جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4424- تاریخ : 1397/12/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

رئيس مرکز پرورش استعدادهاي درخشان :
اعلام نتايج مرحله اول 9 المپياد تا چند روز آينده

سرپرست معاونت آموزش متوسطه:
احتمال تغيير زمان برگزاري امتحانات نهايي


از گوشه و كنار


اخبار خارجي


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 رئيس مرکز پرورش استعدادهاي درخشان :
 اعلام نتايج مرحله اول 9 المپياد تا چند روز آينده 

رئيس مرکز پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان از اعلام نتايج 9 المپياد در روزهاي آينده خبر داد.
فاطمه مهاجراني در نشست خبري که صبح روزگذشته در حاشيه گردهمايي مشترک معاونان، مشاوران و مديران کل آموزش و پرورش استان‌ها در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: «نتايج مرحله اول المپيادهاي رياضي، فيزيک، شيمي، زيست، ادبيات، کامپيوتر، نجوم و اختر فيزيک و جغرافيا تا چند روز آينده اعلام خواهد شد.»
او افزود: «در رشته ورودي جديد جغرافيا 85 هزار شرکت‌کننده داشتيم.»رئيس مرکز پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان به مراحل بعدي المپيادها اشاره کرد و افزود: «با نظر کميته‌هاي علمي تقريبا حدود 10 درصد دانش‌آموزان به مرحله دوم راه پيدا مي‌کنند که در ايام تعطيلات نوروز برنامه‌ريزي‌هايي براي آماده‌سازي دانش‌آموزان انجام خواهد شد.»
سال 98 به دنبال گسترش المپيادها هستيم
مهاجراني افزود: «براي سال 98 به دنبال گسترش المپيادها هستيم، رشته‌هاي ديگري به المپيادها اضافه شده است که در حوزه علوم انساني بيشتر مورد توجه قرار گرفته است که از آن جمله مي‌توان به المپياد حقوق، اقتصاد، مديريت، علوم و معارف قرآني ويژه کشورهاي اسلامي و علوم زمين اشاره کرد.»
او گفت: «اکنون فقط المپياد ادبيات در حوزه علوم انساني برگزار مي‌شود. در حال‌حاضر به شدت فرايند جهاني کردن المپيادهاي ادبي دنبال مي‌شود و اميدواريم تابستان امسال اولين المپياد جهاني را برگزار کنيم.»
مهاجراني به هدف برگزاري المپيادها اشاره کرد و گفت: «گسترش دانش، ايجاد تعميق و شور دانش به همراه افزايش تنوع‌ها هدف اصلي ما در برگزاري المپيادها است.»


 سرپرست معاونت آموزش متوسطه:
 احتمال تغيير زمان برگزاري امتحانات نهايي 

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ارائه پيشنهاد تغيير زمان شروع امتحانات نهايي به ميانه ارديبشت‌ 98 به وزير آموزش و پرورش خبر داد.
عبدالرسول عمادي ، درباره گلايه‌هاي دانش‌آموزان پايه دوازدهم براي کنکور گفت: «در مورد آزمون سراسري در حا‌ل‌حاضر سابقه تحصيلي صرفاً منحصر در پايه دوازدهم شده است و ديگر در پايه‌هاي يازدهم و دهم سابقه تحصيلي توليد نمي‌کنيم.»
او ادامه داد: «در نظام قبلي عمده سابقه تحصيلي متمرکز در پايه سوم متوسطه بود و 4 درس پيش‌دانشگاهي تأثير 5 درصدي داشت، به عبارت ديگر 25 درصد سوابق تحصيلي در پايه سوم متوسطه و 5 درصد در پيش دانشگاهي بود.»عمادي افزود: «در نظام قبلي فرصت يک ساله‌اي داشتيم تا سابقه تحصيلي را توليد کنيم يعني يکسال قبل از شرکت داوطلبان در کنکور سابقه تحصيلي پايه سوم متوسطه آماده مي‌شد و اين را به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال مي‌کرديم، در نظام جديد اين فرصت از ما گرفته شده است.»
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «در حال‌حاضر دانش‌آموزان پايه دوازدهم از اول تا آخر خرداد امتحان نهايي دارند و بلافاصله بايد سابقه تحصيلي آن‌ها به سازمان سنجش ارسال شود، به عبارت ديگر فرصت ما براي ارسال سوابق تحصيلي به سازمان سنجش آموزش کشور کفايت نمي‌کند و نکته دوم اين است که فاصله ميان آزمون سراسري و روز پاياني امتحان نهايي کوتاه است و اين باعث مي‌شود استرس به دانش‌آموزان وارد شود.»
عمادي گفت: «پيشنهاد ما اين است که زمان امتحان نهايي را قدري عقب‌تر بياوريم يعني به جاي اينکه امتحانات از اول خرداد شروع شود به ميانه ارديبهشت‌ منتقل شود که اين مهم نياز به مصوبه شوراي‌عالي آموزش و پرورش دارد. اين پيشنهاد را به وزير آموزش و پرورش ارائه کرديم و ايشان هم طبيعتاً در دستور کار شوراي‌عالي آموزش و پرورش قرار مي‌دهند.»


 از گوشه و كنار 

معاون وزير آموزش و پرورش :
فعاليت‌هاي تربيتي در سال آينده به مدارس واگذار مي شود
معاون فرهنگي و پرورشي وزير آموزش و پرورش از اضافه شدن «اداره مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي» به بخش مشاوره اين معاونت خبر داد.عليرضا کاظمي درباره فعاليت‌هاي حوزه پرورشي و فرهنگي در سال آينده گفت: «در سال 98 رويکردي مبتني‌ بر حرکت به سمت مدرسه را خواهيم داشت و فعاليت‌هاي مدرسه‌محور را براساس سياست‌هاي وزير آموزش و پرورش دنبال مي‌کنيم.»
او افزود: «سعي مي‌کنيم فعاليت‌هاي تربيتي را به دل مدرسه ببريم و به مدارس واگذار کنيم و در حوزه ستاد هم بر سياست‌گذاري براي توسعه و ترويج فرهنگ اقامه نماز تمرکز خواهيم کرد.»
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش به بيانيه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: «اين موضوع از مهم‌ترين رويکردهاي ماست، همچنين اداره مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي به بخش مشاوره معاونت منتقل شده است که برنامه‌هاي اين موضوع نيز در دستور کار خواهد بود و طرح نماد با قوت بيشتري جلو خواهد رفت.»کاظمي گفت: «اميدواريم با هم‌افزايي که در اين بخش صورت خواهد گرفت شاهد کاهش آسيب‌هاي اجتماعي و حرکت‌هاي عالمانه‌تري در پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي در سطح آموزش و پرورش باشيم.»

رئيس سازمان مراکز و مدارس غيردولتي:
نظارت جدي بر عملکرد مدارس غيردولتي از سال آينده

رئيس سازمان مراکز و مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي سامان‌دهي شهريه مدارس را مهمترين برنامه پيش‌روي اين سازمان اعلام کرد و از اتمام ورود اطلاعات مربوط به شهريه همه استان‌ها در سامانه تا پايان هفته آينده خبر داد.
مجتبي زيني‌وند به مهم‌ترين برنامه‌هاي پيش‌روي مدارس غيردولتي اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترين برنامه پيش‌روي ما بحث شهريه مدارس است. ما الگوي شهريه را متناسب با الگويي که سال‌هاي گذشته داشته‌ايم آسيب‌شناسي کرديم و مواردي که بايد اصلاح مي‌شد اصلاح شدند و اکنون در مرحله ورود اطلاعات آن هستيم و همه اطلاعات در قالب سامانه جمع‌آوري مي‌شود.»
رئيس سازمان مراکز و مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي افزود: «کارگروه الگوي شهريه مطابق با ماده 16 قانون بررسي و تعيين مي‌شود. کارگروه الگوي شهريه بايد در مدارس تعريف شود، ما امسال اين کارگروه را براي اولين بار فعال کرديم. همه مراحل تاييد اطلاعات و اعلام شهريه مدارس با هزينه تمام شده از سوي همان کارگروه مشخص مي‌شود، سپس شوراي نظارت استان آن را بررسي و تاييد مي‌کند و بعد از آن، شوراي نظارت مرکزي به مواردي که مورد اعتراض موسسه باشد رسيدگي خواهد کرد.»
زيني‌وند گفت: «برخي از استان‌هاي ما نظارت کافي بر روي شهريه مصوب را ندارند‌. بايد استان‌ها نظارت کافي بر روي شهريه مصوب مدارس غيردولتي را داشته باشند؛ سال گذشته ما به اين مسئله ورود کرديم و بيش از 500 بازديد در شهر تهران داشتيم که از اين آمار 34 مدرسه شهريه اضافه گرفته‌ بودند. براي حل اين مسئله وارد مکاتبه شديم اما هنوز مديريت شهر تهران نحوه برخورد با مدارس متخلف را به ما اعلام نکرده است‌.»


 اخبار خارجي 

ممنوعيت استفاده از تلفن‌ همراه در مدارس کانادا
"انتاريو"، پرجمعيت‌ترين استان کانادا از سال آينده استفاده از تلفن‌ همراه را در کلاس‌هاي درس ممنوع خواهد کرد.
به گزارش ايسنا، ليزا تامپسون، مدير آموزش و پرورش استان "انتاريو" پس از يک سال رايزني سياست‌هاي جديد در اين زمينه را روز گذشته اعلام کرد.اين ممنوعيت در طول مدت‌ زمان آموزشي کلاس‌ها اعمال خواهد شد اما دانش‌آموزاني که مي‌خواهند از تلفن‌هاي همراه براي برنامه‌هاي آموزشي طبق دستور معلمان خود استفاده کنند، دانش‌آموزاني با نيازهاي خاص و با دلايل پزشکي از اين قانون مستثني خواهند بود.در حال حاضر بسياري از مناطق اين استان ممنوعيت‌هايي در اين زمينه دارند اما اداره آموزش و پرورش استان "انتاريو" در نظر دارد اين ممنوعيت را به صورت همگاني در سراسر استان اعمال کند.مدير آموزش و پرورش استان "انتاريو" با تاکيد بر اين که دانش‌آموزان به تمرکز بر يادگيري خود نيازمندند، اظهار کرد: ما با ممنوعيت استفاده از تلفن‌هاي همراه که مانع يادگيري مي‌شود به دانش‌آموزان کمک خواهيم کرد تا بر مهارت هاي پايه‌اي مانند خواندن، نوشتن و رياضي تمرکز کنند. اعلام نهايي اين ممنوعيت سال آينده به صورت رسمي صورت خواهد گرفت.به گفته تامپسون رايزني‌هاي آن‌ها نشان داد که 97 درصد از والدين، معلمان و ذي‌نفعان موافق اعمال ممنوعيت استفاده از تلفن‌هاي همراه در کلاس‌هاي درس هستند.


 كاغذ اخبار 

در خصوص چهارشنبه آخرسال؛
ابلاغ دستورالعمل آموزش و پرورش به مدارس
معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه براي چهار شنبه آخر سال، دستورالعملي را به استان‌ها ابلاغ کرده‌ايم تا مديران مدارس آگاهي‌هاي لازم را در اين ايام به دانش آموزان بدهند، به معلمان توصيه کرد که با زبان اثر بخش خود مطالب را به دانش‌آموزان انتقال دهند.
به گزارش ايسنا، مهرزاد حميدي درباره مراسم چهارشنبه آخر سال گفت: مراسم چهارشنبه آخر سال سنتي است که از گذشته وجود داشته است.
وي ادامه داد: براي چهار شنبه آخر سال، دستورالعملي را به استان ها ابلاغ کرده‌ايم تا مديران مدارس آگاهي هاي لازم را در اين ايام به دانش آموزان بدهند.
حميدي به معلمان توصيه کرد که با زبان اثر بخش خود مطالب را به دانش آموزان انتقال دهند. آموزش‌ها شامل موارد آگاهي بخش و هشدار نسبت به مسائلي است که ممکن است خطر آفرين باشد.
معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه به معلمان و مديران گفته شده است که چگونه توصيه‌هاي لازم را ارائه دهند گفت: همچنين گفته شده است که از طريق انجمن و اولياء به خانواده‌ها نيز چگونه مسائلي را آموزش دهند.
وي افزود: امسال کار جديدي داشتيم و مانور مقابله با حريق و خطرات چهارشنبه آخر سال در استان‌هاي کشور برگزار شد. اين مانور هشداري است تا فضا سازي اجتماعي شود تا اثر گذار باشد. همچنين، تعامل خوبي را نيز با آتش نشاني و هلال احمر در اين زمينه ايجاد کرد.

معاون وزير آموزش و پرورش :
نام‌گذاري سال آينده با عنوان «سال خيرين مدرسه‌ساز»
رئيس سازمان نوسازي و تجهيز مدارس کشور خبر داد بخش عمده‌اي از پروژه‌هاي نيمه‌تمام خيّرين در سال جاري ساماندهي شدند و سال آينده نيز هيچ پروژه نيمه‌تمام غيرفعال در سطح کشور وجود نخواهد داشت.به گزارش مهر، رئيس سازمان نوسازي مدارس کشور گزارشي از وضعيت اعتبارات اين سازمان ارائه کرد و گفت: اعتبارات سال 98 نسبت به لايحه سال 97 بيش از هفت برابر شده است. اعتبارات پروژه‌هاي خيّرين در سال 96 حدود 180 ميليارد تومان بود که خوشبختانه 100 درصد آن تخصيص يافت. در قانون بودجه سال 97 هم عدد مصوب 450 ميليارد تومان بود که تا امروز بيش از عدد مصوب، حدود 600 ميليارد تومان در بين استان‌هاي مختلف کشور توزيع شده است.معاون عمراني وزير آموزش و پرورش از نام‌گذاري سال آينده با عنوان «سال خيرين مدرسه‌ساز» خبر داد و گفت: در سال جديد به حوزه مشارکت‌هاي مردمي و رفع مشکلات و موانع پيش روي خيرين مدرسه‌ساز اهتمام ويژه خواهيم داشت. با توزيع اعتبار سال 97، بخش عمده‌اي از پروژه‌هاي نيمه‌تمام خيّرين در سطح کشور ساماندهي شدند و با تخصيص اعتبار مصوب سال 98 نيز، هيچ پروژه نيمه تمام غيرفعال در سال آينده نخواهيم داشت.

شرکت 30هزاردانش آموز در مسابقه کتابخواني
کارشناس مسئول فرهنگي ، هنري اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت:30 هزار دانش آموز در مسابقه کتابخواني دانايي و توانايي اين استان شرکت کردند.مهدي بشري اظهارداشت: از مجموع اين تعداد ، هفت هزار دانش آموز البرزي به مرحله منطقه اي کتابخواني دانايي و توانايي راه يافتند.وي بيان داشت : اين مسابقه به صورت هماهنگ و با شرکت دانش آموزان دختر و پسر پايه هاي مختلف تحصيلي در مدارس البرز به صورت منطقه اي برگزار شد.کارشناس مسئول فرهنگي ، هنري اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره را گسترش فرهنگ مطالعه در بين دانش آموزان و والدين و ايجاد انگيزه در مطالعه بيشتر کتاب هاي درسي و غير درسي در بين جامعه هدف ، رشد تخيل کودکان، پرکردن اوقات فراغت، افزايش دانش و شناخت در دانش آموزان ذکر کرد.بشري با بيان اينکه جشنواره کتابخواني دانش آموزي دانايي و توانايي در چهار مرحله ‌مدرسه‌اي، منطقه‌اي، استاني و کشوري برگزار مي‌شود، ادامه داد: در مرحله مدرسه اي 10 هزار دانش آموز البرز شرکت کردند.وي تصريح کرد: مرحله استاني مسابقه کتابخواني ارديبهشت ماه 98 در البرز برگزار مي شود.بشري اضافه کرد: 12 دانش آموز البرزي براي شرکت در مرحله کشوري جشنواره کتابخواني دانايي و توانايي منتخب شناخته مي شوند.


 زنگ تفريح 

عيدانه کتابخانه سيار در روستاي طرفايه خوزستان

 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون