جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4417- تاریخ : 1397/12/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)

دبير جشنواره فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان تشريح کرد؛
پيشنهاد «عليرضا رضاداد» براي مردمي‌تر شدن جشنواره پويانمايي

گزارش اولين پيچينگ انيميشن ايران؛
نگاهي به زمينه‌هاي موجود براي ساخت انيميشن

با ديدار ايراني‌ها و مجارستاني‌ها؛
سلسله ملاقات‌هاي تجاري جشنواره پويانمايي تهران کليد خورد


 دبير جشنواره فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان تشريح کرد؛
 پيشنهاد «عليرضا رضاداد» براي مردمي‌تر شدن جشنواره پويانمايي 

گفت‌وگو از زهرا نجفي
جشنواره فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان را مي‌توان نزديک‌ترين رويداد سينمايي کشور به جشنواره پويانمايي تهران دانست که هم در حوزه آثاري که به نمايش مي‌گذارند و هم جامعه مخاطب مشترکاتي دارند. البته با وجود اين نزديکي به نظر مي‌رسد که سياست‌گذاران اين دو جشنواره تاکنون ارتباط تنگاتنگي با هم نداشته‌اند؛ امري که مي‌تواند مورد بازنگري قرار گيرد.
با عليرضا رضاداد دبير جشنواره فيلم هاي کودکان و نوجوانان و از سياست‌گذاران سينماي ايران گفت‌وگويي داشته‌ايم که هم از امور مديريتي مي‌گويد هم حرف‌هاي جالبي درباره تماشاي انيميشن از او مي‌شنويم.
×××
به نظر مي‌آيد جشنواره‌هاي سينمايي که در ايران برگزار مي‌شوند ارتباط چنداني با هم ندارند درحالي‌که با توجه به رويکردهاي مشابه يا بخش‌هاي مشترک مي‌توانند همکاري بيشتري با همديگر داشته باشند. مثلا جشنواره پويانمايي تهران و جشنواره فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان اصفهان که شما تاکنون 6 دوره دبيري آن را بر عهده داشتيد نقاط مشترک بسياري دارند. آيا اين دو جشنواره مي‌توانند مانند آنچه در جشنواره ملي فيلم فجر با عنوان «سيمرغ و پروانه‌ها» برگزار شد باهم همکاري داشته باشند؟
- بخش «سيمرغ و پروانه‌ها» براي دومين بار بود که با اين نام در جشنواره ملي فيلم فجر برگزار مي‌شد البته قبلاً در دهه 80 با تعابيري چون «رهاورد اصفهان» چنين بخشي داشتيم. در همان زمان هم تأکيد داشتيم که در دهه فجر بچه‌ها بايد سهمي از سينما داشته باشند به همين دليل سبدي از فيلم‌هاي سينمايي براي بچه‌ها آماده کرديم که تجربه امسال و سال قبل نشان داد بچه‌ها، هم به اين برنامه نياز دارند هم مورد استقبالشان قرار مي‌گيرد.
اما در مورد ارتباط جشنواره‌ها، هر جشنواره‌اي کار خودش را به شکل تخصصي انجام مي‌دهد. جشنواره فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان اصفهان مخاطب محور است و جشنواره پويانمايي تهران به ساختار توجه دارد؛ گرچه در 2 سال اخير جشنواره اصفهان هم توجه ويژه‌اي به ساختار انيميشن سينمايي داشته است. انيميشن در سينماي ايران رشد کرده و ظرفيت اشتغال پذيري بالايي هم دارد که به اين دلايل مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي آن براي سينماي کودک و نوجوان استفاده کنيم. با توجه به اين‌که مهارت جوانان ايراني در ساختار بسيار زياد شده مي‌تواند به تقويت سينماي کودک و نوجوان کمک کند و حکم پيشران را داشته باشند.
اما هنوز ارتباط مستقيمي بين دو جشنواره وجود ندارد جز اين‌که يکي بر نمايش انيميشن تمرکز دارد و ديگري به تازگي به انيميشن توجه مي‌کند. آيا اين نگاه تفکيکي در سازمان سينمايي هم وجود دارد؟
- معاونت انيميشن در ساختار اجرايي سازمان سينمايي در مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي شکل گرفته است. البته اين معاونت هم با تمرکز بر حمايت از انيميشن سينمايي شکل گرفته نه براي حمايت از ساخت انيميشن کوتاه يا ميان‌مدت. البته اين تلاش‌ها براي تقويت ساختار و توانمند کردن نيروي انساني که خروجي‌اش در جشنواره فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان ديده مي‌شود، مي‌تواند در سال‌هاي آينده قدم مثبتي براي رشد انيميشن ايران باشد. به نظرم جشنواره پويانمايي تهران هم بايد به اين سمت برود و توجه آن بيشتر به ساختار سينمايي باشد تا باري از روي دوش جشنواره کودک و نوجوان بردارد زيرا آنچه مي‌تواند به چرخه طبيعي سينما و اقتصاد آن کمک کند، ساختار سينمايي انيميشن است. شايد ساختار کوتاه و ميان‌مدت وجه هنري انيميشن را اعتلا بخشد، اما توجه به ساختار سينمايي کمک موثرتري به هنر انيميشن مي‌کند چون صنعت انيميشن بيشتر در ساختار سينمايي شکل مي گيرد. به سياست سازمان سينمايي اشاره کرديد که بايد بگويم ما بسيار علاقه‌منديم که فيلم‌هاي سينمايي انيميشن به اکران برسند و از اکران شدن فيلم‌هاي سينمايي انيميشنِ باکيفيت در زمان مناسب مانند نوروز يا عيد فطر حمايت مي‌کنيم.
فيلم‌هاي جشنواره پويانمايي تهران در مراکز کانون در استان‌ها نمايش داده مي‌شوند اما هنوز تا مردمي‌تر شدن جشنواره راه داريم. به نظرتان چقدر ضرورت دارد که اين جشنواره وجه مردمي‌تري پيدا کند؟
- جشنواره پويانمايي تهران از بنيان تلاش کرده تا به شکل جشنواره‌اي براي ارزشيابي هنري برگزار شود يعني از ابتدا نگاهش به اکران مردمي نبوده است؛ برخلاف جشنواره فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان که از ابتدا اين خواسته را داشته که سينما را ميان خانواده‌ها ببرد. اين دو سياست متفاوت براي برگزاري جشنواره است اما اگر قرار باشد وجه مردمي جشنواره پويانمايي تهران بالاتر برود بايد بيشتر به قالب سينمايي توجه داشته باشد و اگر اين اتفاق بيفتد کم‌کم مي‌تواند وارد بحث تاثير اجتماعي هم بشود.
به نظرتان اين موضوع بيشتر از اين نشات نمي‌گيرد که در ايران هنوز انيميشن به‌عنوان مديايي براي کودکان تعريف مي‌شود؟ چون در جشنواره‌هاي تخصصي مانند فيلم کوتاه يا مستند شاهد حضور علاقه‌منداني هستيم که لزوماً به دنبال تماشاي ساختار سينمايي نيستند.
- جمعيت جامعه انيميشن از جامعه فيلم کوتاه محدودتر است در نتيجه جشنواره آن‌هم تخصصي‌تر مي‌شود. اين ويژگي نه مثبت است نه منفي. همين‌که جشنواره پويانمايي تهران توانسته به ‌آرامي صنعت انيميشن را با خودش همراه کند و نظام ارزشيابي صنعت انيميشن باشد خودش اتفاق خوبي است چون همين کساني که فيلم کوتاه ساختند امروز وارد صنعت انيميشن سينمايي شده‌اند و چرخه اقتصادي را به چرخه طبيعي‌اش رسانده اند.
براي اولين بار در يازدهمين جشنواره پويانمايي تهران، سازمان سينمايي در پرداخت هزينه‌ها مشارکت داشته است.
- اين جشنواره در تقويم سازمان سينمايي وجود دارد و از نظر سازمان بسيار بااهميت و موثر است. از طرف ديگر، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوان با بخش کودک بنياد سينمايي فارابي ارتباط تنگاتنگي دارند به ويژه در مديريت جديد کانون تفاهم‌نامه‌اي بين سازمان و کانون امضا شده که يکي از محورهاي آن بازسازي سالن‌هاي کانون و برگزاري رويداد است.
ثبات دبيري چه تاثيري مي‌تواند روي جشنواره‌ها داشته باشد؟ اين سوال را از اين منظر مي‌پرسم که جشنواره پويانمايي تهران در همه دوره‌هاي برگزاري ثبات دبيري داشته است.
- ثبات مديريت يک از دلايلي است که جشنواره پويانمايي هميشه خوب برگزار شده است. البته اين ثبات با نگاهي به ورود ايده‌هاي خلاق باشد.
آيا شما در روزهاي برگزاري جشنواره پويانمايي به آن سر مي‌زنيد؟ اصلاً چقدر انيميشن دوست داريد و آخرين انيميشني که ديديد چه بوده است؟
- بله، زمان‌هايي پيش مي‌آيد که به جشنواره پويانمايي مي‌روم. بيشتر سابقه کاري من در گروه کودک تلويزيون بوده و همين‌قدر که بيشتر انيميشن‌هايي که از تلويزيون پخش مي‌شود خريد من بوده است، علاقه‌ام به انيميشن را نشان مي‌دهد.
راستش را بخواهيد هنوز هم انيميشن نگاه مي‌کنم و اين اواخر همين «سه قهرمان فسقلي» را ديده‌ام. ما چون نسل به نسل هميشه بچه کوچک در خانواده داشته‌ايم من هم با بچه‌ها مأنوس هستم.


 گزارش اولين پيچينگ انيميشن ايران؛
 نگاهي به زمينه‌هاي موجود براي ساخت انيميشن 

اولين رويداد رويازي «پيچينگ انيميشن ايران» با اجراي امير سحرخيز در دومين روز جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران برگزار شد.
اين جشنواره تا پنج‌شنبه ادامه دارد وعلاوه بر نمايش آثار جهاني و داخلي، نشست‌هايي نيز برگزار مي‌کند.
براساس اين گزارش، حسين رباني‌غريبي رييس جشنواره پويانمايي و معاون توليد کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، محمدرحيم ليواني رئيس مرکز پويانمايي صبا، محمدجواد جُره رئيس گروه افکارسنجي و ارتباطات عمومي وزارت نيرو، اميرمحمد دهستاني معاون انيميشن مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و علي‌اصغر کهنسال معاون شوراي ارتقاء آگاهي‌هاي عمومي معاونت اجتماعي قوه قضاييه از مهمانان و سخنرانان اين رويداد بودند.
کانون از ساخت انيميشن استقبال مي‌کند
معاون توليد کانون با اشاره به اين‌که کانون سابقه طولاني در توليد انيميشن دارد، گفت: ما امسال مرکز تخصصي محصولات جانبي و استوديويي براي توليد استاپ‌موشن راه‌اندازي کرديم. بيشتر فعاليت‌هاي معاونت توليد صرف بخش انيميشن شده است.
وي ادامه داد: در حوزه توليد انيميشن کلاسيک برنامه‌هاي بيشتري داريم، چون اين بخش به حمايت بيشتري نياز دارد. حداقل 7 قرارداد براي ساخت کتاب انيميشن 10 دقيقه‌اي داريم که براي کودکان عرضه خواهد شد. ما انگيزه‌هاي لازم براي توليد انيميشن را داريم، چون انيميشن براي ما به معناي توليد کتاب و عروسک هم محسوب مي‌شود، يعني سبد کاملي از محصولات. در حال حاضر وارد مشارکت در ساخت يک انيميشن سينمايي شده‌ايم که اگر بودجه آن از طريق گيشه بازگردد، مي‌توانيم اميدوار باشيم که باز هم وارد پروسه توليد انيميشن سينمايي خواهيم شد.
حمايت مرکز گسترش از ساخت پايان‌نامه‌هاي دانشجويي، انيميشن کوتاه و سينمايي
اميرمحمد دهستاني با ارائه توضيح‌هايي درباره تاريخچه حضور اين مرکز در حوزه انيميشن گفت: مرکز قصد دارد در سال حداقل 30 فيلم کوتاه انيميشن و دو انيميشن بلند سينمايي را توليد کند. حتي به دنبال اين هستيم که توليد انيميشن سينمايي را به سه عنوان برسانيم. به نظر مي‌آيد اين ظرفيت در انيميشن ايران وجود دارد اما در طي اين سالي که گذشت و ما به دنبال کارهاي سينمايي بوديم تنها دو کار سينمايي را توانستيم به شکل جدي شروع کنيم. هرچند که انتظار بيشتري داشتيم.
وي ادامه داد: ما به دنبال طرح‌هاي جدي هستيم و نمي‌خواهيم آزمون و خطا کنيم. هدف ما ساخت انيميشن براي کودک و خانواده است، برعکس آن چيزي که در حال حاضر در سينماي ما باب شده و براي نوجوانان انيميشن مي‌سازند، چون فروش گيشه در بخش کودک اتفاق مي‌افتد؛ درعين‌حال دنبال بحث توليد مشترک هستيم.
دهستاني درباره شيوه ارائه کار کوتاه گفت: براي ارائه کار کوتاه مي‌توانيد فرم ثبت طرح را در سايت مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي پر کنيد، اگر طرح شما پذيرفته شود با شما تماس مي‌گيرند، اما در مورد طرح‌هاي بلند بايد تهيه‌کننده يا کارگردان با بخش انيميشن تماس بگيرد. مشارکت مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي در توليد طرح‌ها بيش از 35 درصد نيست، اما در مورد طرح‌هاي کوتاه ما تا 90 درصد مشارکت خواهيم داشت. کارهاي کوتاه نبايد جنبه آماتوري داشته باشند و فيلمساز بايد حداقل يک عنوان انيميشن پيش از اين ساخته باشد.
دهستاني درباره امکان فيلمسازي ديگري که در مرکز فراهم شده گفت: کساني که عضو پيوسته صنف باشند هم مي‌توانند براي ساخت انيميشن درخواست دهند. از طرف ديگر، دانشجويان تمام دانشگاه‌هاي معتبر مي‌توانند براي ساخت پايان‌نامه دانشجويي درخواست بدهند، اما شرط قبول شدن طرح اين است که 20 درصد از فيلم‌ بايد توليد شده باشد.
از توليد مجموعه‌هاي 100 قسمتي حمايت مي‌کنيم
محمدرحيم ليواني در اين پيچينگ گفت: در حال حاضر برنامه ما حمايت از مجموعه‌ها و سريال‌هاي انيميشني براي 8 شبکه تلويزيوني است که برنامه کودک دارند. در حال حاضر تمرکز ما روي سريال‌هاي 100 قسمتي است. چون در گذشته مجموعه‌ها به شکل هفتگي پخش مي‌شدند اما امروز پخش به شکل روزانه است. از طرف ديگر، ما مي‌خواهيم وارد عرصه بين‌الملل بشويم و قاعدتا بايد بيشتر از 52 قسمت باشد تا بتوانيم آن را بفروشيم.
او ادامه داد: ما در نظر داريم هر سال رشد 20 تا 25 درصدي داشته باشيم. در حال حاضر آنچه مدنظر ما از نظر محتواست از طرف معاونت سيما در اختيار ما قرار مي‌گيرد. اولويت‌هاي ما سه موضوع سبک زندگي، حوزه آسيب‌هاي اجتماعي و حمايت از توليد ملي هستند. در بخش آسيب‌هاي اجتماعي به مقوله اعتياد و طلاق نگاه ويژه‌اي داريم، بعد از اين دو مقوله، مفاسد اجتماعي و حاشيه‌نشيني از موضوع‌هاي مورد نظر هستند. از موضوع‌هايي که زيرمجموعه سبک زندگي قرار مي‌گيرد، اميدآفريني براي کودکان و نوجوانان و تشويق به کار و فعاليت آن‌هاست.
ليواني تاکيد کرد: در بحث فيلم کوتاه نمي‌خواستيم ورود کنيم اما براي اين‌که استعدادهاي جديد را شناسايي کنيم 5 درصد از بودجه را به اين افراد اختصاص داديم. شرط حمايت از کارهاي دانشجويي در اين قسمت معرفي شدن آن‌ها از طرف استاد راهنماي دانشگاه است.
مرکز افکارسنجي و ارتباطات عمومي وزارت نيرو بودجه براي مشارکت ندارد
محمدجواد جُره جلسه کوتاهي داشت و طي اين جلسه اعلام کرد: ما در وزارت نيرو بيشتر سياست‌گذار هستيم و هيچ بودجه‌اي در بخش ارتباطات عمومي براي توليد نداريم. البته در زيرمجموعه ما 300 شرکت وجود دارند که آن‌ها مي‌توانند در بخش توليد مشارکت کنند.
به دنبال پيشگيري و ارتقاء آگاهي عمومي هستيم
علي‌اصغر کهنسال با اشاره به اين‌که معاونت اجتماعي قوه قضاييه ماموريت دارد تا از وقوع جرايم پيشگيري کند، گفت: ما به رسانه و پويانمايي به عنوان ابزاري نگاه مي‌کنيم که به ما در بحث پيش‌گيري کمک مي‌کند. ما بسيار از طرح‌ها و ايده‌هايي که به بحث توانمندسازي و ارتقاي مهارت‌هاي اساسي کمک مي‌کند، استقبال مي‌کنيم.
وي ادامه داد: ما هيچ‌ اصراري به توليد محتوا فقط براي رسانه ملي نداريم و حتي شبکه‌هاي اجتماعي را موثرتر مي‌دانيم، بحث ارتقاي آگاهي‌ عمومي برايمان بسيار مهم است.


 با ديدار ايراني‌ها و مجارستاني‌ها؛
 سلسله ملاقات‌هاي تجاري جشنواره پويانمايي تهران کليد خورد 

اولين جلسه از سلسله ملاقات‌هاي تجاري توليدکنندگان با سرمايه‌گذاران يازدهمين جشنواره دوسالانه پويانمايي تهران در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار شد.در اين نشست که در دومين روز جشنواره پويانمايي تهران برگزار شد، شش شرکت مجارستاني در حوزه انيميشن با شرکت‌ها و فعالان حوزه انيميشن ايراني به بحث و تبادل نظر پرداختند.
اين ملاقات تجاري که با عنوان Business to Business و تنها با هدف آشنايي شرکت‌هاي تجاري و فعالان حوزه انيميشن دو کشور با هم صورت گرفت، در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار شد و شرکت‌کنندگان هر کدام به طور جداگانه و در فضايي گرم و صميمي با شرکت‌ها و فعالان حوزه انيميشن ايران به گفت‌وگو پرداختند.
اگنس کوملوسي و تاماس گرگلي کوسرا از آکادمي هنر مجارستان، لازلو گابور نايکوس از شرکت يون آرت، ايستوان اوروز از آکادمي هنر مجارستان، جانکا بارکوزي از دپارتمان توليد فيلم دانشگاه متروپوليتن بوداپست، بنکويت بالينت از شرکت انيميشن درنگو و سندور سورتوس ژابو از شرکت توليد فيلم بوداپست افرادي بودند که از کشور مجارستان در اين جلسه حضور داشتند و به صورت جداگانه به بحث و تبادل نظر با شرکت‌هاي ايراني همچون قاب آسمان، فانوس خيال، زاگرس فيلم، رضوان، رويان و... پرداختند.بخش ملاقات‌هاي تجاري يازدهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران به منظور ايجاد فرصتي براي ديدار و مذاکره بين فيلم‌سازان حوزه انيميشن با سرمايه‌گذاران و تهيه‌کنندگان راه‌اندازي شده است.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي