جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4459- تاریخ : 1398/06/09 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران :
افتتاح 55 پروژه آموزشي با 560 کلاس درس در اول مهر

يك معرفي، يك خوانش
تلاش براي غلبه بر محدوديت‌ها


آني؛ خدايي با دو چهره


مديريت پسماند؛ مهمترين راهکار کنترل جمعيت سگ‌هاي ولگرد


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران :
 افتتاح 55 پروژه آموزشي با 560 کلاس درس در اول مهر 

مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران گفت: مهر امسال 55 پروژه آموزشي با 560 کلاس درس تحويل ادارات آموزش و پرورش مي‌شود.
علي شهري مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران در گفت‌وگو با فارس، تصريح کرد: در آستانه سال تحصيلي جديد با تلاش همکارانم، 55 پروژه آموزشي با 560 کلاس درس و 72 هزار مترمربع مساحت در اول مهرماه تحويل ادارات آموزش و پرورش خواهد شد تا اين تعداد مدرسه به فضاهاي آموزشي استان تهران اضافه شود.


 يك معرفي، يك خوانش
 تلاش براي غلبه بر محدوديت‌ها 

عنوان كتاب: پيروزي بر شب
نويسنده: ژ. ک‍ري‍س‍ت‍ان‌
تصويرگر: ادوارد مورتلمان
برگردان: سيروس طاهباز
کتاب «پيروزي بر شب» زندگي‌نامه لويي بريل مخترع خط بريل، رسم‌الخط ويژه نابينايان، است. لويي در کودکي در اثر سانحه‌اي ابتدا کم‌بينا و سپس نابينا مي‌شود.
لويي در دهکده کوچکي در فرانسه زندگي مي‌کند. او که فرزند چهارم خانواده است در فضاي گرم و صميمانه خانواده از حمايت‌هاي مادر، پدر و خواهرش برخوردار است و باوجود همه محدوديت‌ها، باهوش و سرشار از شور زندگي است. لوئي با کمک و راهنمايي کشيش دهکده به سوي تحصيل سوق داده مي‌شود و براي فراگيري خواندن و نوشتن، خانه و خانواده‌اش را ترک مي‌کند و به مؤسسه نابينايان پاريس مي‌رود.
در اين موسسه کودکان خواندن و نوشتن را با حروف برجسته، روشي دشوار و وقت‌گير، آموزش مي‌ديدند. لوئي که آرزو داشت کتاب‌هاي بيشتري بخواند، با تلاش و پشتکار زياد توانست خط ابداعي يک نظامي، به نام کاپيتان چارلز باربير، را اصلاح و الفباي شش نقطه‌اي خود را اختراع کند. اين الفبا بعدها خط بريل ناميده شد. ابداع لوئي که نخست با مخالفت مسئولين مدرسه نابينايان پاريس روبه‌رو شد سرانجام به‌عنوان خط رسمي نابينايان پذيرفته شد.
لوئي در سن بيست سالگي، به‌عنوان معلم، در مؤسسه نابينايان پاريس شروع به کار کرد و روزهاي يکشنبه نيز در کليساهاي پاريس ارگ مي‌نواخت.
لوئي که از بيماري سل رنج مي‌برد با وجود بارها مقابله با اين بيماري سرانجام در ژانويه 1852 از دنيا رفت.
کتاب «پيروزي بر شب» حکايت تلاش و پشتکار انساني است که محدويت‌هاي زندگي نمي‌توانند او را از رسيدن به سعادت بشري بازدارند.


 آني؛ خدايي با دو چهره  

در اساطير اتروسکي، آني خداي آسمان است. او به‌عنوان خدايي که در بالاترين طبقات آسمان سکونت دارد، مشخص مي‌شود. آني گاهي اوقات با دو چهره به تصوير کشيده شده است و احتمالاً با آنو، خداي اکدي و يانوس، خداي رومي معادل مي‌باشد.
تصوير، مجسمه يانوس، خداي دوچهره رومي که تصور مي‌شود با آني در اساطير اتروسک، يکي باشد . اين مجسمه در موزه واتيکان نگه داري مي شود.
tarikhema.org

 


 مديريت پسماند؛ مهمترين راهکار کنترل جمعيت سگ‌هاي ولگرد 

به دنبال بازانتشار فيلم‌هايي از کشتن سگ‌ها و حواشي پيش‌آمده، يک دامپزشک و متخصص حيات وحش گفت: ابتدايي‌ترين و موثرترين راهکار، مديريت پسماند است.
وي گفت: اصلي‌ترين و ابتدايي‌ترين اقدامي که بايد براي کنترل جمعيت سگ‌هاي بلاصاحب در محيط‌هاي شهري انجام داد، مديريت پسماند است زيرا هنگامي که غذا به‌راحتي از طريق پسماندها در اختيار اين نوع از حيوانات قرار مي‌گيرد ميزان توليد مثل آن‌ها افزايش پيدا مي‌کند.
مديريت درست و علمي بدون سوار شدن بر موج احساسات، کمک مي‌کند تا در آينده جمعيت سگ‌ها در محيط‌هاي شهري که هم براي انسان و هم براي خود سگ‌ها مناسب نيست، کنترل شود.
isna.ir


 يواشكي 

انتخاب آدما، مثل خودشون محترمه!
اين‌رو يواشكي به شما مي‌گم كه نكنه ما با ديدن پوشش يكي اصلا ازش خوشمون نياد و حس خوبي هم به ما نده.
اما تا موقعي كه خودش از ما نظر خواسته، ما نمي‌توانيم چيزي بهش بگيم. انتخاب آدما محترمه حتي اگه با سليقه ما هم جور
نباشه.


 دل گويه 

زندگي مي‌تواند خيلي ساده باشد!
وظايف خطيري که در زندگي بر دوشمان است، همه شان مثل توي فيلمها دراماتيک و هيجان انگيز نيست که با سرعت و با حرکت آهسته دوربين بدَوي توي آتش و كسي را نجات بدهي و بعد، توي افق گم شوي.
گاهي وظيفه خطيرت اين است که بطري آب را پرکني و توي يخچال بگذاري.
يا نيمساعت توي صف نانوايي بايستي بدون اين‌که کسي از ساختمان روبه‌رويي پرت شود يا شاطر کسي را توي تنور بگذارد.
يا آن‌قدر توي جا غلت بزني که خوابت ببرد.
يا بافتن سبد باشد درحالي‌که يک الاغ بامزه زير گوشت زمزمه مي‌کند.
شايد نوعي از روشن‌بيني کنار آمدن با اين وظايف خطير حوصله سربر روزانه، پذيرفتن آنها و آنها را مثل سکانس‌هاي هيجان‌انگيز توي فيلم‌ها انجام دادن باشد.
کسي چه مي‌داند.
هشت بهشت


 سرمقاله  

نسل سايبري از حواس پنج گانه‌اش دور شده است!
آذر فخري
تكنولوژي با تمام حسن‌هايي كه دارد و با اين‌كه به نحو بسيار موثري توانسته زندگي را براي ما راحت‌تر از قبل كند، اما از سويي ديگر موجب شده بسياري از توانايي خود را مانند حساسيت فوق‌العاده حواس پنج‌گانه‌مان رو به ضعف و سستي برود.
در اين ميان كودكان و نوجوان كه از اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها و كامپيوترها بيشترين استفاده را مي‌كنند، نسبت به نسل پيشتر از خود در استفاده از حواس و توانايي‌هاي خاص انساني ضعيف‌تر شده‌اند، آن‌ها ديگر در روي نقشه دنبال يك مكان نمي ‌گردند و به راحتي با استفاده از يك اپليكيشن، جايي را كه مي‌خواهند بروند، به راحتي پيدا مي‌كنند بنابراين نيازي به استفاده از حس جهت‌يابي و حافظه خود براي حفظ كردن آدرس نمي‌بينند. همچنين آن‌ها شماره تلفني در حافظه‌شان ندارند و هر سوالي كه به ذهن‌شان برسد، با گوگل كردن به راحتي پاسخ آن‌را پيدا مي‌كنند بي آن‌كه حتي يك صفحه كتاب را ورق زده باشند و بنابراين چندان علاقه‌اي به كتاب خواندن ندارند و جست‌وجوگران كنجكاوي هم نيستند. چون پاسخ همه‌چيز در اسمارت‌فون‌شان موجود است.
فرزندان ما به همين دليل براي رسيدن به جايي يا پيدا كردن پاسخي، اصلا فكر نمي‌كنند. و اين مسئله در نظام آموزشي جديد تقويت مي‌شود؛ نظام آموزشي هم مي‌رود كه از كلاس‌هاي هوشمند استفاده كند و از همان ابتدا به جاي اين‌كه دانش‌آموز را براي مواجهه با علومي كه مي‌آموزد به دل طبيعت ببرد، او را در گلاس هوشمند به يك سفر مجازي مي‌برد. بي آن‌كه دانش‌آموز عطر و بوي دشت و جنگل و حس حضور در طبيعت را با تمام حواسش تجربه كند.البته تمام اين‎ها به آن معنا نيست كه نبايد دانش‎آموزان ما از كلاس‌هاي هوشمند بهره بگيرند، بلكه سخن ما اين است كه هر چيزي حدي و اندازه‌اي دارد و در حالي‌كه گوشي و تبلت به‌صورت شبانه روزي در دست بچه‌هاست، بايد در كلاس درس از اين دستگاه‌ها به شكلي متناسب استفده شود، بچه‌ها را بايد به دل طبيعت بردو به تجربه كردن مستقيم واداشت. بايد اجازه داد آنان با حواس خود به‌طورمستقيم با جهان بيرون از خودشان ارتباط برقرار كنند، بايد آن‌ها را به خواندن كتاب و يافتن پاسخ در ميان آن‌ها تشويق كرد.
تكنولوژي موجب شده فرزندان ما فرصت اشتباه و خطا كردن نداشته باشند. آن‌ها با تايپ چند كلمه و چند كليك، هميشه به پاسخ و گزينه دسترسي دارند. به اين ترتيب طبيعي است كه والدين امروز با چالش‌هاي عجيبي در مورد نحوه اجتماعي شدن فرزندان‌شان و حتي استفاده آنان از مغز و اعصاب مختلف‌شان مواجه شوند و احساس نگراني كنند. نسل امروز، نيازمند رهايي از طلسم تكنولوژي و فضاي سايبري و آشنايي با وجه مثبت اين تكنولوژي است، و يادگيري استفاده درست و به‌جا از آن و البته شرط اول در اين راه اين است كه خود و الدين و مربيان هم حد اعتدال را در اين زمينه نگه دارند و رعايت كنند.
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي