جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4398- تاریخ : 1397/11/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

يک معرفي، يک خوانش
به دنبال وقت براي مادر


آرگو؛ سريع و پيشگو!


چندين اصله درخت در قزوين شکوفه دادند


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 به دنبال وقت براي مادر 

عنوان کتاب:پليس جديد
نويسنده:کيت تامپسون
برگردان:شهلا انتظاريان
ويراستار: عذرا جوزداني
جي‌جي نوازنده است. در خانواده‌ ليدي‌ها نوازندگي موروثي است، براي همين، خانه‌شان هميشه محل مراسمي ازاين‌دست بوده. اتفاق ناخوشايندي افتاده است؛ مشکل کمبود وقت. انگار زندگي روي دور تند مي‌چرخد. خيلي چيزها فراموش شده است.
فرصت‌ها از دست مي‌رود و...حالا جي‌جي پانزده‌ساله مي‌خواهد براي تولد مادرش وقت بخرد به هر شکلي که مي‌تواند.
براي اين‌که به‌وقت دست پيدا کند، مجبور است وارد دنيايي جديد شود. بايد باورهايي داشته باشد و بر شک و ترديدهايش غلبه کند؛ ترديد براي ماندن در دنياي ابدي يا برگشت به دنياي واقعي. نويسنده‌ ايرلندي، با استفاده از اسطوره‌ها و افسانه‌هاي ايرلندي، جهاني باورپذير و پر رمز و راز ساخته است.
ديوار بين دو دنيا نشتي زمان پيداکرده و مردم دنياي ابدي درگير زمان شده‌اند و مفاهيم‌شان به‌هم‌ريخته است؛ برده‌ زمان شدن و با طمع زندگي کردن. طبيعي که در حال درگير شدن با صنعت است و همين به مرگ محکومش کرده و حالا دنياي ما به ازايش در حال نابودي است.
در روند داستان، جي‌جي به باورهايي مي‌رسد، چه در وجود خودش و چه در دو دنيايي که به آن‌ها تعلق دارد و ندارد.
حالا او بايد تغيير ايجاد کند، جلوي اين نفوذ را بگيرد و موفق مي‌شود و همين باعث مي‌شود مردم کابوس‌ها را فراموش کنند و جور ديگر کردن را ياد بگيرند، حالا براي زندگي کردن وقت دارند.
جي‌جي بايد همه‌ رمز و رازها را در دل پنهان کند. او سعي مي‌کند دنياي ابدي را فراموش نکند. از شکاف بين دو دنيا، صداي مشابه ساز خودش را مي‌شنود و با آن هم‌نوا مي‌شود.
نويسنده‌ داستان به‌خوبي توانسته از پس تلفيق سنت و مدرنيته و درگيري‌هاي ذهني آدم‌ها و باورهاي‌شان بربيايد. مهم‌ترين نکات داستان همين باورها و تسلط نويسنده بر ادبيات بومي و اسطوره‌هاي سرزمينش است.
او با بهره‌گيري از رب‌النوع‌ها و ساير موجودات و قلمرو اسرارآميز آن‌ها بهانه‌اي براي روايت داستانش پيدا کرده است.
علاقه‌ نويسنده به اين موارد و آشنايي او با موسيقي سبب خلق اثري شده که مخاطب آشنا به موسيقي با اجراي نت‌هاي انتهاي داستان لذت بيشتري مي‌برد. اين هنر ناشي از خلاقيت و نبوغ نويسنده براي همراه کردن مخاطب است.
اين کتاب افزون بر مخاطب نوجوان به نويسنده‌ها هم توصيه مي‌شود تا شيوه‌ به‌کارگيري اسطوره‌ها، افسانه و فرهنگ بومي را در دنياي مدرن تجربه کنند و از آن لذت ببرند.
ketabak.org


 آرگو؛ سريع و پيشگو! 

آرگو (Argo)، کشتي بود، که توسط آرگوس و با کمک آتنا ساخته شد و ياسون و آرگونوت‌ها بوسيله آن براي پيدا کردن پشم زرين سفر کردند. آرگو که نامش به معناي «سريع» است، تندروترين کشتي ساخته شده در آن زمان بود. اين کشتي در بندر پاگاساي در تسالي و به‌طور کامل از الوار متعلق به کوه پليون ساخته شده بود، به‌جز دماغه کشتي که قطعه‌اي از يک بلوط مقدس بود که ايزدبانو آتنا آن را از معبد زئوس (يا جنگلي مقدس) واقع در دودونا آورده بود. اين قطعه چوب، پيشگويي مي‌کرد، و در مواقعي مي‌توانست حرف بزند.
آرگو بزرگ‌ترين کشتي بود که تا آن زمان ساخته شده بود و خدمه آن غير از ياسون شامل آرگوس، سازنده کشتي آرگو، تيفوس سکاندار، هراکلس، پهلوان نامدار، اورفئوس نوازنده، کستور و پولوکس، برادران هلن، پلئوس، پدر آشيل؛ ملئاگروس، شکارچي معروف گراز کاليدونيان، لائرتز و اُتولوکوس، پدر و پدر بزرگ اوديسئوس، هولاس و بسياري از پهلواناني بود که از سرتاسر يونان به اين کشتي آمده بودند.
آرگو در زماني مناسب، حرکت خود را به سمت درياي سياه در شمال آغاز کرد. در سفر به کولخيس، سرنشينان آن با ماجراهاي گوناگون روبه‌رو شدند.
mythweb.com


 چندين اصله درخت در قزوين شکوفه دادند 

بخشدار الموت غربي قزوين گفت: چندين اصله درخت در منطقه «رازميان» اين بخش زودتر از موعد و در ميانه فصل زمستان شکوفه زده اند.
مهدي قوامي افزود: برخي درختان ناحيه رودخانه شاهرود و منطقه رازميان در حال شکوفه زدن هستند که اين شکوفه‌ها پس از مدتي با سرماي شديد از بين رفته و ميزان محصولات باغي را کاهش مي‌دهد. رازميان و شاهرود جزو مناطق الموت غربي و از توابع شهرستان قزوين محسوب مي‌شوند.
irna.ir


 يواشكي 

آگاهي دردناکه، ولي تلخ نيست!
آذر فخري
اين‎رو يواشکي به شما مي‎گم که در بعضي توفاناي زندگي، کم کم ياد مي‎گيريم که نبايد توقعي داشته باشيم مگر از خودمون.
متوجه مي‎شيم بعضي رو هرچند نزديک، اما نبايد باور کرد.
متوجه مي‎شيم روي بعضي هر چند صميمي، اما نبايد حساب کرد.
مي‎فهميم بعضي رو هر چند آشنا، اما نمي‎شه شناخت و و اين اصلاً تلخ نيست، شکست نيست.
آگاه شدن تاوان داره. ممکنه موقع آگاه شدن درد بکشيم، اين آگاهي دردناکه اما هرگز تلخ نيست ...


 دل گويه 

چگونه کسي را بشناسيم؟
دكتر نيلوفر اله‌وردي
براي اين‌كه فردي را بشناسيم لازم نيست كه در مورد او تحقيق كنيم و بدانيم ديگران در مورد او چه مي‌گويند، بلكه كافي است اگر توجه كنيم كه برخورداجتماعي و نگاه او به ديگران در اجتماع چگونه است.
راجع به ديگران چگونه اظهار نظر مي‌كند؟
آيا براي موفقيت‌هاي ديگران، خوشحال مي‌شود يا داد سخن را سر مي‌دهد و راجع به آن‌ها قضاوت مي‌كند كه لابد ...
آيا در ناخوشي‌ها و غمهاي‌شان همدلي مي‌كند و يا به دنبال اين است كه چه كرده كه تاوان داده است؟
آيا محبت ديگران را مي‌پذيرد يا دچار سوءظن مي‌شود كه لابد به دنبال درخواستي از من است؟
ديدگاه او نسبت به قشر ضعيف جامعه چون كارگر ساختمان، شهرداري و رستوران چگونه است؟
آيا نسبت به آن‌ها با احترام رفتار مي‌كند؟
وقتي كسي در رانندگي جلوي او مي‌پيچد چه‌طور برخورد مي‌كند؟
فكر مي‌كند كه شايد عجله دارد و راه را براي او باز مي‌كند يا اين‌كه جلوي او مي‌پيچد تا احقاق حق كند بدون اين‌كه شرايط وي را در نظر بگيرد‌؟
نسبت به خانواده‌اش چه‌طور رفتار مي‌كند؟
آيا غم و شادي آن‌ها برايش اهميت دارد؟
برخورد او با ديگران آينده‌ رفتارش با خودمان را نشان خواهد داد.
اگر هم‌اكنون فقط ما را مي‌بيند و با ما خوب رفتار مي‌كند، خودمان را تافته‌ جدا بافته ندانيم .


 سرمقاله  

استاندارد سازي تحركات بدني و جسماني براي دانش آموزان
حميدرضا عسگري
در نگاهي به نحوه فعاليت و تحركات بدني ميان دانش‌آموزان امروز و نسل‌هاي پيش از‌آنها متوجه مي‌شويم كه ميزان جنب و جوش و تحرك نسل جديد بسيار كمتر از دانش آموزان سال‌ها و دهه‌هاي پيش بوده است. هرچه به سمت جلو پيش مي‌رويم گويا ميزان مشغوليت فكري افراد بيشتر مي شود و متقابلاً تحركات فيزيكي آنها كاهش مي‌يابد.
روزگاري تفريح بچه‌ها در كوچه ها و بازي‌هاي پرتحركي همچون فوتبال،هفت سنگ، دزد وپليس و...بود، و امروز حيطه بازي بچه ها محدود شده به اتاق خوابشان و بازي كردن با تبلت و موبايل!.
از سوي ديگر صرفاً سرگرمي‌ها و بازي‌ها تغيير نيافته، بلكه الگوي غذايي و ذائقه دانش‌آموزان نيز تغيير يافته است.
تغيير الگوي غذايي تاحد بسيار بالايي در روند چاقي بچه‌ها تاثير داشته و مصرف بيش از حد فستفودها و غذاهاي صنعتي باعث نوعي ناهنجاري سلامتي در بين جامعه گرديده است.
درحال حاضر بيش از 21 درصد از دانش‌آموزان كل كشور دچار چاقي هستند كه اين مسئله هشداري نسبت به گسترش اين عارضه براي سلامت كودكان و نوجوانان مي‌باشد. بچه‌ها امروز نيمي از وقت خود را در مدرسه و مراكز آموزشي صرف مي‌كنند، لذا بايد از اين فرصت استفاده كرد و مانع افزايش بيماري چاقي در بين آنها شد.برنامه ريزي و ايجاد سند تحرك براي نظام آموزشي امري واجب و ضروري بود، اما اجرايي شدن اين برنامه‌ها و سندها زماني كارساز خواهد بود كه به مرحله اجرا گذاشته شود و تاثير ملموس آن را بتوان احساس كرد. بايد در مدارس نحوه و الگوي تحرك را براي دانش‌آموزان تعريف كرد و براي خانواده‌هاشان كلاس‌هاي آموزشي گذاشت تا نسبت به بيماري چاقي و عوارض آن مطلع شوند.اطلاع از وضعيت چاقي در كشور شايد اين انگيزه را در والدين ايجاد كند به دنبال اصلاح الگوي غذايي و تحرك فرزندانشان باشند. آموزش در جامعه امروز حرف اول جهت گيري و بهبود اكثر مشكلات خانواده ها را فراهم مي سازد.
والدين بايد نسبت به رويكرد هدفمند حفظ سلامت دانش‌آموزان اقدام كنند و از طرق مختلف موجب كاهش وزن و يا استاندارد سازي تحركات بدني و جسماني آنها را فراهم سازند. كافي است در اين زمينه به كانون بهداشت مدارس و يا خانه بهداشت محل رجوع كنند و اطلاعات لازم براي ميزان قد و وزن فرزندانشان را همراه با الگوهاي غذايي و حركتي دريافت كنند.
hamidasgari2020@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون