جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4414- تاریخ : 1397/12/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)


حكيمانه ها و اديبانه ها

مجيد راستي:
مشکل اصلي، دسترسي به کتاب است


خبر اد‌‌‌‌‌بي


نغمه


تازه‌هاي نشر


زنگ ادبيات


  حكيمانه ها و اديبانه ها 

مهدي طوسي
هيچ گاه در زندگي نمي توانيد محبتي بهتر، بي پيرايه تر و حقيقي تر از محبت مادر خود بيابيد
*
دوست داشتن بدون اميد، باز هم يک خوشبختي است
*
عشق، سپيده دم ازدواج است و ازدواج، شامگاه عشق
*
هنر سخن گفتن چيزي جز هنر زندگي کردن نيست
*
سعادت بسته به کار و جسارت است
*
هنرمند راستين بايد طرفدار اصل هنر براي هنر باشد
*
استعداد بزرگ بدون اراده بزرگ وجود ندارد
*
اميد، بهترين پشتوانه و عالي ترين نقطه اتکاء است. هميشه اميدوار باشيد و روح نااميدي و ياس را از خود دور سازيد
*
بزرگترين مانع بر سر راه ابراز اخلاص به ديگران، کنار نيامدن با خود است
*
نابغه کسي است که پيوسته افکارش را از قوه به فعل در مي آورد
*
اتلاف وقت، گرانترين خرجهاست
*
عشق ورزيدن شغل بزرگي است. افرادي که مي خواهند به خوبي از عهده اين کار برآيند، بايد کاري جز اين نکنند
*
وظيفه هنر، پيروي از طبيعت نيست، بلکه بيان آن است
از ميانه حكيمانه هاي بالزاك
**
جملات زيباي کتاب بيد کور. زن خفته نوشته هاروکي موراکامي
زمان در مسير خود همه کس را به طور برابر سرنگون مي کند. درست مانند سوارکاري که آنقدر اسب پيرش را تازيانه مي زند تا در جاده تلف شود. اما تازيانه هايي که ما دريافت مي کنيم. در عين حالي که نرم هستند ترسناک نيز مي باشند. عده اي اندکي از ما حتي متوجه آن ميشويم.
**
هر وقت چيزي به وجود مي آيد. مستقل از اراده من به حيات خودش ادامه ميدهد. درست مثل يک خاطره. مي دانيد از چطور خاطره اي حرف مي زنم ؟ همان وقايعي که دوست داريد فراموش کنيد. اما نمي توانيد.
**
اما اين نام هاي گم شده کجا مي روند ؟ احتمال آنکه در هزارتوي شهر باقي بمانند بسيار ضعيف است.
بعضي از آنها توسط کاميون هاي بزرگ در جاده له مي شوند. بعضي نيز فقط به خاطر کمبود جا در جوي کنار خيابان گم مي شوند.
برخي در اتوبوس و بعضي در عمق رودخانه غرق مي شوند. با غروري که مانند وزنه آنها را به پايين مي کشد.
و در هر حال برخي از آنها حتما نجات يافته و راهشان را به سمت شهر نام هاي گمشده پيدا مي کنند.
**
افرادي هستند که نامشان زماني که ميميرند از خاطر محو مي شود. مشکلي درباره آنها وجود ندارد و ما در مرگشان سوگواري مي کنيم: رودخانه اي خشک شد و ماهي اي مرد.
**
احساس مي کردم مانند يک صندلي دندانپزشکي شده ام. هيچ کس از آن متنفر نيست. اما همه از آن اجتناب مي کنند.
**
هيچ چيزي وجود ندارد که نتواني از شر آن خلاص شوي. به محض اينکه شروع به بيرون پرت کردن چيزها مي کني
متوجه مي شوي دوست داري از شر همه چيز خلاص شوي.
**
اگر همه ما درجه يک ساخته شده بوديم. دنيا مي توانست چه مکان خسته کننده و کسالت باري باشد!


 مجيد راستي:
 مشکل اصلي، دسترسي به کتاب است 

اين نويسنده ادبيات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ايسنا درباره انتقال متل‌ها و مثل‌ها به کودکان و نقش نويسنده‌ها در حفظ آن‌ها، اظهار کرد: اين موضوعي است که کمابيش بر روي آن کار شده است. اما بايد ببينيم کتاب‌خواني در خانواده‌ها به چه شکل است. کتاب با تيراژ هزارنسخه‌اي در برابر تعداد مخاطبان عددي نيست.
او سپس درباره تأثير خانواده‌ها در انتقال متل‌ها به کودکان‌شان گفت: ديگر زمان انتقال حکايت، متل و مثل به شکل سينه به سينه گذشته است. امروزه ديگر قصه‌ها به شکل قديم نقل نمي‌شوند، بنابراين به صورت مکتوب درآمده‌اند، حتي يک قصه و حکايت را به صورت‌هاي مختلف مي‌نويسند؛ مثلاً 20 نويسنده يک متن را به شکل‌هاي مختلف نوشته‌اند. زمان قديم برق نبود و شب‌ها خانواده‌ها به دور يک لامپا جمع مي‌شدند و براي سرگرم کردن يکديگر قصه مي‌گفتند، اما حالا خانواده شب‌ها تلويزيون مي‌بينند.
نويسنده «ماجراهاي علي کوچولو» در ادامه بيان کرد: به نظرم تأثيرگذاري نويسنده‌ها در احيا و تقويت متل‌ها همين ميزان است که انجام مي‌شود. اما مسئله اصلي سياست‌گذاران فرهنگي هستند. ممکن است در يک سال توجه ويژه‌اي به يک بخش داشته باشند؛ مثلاً داستان‌هاي قديمي بازنويسي و منتشر شوند. در واقع در همه جاي دنيا کمبودها را به اين شکل مرتفع مي‌کنند؛ مثلاً يک سال مي‌گويند توجه ويژه به ناشنوايان يا توجه ويژه به فلان بيماري.
مجيد راستي با تأکيد بر اين‌که مشکل اصلي، دسترسي به کتاب است، خاطرنشان کرد: ما در بخش توليد و توزيع کتاب ضعف داريم. زماني که يک قصه به صورت عالي منتشر شود اما تيراژ هزارتايي داشته باشد آدم‌هاي کمتري از آن استفاده مي‌کنند، اما اگر کتاب تيراژ 10 هزارتايي داشته باشد مخاطبان بيشتري خواهد داشت. زماني که هزار نسخه از يک کتاب چاپ مي‌شود اگر بخواهد به صورت فراگير توزيع شود به يک منطقه تهران هم نمي‌رسد، در حالي‌که اين هزار نسخه براي کل کشور چاپ مي‌شود، بنابراين بخش مشکل‌دار ما قسمتي است که به توسعه و توزيع کتاب مربوط است.
نويسنده «قصه‌هاي بي‌بي و بابا» در ادامه گفت: واقعيت اين است که ما هميشه نمي‌توانيم کتاب توليد کنيم، اين توليد بايد مصرف‌کننده داشته باشد. همه کتاب‌هاي ما به طور متوسط هزار نسخه توليد مي‌شود، تفاوتي هم بين کتاب خوب و بد وجود ندارد؛ کتاب چه با کيفيت خوب و چه با کيفيت بد و متوسط منتشر شود همه هزارتا چاپ مي‌شوند. هنوز مانده تا به جايي برسيم که از کتاب استقبال شود. متأسفانه روز به روز عقب‌تر مي‌رويم و شرايط جامعه در اين زمينه تأثيرگذار بوده است.
او سپس اظهار کرد: بايد از کتاب حمايت واقعي انجام شود و امکان دسترسي به کتاب براي همگان به وجود بيايد. اگر اين اتفاق بيفتد مراجعه‌کنندگان به کتاب دوبرابر مي‌شوند. شرايط به گونه‌اي نيست که کتابخانه در دسترس همه بچه‌ها وجود داشته باشد. در کشور ما چندهزار مدرسه وجود دارد؟ حداقل 100 هزار مدرسه. اما به چه ميزان کتابخانه داريم و دسترسي به کتاب به چه شکل است؟ شرايط بايد به نحوي باشد که در همه فروشگاه‌هاي بزرگ، کتاب‌فروشي بگذارند. در همه فروشگاه‌هاي بزرگ رستوران هست اما کتاب‌فروشي نيست و کتاب هم به عنوان غذاي روح لازم است. شکل‌گيري دسترسي به فرهنگ و کتاب خيلي جاي کار دارد.


 خبر اد‌‌‌‌‌بي 

اسطوره‌ها در سرزمين کودکان و نوجوانان
ايرنا هفته گذشته بيشتر اتفاقات دنياي کتاب، در سرزمين کتاب کودک و نوجوان مي‌گذشت؛ ما هم از اين سرزمين برايتان پيشنهادهايي داريم.
*فرهنگ، تاريخ، افسانه و اسطوره‌هاي ايراني همه در يک روايت
پتش خوآرگر، داستان مغي از تپه‌ سيلک است که با اهريمن رو‌به‌رو مي‌شود و براي اين ديدار هزينه‌اي گزاف مي‌پردازد، حالا او بايد رسالتي که بر دوشش نهاده شده را به انجام برساند تا نحسي اين ديدار از جانش شسته شود.
تصاويري که آرمان آرين از ايران باستاني در طول زمان‌هاي گوناگون از تمدن سيلک تا ميدان انقلاب امروز به تصوير مي‌کشد، نشان از شناخت عميق او از اين پيشينه دارد، ديرسالي ايران کهن در اثر آرين به گونه‌اي گويا و روشن بيان مي‌شود که مي‌تواند تاريخ را به درستي با جلوه‌هايي از ادبيات تخيلي و فانتزي به مخاطب نوجوان معرفي کند.
نبرد ابدي ميان نيکي و کژي، دغدغه‌اي است که در آثار ديگر آرين هم به چشم مي‌خورد اما اين بار او به سراغ نبرد نهايي در دامنه دماوند رفته است. شناخت ژرف نويسنده از زبان‌هاي باستاني، از نام کتاب گوياست، پتش خوآرگر، نام سابق سوادکوه است که مي‌توانيد در مقدمه کتاب توضيح نويسنده درباره آن را بخوانيد.
آثار آرمان آرين مي‌تواند در رقابتي شانه به شانه با مجموعه‌هاي خارجي، براي مخاطب خود جذاب باشد.
تا کنون از مجموعه پتش خوآرگر سه جلد منتشر شده که جلد نخست «حماسه سرآغاز»، جلد دوم «مردي از تبار اژدها» و جلد سوم «بر بنيادهاي هستي» نام دارد، اين مجموعه که احتمالا پنج جلدي خواهد بود توسط نشر افق منتشر مي‌شود.
**گوسفندهايي که به خوابت مي‌آيند
شمردن گوسفند براي اين که زودتر خواب‌مان ببرد، يک ايده زبانشناسانه در روانشناسي براي انگليسي زبانان است، چرا که sheep با sleep هم‌وزن و هم‌قافيه است اما گاهي اين قاعده به هم مي‌خورد، آن هم زماني است که گوسفندها به خواب‌مان مي‌آيند.
کتاب «خوابي پر از گوسفند»، از اين قاعده قديمي براي روياپردازي استفاده کرده است، گوسفندهايي به جاي خواب‌آور يودند، به يک مساله تبديل مي‌شوند و از پسرک قصه، قهرماني جست‌وجوگر مي‌سازند. يکي از گوسفندها گم شده! حالا او بايد چه کار کند؟
اين کتاب تصويري، براي کودکان سه تا 6 سال نوشته شده و تصاوير زيبايي دارد که متن را کامل مي‌کنند. «خوابي پر از گوسفند»، در بخش تصويرگري جايزه‌ هانس کريستين اندرسن 2016، در ميان ليست نهايي برگزيدگان قرار داشت.
منتقدان و متخصصان ادبيات کودک، اين کتاب را براي بلندخواني مناسب دانسته‌اند.
"خوابي پر از گوسفند" با نوشته پژمان رحيمي‌زاده است که تصويرگري کار را هم خودش بر عهده داشته است.


 نغمه 

همه هستي من آيه تاريكي‌‏ست
فروغ فرخزاد
همه هستي من آيه تاريكي‌‏ست
كه ترا در خود تكرار كنان
به سحرگاه شكفتن‌‏ها و رستن‌‏هاي ابدي خواهد برد
من در اين آيه ترا آه كشيدم آه
من در اين آيه ترا
به درخت و آب و آتش پيوند زدم
زندگي شايد
يك خيابان درازست كه هر روز زني با زنبيلي از آن مي‌‏گذرد
زندگي شايد
ريسمانيست كه مردي با آن خود را از شاخه مي‌‏آويزد
زندگي شايد طفلي‌‏است كه از مدرسه برمي‌‏گردد
زندگي شايد افروختن سيگاري باشد....
يا عبور گيج رهگذري باشد
كه كلاه از سر بر مي‌‏دارد
و به يك رهگذر ديگر با لبخندي بي معني مي‌‏گويد: صبح بخير
زندگي شايد آن لحظه مسدوديست
كه نگاه من در ني ني چشمان تو خود را ويران مي‌‏سازد
و در اين حسي است
كه من آن را با ادراك ماه و با دريافت ظلمت خواهم آميخت
در اتاقي كه به اندازه يك تنهاييست
دل من
كه به اندازه يك عشقست
به بهانه‌‏هاي ساده خوشبختي خود مي‌‏نگرد....


 تازه‌هاي نشر 

کتاب «ساره» چاپ دومي شد
به گزارش خبرگزاري مهر، ناشر اين کتاب در معرفي آن آورده است: بهترين روايتگر زندگي مردان جنگ، همسران آنها هستند؛ چرا که آنها به خوبي از رفتارها، خلق و خو و زواياي پنهان و پيداي شخصيت مردان جنگي با خبر هستند و با تمام افت و خيزها، تلخي و شيريني زندگي با يک مرد جنگي دست و پنجه نرم کرده اند و آن را چشيده اند. خانم نيکخو يکي از اين زنان مهربان و صبور است.در اين کتاب، ايشان روايتگر روزهاي زندگي خودش و زندگي مشترکش با شهيدش (علي خداداد) است.
شهيد سبزعلي خداداد، فروردين سال 1338 در روستاي هکته پشت در شهرستان بابل به دنيا آمد. وي دوره ابتدايي را در دبستان روستاي زادگاه خود گذراند و چندي بعد براي ادامه تحصيل به شهرستان بابل رفت و مقطع دبيرستان را در رشته فرهنگ و ادب تحصيل کرد. او در سال 1357 به علت شرکت مستمر در فعاليت‌هاي انقلابي از ادامه تحصيل بازماند و موفق به اخذ مدرک ديپلم نشد.
در همين سال فعاليت‌هاي وي به اوج خود رسيد تا اينکه انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) به پيروزي رسيد. بعد از انقلاب به همراه شهيد بزاز و ديگر دوستان انقلابي براي حفظ دست‌آوردهاي مقدس انقلاب عليه گروهک‌ها و احزاب ضد انقلاب مبارزه مي‌کرد.
با شروع توطئه ضد انقلاب در غرب کردستان، خداداد دوره‌هاي آموزش عمومي و تخصصي را در سال 1359 در بسيج بابل فرا گرفت. همان سال به همراه اولين گروه اعزامي از شهرستان بابل به کردستان اعزام شد و در منطقه سنندج، سقز، بانه و سردشت فعاليت‌هاي گسترده اي داشت. مدتي نيز به عنوان فرمانده تيپ در منطقه سردشت ايفاي نقش کرد و در تاريخ 6 آذر 1359 به شهر بابل بازگشت.


 زنگ ادبيات 

گفت‌وگو با مجتبي ويسي
محفل‌هايي که فضا را مسموم کرده‌اند
مجتبي ويسي با بيان اين‌که فضاي ادبي ما مسموم است مي‌گويد: محفل‌ها و باندهايي تشکيل شده که آثار خوب را به حاشيه مي‌راند.اين مترجم و شاعر در گفت‌وگو با ايسنا درباره تأثير ادبيات در نقد شرايط جامعه، اظهار کرد: دست‌کم در کشورهاي ديگر شاهد بوده‌ايم که ادبيات چه تأثيري در رفتار، منش، گفتار، طرز فکر و انديشه مردم سرزمين‌ها داشته است. به‌نظر من ادبيات و به‌طور کلي هنر، کاري مي‌کند که از ما انسان‌هاي بهتري بسازد؛ انسان‌هايي که به هم احترام بگذاريم و به محبت‌هاي هم توجه کنيم و به‌سمت يک جامعه ايده‌آل برويم؛ جامعه‌اي که بشر در آن بهتر زندگي کند و راحت‌تر عقايدش را بر زبان بياورد. ادبيات اين نقش را خيلي خوب ايفا مي‌کند.
ويسي افزود: اول بايد ببينيم که اين امکان به شاعران و نويسندگان ما داده مي‌شود تا با فراغ بال و آزادي عمل اين کار را انجام دهند و آن اندوخته، موارد و مسائل مورد نظرشان در اثرشان منعکس شود.مترجم «دوره‌گردها» و «رقص‌هاي جنگ» سپس با اشاره به محدوديت‌هايي که مانع نويسندگان هستند، گفت: از جمله اين محدوديت‌ها سانسور است که نمي‌گذارد نويسنده به شکل واضح و به‌طور درست و دقيق کار کند و او مجبور است خودش را سانسور کند تا نوشته‌اش مجوز بگيرد. اين يک مانع بسيار بزرگ در راه شکل‌گيري يک اثر است.او همچنين افزود: ما شاعران و نويسندگان خيلي خوبي داريم که مي‌توانند روي جامعه خودشان تأثير لازم را بگذارند و آن را به‌سمت ايده‌آل ببرند؛ اما در جامعه ما، فعلاً به دليل موانع و سدهايي که هست نويسندگان نمي‌توانند با آزادي عمل کار کنند.

به ياد اخوان ثالث
شاپور جورکش
ايبنا:نزديك به نيمه هاي اسفندماه 1397 دقيقا نود سال از تولد شاعر پرآوازه و موسيقي‌پژوه ايراني اهل خراسان، مهدي اخوان‌ثالث مي‌گذرد. «م. اميد» شعر فارسي که اگر زنده بود، حال بايد نودمين سال تولدش را جشن مي‌گرفتيم. شاپور جورکش، پژوهشگر و منتقد ادبي به مناسبت زادروز مهدي‌اخوان ثالث يادداشتي نوشته است.
ياد اخوان در سالروز ميلادش، تنها ياد شاعري نيست که همچون شاعران بزرگ همبوم‌اش، فردوسي و ناصرخسرو، به رغم ناداري و فقر در آخرين سال‌هاي زندگي، اين قيمتي لفظ در دري را به پاي خوکان نريخت؛ ياد او تنها به اين خاطر نيست که با گنجينه سترگ ادبي و فرهنگي‌اش، چه بسيار واژگان و ترکيب‌هاي باستاني را به فرهنگ امروزين کشاند؛ و نه فقط به اين خاطر که هم‌چون ابولفضل بيهقي بر سر ايمان خويش معامله نکرد و پيوسته در صف اول دفاع از اين کهن بوم و بر، نه گفتن را حداقل نشانه تعهد روشنفکري دانست و به آن عمل کرد.ياد اميد نه فقط ازاين جهت ماندگار است، که الگويي بود و عياري براي اندازه‌گيري ميزان شاعري. با او مي‌شود سنجيد که لزوم درک ادبيات کلاسيک براي يک شاعر معاصر، تا چه حد مي‌تواند گستره ذهن را غنا بدهد. اخوان ثالث، فقط يک شاعر نوگرا نبوده، که بگوييم صرفا در رده شاعران بعد از نيما قرار مي‌گيرد؛ بلکه، جايگاه او در کنار پيشگام شعر امروز، نيمايوشيج است، که هم‌عنان او در آفرينش فضاي شعرنو نقش داشته است. اين مدعا هنگامي معنا مي‌يابد که کار بزرگ نيما، يعني جايگزيني «من» متکلم وحده به «او»ي ابژه، صورت عمل بگيرد؛ آن‌وقت است که پژوهشگر پيگير تحول شعر ايران ، مي‌بيند که اخوان چه کمکي به شعر ايران کرده است. نيما درتلاش خود ناچار بود هم خشت بناي تازه را بزند، هم قالب خشت را عوض کند و هم بناي رفيع و درعين‌حال مطلق‌انگار سنتي را خشت به خشت با ديد نسبي‌نگر جايگزين کند. تحول و تکامل همه ابعاد و اجزاي شعر به شکل هم‌زمان، بعيد بود؛ نيما قالب را عوض کرد، خشت‌هايي خامي و پخته عرضه کرد؛ نظريه نوشت و شعرهايي بر اساس آن نظريه‌ها آفريد؛ اما کم‌اند و گاه خام، نمونه شعرهايي از نيما که بتوان در آن‌ها تمام تحولات شعر مورد نظر استاد راديد.شاگرد او، اخوان بود که بهترين نمونه‌هاي شعر آرماني استادش را در شعرهايي چون «کتيبه» و «خوان هشتم» را نوشت. البته اخوان در کتاب «بدعت‌ها و بدايع نيما» نمي‌تواند به درک درستي از ميدان ديد تازه نيما برسد.اميد وقتي شعرهايي چون «کتيبه» را آفريد که استادش ديري بود که رفته بود.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون