جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4426- تاریخ : 1397/12/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران:
همکاري مدارس با آتش‌نشاني براي برگزاري چهارشنبه‌سوري بي خطر

معاون وزير آموزش و پرورش:
طراحي مسير شغلي دانش‌آموزان


از گوشه و كنار


يادداشت


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران:
 همکاري مدارس با آتش‌نشاني براي برگزاري چهارشنبه‌سوري بي خطر 

سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران گفت: در اسفند تمرکز خود را روي مراسم چهارشنبه آخر سال مي‌گذاريم. قبلاً نياز در اين زمينه نبود، اما در سالهاي اخير مدارس با ما همکاري مي کنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، جلال ملکي در برنامه تلويزيوني پرسشگر، با اشاره به مراسم چهارشنبه آخر سال و اقدامات آموزش و پرورش در اين زمينه گفت: عبور از چهارشنبه سوري و آگاهي دهي درباره آن، به يک شب و دو شب بسنده نمي‌شود؛ نگاه بلند مدتي نياز دارد که بايد مورد توجه مسئولان باشد.
وي افزود: شايد در سال‌هاي گذشته هيچ گونه همکاري خوبي حتي از سوي آموزش و پرورش نمي‌ديديم، اما در سال‌هاي اخير وضعيت بهتر شده است و برخي مسائل ايمني در دروس گنجانده شده و از حضور همکاران ما در مدارس استقبال مي‌کنند.
ملکي با بيان اينکه اقداماتي انجام شده است اما بايد معلمان و مربيان در کلاس‌هاي درس در محدوده سني نوجواني و کودکي به ويژه در دوره ابتدايي آموزش‌هايي بدهند بيان کرد: تخليه درست هيجان در اين سنين شايد مشکل باشد؛ بايد ببينيم چه ياد داده ايم و چه از دانش آموز مي‌خواهيم.
سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران افزود: لازم است روزي چند دقيقه با دانش آموزان صحبت کنند و توضيح بدهند که در گذشته جشن چهارشنبه آخر سال چطور بوده و مواد دست ساز و شيميايي آتش زا چه خطراتي دارد و چگونه مي‌توان اين مراسم را طوري برگزار کرد که بيشتر خوش بگذرد ولي ايمني حفظ شود.
وي با اشاره به اينکه در بسياري کشورها جشن‌هايي مشابه وجود دارد اما ايمن است و حتي به عنوان جاذبه توريستي مطرح است، اظهار کرد: مدارس آنها با برگزاري برخي مسابقات و جاذبه‌هاي توريستي، آن را جهت دهي مي‌کنند و طرز شاد بودن صحيح را به نحوي که به خود و ديگران آسيب نزنند را مي‌آموزند.
ملکي ادامه داد: کارشناسان ما به صورت نامنظم در کلاس‌ها براي آموزش‌هاي ايمني حضور مي‌يافتند، اما در اسفند تمرکز خود را روي مراسم چهارشنبه سوري مي‌گذاريم. قبلاً جذابيت و نياز در اين زمينه نبود، اما در سالهاي اخير اين جذابيت ايجاد شده و مدارس استقبال مي‌کنند و هفته قبل هم وزير آموزش و پرورش در مانور ايمني حضور يافت.
وي با بيان اينکه تعامل خوبي با آموزش و پرورش داريم گفت: در همين هفته گذشته بيش از 10 مانور بزرگ داشتيم که سه مورد آن در مدارس بود.
ما در تهران سالانه دومرتبه از مدارس بازديد سخت افزاري مي‌کنيم. مدرسه‌اي در تهران نيست که کارشناسان به دفعات در آنجا حضور نيافته باشند و در مدارس پيش قدم که درخواست داده باشند مانور ايمني برگزار شده است.


 معاون وزير آموزش و پرورش:
 طراحي مسير شغلي دانش‌آموزان 

معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش ساختار فعلي نظام آموزشي را بزرگترين چالش پيش رو دانست و گفت: کنکور به عنوان سد بزرگي در مقابل فعاليت هاي تربيتي کاملا خود را نشان مي دهد.
به گزارش ايسنا، عليرضا کاظمي با اشاره به چالش‌هاي تحقق اهداف پرورشي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، گفت: فلسفه شکل‌گيري سند تحول همين چالش‌هاي موجود در حوزه تعليم و تربيت بود.
وي افزود: در فرايند تربيت، يک قسمت معرفت است و قسمت‌هاي اساسي آن، کاربرد معرفت و تغيير رفتار براي به زيستن و با يکديگر زيستن و به عبارت ديگر ساخت يک انسان اجتماعي و برخورداري از حيات طيبه است.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه بر اساس سندتحول بنيادين معتقديم که فرايند آموزش هم بايد به تربيت منجر شود، گفت: به عنوان بخشي از اين فرايند تربيت، در خدمت دانش آموزان هستيم. اما قطعا سهم آموزش در سبد فعاليتهاي آموزش و پرورش بسيار سنگين است و شايد بسياري آسيب هايي که مي‌بينيم به سنگين شدن سهم آموزش و دور شدن از هدف غايي تربيت برمي‌گردد.
ساختار فعلي نظام آموزشي؛ بزرگترين چالش پيش رو
وي ساختار فعلي نظام آموزشي را بزرگترين چالش پيش رو دانست و گفت: کنکور به عنوان سد بزرگي در مقابل فعاليت هاي تربيتي کاملا خود را نشان مي دهد. در خود فضاي آموزش در قالب برنامه درسي ملي نيز فرصتي که معلم بتواند براي تربيت زمينه سازي کند وجود ندارد. بايد تغييرات جدي در مدل ها و روش هاي تربيتي خود ايجاد کنيم تا بتوانيم موفق شويم.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه وزير نيز اکنون به دنبال ايجاد اين موقعيت هاي تربيتي است گفت: ما تلاش مي‌کنيم موقعيت هايي را به عنوان مکمل برنامه درسي ملي ايجاد کنيم. اکنون هدف گيري به اين سمت است که مربي پرورشي در مدرسه مديريت فضاي تعليم و تربيت را به عهده بگيرد.
کاظمي با اشاره به ضرورت تعليم و تربيت تمام ساحتي ، گفت: برنامه هاي موقعيت ساز اجرا مي‌کنيم. در حوزه ساحت تربيتي سياسي انتخابات شوراهاي مدرسه، مجامع دانش آموزي در سطح استان و مجلس دانش آموزي را در سطح کشور داريم.وي در برنامه تلويزيوني پرسشگر افزود: دفاع از مباني اعتقادي و ارزش هاي اصيل انقلاب از جمله اهدافي است که مدنظر داريم. برنامه هايي در دست طراحي است و طراحي مسير شغلي دانش آموزان و تلاش براي کمک به همکاران که ماموريت تربيتي آنها محقق شود را دنبال مي کنيم. طرح ايران مهارت با نرخ پوشش 10 درصد نيز از کارهاي خوب است.


 از گوشه و كنار 

وزير آموزش و پرورش:
صندوق ذخيره فرهنگيان گام هاي موثرتري براي افزايش درآمد بردارد
وزير آموزش‌وپرورش گفت: با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، صندوق ذخيره فرهنگيان در شرايط اقتصادي فعلي، بايد گام‌هاي مؤثرتري براي افزايش درآمد فرهنگيان بردارد.
به گزارش خبرگزاري مهر، سيد محمد بطحائي در نشست اعضاي هيئت‌امنا، هيئت‌مديره، مديران مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان و همچنين اعضاي هيئت‌مديره و مديران عامل شرکت‌هاي تابعه در سالن کنفرانس مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان، اظهار کرد: عليرغم شرايط سخت اقتصادي سال 97، همکاران تمام تلاششان را براي امانت‌داري، به‌خوبي انجام دادند.
بطحائي با اشاره به عمر بيش از 20 ساله صندوق و تلاش مؤسسان آن خاطرنشان کرد: ايجاد کمک‌معيشت براي فرهنگيان يکي از اهداف اصلي تأسيس صندوق است، عليرغم تلاش معلمان براي توسعه فرهنگي و اجتماعي کشور اما اين قشر زحمتکش متأسفانه به لحاظ معيشتي شرايط مطلوبي را ندارد.
وي اضافه کرد: طي سال‌هاي اخير در بين مديران تصميم گير صندوق، به رغم حضور افراد مؤثر حوزه ستادي، متأسفانه توجه لازم به ظرفيت‌هاي خوب صندوق وجود نداشت.
وي گفت: 60 درصد اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان را بانوان تشکيل مي‌دهند که اين، دومين ويژگي صندوق ذخيره است. معمولاً بانوان شاغل، امکان بيشتري را براي اينکه بخش زيادي از حقوق دريافتي خود را سرمايه گذاري کنند، دارند اما متأسفانه صندوق ذخيره فرهنگيان از اين فرصت استفاده نکرده است و خانم‌ها به دنبال سرمايه‌گذاري دارايي خود، به ساير بخش‌ها رفتند با وجود اين، مي‌شود شرايط مناسب سرمايه‌گذاري را براي آنان در صندوق ذخيره فرهنگيان فراهم کرد.بطحائي سومين ويژگي صندوق ذخيره فرهنگيان را، مؤثر بودن جامعه مخاطبين دانست و افزود: وجود فرهنگيان در اين صندوق مانند يک برند و اعتبار است و مي‌شود از اين برند در عرصه اقتصادي به‌خوبي بهره‌برداري کرد.
وي افزود: بزرگ‌ترين سرمايه صندوق ذخيره فرهنگيان اعتماد فرهنگيان است که در سال‌هاي اخير اگرچه مورد هجمه واقع شد اما خوشبختانه اين اعتماد همچنان وجود دارد.
وزير آموزش و پرورش اظهار کرد: هر روشي که به شفاف‌سازي عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان کمک مي‌کند بايد تقويت و توسعه يابد.وي خاطرنشان کرد: تغيير در سبد سرمايه‌گذاري صندوق بسيار ضروري است بنابراين بايد هر چه مي‌توانيم هزينه‌هاي عملکردي را کاهش دهيم و به سودآوري کمک مي‌کنيم.
وزير آموزش‌وپرورش گفت: صندوق بايد تلاش کند معلمان از طريق سهام پروژه کسب درآمد کنند.
وي با اشاره به اينکه اطلاع‌رساني از عملکرد صندوق، اعتماد فرهنگيان را به صندوق تقويت و ارتقا مي‌دهد، اظهار کرد: با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، صندوق ذخيره فرهنگيان در شرايط اقتصادي فعلي، گام‌هاي مؤثرتري در افزايش درآمد فرهنگيان بردارد.

تجهيز آزمايشگاه‌هاي مدارس با تجهيزات آزمايشگاهي ساخت داخل
وزير آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي حمايت و خريد کالاهاي ساخت داخل، گفت: تجهيزات و وسايل آزمايشگاهي يکي از ملزومات مورد نياز در مدارس است که با ابلاغ بخشنامه‌اي به کليه مدارس، خواسته شد تا تمام تجهيزات خود را فقط از ساخت داخل خريداري کنند.
به گزارش ايسنا، بطحائي در حاشيه جلسه‌اي با موضوع "حمايت از کالاي ملي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي" در جمع خبرنگاران با بيان اين‌که اين جلسه يک جلسه مفصل به همت شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است، گفت: موضوع اصلي اين جلسه رصد و پيگيري مصوبه‌اي است که شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ارديبهشت‌ماه سال جاري در زمينه حمايت از کالاي داخلي به تصويب رسانده است.
وي با بيان اين‌که در اين راستا شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي دستگاه‌ها تقسيم کاري را انجام داده است، اظهار کرد: در اين جلسه دستگاه‌هاي مختلف گزارش عملکرد خود را در اين زمينه ارائه کرده و از آنجايي که آموزش و پرورش يکي از مخاطبان اين مصوبه بوده است، گزارشي را در اين حوزه ارائه کرديم.
بطحائي با بيان اين‌که گزارش عملکرد اين دستگاه در دو بخش ارائه شده است، ادامه داد: در بخش اول فعاليت‌هاي فرهنگ‌سازي و ترويج و تبليغ استفاده از کالاي ايراني بود که مخاطبان اين بخش از برنامه‌هاي ما دانش‌آموزان بوده‌اند.
وزير آموزش و پرورش برگزاري نمايشگاه در بيش از 700 شهر و منطقه از کالاي ساخت داخل، برگزاري همايش‌ها و مسابقات با موضوع حمايت از کالاي ايراني، برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي براي دانش‌آموزان و بازديد دانش آموزان از کارخانه‌ها و مراکز توليدي را از برنامه‌هاي ترويجي وزارت آموزش و پرورش در حوزه استفاده از کالاي ساخت داخل نام برد.
وي تاکيد کرد: در اين برنامه‌ها تلاش شد تا دانش‌آموزان با فرازونشيب توليد کالاهاي ايراني آشنا شوند.
بطحائي، استفاده و خريد از کالاهاي ايراني شامل نوشت‌افزارها و اسباب‌بازي‌ها را بخش دوم فعاليت وزارت آموزش و پرورش براي ترويج خريد کالاهاي ساخت داخل نام برد و يادآور شد: در اين زمينه نمايشگاه مفصلي برگزار شد و توليدکنندگان اين حوزه‌ها کالاهاي خود را عرضه کردند.
وزير آموزش و پرورش در خصوص خريد تجهيزات و ملزومات آزمايشگاهي براي مدارس، اظهار کرد: خوشبختانه تجهيزات مورد نياز آزمايشگاه‌هاي مدارس بخشي از آن از طريق شرکت‌هاي داخلي تامين شده است.
بطحائي با بيان اين‌که در برخي از موارد که نمونه داخلي وجود نداشته است، اقدام به خريد نمونه‌هاي خارجي از تجهيزات آزمايشگاهي شد، ادامه داد: ولي تعداد اين دست از اقلام تجهيزات آزمايشگاهي بسيار کم است.وي خاطر نشان کرد: بر اساس بخشنامه و تکليفي که به مدارس داده شده است، مدارس مکلف شدند که کليه وسائل و تجهيزات آزمايشگاهي مورد نياز خود را صرفاً از توليدات داخلي خريداري کنند و با توجه به ممنوعيتي که براي استفاده از کالاي خارجي وجود داشت، در سال جاري هيچ‌گونه تجهيزات خارجي خريداري نشده است.


 يادداشت 

به بهانه نزديكي به ايام شروع سال جديد و تعطيلات نوروز؛
در مدرسه بمانيم!
زهرا كيان‌بخت
يكي از مهمترين دغدغه‌هاي معلمان دلسوز در ايام عيد، غافل شدن دانش‌آموزان از يادگيري و مرور درسهاست. به طوري كه بسياري از دانش‌آموزان بعد از تعطيلات در حالي به كلاس درس برمي‌گردند كه حجم قابل توجهي از درسها را فراموش كرده‌اند و معلمان بايست چند جلسه را به مرور مباحث پيشين اختصاص دهند تا بلكه دانش‌آموزان مجددا بتوانند بعد از اين ايام تعطيلي، به فضاي درس و مدرسه برگشته و با معلم و كلاس، همراه و همقدم شوند.اما در اين ميان، بزرگترين ضربه متوجه خود ما، به عنوان دانش‌آموز كلاس، مي‌شود. چرا كه گذاشتن زمان مجدد براي مرور درسها و آنچه قبلا آموخته‌ايم، علاوه بر آن كه مي‌تواند ملال‌آور باشد، زمان زيادي را از ما مي‌گيرد. درحالي كه مي‌شد به جاي آن، كارهاي مفيدتر و يادگيريهاي ديگري داشت.براي اينكه بعد از نوروز، هم به خوبي استراحت كرده باشيم و هم درسها را فراموش نكرده باشيم، چند راهكار وجود دارد كه مي‌تواند در اين مسير، كمك‌كننده باشد.
در ادامه به برخي از اين راهكارها اشاره مي‌كنيم.
1-از همان آغاز تعطيلي مدارس و حتي چند روز مانده به شروع تعطيلات، جدولي تهيه كرده و برنامه ‌مان براي سيزده روز تعطيلي عيد را به صورت مختصر و مفيد يادداشت كنيم. در اين برنامه، زماني را هم به مرور درسها و مطالعه اختصاص دهيم.حتي اگر فقط دو ساعت در روز را به اين كار اختصاص دهيم، تاثير شگفت‌انگيز آن را بعد از پايان تعطيلات مشاهده خواهيم كرد.
2-درسها را به موازات هم بخوانيم و اينطور نباشد كه بعضي از درسها را كلا كنار گذاشته و مرور آنها را به روزهاي پاياني تعطيلات موكول كنيم.
3-طوري برنامه‌ريزي كنيم كه در انتهاي تعطيلات، اين حس را داشته باشيم كه همه دروس را به صورت فشرده يك بار مرور كرده و آنها را به گونه خوبي فراگرفته‌ايم.
4-ارتباط خود با همكلاسي‌ها را قطع نكرده و در زمينه دروس و مباحث درسي با آنها حتي اگر شده به صورت مجازي، گفتگو و همفكري داشته باشيم.
5- به خوبي از تعطيلات‌مان استفاده كرده و سعي كنيم وقت فراغت مفيدي داشته باشيم تا با روحيه‌اي شاداب و پويا، در زمانهايي كه براي درس خواندن مي‌گذاريم، به مرور و يادگيري بپردازيم.
6-از تكاليف و برنامه‌هايي كه آموزگارمان براي بعد از نوروز از ما خواسته، غافل نشويم و فراموش نكنيم براي آنها وقت بگذاريم.
7-به درس خواندن در ايام نوروز به صورت امري اجباري و نادلخواه نگاه نكنيم. هر چه با علاقه و اشتياق بيشتري درس بخوانيم، ميزان يادگيري‌مان بيشتر خواهد شد.
8-مطالعه و ارزش آن را فراموش نكنيم. حتي اگر مطالعه غيردرسي هم داشته باشيم، مي‌تواند امري سازنده و مفيد در مسير يادگيري درسها باشد.
9-سوالاتي را كه برايمان در حين خواندن درسها پيش مي‌آيد يادداشت كنيم و بعد از نوروز، از همكلاسي‌ها و معلم‌مان بپرسيم.
10-در پايان تعطيلات، وقتي را به مرور كارهايي كه در ايام عيد انجام داده، اختصاص دهيم. اگر به نكات بالا توجه داشته باشيم، قطعا حس فوق‌العاده خوبي در پايان تعطيلات و شروع به كار مدارس خواهيم داشت. حسي بدون نگراني و با سبكبالي تمام!


 كاغذ اخبار 

گلايه معاون آموزش و پرورش از تنوع و طبقاتي کردن مدارس
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: برخي سياست‌گذاريهاي خلاف سند تحول چون تنوع و طبقاتي کردن مدارس مي‌تواند عدالت را در فراهم کردن فرصت هاي خوب يادگرفتن براي همه به طور يکسان فراهم نکند.به گزارش ايسنا، رضوان حکيم زاده با اشاره به چالش هاي تحقق اهداف پرورشي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش گفت: تربيت تمام ساحتي در سند تحول بنيادين مورد تاکيد است، اما آيا فضاهاي مناسبي اعم از کارگاه هنري، ورزشي، آزمايشگاه و... در مدارس در اختيار داريم؟
وي با بيان اينکه برنامه هاي درسي ما تمام ساحتي است يا اينکه ساحتي را بيشتر مورد توجه قرار داده است گفت: شايد نکته اساسي جداکردن نقش تربيتي از کار معلمان بود. اکثر زماني که دانش آموزان در مدرسه مي‌گذرانند با معلمان است.معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر بخواهيم نقش تربيتي را فقط به معلم پرورشي بسپاريم باعث مي‌شود فرصتهايي که مي‌توانستيم از رهگذر نقش تربيتي معلمان داشته باشيم از دست بدهيم.حکيم زاده تاکيد کرد: در سند تحول، تقدم با تربيت است، اما براي تغيير نگاه و رويکرد ذينفعان بايد بيشتر تلاش شود. يکي از اين ذينفعان خانواده ها هستند و اگر قبله آمال را کنکور و آموزش ببينند نمي‌توان راه به جايي برد.وي با بيان اينکه حرکت هايي در آموزش و پرورش و از دوره ابتدايي شروع شده که اگر ساير سازمان ها با آن هم جهت نباشند صد درصد توفيق نمي يابد گفت: تعليم و تربيت فقط بر عهده وزارت آموزش و پرورش نيست. همين الان تحت‌الشعاع قرار گرفتن تربيت از سوي رسانه ملي با تبليغات بي‌رويه موسسات که حتي پيش دبستاني ها را هدف قرار داده است را شاهديم.معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با تأکيد بر اينکه بدون شک نه حرکت شتاب زده مي‌تواند کمک کند نه حرکت هاي پوپوليستي گفت: همين حذف آزمون ها که چند ميليون مشتري داشت آيا کار کمي بود؟ اين حرکت شروع شده است و مي‌توانيم به سمتي برويم و کم کم به دوره هاي ديگر تسري دهيم.


 زنگ تفريح 

طرح امداد فرهنگى پيک اميد در سيستان و بلوچستان

 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون