جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4458- تاریخ : 1398/05/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

يک معرفي، يک خوانش
مهارت‌هاي لازم براي طبيعت‌گردي


هرمس؛ پيام‌رسان خدايان و همراه راهزنان!


درياي يخي آلاسکا کاملا ذوب شده است

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزي کشور:
راه عبور از مشکلات، علاقه‌مندکردن دانش‌آموزان به مسائل پرورشي است


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 مهارت‌هاي لازم براي طبيعت‌گردي 

عنوان کتاب:چگونه در اردو زندگي کنيم؟
نويسنده: ديويد هارود
برگردان:قاسم کريمي, پروانه سبزه پرور
تصويرگر: اريک ونتر, مارتين ايچسن
ويراستار: شهرام رجب زاده
يک سفر طبيعت‌گردي چه تجهيزاتي نياز دارد؟ حواسمان بايد به چه کارهايي باشد؟ کتاب «چگونه در اردو زندگي کنيم؟» راهنمايي براي سفر و کمپ زدن در طبيعت است.
کتاب «چگونه در اردو زندگي کنيم؟» با آن‌که کتابي قديمي است، اطلاعات آن براي مخاطب علاقه‌مند به سفر و طبيعت‌گردي هم‌چنان کاربرد دارد. نويسنده با پرداختن به سرفصل‌هاي زير تلاش کرده است به اغلب نکات مهم و مهارت‌هاي لازم در طبيعت‌گردي و کمپ زدن بپردازد: فهرست وسايل شخصي، زندگي در چادر، انواع چادر، زيرانداز، وسايل پخت و پز، وسايل و تجهيزات زندگي گروهي، وسايل خواب، مکان برپا کردن چادر، آب، اردوگاه، برپا کردن چادر، کندن علف‌ها، افروختن آتش، تيشه، اره، تهيه غذا، مراقبت از خود، نظافت عمومي آشپزخانه، باقيمانده غذاها، شستشو، چند گره مفيد، بستن ستون‌ها، لوازم دست‌ساز اردويي، سلامت و امنيت داخل اردوگاه، ترک اردوگاه، کمک‌هاي اوليه.
توجه به اصول طبيعت‌گردي و مراقبت از طبيعت از ارزشمندي‌هاي کتاب «چگونه در اردو زندگي کنيم؟» است.«ديويد هارود» در گذشته نويسنده کتاب‌هاي کودک است بوده است و کارنامه کاري‌اش در سال‌هاي اخير بر کتاب‌هاي بزرگسالان با موضوع دامپروري متمرکز شده است.


 هرمس؛ پيام‌رسان خدايان و همراه راهزنان! 

هِرمِس در اساطير يوناني، پيام‌رسان المپ‌نشينان، فرزند پادشاه ايزدان زئوس و مايا، دختر اطلس و يکي از پليادس است. هرمس در ابتدا ايزد موسيقي و خالق ساز چنگ بود، همچنين ايزد چوپان‌ها، بازرگاناني، اندازه و وزن، سخنراني، ادبيات، ورزشکاري و دزدي به‌شمار مي‌رفت. از صفات و نمادهاي او مي‌توان به خروس، لاک‌پشت زميني، چوب‌دستي، کيف پول، صندل‌هاي بالدار و کلاه آفتاب‌گير اشاره کرد. هرمس به شکل جواني خوش سيما، بدون ريش و تنومند يا به شکل مردي سالخورده داراي ريش به تصوير کشيده مي‌شد.
هرمس سريع و حيله‌گر بود، بدين سبب قادر به رفت‌وآمد سريع بين جهان انسان‌ها و جهان ايزدان بود و نقش پيام‌رسان ايزدان و واسطه‌اي ميان انسان‌هاي فاني با المپ‌نشينان به حساب مي‌آمد. با توانايي آزادانه سفر کردن بين جهان‌ها، همچنين وظيفه راهنمايي ارواح مردگان به دنياي زيرزميني و پنج رودخانه را بر عهده داشت. او گاهي اوقات ديگر ايزدان را فقط براي سرگرمي يا محافظت از انسان‌ها فريب مي‌داد. او همچنين حامي مسافران، دزدها و ورزشکاران نيز بود و پهلواناني مانند اوديسئوس و پرسئوس را در مأموريت‌هاي‌شان راهنمايي مي‌کرد.


 درياي يخي آلاسکا کاملا ذوب شده است 

اداره خدمات هواشناسي ملي آمريکا اعلام کرد: با ادامه تابستان گرم آلاسکا، درياي يخي اين ايالت آمريکا تا فاصله 240 کيلومتري ساحل خالي از يخ شده است. تصوير کلي اين رخداد کاملا واضح است؛ پس از يک تابستان گرم‌ قطبي، افزايش دماي درياها و موج تاريخي گرماي ماه جولاي، درياي يخي آلاسکا نيز ناپديد شده است. به گفته متخصصان امسال حتي با وجود استانداردهاي آب‌وهوايي جديد، شاهد تغييرات بسيار شديدي در آب و هواي زمين هستيم.
يک عامل اساسي که در ايجاد اين تغييرات نقش داشته اين است که در طول چند دهه گذشته يخ‌هاي قديمي و چندلايه به دليل افزايش دماي اقيانوس و هوا ذوب شده‌اند و بخش عمده يخ‌هاي موجود در درياي آلاسکا و حاشيه قطب، يخ‌هاي نازک و آسيب‌پذير جوان هستند.از طرفي دماي هواي قطب در مقايسه با ساير نقاط زمين با سرعت دو برابر افزايش مي‌يابد. اين پديده با عنوان تشديد قطبي شناخته مي‌شود و عمدتا نتيجه گرمايش اقيانوس است.

 irna.ir


 قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزي کشور:
 راه عبور از مشکلات، علاقه‌مندکردن دانش‌آموزان به مسائل پرورشي است 

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزي کشور، محمد روشني، گفت: تنها راه عبور از مشکلات آموزش و پرورش علاقه‌مندکردن دانش‌آموزان به مسائل پرورشي است که آگاهي ‌بخشي به آ‌ن‌ها از طريق برنامه‌هاي سازمان دانش ‌آموزي ممکن است. در واقع سازمان دانش‌آموزي مي‌تواند در کنار مباحث سخت‌افزاري و علمي، دانش آموزان را به يک تعادل روحي برساند.


 يواشكي 

يه بار هم زمان حال رو امتحان کنين!
آذر فخري
آيا تا حالا هيچ کاري رو خارج از زمان حال انجام دادين؟ چيزي رو بيرون از زمان حال تجربه، فکر يا احساس کردين؟
اصلا مي‌تونين همچين کاري بکنين؟ مثلا بريد تو گذشته براي امروز ناهار بپزين؟!
پاسخ روشنه، اين طور نيست؟
هرگز هيچ چيز در گذشته اتفاق نيفتاده، بلکه در «لحظه حال» اتفاق افتاده .
هرگز هيچ چيز در آينده اتفاق نخواهد افتاد ، بلکه در «لحظه حال» اتفاق افتاده!


 دل گويه 

سبک زندگي در فراواني
در فرهنگ ما، انتخاب سبک زندگي در کمبود (deficit) آسان است.
سبک زندگي در کمبود، يعني براي اندکي مصرف بيشتر، زير بار بدهي مي‌رويد. براي اندکي سريع‌تر رد‌شدن از ترافيک، به هر کاري دست مي‌زنيد. هميشه خود را با کسي که بالاتر از شماست مقايسه مي‌کنيد.
هميشه احساس عقب‌ماندن داريد و اين احساس، سوخت شما براي بهترين عملکردتان است.
سبک زندگي در فراواني (surplus) را هم در نظر بگيريد. در اين سبک، با مصرف کمتر، هرگز نگران پرداخت هزينه‌هاي اضافي نيستيد. با اندکي رانندگي آرام‌تر در ترافيک، نه تنها امنيت بيشتري داريد، براي خيال‌پردازي حين ترافيک هم آزادي بيشتري خواهيد داشت. خود را با کسي مقايسه نمي‌کنيد به‌جز خودتان و اين باعث مي‌شود که استاندارهاي خويش را هروقت که توانستيد بالا ببريد نه هروقت که با استاندارهاي موفقيت فرد ديگري مواجه شديد.
سبک زندگي در فراواني يعني انتخاب سازندگي و توليد بخاطر سخاوتمندي و مقام حيرت، نه بخاطر احساس ترس از غرق شدن.
ست گادين


 سرمقاله  

آيا مدارس عادي و دولتي برنامه‌اي براي کنکوري‌ها داشتند؟!
آذر فخري
يک نگاه کلي به نفرات برتر قبول شدگان کنکور سراسري نشان مي‌دهد که تقريبا اغلب اين دانش‌آموزان، از مدارس خاص يا غيردولتي برخاسته و هر چند با همت و توان خود از اين
سد سکند عبور کرده‌اند، اما نحوه تدريس و پشتيباني مدارس خاصي که اين افراد در آن‌ها تحصيل کرده‌اند، در نوع رتبه آوري و قبولي آنان موثر بوده است.
چنين به نظر مي‌رسد که با شيوع بيمارگونه و رواج مدارس غيردولتي و هزينه‌هاي گزافي که اين مدارس براي ثبت نام و کلاس‌هاي فوق برنامه از والدين مي‌گيرند، موجب شده است، اين مدارس سهم بيشتري در رتبه‌آوري کنکوري که مافيايش نيز سهمي در اين مدارس غيردولتي دارد، داشته باشند. و دانش‌آموزان مدارس عادي که طبعا به دليل وضع مالي نه چندان مناسب والدين خود و استفاده از آموزگاران نه چندان متبحر و تعداد زياد دانش‌آموزان در کلاس‌ها، رتبه‌هاي کمتري آورده و حتي به مرزهاي قبولي هم نزديک نشده‌اند.
هر چند برتري در رتبه کنکور، به تنهايي نمي‌تواند و نبايد شاخص برتري هوشي و نخبگي اين افراد باشد، اما به هر حال ميزان زمان گذاشتن براي تست‌زني و انرژي و توجهي که مدارس غير دولتي در اين زمينه براي هر دانش‌آموز صرف مي‌کنند در هر حال نتيجه خاص خود را دارد. حال مقايسه کنيد چنين دانش‌آموزاني با چنين
هزينه کردهايي را با دانش‌آموزان کپرنشيني که از حداقل امکانات لازم براي تحصيل برخوردارند. آن هم در جايي که طبق قانون اساسي تمام فرزندان اين ملت بايد به‌طور رايگان از امکان تحصيل برخوردار باشند . اما با توجه به اتفاقات چند سال اخير، به‌خصوص در عرصه کنکور، نه تنها قانون رايگان بودن مدارس چندان که بايد و شايد جدي گرفته نشده بلکه حتي برخي مدارس دولتي در انجام وظايف خود چندان موفق نبوده‌اند و خروجي مطلوبي نداشته‌اند.
اين که هر کس پول بيشتري داشته باشد مي‌تواند از امکانات بيشتر و بهتري استفاده کند، طبيعي است اما البته نه در عرصه آموزش‌وپروروش که اصل آن بر رايگان بودن و برابر بودن وضعيت همه دانش‌آموزان در نظام آموزشي است.
با توجه به سيطره اختاپوس‌وار کنکور و مافيايش بر نظام آموزش‌وپرورش که هدف هر دانش‌آموز و خانواده‌اش را فقط در عبور از اين سد تعريف کرده است، و با توجه به اين که اغلب مدارس غيردولتي همگام و همراه با اين مافيا تلاش مي‌کنند با وعده‌ها و وعيدهاي متعدد تعداد افراد بيشتري را جذب کنند، بايد نظام آموزش‌وپرورش ما فکري به حال فرزندان اين سامان و شکافي با چنين عمق در بين آنان بکند و تدبيري بينديشد تا اگر حداقل کنکور حذف نمي‌شود، دانش‌آموزان بتوانند از امکانات مشابه و تا حد امکان برابر براي مواجهه و عبور از کنکور داشته باشند.
طبيعي است که با ادامه چنين روندي اين ذهنيت در بين دانش آوزان مناطق محروم و والدين شان هر سال تقويت مي شود که آنان هر چه قدر هم که تلاش بکنند، باز هم از جرياني که مدارس غير دئلتي در پيش گرفته اند عقب خواهند ماند و اين رويه موجب درخود فرورفتگي و نا اميدي رمايه اجتماعي خواهد شد.
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
اگهي