تا وسعت ديد بهتري داشته باشيم.


 توليد زباله در روستاها افزايش يافته است 

تغيير سبک زندگ در روستاها موجب شده است که توليد زباله روستاييان افزايش پيدا کند. در گذشته نمي‌شنيديم در روستاها زباله جمع‌آوري شود و دغدغه‌اي در اين زمينه وجود نداشت بلکه روستاييان خود نسبت به مديريت توليد زباله و حتي تبديل به کود شدن آن اقدام مي‌کردند.
براي حل اين معضل نظرات و طرح‌هاي بسياري ارائه شده که در حال حاضر بهترين طرح ساماندهي زباله‌ها در محوطه کارخانه توليد کمپوست و زمين تهيه شده در اطراف آن است.
احيا کارخانه کمپوست تا حد زيادي مشکل پسماند و زباله شهرستان ها و روستاها را حل خواهد کرد.
isna


 سرمقاله 

دانش آموزي در مناطق محروم؛ جانفشاني در راه دانش‌اندوزي!
آذر فخري

شايد بارها وبارها در اين مورد خبرهاي مختلف شنيده و خوانده‌ايم و افراد مختلف در رسانه‌هاي مجازي و واقعي به اين موضوع در شکل‌هاي مختلف پرداخته‌اند، اما شوربختانه با تمام اين نوشتن‌ها و گفتن‌ها و خبررساني‌ها و نيز حوادث دردناکي که در اين زمينه اتفاق افتاده و دانش‌آموزان و گاهي نيز آموزگاراني جان خود را از دست داده‌اند، اما گويا اراده‌اي براي حل کردن مشکلات مدارس در مناطق محروم وجود ندارد. به‌خصوص که اين مشکلات در نواحي وجود دارد که خود بر روي منابع عظيمي از نفت و گاز بنا شده‌اند، اما اغلب مدارس و حتي خانه‌هاي اين مردم از نعمت گاز و در نتيجه وسايل گرمايشي مناسب در فصل سرما بي‌بهره‌اند.
در اين مناطق محروم هرسال اين خود خانواده‌ها و حتي دانش‌آموزان هستند که به طور نوبتي براي تامين سوخت بخاري کلاس درس با خود نفت مي‌آورند و البته جداي از مضراتي که حمل چنين بار سنگيني براي کودکان دارد، اين بخاري‌ها از کمترين ايمني ممکن هم برخوردار نيستند و همين عدم استاندارد بودن والورها و بخاري‌هاي مدارس موجب بروز حوادث ناگواري براي فرزندان اين مرز و بوم مي‌شود.
البته اين مشکل در مورد مدارسي است که ساختماني دارند و اتاق‌هايي به نام کلاس درس و طبعا براي دانش‌آموزاني که مکاني به نام مدرسه در مناطق‌شان وجود ندارد-شايد به علت کم بودن تعداد دانش‌آموزان- از داشتن مدرسه و کلاس هم محروم‌اند و زمستان و تابستان در کپر و گاهي ديده شده حتي در يک طويله در حال دانش‌اندوزي هستند، مکان‌هايي که حتي يک تخته سياه و ميز و نيمکت هم ندارند و بچه‌ها بايد روي زمين بنشينند و معلم بايد از روي عکس‌هاي کتاب مطالب را براي دانش‌آموزان تفهيم کند.
در واقع دانش‌آموزي اين فرزندان از ياد رفته است، نوعي جان‌فشاني در راه علم و دانش است، چرا که اينان با کمترين امکانات موجود، در حال آموختن همان دروسي هستند که بچه‌هاي ديگر در شهرهاي بزرگ با بهترين امکانات مي‌آموزند و در نهايت همه اين بچه‌هاي محروم در همان در آزمون کنکوري شرکت کنند که دانش‌آموزان مناطق برخوردار شرکت مي‌کنند و البته با پشت سر گذاشتن شرايطي بسيار ناعادلانه.
ايجاد شرايط عادلانه دانش‌آموزي، يکي از مهم‌ترين اصول قانون اساسي ماست. اما اين اصل براي دانش‌آموزان مناطق محروم موجوديت ندارد و آنان هم‌چنان که در بسياري موارد ديگر درگير محروميت‌هاي مختلف هستند، در زمينه مدرسه و کلاس استاندارد نيز مشکلات فراواني دارند. مشکلاتي که گاهي يا به خيرين سپرده مي‌شود، يا اصلا از ياد مي‌رود.
جا دارد در مورد اين مناطق حداقل نمايندگان اين شهر و روستاهاي محروم احساس مسئوليت بيشتري کنند و گره از اين مشکل ديرينه بازکنند و شرايط را به گونه‌اي فراهم آورند که درس خواندن براي اين دانش‌آموزان با اعمال شاقه همراه نباشد!
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي