جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4454- تاریخ : 1398/03/13 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

مديرکل انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش:
انتخاب لباس فرم دانش‌آموزان اجباري نيست

يک معرفي، يک خوانش
تلاش براي ثابت کردن توانايي خود


اينويي ها؛ اسطوره هايي از قطب شمال


سامانه مکان‌پايه ارزيابي توان اکولوژيک کل کشور راه‌اندازي مي‌شود


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 مديرکل انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش:
 انتخاب لباس فرم دانش‌آموزان اجباري نيست 

مديرکل انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه انتخاب لباس فرم دانش‌آموزان اجباري نيست، گفت: انتخاب لباس فرم دانش‌آموزان توسط انجمن اوليا و مربيان و دانش‌آموزان انجام مي‌شود.
نورعلي عباسپور مديرکل انجمن اوليا و مربيان آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، درباره لباس فرم دانش‌آموزي، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش متناسب با اسناد بالادستي،‌ چارچوب کلي لباس فرم دانش‌آموزان را اعلام مي‌کند که کليات آن بايد با ارزش‌ها و هنجارهاي جامعه متناسب باشد و همچنين از مباحث ملي و مذهبي پيروي کند.


 يک معرفي، يک خوانش
 تلاش براي ثابت کردن توانايي خود 

عنوان کتاب: بيرون ذهن من
نويسنده: شارون ام. دراپر
برگردان:آنيتا يارمحمدي
ويراستار:مژگان کلهر
ملودي شخصيت کتاب «بيرون ذهن من» دختري است که از کودکي مجبور بوده از ويلچر استفاده کند. اما مشکل اصلي او اين نيست.
ملودي مشکلي دارد که باعث مي‌شود ارتباط او با دنياي بيرون کاملاً قطع باشد. او نمي‌تواند راه برود، نمي‌تواند صحبت کند، نمي‌تواند توانايي ذهني‌اش را به نمايش بگذارد و با دوست دارد به بقيه ثابت کند که مي‌تواند همراه با بقيه‌ي همسن و سالانش درس بخواند و در هوش چيزي از آن‌ها کم ندارد. اين کتاب بيش از هر چيز از استيصال ملودي در برقراري ارتباط با دنياي بيرون حرف مي‌زند، کلمه‌هاي محدودي که روي سيني ويلچر او نصب شده و ملودي با انگشت به آن‌ها اشاره مي‌کند برايش کافي نيست. بالاخره با حمايت مادر و پدرش و همسايه‌شان خانم وي ملودي مي‌تواند از کلاس ويژه بيرون بيايد و مثل بقيه در کلاس عادي درس بخواند.کاترين دختري است که مسئوليت همراهي ملودي در کلاس آقاي ديمينگ را برعهده دارد. اما چيزي که زندگي ملودي را عوض مي‌کند حضور در اين کلاس نيست، خريد دستگاهي پيشرفته است که ذهن پيچيده ملودي را نمايش مي‌دهد و ارتباط او با دنياي بيرون را ممکن مي‌کند. تا جايي که ملودي در مسابقه هوش و اطلاعات عمومي بين‌استاني مقام مي‌آورد، اما باز هم همکلاسي‌هايش حاضر به پذيرش او در کنار خودشان نيستند.کتاب «بيرون ذهن من» بيش از هر چيز در باره تلاش ملودي براي ثابت کردن خودش است و مي‌تواند نگاه هر خواننده‌اي را نسبت به توانايي کودکاني با شرايط خاص تغيير بدهد.


 اينويي ها؛ اسطوره هايي از قطب شمال 

اساطير اينويي منابعي از فرهنگ مردمان بومي اينوئيت ساکن آلاسکا، کانادا و گرينلند است که توسط بزرگان به منظور بهبود و تعليم از طريق نسلي به نسل ديگر منتقل مي‌شد. از اين اساطير به طورسنتي، در تمام جنبه‌هاي زندگي روزمره استفاده مي‌شد، و به منظور تجديد حيات در گروه‌هاي اجتماعي با هدف حفظ آموزه‌هاي سنتي و بهعنوان يک روش همبستگي فرهنگي و سياسي محبوبيت پيدا کرد. افسانه‌ها معمولاً به عنوان رواياتي براي توصيف شخصيت‌ها، تجربه‌ها يا پديده مذهبي و معنوي که روشنگر نظام اعتقادي يک جامعه خاص هستند به شمار مي‌روند. اساطير اينويي شباهت‌هاي بسياري به اديان مردمان ديگري در منطقه قطب شمال دارد. تمرينات سنتي مذهب اينوئيت ممکن است به شکل شمن‌باوري و بر اساس روح‌باوري خلاصه شوند. در برخي موارد، اساطير اينويي مفهوم مشترک معناي واژه «اسطوره‌شناسي» را امتداد داد. اينويي‌ها گسترده‌ترين اقوام بومي قطب شمال از لحاظ جغرافيايي‌اند. آن‌ها همچنين از لحاظ فرهنگي بسيار متنوع‌اند و با آنکه نام‌هاي گوناگون دارند، اکنون همگي بهعنوان اينويي شناخته شده‌اند.


 سامانه مکان‌پايه ارزيابي توان اکولوژيک کل کشور راه‌اندازي مي‌شود 

سرپرست دفتر توسعه پايدار و اقتصاد محيط‌زيست با بيان اينکه دو پروژه پايلوت باعنوان ايجاد سامانه مکان‌پايه ارزيابي توان اکولوژيک کل کشور در استان‌هاي سيستان و بلوچستان و کرمان در دستور کار قرارگرفته است، گفت: اين پروژه‌ها حداکثر تا پايان سال 98 به اتمام خواهد رسيد و سعي خواهيم کرد در تمام استان‌ها اين پروژه عملياتي شود. حجتي با توضيح اينکه اين سامانه مکان‌پايه و بانک اطلاعاتي با بهره‌گيري از داده و آمار مرتبط با تصميم‌گيري مديريت پايدار سرزمين و محوريت ارزيابي توان اکولوژيک کل کشور بهعنوان پايه و اساس مديريت سرزمين در نظر گرفته مي‌شود، گفت: چنين سنجشي، اولويت و سازگاري کاربري‌هاي توان‌سنجي شده را در چارچوب اهداف برنامه‌اي و مديريتي مشخص خواهد کرد که پيش‌نياز طرح کاربري مطلوب اراضي و شالوده آمايش سرزمين است.
irna.ir


 يواشكي 

بيا تا قدر يکديگر بدانيم!
آذر فخري
اين‌رو يواشکي به شما مي‌گم که لحظه‌هامون به سرعت باد دارن مي‌گذرن و ما در زندگي خيلي چيزا و کس‌ها را از دست مي‌دهيم. بياييد حواس‌مون باشه که هيچ يادگاري و هيج عکسي بوي مهرباني يک عزيز رو تا ابد حفظ نمي‌کنه. هيچ عکسي حس طراوت لبخند اون‌رو به ما منتقل نمي‌کنه؛ چون عکس فقط يه عکسه که يادآوري ميکنه اما زندگي و نور و طراوت اون آدم رو تکرار نمي‌کنه. مواظب اين طراوت‌ها و عطرا و حساي شکننده باشيم.


 دل گويه 

اين رويا تعبير خواهد شد!

من در روياي خود دنيايي را مي‌‌بينم که در آن هيچ انساني انسان ديگر را خوار نمي‌‌شمارد.
زمين از عشق و دوستي سرشار است و صلح و آرامش، گذرگاه‌‌هايش را مي‌‌آرايد.
من در روياي خود دنيايي را مي‌‌بينم که در آن همه‌گان راه گرامي آزادي را مي‌‌شناسند
حسد جان را نمي‌‌گزد و طمع روزگار را بر ما سياه نمي‌‌کند.
من در روياي خود دنيايي را مي‌‌بينم که در آن سياه يا سفيد
ــ از هر نژادي که هستي ــ از نعمت‌‌هاي گستره زمين سهم مي‌‌برد.
هر انساني آزاد است
شوربختي از شرم سر به زير مي‌‌افکند
و شادي همچون مرواريدي گران قيمت
نيازهاي تمامي بشريت را برمي‌‌آورد.
چنين است دنياي روياي من !
لنگستون هيوز

 


 سرمقاله  

لزوم توجه همزمان به راهکارهاي خرد و کلان زيست‌محيطي
آذر فخري
يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي عصري که در آن قرار داريم، مسئله محيط زيست است و تخريب‌هايي که به دست انسان و با سبک زندگي غلطي که از صد سال پيش به اين سو در پيش گرفته، اتفاق افتاده است.
امروز بسياري از کشورها با مسائل زيست‌محيطي و مشکلات اقليمي خاصي دست به گريبان هستند؛ مسائل و مشکلاتي که دولت‌ها به تنهايي نخواهند توانست از پس حل آن‌ها بربيايند و همکاري و همراهي تمام مردم در اين زمينه ضروري است و البته هنر هر دولتي جلب توجه و همدلي و احساس مسئوليت عمومي در اين مورد است.
يک نمونه از روش‌هاي جلب همکاري مردم توسط دولت، تصميم دولت فيليپين براي مقابله با از بين رفتن جنگل هاست؛ دولت فيليپين براي مقابله با جنگل‌زدايي و تغيير اقليم در اين کشور قانوني را تصويب کرده که بر اساس آن، کاشتن ده درخت پيش شرط فارغ‌التحصيلي از دبيرستان‌ها و دانشگاه‌هاي اين کشوراست، يعني هر دانش‌آموز و دانشجويي که بخواهد مدرک خود را دريافت کند بايد حتما ده درخت کاشته باشد. به نظر مي‌رسد با اين تصميم و قانون، نسل کنوني کشور فيليپين بتوانند 525 ميليارد اصله درخت به جنگل‌هاي سرزمين خود بيفزايند.
مورد ديگري از اين دست اقدامات که نشانه توجه وتلاش خود مردم در اين راستاست، مدرسه‌اي در هند است که به‌جاي دريافت شهريه از دانش‌آموزان خواسته است هر روز صبح زباله‌هاي پلاستيکي منازل خود را به مدرسه بياورند و پس از تمام شدن درس و کلاس، به دسته‌بندي و بازيافت اين زباله‌هاي پلاستيکي بپردازند.
اين دو نمونه تصميم، يکي در سطح کلان و توسط دولت و ديگري در سطح خرد و توسط مردم، نشان مي‌دهد که در هر حال دولت‌ها نيازمند جلب حمايت و همکاري مردم هستند. حال چه به‌صورت تصويب يک قانون و چه به‌صورت خودجوش و توسط خود آنان.
در واقع تصميم‌هاي کلان از سوي دولت و قانون اعلام کردن آن هم تنها در صورتي بازخورد مثبت دريافت خواهد کرد که از پيش مردم براي اين نوع همکاري و علت اعمال چنين قوانيني توجيه شده باشند و احساسات ملي و همدلي اجتماعي آنان برانگيخته شده باشد.
به نظر مي‌رسد جامعه ما، که مانند اغلب کشورهاي ديگر دستخوش تغييرات زيست‌محيطي و اقليمي است، نيز به چنين قوانين و حرکت‌هاي خودجوشي نيازمند است. حال يا به‌صورت قانون يا به‌صورت گام‌هاي کوچکي که توسط خود مردم برداشته مي‌شود. و البته که در کليا ت اين روند، وجود اعتماد متقابل ضروري است؛ اعتماد متقابل بين دولت و مردم و مردم با مردم. مردم بايد بتوانند نتايج مثبت همکاري‌ها و همراهي‌هاي اجتماعي خود را ببينند و آن‌را از نزديک لمس کنند. در اين صورت است که مي‌توان محيط زيست کشور را با توجه و تلاش دانش‌آموزان، دانشجويان و والدين‌شان از وضعيت کنوني نجات داد.
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي