جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4462- تاریخ : 1398/08/30 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

معاون برنامه ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش:
رتبه‌بندي معلمان اواخر آذر اجرا مي‌شود

يك معرفي، يك خوانش
شجاعت فقط مال بزرگسالان نيست!


انليل؛ خداي سومري


جاي خالي مخازن کفش و لباس در سطح شهر


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 معاون برنامه ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش:
 رتبه‌بندي معلمان اواخر آذر اجرا مي‌شود 

معاون برنامه ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبه بندي معلمان تا اواخر آذرماه اجرايي مي‌شود.
علي الهيار ترکمن معاون برنامه ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص آخرين وضعيت آيين‌نامه رتبه‌بندي معلمان، اظهار داشت: بنابه برنامه ريزي صورت گرفته، دولت موظف است نظام رتبه بندي را طراحي و تدوين کند.
وي افزود: چون قرار است براي هميشه موضوع رتبه بندي را در يک چهار چوب منسجم و جامع نهايي شود زمان زيادي براي برنامه ريزي آن صرف شد.


 يك معرفي، يك خوانش
 شجاعت فقط مال بزرگسالان نيست! 

عنوان كتاب: اسرار درون آتش
نويسنده: هنينيگ مانكل
برگردان: نسرين وكيلي

کتاب «اسرار درون آتش» رماني است خيره‌کننده که رنج و شجاعت کودکان آفريقايي را که قرباني جنگ و مين‌هايي هستند که چون هيولا از زمين سر بر مي‌آورند به تصوير مي‌کشد و الهام‌بخش صلح براي همه ما در برابر خشونت است.
کتاب «اسرار درون آتش» در يک شب تاريک با فرار صوفيا و خانواده‌اش از دهکده، پس از کشته شدن پدرش توسط شورشيان آغاز مي‌شود.آن‌ها گرسنه و تشنه با عبور از جاده‌هاي پرهراس، از ميان درخت‌ها و بوته‌هاي خاردار مي‌گذرند سرانجام به دهکده‌اي مي‌رسند و زندگي‌اشان را دوباره شروع مي‌کنند.
با آن که کلبه خود را ساخته بودند و خانه جديدي ساختند زندگي در دهکده‌اي که هيچکس ديگري را نمي‌شناخت و هيچ يک زبان ديگري را نمي‌فهميد مشکل بود و تا مدت‌ها همه چيز ناآشنا وغريب بود.
صوفيا بارها و بارها در طي روز چشم‌هايش را مي‌بست تا به موازنا، پيرزني که اسرار درون آتش را به او آموخته بود فکر کند. او گفته بود
«با نگاه کردن به آتش مي‌توانيد خاطراتي را به ياد بياوريد که فکر مي‌کرديد تاابد فراموش شده‌اند» آن موقع به خود دل و جرات مي‌داد تا به چيزهاي دور از ذهن فکر کند «به رفتن مدرسه» و...واقعا امکان مدرسه رفتن براي او و خواهرش ماريا وجود داشت؟ او اقيانوس را ديده بود حالا شايد مي‌توانست به مدرسه هم برود. روزها دراز بودند. ماريا و صوفيا معمولا بلافاصله پس از شام و کمک به مادر در شستن ظرف‌ها مي‌خوابيدند و با طلوع خورشيد بيدار مي‌شدند و تا زماني که خورشيد درست بالاي سرشان مي‌تابيد بيل مي‌زدند و وجين مي کند.
کتاب «رازهاي درون آتش»، براساس داستان واقعي است از يک دختر شکست‌ناپذير که در موزامبيک جنگ‌زده زندگي مي‌کند. نويسنده با زباني ساده و گيرا مي‌گويد که چگونه از وحشتي که بر تمام کودکي‌اش سايه انداخته مي‌گذرد و آينده جديدي را بر ويرانه‌هاي زندگي خود بنا مي‌گذارد.



 انليل؛ خداي سومري 

القاب:خداي هوا، باد، زمين و طوفان
همسر:نينليل
پدر:آنو
مادر:کي
فرزندان:نينورتا، سين، نرگال، نينازو، انبيلولوم
سومري‌ها بر اين باور بودند که آسمان مجموعه‌اي از چندين گنبد است (معمولاً سه گنبد اما گاهي گفته‌اند هفت گنبد) که زمين تخت را مي‌پوشاند. هر گنبد از سنگ گرانبهاي متفاوتي ساخته شده‌است. پايين‌ترين گنبد آسمان از يشم ساخته شده و جايگاه ستارگان است.
اِنليل يکي از ايزدان ميان‌رودان است. او ايزد فراخي، باد و نفس بود. وي پسر آنو خداي بزرگ سومرياست. در اسطوره‌ها وي را خداي سرزمين‌ها نيز دانسته‌اند. «انليل» به معني «ايزد باد» است. نام اين خدا در گل‌نوشته‌هاي سومِري، اَکِدي، هيتي، کنعاني و ديگر متون ميان‌رودان آمده‌است.


 جاي خالي مخازن کفش و لباس در سطح شهر 

وقتي صحبت از زباله و تفکيک آن از مبدا مي‌شود، پيش‌نيازها بايد فراهم شود؛ با مخازن اهداي لباس مي‌توان در تامين پوشاک خيريه، کاهش پسماند، بهبود چهره شهر و زندگي بهتر، کمک به زمين پاک، صرفه‌جويي در مواد اوليه، کاهش مصرف آب، گازهاي گلخانه‌اي کمتر، جلوگيري از هدررفت انرژي و اشتغالزايي زنجيره‌وار شريک شد.
بياييم از تجربه ساير کشورها با سال‌ها تجربه در زمينه صنعت نساجي بازيافتي جهت توليد لباس‌هاي جديد و باکيفيت استفاده کنيم. آن‌ها با ايجاد مراکزي براي تفکيک، شتسشو، درجه‌بندي لباس‌ها، فروش يا ارسال اقدام مي‌کنند حتي افراد کم توان را در اين مراکز به کار مي‌گمارند بطوري که درآمد حاصل از آن صرف خود اين افراد مي‌شود.
hamshahrionline


 يواشكي 

افكار، ما را غرق مي‍كنند!
آذر فخري

اين‌رو يواشكي به شما مي‌گم كه كسي كه شنا كردن بلده، آب اون رو پائين نمي‌كشه. اما كسي كه شنا كردن بلد نيست، فكر مي‌كنه كه آب اون رو پائين مي‌كشه براي همين بيخودي دست و پا ميزنه! بهتره بدونيم كه اين افكار ماست كه مارو غرق مي‌كنن. وگرنه زندگي كه عمق زيادي نداره!


 دل گويه 

نفع هايي كه از شكست هايمان مي بريم

در درازمدت از شکست بيش‌تر از موفقيت نفع مي‌بريد. موفقيت بي‌نظير است، اما شکست‌ هم فوايد قابل توجهي دارد. فهرست زير بر اساس گفت‌وگو با يکي از برترين سخنران‌هاي انگيزشي و نويسنده‌ي شهامت شکست‌ تهيه شده‌است.
1. شکست‌ بيش‌تر از موفقيت به شما درس مي‌دهد، به ويژه درباره‌ي خودتان.
2. شکست‌ فروتني شما را تجديد مي‌کند و هدفمندي‌تان را تقويت مي‌کند.
3. شکست‌ بهترين فرصت را فراهم مي‌کند تا ايده‌هاي جديد را امتحان کنيد.
4. شکست‌ کمک مي‌کند اصلاحاتي انجام دهيد تا در مسير هدف‌تان باقي بمانيد.
5. شکست‌ شما را پخته‌تر و انعطاف‌پذيرتر مي‌کند.
6. شکست‌ به شما يادآوري مي‌کند نسبت به خودتان و اطرافيان‌تان مهربان‌تر باشيد.
7. شکست‌ مدال شهامت است، چون شما جرأت داشتيد ريسک کنيد.
8. شکست‌ حس بسيار مهم صبوري را تقويت مي‌کند.
هشت بهشت


 سرمقاله 

پيش‌بيني تعطيلي مدارس در برنامه ريزي‌هاي کلان
آذر فخري
تعطيلي مدارس در طول سال تحصيلي بنا به دلايل مختلف از جمله آلودگي هوا، از حد معمول بيشتر است. اين تعطيلي‌ها را بگذاريد در کنار غيبت‌هاي دانش‌آموزان به دلايلي چون سرماخوردگي و موارد خانوادگي ديگر.
به اين ترتيب مشخص مي‌شود که گاهي اغلب دانش آموزان ما بيش از حد مجاز از کلاس‌هاي درس غايب هستند و از يادگيري درس در حضور آموزگار بي‌بهره مي‌مانند. اين عقب ماندگي و بي‌نصيبي از هم نشيني با آموزگار ممکن است توسط دوستان و نيز کمک‌هاي خانواده تا حدودي جبران شود؛ اما نکته مهم اين است که دانش‌آموز با حضور در کلاس و در کنار دانش‌آموزان ديگر، با پرسش‌ها و مسائل ديگري مواجه مي‌شود که در کنار ديگران هرگز از آن‌ها بهره‌اي نمي‌برد.
تعطيلي‌هاي رسمي يا پيش‌بيني نشده مدارس از سويي موجب عقب ماندن دانش آموزان از کنداکتوري مي‌شود که آموزش و پرورش براي هر کلاس درسي چيده است. عقب ماندن همان و افزايش فشار به آموزگار و دانش‌آموز براي جبران همان.
چنين فشارهايي که در زمان‌هاي باقي مانده اتفاق مي‌افتند طبعا از کيفيت آموزش مي‌کاهند؛ چرا که در اغلب موارد هم حجم کتاب‌هاي درسي زياد است و هم تمرين‌هايي که براي يادگيري بايد انجام شوند، وقت گير.
اين عقب ماندگي‌ها نه فقط فشارهاي مختلف زماني و حجمي از نظر آموزشي در مي‌دارند، بلکه دانش آموز و خانواده‌اش را نيز دچار استرس و نگراني و اضطراب مي‌کنند و همين مسائل که با ناديده شدن‌شان موجب مي شود فرزندان آن چنان که بايد دروس مختلف را عمقي دريافت نکنند و گاهي حتي نتوانند از عهده مناسب امتحانات برآيند.
طبيعي است که در چنين مواردي هم اغلب مدارس تلاش مي‌کنند با برگزاري کلاس هاي فوق برنامه يا گرفتن از وقت زنگ.هاي ورزش و انشا و هنر، اين کمبود و عقب افتادگي را جبران کنند.
در هر حال تعطيلي‌ها صدمات بسيار رواني و آموزشي در پي دارد که بيشتر بار آن بر شانه‌هاي دانش‌آموزان است و آنان هستند که هزينه اين معضل را به انحاء مختلف مي‌پردازند.
به نظر مي رسد گاهي چنين تعطيلي‌هايي ناگزيرند و نمي‌توان از وقوع آن‌ها پيشگيري کرد، اما نکته مهم اين است که مي‌توان اين تعطيلات را پيش‌بيني کرد و پيش‌بيني يعني بستن يک کنداکتور مناسب تحصيلي براي دانش‌آموزان؛ کنداکتوري که با پيش بيني تمام مسائل مبتلابه دانش‌آموزي، اجتماعي، اقتصادي و ... مي‌تواند هم پاسخگوي نيازهاي آموزشي باشد و هم از فشار و بار زماني و رواني در مدارس و در خانواده‌ها بکاهد.
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
هنري
ورزشي