جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4438- تاریخ : 1398/01/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

زراندوز در نشست تخصصي «داستان طنز بعد از انقلاب» بيان کرد:
مهرداد صدقي را وودي آلن آينده ايران مي‌بينم


طنز


ايستگاه


شرح عكس


 زراندوز در نشست تخصصي «داستان طنز بعد از انقلاب» بيان کرد:
 مهرداد صدقي را وودي آلن آينده ايران مي‌بينم 

به گزارش ايبنا نشست تخصصي «داستان طنز بعد از انقلاب با نگاه به سه‌گانه کتاب‌هاي طنز مهرداد صدقي»، با حضور علي زراندوز، مهدي فرج اللهي، مهرداد صدقي و داوود اميريان در سراي اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، صدقي با اشاره به چرايي جدي گرفتن ادبيات طنز بيان کرد: شروع روي آوردن من به ادبيات طنز با جشنواره‌هايي بود که دفتر طنز حوزه هنري برگزار مي‌کرد. علت ديگر آن، آشنايي با زنده‌ياد ابوالفضل زرويي‌نصرآباد بود. البته شروع جدي کار من با نوشتن در مجله گل آقا همراه بود. ‌بعد از مدتي احساس کردم در وادي کتاب بمانم و از نوشتن مطالب ماهانه يا هفتگي فاصله بگيرم.
وي بيان کرد: سبک نوشتنم به گونه‌اي بود که در مورد مسائل روز نمي‌نوشتم. به عبارتي به مسائل زودگذر علاقه‌مند نبودم. فکر مي‌کنم اسمم نسبت به دوستان ديگر کمتر معرفي شده اما مخاطبان زياد و وفاداري دارم. اوايل کار فکر مي‌کردم زماني که يک خط، پاراگراف، ستون يا حتي اگر يک صفحه نوشتم نبايد به آن دست بزنم و احتياط مي‌کردم. اما به مرور به ويرايش و بازنويسي آنها پرداختم و با گذشت زمان متوجه شدم اگر مخاطبان محدود و ثابتي داشته باشم در کار به نظرها و نقدهاي آنها توجه داشته باشم کيفيت کار بهتر مي‌شود.
صدقي ادامه داد: اوايل کار از نقد ناراحت مي‌شدم اما در درازمدت متوجه شدم که اگر عيبي از کار گرفته شود به آن از زواياي مختلف فکر مي‌کنم و يک اثر را صيقل مي‌دهم. در ابتدا اسم سه گانه کتاب‌هاي (آبنبات هل‌‌دار ، آبنبات پسته‌‌اي و آبنبات دارچيني) «روزگار آقاي اوشين و آقاي دلار» بود که با آن موافقت نشد و سپس اسم ترکي براي آن انتخاب کردم که باز هم مورد قبول واقع نشد. در نهايت اسم آبنبات با طعم‌هاي مختلف را براي آن انتخاب کردم که مي‌تواند سوغات فرهنگي مردم خراسان شمالي باشد.
*حجم کار صدقي را در آثار هيچ کدام از نويسنده‌هاي طنز نمي‌بينيم
در ادامه اين نشست، اميريان با بيان اينکه بهتر است کتاب‌هاي صدقي از سوي يک انتشارات براي دسترسي راحت‌تر مخاطب منتشر شود، گفت: از بين ادبيات داستاني قبل از انقلاب مي‌توانم از کتاب دايي جان ناپلئون نام ببرم که کار درخشاني است و بارها آن را خواندم هم سريال و هم کتاب آن خوب است و هر کدام حسن خودش را دارد. متاسفانه بعد انقلاب در ادبيات بزرگسال کار طنز نداريم. کتاب‌هاي آقاي صدقي را براي نوجوانان مي‌دانم. هرچند با مرزبندي کتاب‌ها براي نوجوان، بزرگسال و کودک موافق نيستم. بعد از انقلاب به خاطر فضاي غم بار ما داستان طنز نداشتيم. آثار محمد پورساني تحت تاثير عزيز نسين بود.
وي ادامه داد: بعد از انقلاب ادبيات کودک و نوجوان جان تازه‌اي گرفت و طنز در آن پر رنگ شد. به‌عنوان نمونه مي‌توان از آثار مهدي حجواني، سوسن طاقديس، فرهاد حسن‌‌زاده، اکبر صحرائي، مصطفي رحمان‌دوست و شهرام شفيعي در اين حوزه نام برد. اما در ادبيات بزرگسال آثار طنز نداريم. حجم کار آقاي صدقي را در آثار هيچ کدام از نويسنده‌هاي طنز نمي‌بينيم. آبنبات هل‌دار را در چهارصد صفحه نوشتن کار سختي است؛ شخصيت‌شناسي، چهارچوب، زبان و لحن در اين حجم سختي است.
اميريان بيان کرد: رشته کلام در سه گانه مهرداد صدقي از دستش خارج نمي‌شود و با تمام روزمرگي‌ها زندگي به نوشتن آن ادامه مي‌دهد و نااميد نمي‌شود. کتاب اضافه‌هايي دارد که بايد چکش کاري شود. کار صدقي از نظر خودش بهترين کار است اما بايد يک ويرايش و پيرايش شود. آبنبات هل‌دار اضافه‌هايي دارد که اگر برداشته شود ريتم آن زيباتر و تندتر مي‌شود. نبايد در داستان پانويس داشته باشيم اين يک ضعف است و بايد براي آن يک راه‌حل پيدا کرد. اين پانويس‌ها مي تواند در انتهاي کتاب آورده شود چرا که حواس مخاطب را پرت مي‌کند.
*مهرداد صدقي را به عنوان وودي آلن آينده ايران مي‌بينم
زراندوز از ديگر مهمانان حاضر در اين نشست با بيان اينکه چرا طنز نويسان ما در نوشتن داستان بلند طنز تنبل هستند، گفت: منوچهر احترامي فيش نويس‌هايي براي داستان بلند داشتند که نمي‌دانم سرانجامش چه شد. کاش دوستان شجاعت و جسارت نوشتن داستان بلند طنز را به خود بدهند. ما در اين عرصه چيزي نداريم. امتحان کنيد و نترسيد.
وي ادامه داد: با صدقي در گل آقا آشنا شدم. دغدغه نوشتن آثار به روز نداشت. هرچند ما به طنز به روز و طنز ماندگار نياز داريم. يکي از شگردهاي طنز‌نويسي تکرار است اما گاهي اين تکراري بودن از طنز بيشتر مي‌شود. شوخي‌هاي صدقي را در آثار مطبوعاتي‌اش ديدم؛ او فرمول‌هاي خاص خود را در طنز دارد که مطبوعاتي است. بهتر است در کارهاي بعدي فرمول طنز مطبوعاتي را ارتقا دهد يا آن را کنار بگذارد. بهتر بود از شوخي‌هاي قوي تري در کتاب استفاده مي‌شد.
زراندوز گفت: ما طنز نويس‌ها از آثار وودي آلن نام مي‌بريم و من با توجه به پشتکار، تلاش و دامنه مطالعاتي که مهرداد صدقي دارد او را به عنوان وودي آلن آينده ايران مي‌بينم. صدقي از هر شخصيت و وسيله‌اي که در کتاب مي‌آورد استفاده مي‌کند. پلان بندي در آثارش وجود دارد و براي همه آنها برنامه‌ريزي مي‌کند.
وي ادامه داد: بدانيم مخاطبان ما بسيار با شعور هستند و آثار را درک مي‌کنند. مخاطبان با سينما و ادبيات جهان حرکت مي‌کنند و هرچه براي جذابيت و پيچيدگي آن تلاش کنيم مخاطب آن را درک مي‌کند. مخاطب دوست دارد جاهايي قوانين منطقي حاکم شکسته شود. احساس مي‌کنم صدقي کتاب را دلي و حسي نوشته است.
زراندوز در پايان گفت: به بچه‌ها ياد دهيم براي کتاب هزينه کنند تا کتاب جزئي از زندگي آنها شود؛ چراکه هزينه‌اي که براي کتاب مي‌شود ارزش دارد. در اين صورت مطمئن باشيم اتفاقاتي براي جامعه و کشور رخ مي‌دهد.


 طنز 

شعر طنز پس از انقلاب نقد و بررسي شد؛
نگاهي جدي به طنز در دفتر طنز
جلسه نقد و بررسي شعر طنز بعد از انقلاب با حضور يوسفعلي ميرشکاک، مرتضي اميري اسفندقه، ناصر فيض و اکبر کتابدار در سراي اهل قلم برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، اکبر کتابدار روزنامه‌نگار و پژوهشگر ضمن تبريک آغاز هفته هنر انقلاب گفت: آغازين روز شعر پارسي با شعر طنز است، قبل از اينکه شعر فارسي به زبان مکتوب دربيايد به صورت طنز بوده که آن را فکاهه مي‌خواندند، در قديم فکاهه را زيرمجموعه شعر نمي‌دانستند و تازه 80 سال است که شعر طنز به حساب مي‌آيد، در ابتداي انقلاب بسياري از شعارها نيز قالب طنز داشتند اما بعد از انقلاب شعر طنز زماني جدي شد که جلسات «در حلقه رندان» شکل گرفت.
*
فيض: در دفتر طنز نگاه جدي تري به طنز وجود دارد
ناصر فيض، مدير دفتر طنز حوزه هنري و شاعر طنزپرداز، در ادامه درباره سابقه شعر طنز گفت: در گذشته خيلي‌ها معتقد بودند که طنز جايگاه خاصي در شعر نداشته، در تاريخ ادبيات همانطور که شکل‌هاي ديگر ادبيات مطرح بوده طنز هم بخشي از آن بوده است. دفتر طنز حوزه هنري، در سال 1378 به ابتکار زنده‌ ياد ابوالفضل زرويي نصرآباد راه‌اندازي شد و از آن تاريخ تاکنون با برنامه‌هايي در قالب‌ها و شکل‌هاي گوناگون، مي‌کوشد تا در جهت ترويج و تعريف طنز درست، مفيد و فاخر گام بردارد.
دفتر طنز با هدف پيدا کردن استعدادهاي جوان و پرورش آن‌ها شروع به کار کرده و بعد از به‌وجود آمدن اين دفتر بود که اندکي جدي‌تر به شعر طنز پرداخته شد و به‌نظرم جايي مانند دفتر طنز بودنش بسيار بهتر از نبودش است. در نهايت در دفتر طنز سعي شد از کساني که در حوزه طنز صاحب نامند و آثار خوبي خلق کرده‌اند استفاده شود تا جوانان پاي صحبت‌هاي آنان بشينند و از گفته‌هاي آن‌ها استفاده کنند.
تنها يک نگاه سطحي به کارهاي قبل از انقلاب نشان مي‌دهد ما از طنزهايي که درباره اجاره خانه، گراني و... است زياد خوشمان نمي‌آيد و ديگر در ميان مردم خريداري ندارند و ديگر دغدغه طنزپردازان نيستند.وي در پايان خاطرنشان کرد: اميدوارم شعر طنز باز هم به روزهاي اوج خود بازگردد.
*
ميرشکاک: مرحوم کيومرث صابري تحمل مسئولان را بالا برد
يوسفعلي ميرشکاک، شاعر، نويسنده و طنزپرداز، نيز درباره شعر طنز گفت: ما ايراني‌ها از قديم هرگاه زورمان به پديده‌اي نمي‌رسيد آن را به سخره مي‌گرفتيم و بر همين مبنا مشکلاتي که در چند دهه اخير به وجود آمد ذاتاً باعث طنز و جوک و لطيفه و متلک شد. بعد از انقلاب اولين کسي که علم را برداشت و به فکاهه پرداخت کيومرث صابري بود. او با کار خود، ميزان تحمل مسئولان حکومتي ايران پس از انقلاب را تا حدّي بالا برد؛ به‌گونه‌اي که اگر طنز او فقط گزنده بود تا اين اندازه تأثيرگذار نمي‌بود. وي فکاهه را تبديل به طنز کرد. بعد از او اهل استعداد روي کار آمدند و دفتر طنز را به وجود آوردند.
طنزپرداز سه چيز را بايد جدي بگيرد؛ حکمت، انتزاع و استعاره. در کشورمان شعر طنز بيشتر از طنز منثور مورد توجه قرار گرفته است و شايد دليل اين موضوع هم اين است که ناف مردم ايران را با قافيه بريده‌اند و ترجيح مي‌دهند همه چيز را با شعر بيان کنند.
*
اسفندقه: طنز خاص مردم دردمند است
مرتضي اميري اسفندقه، شاعر، نيز در پايان گفت: طنز خاص مردم دردمند است؛ قبل از آنکه بخنداند دل مخاطب را مي‌لرزاند. وي در ادامه به نکاتي درباره ادبيات و شعر طنز پس از انقلاب اشاره کرد.
گفتني است، هفته هنر انقلاب اسلامي هم‌زمان با سالروز شهادت مرتضي آويني به همت حوزه هنري انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود و تا تاريخ 27 فروردين ادامه خواهد داشت.

کاريکلماتورهاي تلخ و شيرين ، گاهي ملس
حسين ناژفر
- بي سواد ، دستم را خواند.
*
- "ها" بخاري پرتابل فقير بود.
*
- فقر ، دهان کفش را هم باز کرد.
*
- "بريل" ، خط دست اندازها است.
*
- عرق حلال مي خورد پيراهن کارگر.
*
- عرب عاقل را مجنون صدا مي کردند.
*
- نوزاد ، «شيرفهم»ترين موجود است.
*
- اين هم شعار حزب باد : هرچه بادا باد.
*
- خط لب ، داراي شيرين ترين الفباست.
*
- "اويار سلام" ، مودب ترين علف مزرعه بود.**
*
- داس دست کشاورز بود و شهرتش از آن ِ بيل گيتز.
*
- هنگام تحصيل ، بهترين نمره را از استاد حمامي گرفتم.
*
- ساعت عمرم را با چين و چروک صورتم تنظيم مي کنم.
*
- هزار چاقوي بي دسته ساخت ، چاقو ساز صلح طلب.
*
- کلاه بردار ، سر جا لباسي هم کلاه گذاشت.
*
- زمستان فصل عرق گيري پنجره ها است.


 ايستگاه 

گزارش هشتمين مرحله برنامه قند پهلو و معرفي شرکت کنندگان
پخش هشتمين مرحله از برنامه طنز ادبي قند پهلو از شبکه آموزش با حضور شرکت کنندگاني از سراسر کشور از 20 اسفندماه سال 97 آغاز شد.
به گزارش شيرين طنز، در اين دوره بيست شرکت کننده شامل شانزده نفر از آقايان و چهار نفر از بانوان در بيست و پنج شب متوالي به رقابت پرداختند.
شرکت کنندگان در مرحله مقدماتي برنامه قند پهلو در قالب گروه هاي چهار نفره ، در مرحله مياني در گروه هاي سه نفره و در مرحله نيمه نهايي در گروه هاي پنج نفره با يکديگر رقابت کردند.
در مرحله نهايي در قالب دو گروه سه نفره ، آقايان احمد آوازه ، رسول سنايي و مسلم حسن شاهي و در گروه ديگر آقايان مهدي خضري ، حميد واحدي و حميد اسماعيلي به رقابت پرداختند.
سپس آقايان خضري و آوازه حذف شده و چهار شرکت کننده ديگر به مرحله خيلي نهايي رفتند.
در گروه چهار نفره مرحله خيلي نهايي برنامه قند پهلو حميد اسماعيلي حذف شد.
در آخرين مرحله اين دوره آقايان رسول سنايي ، حميد واحدي مسلم حسن شاهي به رقابت پرداخته و به ترتيب حائز کسب رتبه هاي اول و دوم و سوم اين دوره از قند پهلو شدند.

افتتاح نمايشگاه کاريکاتور «دونالد سلمان» در بيرجند
همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامي نمايشگاه کاريکاتور «دونالد سلمان» با موضوع استکبارستيزي، با آثاري از سيد مسعود شجاعي طباطبايي در محل نگارخانه بهمن حوزه هنري در بيرجند گشايش يافت.
به گزارش شيرين طنز، به نقل از شبستان از بيرجند، «مجيد کريميان» (24 فروردين) در حاشيه گشايش اين نمايشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف اصلي از برگزاري نمايشگاه دونالد سلمان حمايت از حرکت مردمي شکل گرفته در مقابل اقدام مفتضحانه آمريکا مبني بر تروريست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و معرفي آثار هنرمندان در هفته هنر انقلاب است.
رئيس حوزه هنري خراسان جنوبي با تاکيد بر اينکه پيام اين نمايشگاه شفاف سازي مبناي ترورسيم است، افزود: بدون شک آمريکا تمام مشکلات را در اين زمينه ايجاد کرده است.
کريميان با بيان اينکه دونالد سلمان برگرفته از بخش عمده جنگ و تکفير است، تصريح کرد: اين مهم واقعيت جنگ به مديريت استکبار جهاني و تکفير به رهبري عربستان سعودي را به نمايش مي‌گذارد.
به گفته وي 50 اثر هنرمند بين المللي مسعود شجاعي طباطبايي در اختيار حوزه هنري قرار داده شده است و نمايشگاه دونالد سلمان از امروز 24 فروردين به مدت چهار روز از ساعت 9 تا 12 ظهر ميزبان بازديدکنندگان در نگارخانه حوزه هنري واقع در خيابان مطهري بيرجند است.

برگزاري کارگاه اسرار و ابزار طنزپردازي امروز
با حضور استاد يوسفعلي ميرشکاک کارگاه اسرار و ابزار طنزپردازي برگزار شد.
به گزارش شيرين طنز، به نقل از روابط عمومي دفتر طنز حوزه هنري کارگاه اسرار و ابزار طنزپردازي در سالن آفرينشهاي ادبي حوزه هنري برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است کارگاه اسرار و ابزار طنزپردازي با حضور استاد يوسفعلي ميرشکاک يکشنبه‌ها ساعت 17 در حوزه هنري برگزار مي‌شود.
حضور در اين کارگاه براي عموم علاقه‌مندان به طنز و ادبيات آزاد و رايگان است.
زندگينامه استاد
يوسفعلي ميرشکاک (زاده 1338 در شوش دانيال و ايل ساکي) شاعر، نويسنده، طنزپرداز و منتقد سياسي.
ميرشکاک در طول سي سال اخير در زمينه‌هاي گوناگوني فعال بوده‌است؛ از سرودن شعر و نگارش نقدهاي ادبي تا نوشته‌هاي طنز و مقالات سياسي و مذهبي و عرفاني. همکاري و همراهي او با سيد مرتضي آويني قابل توجه است.
از سال 1358 به‌طور جدي شاعر شده‌ است.وي بيش از همه، متأثر از شاعراني چون مهرداد اوستا ، مهدي اخوان ثالث ، منوچهر آتشي ، محمدعلي معلم دامغاني و بيدل دهلوي بوده‌است.


 شرح عكس 

قلعه نوعي: آقاي شفر زياد به ماندن توي استقلال دل نبند من خودم سال ها در اين تيم بودم و بعد با يكي دو تا باخت اخراجم كردند!


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون