جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4436- تاریخ : 1398/01/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

مديرکل آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش:
برگزاري امتحان سنتي در دبستان‌ها ممنوع

رخشاني‌مهر:
مدارس کم‌جمعيت سيل‌زده تا مهر 98 و مدارس مجتمعي تا مهر 99 آماده بهره‌برداري مي‌شوند


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 مديرکل آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش:
 برگزاري امتحان سنتي در دبستان‌ها ممنوع 

مديرکل آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش گفت که اگر در يک مدرسه ابتدايي معلمي آزمون سنتي بگيرد و نمرات آن را به گزاره‌هاي بسيار خوب، خوب و... در کارنامه توصيفي تبديل کند، ممنوع و خلاف مقررات است.
به گزارش ايسنا، مرتضي شکوهي با اشاره به چالش‌هاي باسوادي دانش آموزان اظهار کرد: مفهوم سواد در طول زمان دچار تطور شده است، زماني سواد تنها به خواندن و نوشتن اطلاق مي شد اما کمي بعدتر به برخورداري از تکنولوژي‌ها و فناوري‌ها تبديل شد و امروز مفهوم بسيار گسترده‌تري پيدا کرده است و به مجموعه توانمندي‌هاي فردي گفته مي‌شود که کمک مي کند فرد از آنها براي بهبود زندگي‌اش استفاده کند.
وي افزود: امروز از مرز آموزش با کيفيت عبور کرده‌ايم و تاکيد بر يادگيري با کيفيت داريم. اگر در دوراني تاکيد مي‌شد که بايد تلاش کنيم آموزش باکيفيت اتفاق بيافتد، اما امروز بايد تلاش کنيم مجموعه عوامل دخيل، امکان يادگيري باکيفيت را فراهم کنند.
مديرکل آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فعاليت‌هاي گسترده‌اي در آموزش و پرورش با هدف ارتقاي توانمندي و مهارت در وجود دانش آموزان در حال انجام است و تاکيد بر يادگيري مهارت هاي زندگي در بستر اجراي برنامه درسي، اجراي ارزشيابي کيفي توصيفي، توجه به تکاليف مهارت محور، تاکيد بر مطالعه کتاب و تقويت مهارت کتابخواني، طرح عيد وداستان، پروژه بازي و يادگيري و راهبران آموزشي از اين جمله است.
ارزشيابي توصيفي چيست؟
وي افزود: ارزشيابي توصيفي نوعي ارزشيابي است که با تاکيد بر روش‌هاي سنجش تکويني و فرايندي به دنبال شناخت توانايي‌هاي دانش آموز و ارائه خدمات آموزشي متناسب با اين ويژگي‌هاست. امتحان به معناي سابق خود ديگر برگزار نمي شود و معلم آزمون‌هايي را که براي شناخت دانش آموزان مناسب مي داند طراحي مي‌کند که شامل آزمون‌هاي عملکردي، آزمون‌هاي مداد و کاغذي، فعاليت‌هاي عملي و ... است.شکوهي در پاسخ به اينکه آيا ارزشيابي توصيفي موجب شده تا دانش آموزان بيسوادتر شوند؟ گفت: در شيوه هاي ارزشيابي گذشته عموما معلمان ما در يک زماني آموزش مي دادند و در زمان ديگري آن را مورد آزمون و امتحان قرار مي دادند. عمدتا آزمون‌هاي مدادو کاغذي که مربوط به دانستني ها و معلومات شناختي مي‌شد و هرکس نمره نرمال تا حداکثري را بدست مي آورد خيالشان راحت مي‌شد که يادگرفته است. اما در عمل مشاهده کرديم شايد معلومات دانش آموزان مورد سنجش قرار مي گرفت اما مجموعه ديگري از توانمندي ها کسب نمي‌شد و به آن توجه نمي‌کردند.وي ادامه داد: اين امر موجب مي‌شد تا دانش آموز خود را براي امتحاناتي که از او خواسته مي‌شد آماده کند اما امروز در ارزشيابي کيفي توصيفي معلم تلاش مي کند به تلاش و پيشرفت بچه‌ها بها بدهد و کمک کند تا دانش آموز در جريان ياد گيري، محدوديت‌ها و کاستي هايي که دارد شناسايي و براي رفع آن تلاش کند.مديرکل آموزش و دبستاني وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه طرح ارزشيابي توصيفي از سال 82 به صورت آزمايشي شروع شد و اکنون 10 سال است که بتدريج جلو رفت و امتحان به شکل سنتي از دانش آموزان دوره ابتدايي گرفته نمي‌شود اظهار کرد: تنها نوبت دوم پايه ششم يک آزمون هماهنگ منطقه‌اي دارد.شکوهي افزود: مجموعه پژوهش‌هاي فراواني صورت گرفته و نشان نمي دهد که دانش آموزان در دروس مختلف دچار افت شده باشند. اتفاقا پژوهشي در سال 95 انجام شد که نشان داد دانش آموزاني که مورد ارزشيابي توصيفي قرار گرفته اند، عملکرد درسي شان بهبود يافته است و بهبود معناداري است.


 رخشاني‌مهر:
 مدارس کم‌جمعيت سيل‌زده تا مهر 98 و مدارس مجتمعي تا مهر 99 آماده بهره‌برداري مي‌شوند 

معاون عمراني وزير و رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور بر مکان‌يابي دقيق، علمي و مطالعه شده براي احداث مدارس جديد در مناطق سيل‌زده کشور تأکيد کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان نوسازي مدارس کشور، مهراله رخشاني‌مهر شامگاه جمعه در جلسه ستاد بحران مدارس سيل‌زده در محل سازمان نوسازي مدارس درباره آ‌خرين وضعيت و اقدامات انجام‌شده در مناطق سيل‌زده گفت: «وزير آموزش و پرورش دستور ويژه براي رسيدگي به وضعيت دانش‌آموزان و معلمان و همچنين مدارس مناطق سيل‌زده داده‌ است.»
او با بيان اينکه دو اقدام کوتاه‌مدت و ميان‌مدت در خصوص رسيدگي به مدارس سيل‌زده استان لرستان انجام خواهيم داد، گفت: «در اقدام کوتاه‌مدت، بيش از 100 کانکس و 5 هزار ميز و نيمکت به اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان تحويل شده است.»
معاون وزير آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تعمير تجهيزات سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي مدارس، ادامه داد: «با توجه به اينکه در مناطق سيل‌زده، موتورخانه‌هاي مدارس زير آب رفته‌اند؛ بايد سريع‌‌تر تعمير شود و بر همين اساس پنچ ميليارد تومان براي تعمير سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي ابلاغ اعتبار کرديم.»
رخشاني‌مهر افزود: «در کنار اين اقدامات، مدارسي که دچار آسيب‌ديدگي جزئي شده بودند و آب‌گرفتگي داشتند و گل‌ولاي آنها کم بود نيز پاکسازي شده‌اند و آماده حضور دانش‌آموزان در مدارس هستند.»
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور به اقدامات ميان‌مدت اشاره کرد و گفت: «برنامه‌ريزي براي ساخت مدارس در دستور کار است البته نمي‌خواهيم با يک اقدام شتاب‌زده در همان نقاط قبلي مدرسه ايجاد کنيم؛ بلکه بايد در مکان‌يابي مدارس تأمل کنيم و در اين خصوص به موضوع زيرنظام فضا و تجهيزات توجه کنيم که در آن بر ساخت مجتمع‌هاي آموزشي تأکيد شده است.»
او گفت: «در جانمايي مدارس نيازمند هماهنگي دستگاه‌هاي مربوطه هستيم، به عنوان مثال اداره‌کل راه و شهرسازي زمين مناسبي در اختيارما قرار دهد، ضمن اينکه قرار است مکان‌يابي جديد براي روستاها انجام شود و ما منتظر محل اسکان جديد روستاها هستيم تا مدرسه را در محل استقرار جديد جانمايي کنيم.»رخشاني‌مهر گفت: «در احداث فضاهاي آموزشي، مدارس داراي کلاس‌هاي کم‌جمعيت تا مهر سال 98 و مدارسي که به شکل مجتمع احداث خواهند شد تا مهر 99 آماده بهره‌برداري خواهند بود.»


 از گوشه و كنار 

اعزام برترين‌هاي جشنواره لکوکاپ شريف به مسابقات جهاني 2020
پانزدهمين جشنواره خلاقيت‌هاي علمي پژوهشي لکوکاپ شريف با حضور پنج هزار دانش‌آموز 6 تا 18 ساله اين هفته در دانشگاه صنعتي شريف برگزار خواهد شد.به گزارش ايسنا، پانزدهمين جشنواره خلاقيت‌هاي علمي پژوهشي لکوکاپ دانشگاه صنعتي شريف روز جمعه، 30 فروردين ماه جاري به منظور ارتقاي توانمندي و کشف استعدادهاي دانش آموزان 6 تا 18 سال در بيش از 18 رشته متفاوت و با حضور بيش از 5 هزار دانش‌آموز منتخب از سراسر کشور در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود.اين جشنواره که با حضور منتخبين بيش از 100 هزار دانش‌آموز آموزش‌ديده در بيش از 300 شهر کشور و در رشته‌هاي متنوعي از قبيل لکوروبو (رباتيک)، لکومس (محاسبات ذهني و چرتکه‌اي)، لکوکيدز (مهندسي خلاقيت)، لکوکيو (مزرعه فکر)، لکولب (علم آزمايشگاه)، لکوپل (پل ماکاروني)، لکوفلاي (هوافضا)، لکوتري دي (طراحي سه‌بعدي)، لکودومينو (دومينو)، لکوکميکار (ماشين سوخت شيميايي)، لکومجيک (مدارهاي الکترونيکي)، لکوسام (سرعت انتقال محاسبات)، لکو چايلد (رباتيک و الگوريتم‌نويسي)، لکو نانو (نانو فناوري)، لکوبيو (جراحي و تشريح جانوري)، سازه‌هاي خلاق، لکومکا (مکاسيستم) و … برگزار مي‌شود، زمينه مساعدي را جهت کسب مهارت، پرورش خلاقيت و کارآفريني بر اساس علاقه‌مندي دانش‌آموزان و همچنين به منظور کشف و پرورش استعدادهاي بالقوه آنان فراهم مي‌آورد.اين رويداد بزرگ ملي با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، کميسيون ملي يونسکو-ايران، موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان و ديگر موسسات فرهنگي آموزشي و به منظور شناسايي، رشد و توسعه استعدادها در زمينه‌هاي مختلف علمي و عاملي براي کارآفريني و توانمندي اقتصادي کشور خواهد بود و موجبات رشد و ارتقاي تخصص‌گرايي، کارآفريني، استعداديابي و استعدادپروري را فراهم مي‌آورد.بر اساس اين گزارش، برگزيدگان اين جشنواره به مسابقات جهاني لکوکاپ 2020 اعزام خواهند شد.

تهيه کيت‌هاي آموزشي براي دانش‌آموزان با نياز‌هاي ويژه از مهر 98
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور، مجيد قدمي درباره سياست‌هاي اين سازمان براي بهبود روند آموزشي دانش آموزان طيف اوتيسم گفت: «براي ارتقاي کيفيت آموزشي چند راهبرد داريم که يکي از آن‌ها ارتقاي سطح علمي و فني مربيان و معلمان دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه است. موضوع بعدي اين راهبرد بالا بردن کيفيت آموزشي است و اين سياست را در سراسر کشور در دستور کار قرار داديم.»قدمي با اشاره به برخي از راهبردهاي در نظر گرفته شده براي ارتقاي کيفيت آموزشي گفت: «توجه به موضوع مهارت آموزي در بخش‌هاي مختلف از جمله آموزش مهارت‌هاي زندگي از مهمترين مواردي است که براي تمام دانش‌آموزان در نظر گرفتيم.»او از تهيه کيت‌هاي آموزشي براي مدارس در سال تحصيلي جديد خبر داد و گفت: «در تجهيزات آموزشي و وسايل کمک آموزشي هم اقداماتي را در دستور کار داريم و اين کيت‌هاي آموزشي براي بهبود روند آموزش دانش آموزان اوتيسمي در نظر گرفته شده است.»
افزايش پوشش تحصيلي دانش آموزان با نيازهاي ويژه
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي درباره سياست اين سازمان براي افزايش تعداد مدارس اوتيسم در کشور گفت: «در شرايط فعلي در نظر داريم تا سطح پوشش تحصيلي براي تمام گروه‌هاي تحت پوشش را ارتقا دهيم که طيف اوتيسم هم در اين سياست قرار دارد.»او با اشاره به اينکه افزايش پوشش تحصيلي با 2 راهبرد دنبال مي‌شود افزود: «يکي از اين راهبرد‌ها تحصيل دانش‌آموزان در مدارس ويژه با توجه به ويژگي دانش آموز و ديگري توسعه آموز فراگير است و خوشبختانه امروز بالغ بر 200 نفر از دانش‌آموزان ما به طور فراگير در مدارس پذيرا تحصيل مي‌کنند.»

مدير داده پردازي مطالعات تيمز و پرلز خبر داد:
عده‌اي از دانش آموزان هنوز مجهز به مهارت‌هاي پايه اوليه نيستند
مسعود کبيري، عضو هيئت علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مدير داده پردازي مطالعات تيمز و پرلز در برنامه تلويزيوني پرسشگر درباره مفهوم سواد گفت: «در حوزه سواد يا کيفيت آموزش بايد به چندين بعد توجه شود، اول آن که مولفه‌هاي زندگي بهتر تا چه اندازه دست يافتني است؟ استاندارد آموزشي يکي از همين ابعاد است که بايد به آن توجه شود. عدالت آموزشي نيز يکي ديگر از اينهاست.»او افزود: «تا چند سال گذشته عدالت آموزشي به مفهوم خوب نوشتن و خواندن و رسيدن به ميانگين دانش‌آموزاني بود که بتوانند به توانمندي خوب خواندن و نوشتن دست پيدا کند، اما اکنون رسيدن تک‌تک دانش‌آموزان به اين مفهوم مد نظر است. در سال 2005 بحث "آموزش براي همه" مطرح بود اما اکنون بحث "آموزش باکيفيت" مطرح است.»او با بيان اينکه آموزش و پرورش ما براي افزايش نرخ پوشش تحصيلي دانش‌آموزان تلاش بسياري کرده است گفت: «بسياري از کشورها نظير سنگاپور که سردمدار کيفيت آموزشي در دنيا هستند به لحاظ ميانگين کيفيت عملکرد جزو اولين‌هاست اما در حوزه عدالت آموزشي سنگاپور يکي از بدترين کشورهاي دنياست. فاصله بين افراد به لحاظ يادگيري به شدت متفاوت است و اين نشان مي‌دهد که لزوما نمي‌توان با در نظر گرفتن يک بعد، آموزش و پرورش کشورها را نگاه کنيم.»عضو هيئت علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: «نکته بعد که شايد بيشتر در حوزه آموزش عالي و فني و حرفه‌اي ما مطرح است اين است که آيا دانش‌آموزان با چيزهايي که به آنها ياد مي‌دهيم مي‌توانند در عمل کار کنند يا بايد به کلاس‌ها و دوره‌هاي تکميلي در بيرون بروند؟»او ادامه داد: «قبل از ارزشيابي توصيفي مي‌توانستيم با برآوردي به عنوان مثال بگوييم که 10 درصد از بچه‌ها افت مي‌کردند، اما الان در ارزشيابي توصيفي اين 10 درصد تا پايه ششم بالا مي‌آيند و در آنجا يک آزمون و امتحاني برگزار مي‌شود و وارد پايه‌هاي بعدي مي‌شوند. اتفاقي که رخ مي دهد اين است که اگر برخي به تکرار پايه نياز داشتند و اين اتفاق برايشان نيفتاد، بار تراکمي‌اش به پايه‌هاي بالاتر مي‌رود و عده‌اي هنوز مجهز به مهارت‌هاي پايه اوليه نيستند.»


 كاغذ اخبار 

رايزني با بانک‌ها براي پرداخت تسهيلات کم‌بهره به فرهنگيان سيل‌زده
وزير آموزش و پرورش گفت: بين 50 تا 80 مدرسه در استان گزارش شده که نياز به تخريب و بازسازي دارند.
دکتر سيد محمد بطحايي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: فرهنگياني که در سيل خانه و کاشانه آنها دچار خسارت شده است، اقداماتي را براي دريافت تسهيلات کم بهره براي آنان در دست کار داريم و يا کمک‌هاي بلاعوضي را براي مرمت خانه‌هاي اين فرهنگيان لحاظ کنيم.
وي ادامه داد: اميدوارم ظرف چند روز آينده اين اقدامات براي تعيين تکليف منازل فرهنگيان به نتيجه برسد و ما تصميم نهايي را اعلام کنيم.
وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: با يکي دو تا از بانک‎ها صحبت کرديم، با توجه به اينکه تعداد فرهنگياني که در استان‌هاي سيل زده دچار مشکل شدند زياد نيستند اميدواريم بتوانيم کمک هزينه‌اي را براي بازسازي منازل آنها و يا تسهيلات کم بهره را در اختيار آنها قرار دهيم. بطحايي با اشاره به اينکه مدارسي که در لرستان تخريب شده و نياز به بازسازي دارند عدد دقيق آنها هنوز استخراج نشده اما بين 50 تا 80 مدرسه گزارش شده است، بيان کرد: اين مدارس بايد تخريب و بازسازي شوند چراکه به لحاظ ايمني امکان حضور دانش‌آمنوزان در آنها وجود ندارد و خيرين پاي کار آمدند و در استان حضور يافتند و تفاهم‌نامه‌هايي با آنان امضا شده است.
اعتبار ويژه‌ براي بازسازي و نوسازي تجهيزات گرمايشي و سرمايشي
وي افزود: براي بازسازي و نوسازي تجهيزات گرمايشي و سرمايشي نيز اعتبار ويژه‌اي ( پنج ميليارد تومان) در نظر گرفته شده است تا در مهرماه 98 مدارس بدون مشکل در اين شهرهاي سيل زده از جمله لرستان(اليگودرز، پلدختر، دلفان، معمولان، دورود و ...) به فعاليت خود ادامه دهند.وزير آموزش و پرورش بيان کرد: بعيد مي‌دانم در لرستان بخواهيم ادامه تحصيل را خاتمه دهيم اما اختياراتي را به مديران کل براي اين امر داده‌ايم، چنانچه در منطقه‎اي مجبور باشند سال تحصيلي را خاتمه دهند اين کار را انجام خواهند داد.
بطحايي عنوان کرد: در خوزستان امکان اينکه بخواهيم پايان سال تحصيلي را اعلام کنيم وجود دارد چون بسياري از مدارس در اختيار نيروهاي امدادي و نهادهاست؛ اما در پلدختر تدابيري انديشيده شده تا مدارس به فعاليت آموزشي خود اقدام کنند.

جمع‌آوري کمک‌هاي دانش‌آموزي در «سيل مهرباني همکلاسي‌ها»
طرح «سيل مهرباني همکلاسي‌ها»، روز چهارشنبه 28 فروردين در تمام مدارس کشور برگزار مي‌شود.به گزارش ايسنا، شوراي هماهنگي تشکل‌هاي دانش آموزي کشور با مشارکت سازمان دانش آموزي، مشارکت جمعيت هلال احمر، سازمان بسيج دانش آموزي، معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش طرح "سيل مهرباني همکلاسي‌ها" را با شعار «هر مدرسه يک پايگاه همدلي»اجرا مي‌کند.قرار است اين طرح به منظور جمع آوري کمک‌هاي نقدي و غيرنقدي دانش آموزان، فرهنگيان و اولياء روز چهارشنبه 28 فروردين ماه ساعت 10 صبح در تمامي مدارس کشور برگزار شود.

موارد حمايتي از معلمان و دانش‌آموزان آسيب‌ديده از سيل
معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش موارد حمايتي از معلمان و دانش‌آموزان آسيب‌ديده درسيل را اعلام کرد.
به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، گردهمايي مديران کل آموزش و پرورش و مديران کل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس قطب 5 کشور شامل استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، سمنان، مازندران و گلستان با حضور علي الهيار ترکمن، معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.علي الهيار ترکمن، معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزير آموزش و پرورش در اين گردهمايي گفت: «حس نوع‌دوستي و کمک به هم‌نوع ايجاب مي‌کند که در مواقع گرفتاري و بلاياي طبيعي در کنار هم باشيم و به ياري هم بشتابيم، سيل، تلنگري بود تا در سيستم برنامه‌ريزي و مديريت شهري بازنگري صورت پذيرد تا اشتباهاتي که در ساخت‌وسازهاي غير اصولي وجود دارد اصلاح شود و از آنها جلوگيري به عمل آيد.»
او از تلاش‌هاي آموزش و پرورش در جريان سيل اخير قدرداني کرد و افزود: «بعد از سيل ما با سه موضوع، فضاهاي آموزشي، نيروي انساني و دانش‌آموزان متأثر از سيل مواجهيم و بايد در همه اين موارد تدابير لازم را اتخاذ کنيم.»
معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش‌ و پرورش ادامه داد: «از ابتداي سيل تلاش کرديم تا علاوه بر جبران خسارات به فضا و تجهيزات آموزشي، آلام همکاران و دانش آموزان را نيز کاهش دهيم در همين رابطه وزير آموزش و پرورش با مدير عامل بانک ملي مذاکره کرد و مقرر شد تا وام 200 ميليون ريالي کم‌بهره به فرهنگيان متأثر از سيل تعلق گيرد.»اللهيار گفت: «همچنين بعد از مذاکرات با صندوق ذخيره فرهنگيان تصميم گرفته شد تا از طريق شرکت ليزينگ فرهنگيان، فرش، يخچال و تلويزيون به صورت اقساط بلندمدت بدون بهره در اختيار فرهنگيان سيل‌زده قرار گيرد. بيمه معلم نيز به هر دانش‌آموزي که بعد از سيل و در سال جديد وارد مدرسه مي‌شود نوشت افزار و لباس مناسب را هديه خواهد کرد.»
الهيار با تأکيد بر مستند‌سازي تجارب بحران سيل گفت: «بدون شک اين تجارب به ما کمک خواهد کرد تا در صورت بحران‌هاي مشابه بتوانيم تصميمات بهتري را اتخاذ کنيم، از سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس مي‌خواهيم که در استان‌هاي باران خيز و متأثر از بلاياي طبيعي در نقشه تيپ مدارس تغييراتي متناسب با شرايط و اقتضائات منطقه ايجاد کند.»


 زنگ تفريح 

بازگشايي مدارس مناطق سيل زده گميشان و آق قلا


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي