جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4414- تاریخ : 1397/12/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)

وزيرآموزش و پرورش :
توسعه متوازن فضاهاي آموزشي در سال 98

سرپرست مرکز برنامه ريزي، منابع انساني وزارت آموزش و پرورش :
فعاليت مشروط مديران مدارس براي سال تحصيلي آينده


از گوشه و كنار


مدارس جهان


كاغذ اخبار


خاطرات دوران مدرسه


اخبار خارجي


زنگ تفريح


 وزيرآموزش و پرورش :
 توسعه متوازن فضاهاي آموزشي در سال 98  

وزيرآموزش و پرورش در جريان سفر به استان البرز و در حاشيه بازديد از برنامه ويژه مدارس، با اشاره به پايين بودن سرانه فضاي آموزشي در البرز نسبت به ميانگين کشوري از خيران سراسر کشور خواست تا با نگاهي ويژه نسبت به گسترش فضاهاي آموزشي در اين استان دولت را ياري کنند.
سيد محمد بطحايي با اشاره به اجراي برنامه ويژه مدرسه از ابتداي مهر ماه امسال در مدارس منتخب دوره ابتدايي و متوسطه اول کشور گفت: «بر اساس اجراي اين طرح که در پايه‌هاي چهارم، پنجم و ششم و متوسطه اول اجرا مي‌شود دو ساعت در هفته از برنامه درسي رسمي در اختيار معلم ،کارکنان و اوليا قرار مي‌گيرد.»
وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه در اجراي اين طرح برنامه درسي دانش آموزان متناسب با نياز‌هاي منطقه‌اي، فردي و اجتماعي تنظيم مي‌شود، افزود: «اين گام بسيار کوچکي است که نيازهاي منطقه‌اي و نياز هاي فردي و اجتماعي دانش‌آموزان را در برنامه درسي رسمي بگنجانيم.»
بطحايي ادامه داد: «به‌رغم وجود مشکلات و محدوديت‌ها در اجراي طرح ويژه مدارس،خوشبختانه شواهد نشان داده است که اين طرح به خوبي در حال اجراست و اميدواريم که به تدريج بتوانيم دامنه کار را گسترش بدهيم و برنامه‌هايي که به اجرا در مي‌آيند متناسب با نيازهاي دانش‌آموزان برنامه‌ريزي و اجرا شوند.»
او ابتکار و خلاقيت معلمان در اجراي مطلوب اين برنامه را بسيار مهم ارزيابي کرد و گفت: «متاسفانه در برخي مناطق از اجراي اين طرح سوء برداشت شده است و دو ساعت تخصيص‌يافته صرف کلاس‌هاي درسي دانش‌آموزان مي‌شود در حالي که اين زمان بايد بر اساس نيازهاي فردي، منطقه‌اي و اجتماعي دانش‌آموزان برنامه ريزي شود.»
تراکم بالاي دانش‌آموزان در استان البرز
وزير آموزش و پرورش با اشاره به تراکم بالاي دانش‌آموزان در استان البرز اضافه کرد: «ميانگين سرانه فضاي آموزشي در کشور حدودا 5 متر و اين ميزان در استان البرز 3 متر است. لذا اين مهم باعث مي‌شود البرز در کنار استان‌هاي محروم کشور در سرانه فضاي آموزشي قرار گيرد.»
بطحايي در خاتمه توسعه متوازن فضاهاي آموزشي را يکي از اولويت‌هاي اصلي وزارت آموزش و پرورش در سال 98 دانست و افزود: «در راستاي برقراري عدالت آموزشي يکي از اصلي‌ترين اهداف وزارت آموزش و پرورش در سال 98 توسعه متوازن فضاهاي آموزشي در سراسر کشور است اما براي رسيدن به وضع مطلوب نيازمند کمک‌هاي همه‌جانبه خيرين محترم در سراسر کشور هستيم.»


 سرپرست مرکز برنامه ريزي، منابع انساني وزارت آموزش و پرورش :
 فعاليت مشروط مديران مدارس براي سال تحصيلي آينده 

سرپرست مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از ضرورت شرکت مديران در 8 دوره آموزشي براي تداوم فعاليت براي سال تحصيلي آينده خبر داد.
فريبرز حميدي سرپرست مرکز برنامه‌ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سياست‌هاي اين مرکز براي اجراي دوره‌هاي آموزشي ويژه معلمان و مديران اظهار کرد: با توجه به اجراي سياست مدرسه محوري و به منظور تفويض اختيار به مدارس، برگزاري دوره‌هاي آموزشي کوتاه مدت مدرسه محور مي‌شود و هر مدرسه متناسب با نياز و برنامه‌ريزي آموزشي دوره‌هايي را براي معلمان اجرا خواهد کرد.
وي ادامه داد: سال گذشته هم 30 ساعت از ساعت درس پژوهي به مدارس واگذار شد تا تدابير لازم را براي برگزاري اين دوره داشته باشند.
برگزاري 8 دوره آموزشي براي مديران مدارس
حميدي از برگزاري 8 دوره آموزشي براي مديران مدارس خبر داد و گفت: مديران بايد اين 8 دوره آموزشي را پيش از شروع سال تحصيلي جديد بگذرانند تا ابلاغ مديريت براي ادامه فعاليت آن‌ها صادر شود.سرپرست مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به تشريح اين دوره‌هاي آموزشي پرداخت و اظهار کرد: اين دوره‌هاي آموزشي شامل آشنايي و توانمند سازي براي اجراي سند تحول بنيادين و اجراي آن در مدارس و همچنين دوره‌هاي آشنايي با قوانين و مقررات و شرايط ايمني مدارس هم از ديگر سر فصل‌هايي است که در اين دوره‌هاي آموزشي براي مديران در نظر گرفته شده
است.
حميدي به موضوع سنجش صلاحيت حرفه‌اي مديران هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته طرح سنجش صلاحيت حرفه‌اي مديران به صورت پايلوت در استان‌هاي البرز، تهران و شهرستان‌هاي استان تهران اجرا شد و امسال هم 7 استان براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده‌اند.


 از گوشه و كنار 

مدير عامل بنياد علوي:
توزيع البسه نوروزي براي دانش آموزان مناطق محروم
مدير عامل بنياد علوي از برپايي نمايشگاه‌هايي براي توزيع البسه ميان دانش آموزان مناطق محروم خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، موسي برزگري مدير عامل بنياد علوي در آستانه سال جديد از نمايشگاه توزيع البسه براي
دانش آموزان مناطق محروم خبر داد و اظهار کرد: بنياد علوي زير نظر مستقيم بنياد مستضعفان خدماتي را در حوزه‌هاي مختلف از جمله تامين البسه براي مناطق محروم کشور عهده دار شده است.
وي افزود: توزيع البسه براي دانش آموزان مناطق محروم کشور هر سال در2 نوبت انجام مي‌شود، مرحله اول آستانه آغاز سال تحصيلي در مهر ماه و مرحله بعدي توزيع لباس در آستانه سال جديد است.
برزگري اظهار کرد: طي هماهنگي‌هاي انجام شده با آموزش و پرورش براي توزيع هداياي مقام معظم رهبري، توزيع اين البسه در قالب نمايشگاه تنها براي حفظ کرامت فردي دانش آموزان ساکن مناطق محروم است.
وي در ادامه درباره نحوه خاص توزيع البسه گفت: اين لباس ها به صورت کاملا آزاد و با انتخاب خود دانش آموزان انجام مي‌شود؛ در چنين شرايطي کرامت فردي دانش آموز کاملا حفظ شود،و حس انتخاب آزاد براي وي کاملا حاصل مي‌شود چرا که امکان انتخاب نوع کالا، رنگ و مدل براي دانش آموز فراهم شده است، مطمئنا اگر توزيع عادي بصورت اهدايي درب مدارس انجام مي‌شد رضايتمندي کنوني اين دانش آموزان حاصل نمي‌شد.

دبير ستاد خدمات سفرهاي نوروزي :
تغيير سياست «مدرسه خوابي» در نوروز
دبير ستاد خدمات سفرهاي نوروزي در کشور گفت: تلاش بر اين است تا در ايام نوروز از امکانات اقامتي موجود در آموزش و پرورش به هنگام نياز و به تشخيص استاندارها استفاده شود.
تيموري در حاشيه جلسه شوراي اداري خراسان شمالي در گفت و گو با ايسنا، در پاسخ به نگراني و گلايه مندي صاحبان واحدهاي اقامتي از ارائه خدمات اقامتي توسط آموزش و پرورش، اظهار کرد: يکي از مسائلي که در حوزه گردشگري وجود دارد موضوع مکان‌هاي اقامتي غير مجاز است که بعضاً در آموزش و پرورش، سالن و باشگاه‌ها، چادر در پارک‌ها و خانه‌هاي فاقد مجوز ديده مي‌شود.
وي با تاکيد بر اينکه بايد فرهنگ سفر مردم کشور عوض شود، افزود: بيشتر سفرهايي که صورت مي‌گيرد به صورت انفرادي و بدون برنامه ريزي قبلي است، تا زمانيکه چنين نگاهي وجود داشته باشد خدمات سفر به دست افرادي مي‌افتد که فعال واقعي حوزه گردشگري نيستند.تيموري ادامه داد: امسال براي اينکه مشکل مطرح شده تا حدودي حل شود با آموزش و پرورش صحبت شده و قرار بر اين شد تا جايي که امکان دارد از واحدهاي اقامتي موجود در شهرها استفاده شود.وي بيان کرد: توصيه ما به گردشگران نيز بر اين است که در تعطيلات از واحدهاي اقامتي مجاز استفاده کنند چراکه اين واحدها از استانداردهاي لازم برخوردار بوده و در شأن و منزلت آنها است.
معاون گردشگري با اشاره به وجود اقامت گاه‌هاي رسمي ارزان قيمت، گفت: از معلم‌ها نيز درخواست مي‌شود به جاي اقامت در کلاس‌هاي درس، از اين واحدهاي اقامتي ارزان قيمت و استاندارد استفاده کنند.


 مدارس جهان 

اجراي ايده‌هايي نو در مدارس فنلاند
گشتي در مدارس و نظام آموزشي دور دنيا اطلاعات و ايده‌هايي نو براي تحصيل و فعاليت در اين حوزه را القا مي‌کند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، درسي به نام «رياضي» در مدارس وجود ندارد؛ کار‌هاي رياضي سنگين براي آنکه به نتيجه برسد همواره به پايه‌ قوي در دستور زبان، تکنولوژي و تاريخ نياز دارند بنابراين کمي عجيب است که مدارس آمريکايي اين موارد را از هم جدا مي‌کنند؛ در فنلاند، مدارس يک رويکرد متفاوت را دنبال مي‌کنند و به جاي آنکه اين مواد درسي جداگانه آموزش داده مي‌شود، همه موارد با هم در نظر گرفته مي‌شود.
در مدارس فنلاند به جاي تمرکز بر يک موضوع مانند رياضي، دانش آموزان و معلمان در کنار هم نشسته و يک موضوع در دنياي واقعي که به آن علاقه دارند مانند تغييرات آب و هوايي را انتخاب مي‌کنند؛ سپس اين موضوع از زواياي مختلف بحث مي‌شود و مسائلي مانند علم پشت آن چيست؟ چگونه کشور‌ها براي مقابله با آن برنامه ريزي دارند؟ مورد توجه است.
اين مطالعات مبتني بر موضوع، فرصتي براي آميختن يک دسته مهارت‌هاست؛ بچه‌ها به صورت جامع موضوعات را ياد مي‌گيرند و از مهارت‌هاي دنياي واقعي (مانند استفاده از تکنولوژي) براي مقابله با موضوع به همان شيوه‌اي که به عنوان يک بزرگسال مي‌توانند اثرگذار باشند، بهره مي‌گيرند.مدارس فنلاند فوق العاده هستند؛ طبق گزارش انجمن جهاني اقتصاد، سيستم مدرسه ابتدايي اين کشور در سال 2016 در رتبه اول جهان قرار گرفت و اين در حالي است که ايالات متحده در رتبه 39 قرار دارد؛ به طور خلاصه مطالب بسياري براي يادگيري از فنلاند داريم.
آموزش و پرورش فرآيندي پيچيده است، اما اگر موضوع يا فردي است که ما بايد توجه کنيم، اين فنلاند است.


 كاغذ اخبار 

معاون وزير آموزش‌وپرورش:
لزوم کشف و پرورش استعداد دانش‌آموزان عشاير

معاون پرورشي و فرهنگي اظهار کرد: يکي از شاخصه‌هاي مهم انقلاب، امام (ره) و مقام معظم رهبري توجه به عدالت بخشي و محروميت‌زدايي است که يکي از مصاديق بارز عدالت‌خواهي توجه به عشاير است.
به گزارش مرکز امور هماهنگي، ارتباطات و حوزه وزارتي آموزش‌وپرورش، عليرضا کاظمي در آيين اختتاميه دومين دوره آموزشي جشن تکليف دانش‌آموزان مکلف پسر عشاير 13استان کشور که صبح روز گذشته در حرم امام (ره) برگزار شد، گفت: «همه شما دانش‌آموزان عزيز مي‌دانيد که آنچه امروز ما داريم از همين حضور و جشن‌ها است. دانش‌آموزان عشاير با ميداني که براي‌شان بازشده در عرصه‌هاي مختلف ظهور و بروز پيدا کنند و توسعه، عمران، آباداني و اقتدار کشور در عرصه‌هاي مختلف در گرو اين مسئله است.»
معاون وزير آموزش‌وپرورش افزود: «عشاير با ويژگي‌ها و اقتضائات کاري که دارند ممکن است از بسياري از امکانات محروم باشند، يکي از وظايف ما توجه ويژه به اين حوزه ازلحاظ کيفيت، کميت، مسائل سخت نرم‌افزاري و نرم‌افزاري است.»
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش‌وپرورش گفت:
«هوش، استعداد، قابليت‌ها و مهارت‌هاي دانش‌آموزان عشاير براي همه مشخص است؛ بنابراين بايد زمينه کشف و پرورش اين موضوعات را مهيا کنيم و تلاش‌هاي بيشتري در اين زمينه داشته باشيم.»


 خاطرات دوران مدرسه 

اعتراف صادقانه!
يادم مي آيد کلاس هنر در دوران راهنمايي، هر بار که معلم چرخي ميزد، کاغذم را ميدادم تا با قلم، يک خط سرمشق برايم بنويسد. پايان کلاس صفحه را نشانش دادم و او به خط خودش نمره 14 داد. آن روزها چقدر خنديدم…
اين روزها اما، چقدر حس بدي دارم. کاش هيچوقت اين کار را نميکردم…
لازم به ذکر است که رويداد در سال 70 در علامه حلي (راهنمايي) و در آتليه هنر اتفاق افتاد. معلممان نقاشي خوب ميکشيد اما خطش شبيه خودمون بود. نميدونم شايد بزرگوارانه از کنار زرنگي هاي ما ميگذشته…
به هر حال ايشون مهربون بود و بزرگ بود.از چند وقت پيش که خبر فوت ايشون رو در فيس بوک خوندم، اين خاطره يک لحظه هم از ذهنم بيرون نميره…
منبع:روزنوشته هاي محمدرضا شعبانعلي


 اخبار خارجي 

محروم شدن بيش از 2 ميليون کودک سوري از تحصيل
سازمان ملل در گزارشي اعلام کرد که به دليل جنگ و آوارگي بيش از دو ميليون کودک سوري از رفتن به مدرسه محروم هستند.
به گزارش ايسنا، در اين گزارش آمده‌ است: بيش از دو ميليون دختر و پسر سوري از حضور در کلاس‌هاي درس محروم شده‌اند و از هر 10 نفر در اين کشور هشت نفر زير خط فقر زندگي مي‌کنند.
«استفان دوجاريک» سخنگوي دبيرکل سازمان ملل گفت: بيش از 11 ميليون نفر از مردم اين کشور همچنان به دريافت کمک‌هايي از قبيل دريافت مواد غذايي، خدمات بهداشتي و مراقبتي، سرپناه و آب نياز دارند.
به گفته سخنگوي دبيرکل سازمان ملل، اين سازمان با همکاري ديگر شرکاي خود در تلاش براي رفع نيازها، حفاظت و حمايت از نيازهاي اين 11 ميليون نفر است.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، آوارگي يکي از مشخصه‌هاي بحران و پيامد جنگ در سوريه است و حدود 6.2 ميليون نفر از مردم در اين کشور بي‌خانمان هستند.


 زنگ تفريح 

ورزش
عکس: همايون بديع فر

 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون