جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4456- تاریخ : 1398/04/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

سرپرست وزارت آموزش و پرورش:
دانش آموز محوري بايد شعار همه در آموزش و پرورش باشد

يک معرفي، يک خوانش
زنان هم جهان را تغيير مي دهند


راوانا؛ ديوي با 10 سر!


ساخت حسگر زيستي با الهام از اختاپوس


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 سرپرست وزارت آموزش و پرورش:
 دانش آموز محوري بايد شعار همه در آموزش و پرورش باشد 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درديدار با نمايندگان نهمين دوره مجلس دانش آموزي تاکيد کردکه شعار ما اين است هر دانش آموز دست کم يک نقش و تشکل باشد تا به سمت کنش آموزي و مشارکت آموزي برويم. تبديل مقاومت دانش آموزان به مشارکت آنان در تعليم و تربيت مهم است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش آموز محوري، دانش آموز باوري و دانش آموز ياوري شعار کسي بايد باشد که در تعليم و تربيت يا مديريت يا معلمي مي کند، يا مشاوره مي دهد و يا برنامه ريزي مي کند.


 يک معرفي، يک خوانش
 زنان هم جهان را تغيير مي دهند 

عنوان کتاب: زنان در علم: 5 پيشگام جسور که دنيا را تغيير دادند
نويسنده: راشل ايگنوفسکي
تصويرگر: راشل ايگنوفسکي
برگردان:ماندانا فرهاديان
ويراستار:فريد مصلحي مصلح آبادي، حسين شيخ رضايي

کتاب «زنان در علم: 50 پيشگام جسور که دنيا را تغيير دادند» داستان زندگي علمي 50 زن پيشگام در علم است که هر کدام از آن‌ها با توجه به شرايط سختي که در زندگي با آن روبه‌رو بوده‌اند مانند: تبعيض نژادي، جنسيتي و ... توانستند در حوزه‌هاي مختلف علمي به کشفياتي دست يابند.
در اين کتاب همچنين جمله‌هايي از شخصيت‌هاي مطرح شده در کتاب و دستاوردهاي زنان بر حسب زمان ديده مي‌شود.
تصاوير کتاب نقاشي‌هاي رنگي هستند که هماهنگ با متن مخاطب را جذب مي‌کنند.
از نکات مثبت کتاب مي‌توان به انتخاب موضوع و توجه به رياضيدان و نخبه زن ايراني زنده ياد مريم ميرزاخاني، برنده جايزه فيلد در رياضي اشاره کرد.
معلم مي‌تواند از زندگينامه اين دانشمندان و کشفيات آن‌ها براي ايجاد انگيزه در نوجوان براي مقابله با مشکلات و رسيدن به درجات بالاي علمي وتوجه آن‌ها به تاثير بر پيشرفت جامعه استفاده کند.
ketabak.org


 راوانا؛ ديوي با 10 سر! 

راوانا يا راونه در اسطوره‌هاي هندي يک ديو و در عين حال شاه سرنديب (سري‌لانکا) است. راوانا 10 سر و دو گوش دارد و از باورمندان به ايزد شيوا است اما قصد دارد بر ايزدان چيره شود.
10 سر او نشانه آشنايي کامل او با شش کتاب تخصصي (شاستراها) و چهارکتاب اصلي دانش هندو (وداها)است. راوانا ديوي دانشور است و در نواختن ساز وينا نيز چيره‌دستي دارد.
راوانا دشمن اصلي راما، قهرمان اصلي حماسه هندي رامايانا است.
به‌موجب اساطير هند هنگامي که راما به سرنديب مسافرت کرد، راوانا زن او «سيتا» را از دستش گرفت و راما براي رهايي زن خويش با فرمانرواي ميمون‌ها «سون» همدست شد و راوانا را کشت و زن خود را نجات داد.
هندوها در جشنواره‌هاي آييني خود آدمک «شاه راوانا» را به‌عنوان نماد نيروي اهريمني آتش مي‌زنند.
tarikhema.org


  ساخت حسگر زيستي با الهام از اختاپوس 

براي اين‌که حسگرهاي زيستي به‌درستي عمل کنند و موثر باشند، لازم است قابليت چسبيدن به سطح پوست خشک و مرطوب را داشته باشند و موجب ناراحتي کاربر نشوند.به همين علت بستري که مواد و ساختار حسگر روي آن قرار مي‌گيرند، داراي اهميت زيادي است. محققان بستري از جنس الياف مبتني بر گرافين ساختند که با استفاده از ساختاري شبيه به بادکش‌هاي اختاپوس، به پوست مي‌چسبد.
براي ساخت اين حسگر، محققان پارچه‌اي از جنس پلي‌اورتان و پلي‌استر را با لايه‌اي از اکسيدگرافين پوشانده و درون اسکوربيک اسيد يا ويتامين ث قرار دادند تا رسانش الکتريکي آن افزايش يابد.اين حسگر قادر است مجموعه‌اي از حرکات و فشار را در محيط‌هاي خشک و مرطوب حس کند و مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي انسان از جمله سيگنال‌هاي نوار قلب، ضربان و الگوي سخنراني را تشخيص دهد.
irna.ir

 


 يواشكي 

اونايي که کنکور دادن حواس‌شون باشه!
آذر فخري

اين‌رو يواشکي به شما مي‌گم که درست از فرداي روزي که کنکور دادين، مي‌تونين بهترين لحظه‌هاي زندگي‌تون را بسازين و براي خودتون برنامه‌هاي متنوع بچينين. چرا؟
چون تا شهريور از سرنوشتي که کنکور براتون رقم مي‌زنه خبر ندارين. اگر قبول بشين که باز بايد صبح زود پاشين و بريد پي درس و کتاب، اگر هم قبول نشين يا بايد دنبال کار بگردين يا دوباره بريد دنبال درس و کتاب. تنها تو همين فاصله است که مي‌تونين بفهمين زندگي واقعا چيه!؟

 


 دل گويه 

براي خودتان خاطره بسازيد و از مقايسه بپرهيزيد
-افرادي را مي‌بينيد که به دور دنيا سفر مي‌کنند، گردش مي‌روند، با دوستان‌شان استراحت مي‌کنند، به رستوران‌هاي زيبا مي‌روند. در درون‌تان کمي احساس حسادت مي‌کنيد و با خودتان فکر مي‌کنيد که «چرا من چنين کارهاي فوق‌العاده‌اي انجام نمي‌دهم؟»
-به جاي اينکه روزهاي‌تان را صرفِ خواندن کارهاي ديگران کنيد، از خانه بيرون برويد و خاطرات خودتان را بسازيد. به جاهايي که دوست‌شان داريد، سفر کنيد، کتابي را که مي‌پسنديد، بخوانيد، کوه‌نوردي کنيد و توي درياچه‌ شيرجه بزنيد.
-همه‌ي کارهايي را که دوست داريد، انجام دهيد و مهم‌تر اينکه از مقايسه‌ي خودتان با ديگران دست برداريد. به هر قيمتي که شده، از مقايسه‌‌کردن بپرهيزيد، چون مقايسه، شما را راضي نمي‌کند.
-کاري که شما را خوش‌حال و راضي مي‌کند، خاطره‌ساختن براي خودتان است.
هشت بهشت


 سرمقاله 

کودکان بازمانده از تحصيل و بودجه‎هاي سرگردان!
آذر فخري
آمار سال 97 حکايت از آن دارد که در سال گذشته حدود دو ميليون کودک بازمانده از تحصيل در کشور وجود داشتند. کودکاني که به دلايل متعدد معيشتي يا دورافتادگي يا سختي مسير، يا بي‌سرپرستي و بدسرپرستي از ادامه تحصيل بازمانده‌اند.
مسلما اين رقم با توجه به افزايش بحران‌هاي اقتصادي امسال به بيش از اين مقدار خواهد رسيد و ما با حجم زيادي از فرزنداني مواجه خواهيم شد که از بديهي‌ترين حق اجتماعي خود يعني تحصيل محروم خواهند ماند.
در کنار آمارکودکان بازمانده از تحصيل، خوب است بدانيم که هنوز حدود 9ميليون نفر از جمعيت کشور ما بي‌سواد مطلق و 11ميليون نفر کم‌سوادند. و با فشارهايي که مشکلات اقتصادي بر مردم تحميل کرده است، خانواده‌ها براي سرپا ماندن البته ترجيح خواهند داد از هزينه تحصيل فرزندان خود بزنند و يا حداقل فرزندان دختر را از ادامه تحصيل بازدارند که همين مسئله به معضل ازدواج‌هاي زودرس دامن خواهد زد.
به اين ترتيب، با يک نگاه نه چندان عميق و خيلي سطحي و گذرا، مي‌بينيم که عدم توجه به مشکلات معيشتي مردم، چگونه مي‌تواند در سطح کلان بر تمام مسائل اجتماعي و انساني تاثير بگذارد و آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري بر سرمايه انساني يک جامعه وارد کند.
تمام اين‌ها در حالي است که به گفته معاون آموزش ابتدايي آموزش‌وپرورش اعتباري براي بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصيل به مدرسه براي وزارت آموزش‌وپرورش تعريف نشده است. و اين کودکان در صورت نبود بودجه چه از سوي خانواده و چه از سوي دولت، به حال خود رها شده، يا تبديل به کودکان کار مي‌شوند و طبعا در معرض انواع مختلف آسيب‌هاي اجتماعي قرار مي‌گيرند و يا اگر دختر باشند، ناچار از ازدواج‌هاي زودهنگام و اجباري خواهند شد که آن هم تبعات خاص خود را دارد.
به تمام اين مشکلات بيفزاييم بي‎شناسنامه بودن برخي از اين کودکان را که نام‎ونشان‎شان در هيچ سامانه‎اي ثبت نشده و حتي اگر عزمي براي آوردن آن‎ها به محيط مدرسه وجود داشته باشد دسترسي به آن‎ها اگر ناممکن نباشد، بسيار سخت است.
چنين است که معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش‎وپرورش درباره نبود بودجه براي رسيدگي به کودکان بازمانده از تحصيل مي‎گويد:«اگر بودجه‌هاي سرگرداني که به ساير سازمان‌ها داده مي‌شود، در اختيار آموزش‎وپرورش قرار بگيرد و از موازي‌کاري پرهيز شود، به نظرم ما مي‌توانيم توفيقات بيشتري داشته باشيم.»
حال بايد ديد سازمان‎هاي موازي‎کار که بيشترين استفاده كننده بودجه‎هاي سرگردان هستند، عزمي جدي براي همکاري با وزارتخانه‎اي خواهند داشت که با وجود اهميت و نياز فراوانش، بودجه چنداني دريافت نمي‎کند و در نهايت نمي‎تواند فرزندان آينده‌ساز اين سرزمين را آن‎چنان که بايد‎وشايد زير چتر آموزش و نيز پرورش قرار بدهد و از انحرافات و هزينه‎هاي ناشي از آن بکاهد.
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي