جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4461- تاریخ : 1398/07/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


معرفي کتاب طنز تکنولوژيک يا فن‌آوريک، مسأله چيست؟

گفت و گو با مستانه فاطمي
صاحب سبک خاص در کاريکاتور


کاريکلماتور


ايستگاه


شرح عكس


 معرفي کتاب طنز تکنولوژيک يا فن‌آوريک، مسأله چيست؟ 

«تکنولوژيک يا فن آوريک، مساله چيست؟» مجموعه طنزي جامعه‌شناسانه از سعيد طلايي درباره چيستي وسايل ارتباطي تکنولوژيک و نحوه رفتار و اثرگذاري آنها در زندگي انسان‌ها است. نويسنده در اين کتاب با نقد مستقيم و غيرمستقيم و لحني نمکين به زندگي انسان امروزي و رابطه‌اش با دنياي مجازي و الکترونيک پرداخته است.
تکامل موبايل‌ها، دوستي‌هاي مجازي، گروه‌هاي اجتماعي، خودنمايي مردم در فضاي مجازي با انداختن سلفي‌ها و تبليغات گوناگون، تعامل‌هاي مردم به وسيله انواع استيکرها و… بايکديگر در اين فضاها و…. موضوع طنزنوشته‌هاي سعيد طلايي در اين مجموعه‌اند.
«اما يکي از جذاب‌ترين قسمت‌هاي اينستاگرام ويدئوهاي منتشرشده در آن است. اينکه مي‌شود به جاي يک عکس يک ويدئوي پانزده ثانيه‌اي منتشر کرد. خب توي پانزده ثانيه چکار مي‌شود کرد؟ در پانزده ثانيه مي‌شود از عرض خيابان رد شد، مي‌شود عطسه کرد، مي‌شود يک موز متوسط را خورد و مي‌شود خيلي کارهاي ديگر کرد. اما اين کارها جذابيت خاصي ندارد که قابل انتشار باشد.
پس ذهن خلاق بشر به سمت ايجاد کليپ‌هاي پانزده ثانيه‌اي رفت. ساخت اين کليپ‌ها نشان مي‌دهد که آدميزاد مي‌تواند در پانزده ثانيه هم اثري ماندگار از خود خلق کند. آدم‌ها براي ساختن اين کليپ‌هاي پانزده ثانيه‌اي کارهاي عجيب و غريبي کردند. يک نفر لامپ قورت داد و ديگري سوار پلنگ شد، چالش آب يخ راه انداختند و بعد دور هم يخ زندند، يک نفر ديگر پشت فرمان آواز خواند و تصادف کرد و از وسط دو نيم شد. همين جاها بود که بشر متوجه شد پانزده ثانيه چقدر زمان زيادي است و چه کارهاي زيادي مي‌شود در پانزده ثانيه انجام داد.»
بريده هايي از کتاب تکنولوژيک يا فن آوريک، مساله چيست؟
” تلفن‌هاي همراه در ابتدا به‌اندازه يک کوزه بودند و درواقع اين‌قدر محکم و سنگين بودند که مي‌شد از آن‌ها به‌عنوان گوشت‌کوب استفاده کرد اما رفته‌رفته و با بزرگ شدن آقاي استيوجابز تلفن‌هاي همراه کوچک و کوچک‌تر شدند “
” خب برادر من براي چه کليپ مي‌سازي که کار دست خودت و هم‌مدرسه‌اي‌هايت بدهي؟ حالا خوب است که هيچ‌کس اجازه ندارد با خودش موبايل بياورد مدرسه؟ آمد و يک نفر کار ضروري داشت. لازم بود تماس ضروري بگيرد. شايد يک نفر انگري‌بردز خونش پايين آمده بود و نياز داشت انگري‌بردز بازي کند شايد پوي يک نفر گرسنه بود و غذا مي‌خواست. امان از دست بعضي از اين دانش‌آموزان. “
” ويندوز که بسيار مودب بود و رعايت حال اندرويد را واجب مي‌دانست از سرير پادشاهي برخاست و اينگونه شد که ويندوز پس از مدت کوتاهي جاي خود را به اندرويد دارد و اندرويد با آن آدم آهني سبز رنگش همه را بنده خود کرد مگر IOS را که همان استيو جابز مرحوم پايه گذاري کرده بود و بيدي نبود که با اين بادها بلرزد. لازم به ذکر است که آقاي استيوجابز در عرصه تکنولوژي مثل ملوان زبل پس از مصرف اسفناج بود که بقيه ملوانان و خلبانان هر قدر هم تلاش مي‌کردند باز هم به‌اندازه فاصله شيراز تا مشهد از او عقب بودند. “
” مشتريان با پدرهاي خيلي پولدار: سيستم عامل: IOS
ابعاد گوشي: خيلي بزرگ
ـ مشتريان با پدرهاي پولدار: سيستم عامل: IOS
ابعاد گوشي: بزرگ
ـ مشتريان با پدرهاي نسبتاً پولدار: سيستم عامل: IOS
ابعاد گوشي: متوسط “
” گوشي‌هاي موبايل، تکنولوژيک‌ترين يا به عبارتي فناورنده‌ترين رفيق بي‌کلک آدميزاد امروزي هستند که همان‌طور که انتظار مي‌رود در جيب‌هاي آدميزاد يافت مي‌شوند. تبلت‌ها هم نوعي ديگر از رفقاي بي‌کلک هستند که در جيب بشر جا نمي‌شوند. تلويزيون هم يک رفيق بي‌کلک قديمي‌تر است که جا شدن آن در جيب موضوعيت ندارد “
” حتي يکي از افراد بشر که داروين نام داشت به اين نتيجه رسيده بود که نسل انسان به ميمون برمي‌گردد و انسان همان ميمون پيشرفته است ازبس‌که نافناور و خنگ است. اين‌همه خود خوار پنداري تنها به اين دليل بود که انسان در زمان داروين از تکنولوژي بهره‌اي نبرده بود “ ” همان‌طور که خودتان هم مي‌دانيد انسان در زندگي به همدم و همراه نياز دارد. نياز به داشتن همراه باعث شد که پديده‌اي به نام خانواده به‌وجود بيايد که بعدها نوشابه خانواده با الگوبرداري از همين پديده اختراع شد. از آنجا که انسان نمي‌توانست همواره خانواده‌اش را به همراه خود داشته باشد و از سوي ديگر به اين دليل که خانواده در جيب جا نمي‌شد. بشر تصميم به اختراع تلفن همراه گرفت. “
کتاب تکنولوژيک يا فن آوريک، مساله چيست؟ نوشته ي سعيد طلايي ارديبهشت 1395 در 48 صفحه رقعي توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
طاقچه


 گفت و گو با مستانه فاطمي
 صاحب سبک خاص در کاريکاتور 

سيد علي روح الامين
شيرين طنز: مستانه فاطمي متولد 16 ارديبهشت 1351 تهران. کارشناس طراحي صنعتي و کارشناس ارشد کارگرداني تصوير متحرک (انيميشن ). او مي گويد همينطور که از رشته هاي تحصيليم مشخصه من براي رسيدن به اينجايي که هستم مسير سخت را انتخاب کردم …. همان داستان تکراري مخالفت خانواده با رشته هنر و …
از چه زماني و چرا سراغ هنر کاريکاتور رفتيد؟
از کودکي کتاب هاي کميک و ماجراهاي تن تن من را مشتاق کرد و بعد هم از دهه هفتاد طرفدار پر و پا قرص مجله کيهان کاريکاتور بودم.
چه کساني مشوق شما در هنر کاريکاتور بودند؟
از ابتداي راه تا همين دو سال پيش هيچکس… اتفاقا بعضي دوستان کاريکاتوريست سعي در منصرف کردن من داشتند و ميگفتند تو بيشتر تصويرساز هستي!
ولي من با سماجت ادامه دادم و تازه طي همين دو سال اخير توانستم سبک خاص خودم را در کاريکاتور تا حدودي تثبيت کنم.
آثار کدام کاريکاتوريست هاي ايران و جهان را دنبال مي کنيد
کامبيز درمبخش , جواد عليزاده , توکا نيستاني و …
براد هالند , آنجل بوليگان , سيلوانو ملو و ….
آيا در آثارتان از کسي الهام مي گيريد؟
آگاهانه خير
چرا در آثارتان از اين سبک استفاده مي کنيد؟
اين سبک به مرور زمان بوجود آمد، علاقه ي افراطي من به خط نقطه شروعش بود و همينطور علاقه ام به فضاي گروتسک و سياه سفيد
کميک هاي قديمي. من کنتراست شديد و
سايه هاي عميق رو دوست دارم و همينطور نورهاي اغراق شده ، شايد هم فضاي شخصي من اين شکليه. سياه سفيد خاکستري با اندکي رنگ.
موضوع کاريکاتورهاي شما اجتماعي است يا سياسي؟
من اصولا از سياست خوشم نمياد بنابرين خيلي کم ميرم سراغش و اگر موضوعي کار کنم اجتماعي رو انتخاب ميکنم.
با کدام مطبوعات همکاري داريد؟
هيچکدام!! با اين وضع کاغذ و کم شدن مطبوعات و سياسي نبودن من …
تاکنون کاريکاتورهايتان دردسرساز شده است؟
خير.
شما به هنر کاريکاتور به عنوان يک شغل درآمد زا نگاه مي کنيد؟
اصلا. من درآمد کارهاي ديگرم رو خرج کشيدن کاريکاتور ميکنم متاسفانه.
در پايان اگر صحبتي داريد در خدمتيم.
خوب دلم نميخواد غر بزنم ولي در کاريکاتور هم مثل بقيه جاها ارتباط حرف اول رو ميزنه … همون درآمد محدودي هم که هست بيشتر به کساني ميرسه که دوستان بانفوذ يا شناخته شده دارن و همين فعاليت بقيه رو محدود به شرکت در مسابقات داخلي و خارجي کرده که اونم خالي از مشکل نيست.


 کاريکلماتور 

کاريکلماتور
ابوالقاسم صلح جو

در”سه گاه”، نماز مي خوانم!
*
فرمان پرايدم “راست” بود، “چپ”اش کردم!
*
اگر”پرستو” با “بهار”بيآيد، هر دو را هووي”پائيز”مي کنم!
*
با زبان مادري، با پدرم سخن مي گويم!
*
برادرم “خز”شده بود، پدرم پوست اش را کند!
*
تا از خواب مي پَرَم، رگِ خوابم رگ به رگ مي شود!
*
“ماه”واره بود، بسويش پارازيت فرستادم!
*
به”ياد”من “ماند”، “بخاطر”ديگري”رفت”!
*
چون نتوانست از من چشم بردارد، گوشم را بُريد!
*
براي بوسه بارانِ تو، لب هايم اَبري شده اند!
*
در حدّ مرگ دوستم دارد، ملک الملک!
*
“کار مي کند”، فکر همسرم در جيبم!
*
پنهان مي کنم پولهايم را، مهربان که مي شوي!
*
خرِ”مراد”را، مريدان سوار مي شوند!
*
شاطر”چانه”ميزد، براي تخفيف!
*
نتوانستم گوشش را “بکشم”، “سنگين”بود!
*
خطِ عابر”پياده” را، “سواره” نمي توانم بخوانم!
*
دستِ ادب را به”سينه”اش زدم!
*
پايش”در رفت”، تنه اش ماند!
شيرين طنز


 ايستگاه 

نشست دگرخند با موضوع نگاهي به مباحث نظري طنز برگزار مي شود
140اُمين نشست دگرخند برگزار مي شود.
به گزارش دفتر طنز، اين نشست با نگاهي به مباحث نظري طنز و نقش بلاغت و شوخ طبعي در سياست با حضور دکتر محمدرضا اصلاني و دکتر مجتبي رويتوند غياثوند شنبه بيستم مهرماه 98 ساعت 17 برگزار مي شود.
در اين برنامه کتاب «طنز7» به حضار هديه مي شود.
علاقه مندان جهت شرکت در اين برنامه به تهران، خيابان سميه، نرسيده به حافظ، حوزه هنري، سالن اوستا مراجعه فرمايند.

آثار «براد هالند» در خانه کاريکاتور کرمانشاه بررسي شد
آثار «براد هالند» در خانه کاريکاتور کرمانشاه بررسي مي شود.
به گزارش شيرين طنز، بررسي و تحليل آثار «براد هالند» تاثيرگذارترين کارتونيست قرن توسط خانم صبا محمودي در خانه کاريکاتور حوزه هنري استان کرمانشاه ، با حضور هنرمندان کارتونيست و گرافيک حوزه هنري برگزار شد.
تحليل و بررسي هنرمندان کارتونيست ايران و جهان هر هفته در خانه کاريکاتور حوزه هنري توسط هنرجويان جديد اين مرکز انجام مي شود.
هالند هنرمند و تصويرگر امريکايي است که تاثير بسزايي در ارتقاى هنر تصويرسازى داشته و آثارش مطبوعات بزرگ آمريکا را متحول کرده است. از اين هنرمند، کتاب «رسوايي‌هاي بشر» پيش از اين در ايران منتشر شده است.

کتاب کاريکلماتور سيبيل نوشت‌ منتشر شد
کتاب کاريکلماتور سيبيل نوشت‌ ها به قلم محمدمهدي معارفي ، داستاني فوق‌العاده زيبا و دلنشين است که به صورت طنز با تصاويري جذاب به رشته‌ي تحرير درآمده است.
کاريکلماتور واژه‌اي است که از ترکيب دو واژه‌ي «کاريکاتور» و «کلمه» به وجود مي‌آيد. عنوان کاريکلماتور گاهي به طنز کلمات، بازي با کلمات و شوخي با کلمات نيز اطلاق مي‌شود که به نظر مي‌رسد خيلي کامل نباشد. کاريکلماتور نثري است که بازي زباني دارد تا بتواند گفتني‌ها را ديدني کند و حالتي طنز دارد.
بيوگرافي محمدمهدي معارفي
محمد مهدي معارفي ، متولد 1368، شهر اروميه، دانشجوي کارشناسي ارشد ارتباطات، همکاري با هفته نامه ي فرداي ما استان آذربايجان غربي، روزنامه ي آراز آذربايجان، روزنامه ي عصر آزادي و نويسنده مجموعه داستان (داستان يک نگاه) انتشارات نگيما 1393.


 شرح عكس 

برانکو: اون تيم پرسپوليس نيست که بازي را باخت؟ چرا اين جوري بازي مي کنند؟!


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي