جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4392- تاریخ : 1397/11/13 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)


کودکان با نيازهاي ويژه به کتاب‌هاي حسي لمسي نياز دارند

رييس کانون زبان ايران:
کودکان زبان‌آموز بايد از آموزش لذت ببرند


آغاز همکاري گسترده محيط زيست و کانون در اردبيل


عروسک‌هاي قشنگ کودکان به مراکز کانون لرستان رفتند


اجراي نمايش عروسکي براي کودکان کار و بي‌سرپرست اصفهاني

همزمان با افتتاح انجمن پويانمايي کانون آغاز شد
ساخت انيميشن «جيک جيک، کي منو مي‌خوره؟» در چهار محال و بختياري


 کودکان با نيازهاي ويژه به کتاب‌هاي حسي لمسي نياز دارند 

شيوه‌هاي توليد کتاب‌هاي حسي لمسي براي نخستين بار و با مشارکت آموزشگاه هنرهاي تجسمي بادبادک، به مربيان مراکز فراگير کانون پرورش فکري استان تهران آموزش داده شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، مرکز شماره 21 کانون استان تهران ميزبان کارگاهي يک روزه با عنوان «کارگاه ساخت کتاب‌هاي حسي و لمسي» بود. در اين کارگاه که با حضور 25 مربي از 5 مرکز فراگير استان تهران تشکيل شد، اين مربيان با شيوه‌هاي ساخت کتاب‌هاي تصويري براي کودکان کم‌بينا و نابينا آشنا شدند. براين اساس، ميترا ناظم مربي مسئول مرکز 21 کانون اين کارگاه را گامي موثر براي تجهيز کتاب‌خانه‌هاي فراگير خواند و به کمبود منابع براي کودکان با نيازهاي ويژه اشاره داشت: «آخرين به‌روزرساني کتاب‌هاي حسي و لمسي در سال 1380 رخ داده بود. اگرچه در سال 97 کتاب‌هاي بريل زيادي به دست ما رسيد با اين‌حال جاي خالي کتاب‌هاي لمسي- حسي احساس مي‌شد. به همين دليل اين کارگاه با مشارکت آموزشگاه بادبادک و با هدف خلق کتاب‌هايي براي اين کودکان شکل گرفت تا براساس آن مربيان مراکز فراگير که پيش‌تر به زبان‌هاي اشاره، بريل و ديگر توانمندي‌هاي لازم تسلط داشتند، اين بار با ساخت اين دست کتاب‌ها آشنا شوند. وي به ويژگي اين کتاب‌ها اشاره داشت: همان‌طور که مي‌دانيد براي خلق چنين کتاب‌هايي به مواد متنوع و متعددي نياز است و سازنده يک کتاب بايد تسلط کامل بر کارايي و معناي هر ماده داشته باشد. استفاده از چوب، سمباده، تلق به جاي شيشه، نمد و... در اين نوع کتاب‌ها مرسوم است و در اين کارگاه بيشتر درباره گروه سني مخاطبان، چالش‌ها و نيازهاي آن‌ها صحبت شد. پس از يک مقدمه کوتاه در گروه‌هاي دونفره کتابي انتخاب و تبديل به کتاب حسي- لمسي شد.اين مربي مسوول با اشاره به حضور 88 عضو نابينا و 60 عضو ناشنوا در اين مرکز تاکيد کرد: با توجه به اين‌که توليد اين کتاب‌ها دستي و محدود است، به نظر مي‌رسد اگر هر مرکز فراگير کانون بتواند اقدام به توليد کتاب کند و آن را به اشتراک بگذارد مي‌تواند بخشي ازخلاء موجود را حل کرد. با اين حال با توجه به نياز موجود اگر قرار باشد با توجه به کمبود اين نوع کتاب‌ها در ايران مربيان دست به توليد انبوه بزنند، علاوه بر تامين مواد اوليه، مربيان کانون نيازمند آموزش‌هاي حرفه‌اي دراين حوزه هستند. برگزاري کارگاه يک روزه تنها يک مقدمه براي انجام اين امر تلقي مي‌شود.
خلق کتاب حسي – لمسي نيازمند برگزاري پودمان است
طاهره بشير از مربيان فراگير شرکت کننده در اين کارگاه به تحليل اين برنامه يک روزه پرداخت و گفت: کتاب حسي- لمسي نيازمند استانداردهاي دقيق و نظارت‌هاي کارشناسانه است. به همين دليل تصور من اين است که کارگاهي که برگزار شد بيش‌تر برنامه‌اي انگيزشي بود و نبايد به توليدات آن اکتفا کرد. اين کارگاه فرصتي بود تا مربيان در اين زمينه خود را محک بزنند، به همين دليل تصور مي‌کنم خلق اين آثار حرفه‌اي نه تنها نيازمند آموزش بلکه نيازمند برگزاري پودمان‌هاي مدون است.
وي به کمبود منابع در اين حوزه پرداخت و افزود: من تنها دو گروه حرفه‌اي در خلق اين نوع کتاب‌ها را مي‌شناسم. نخست گروه بادبادک و ديگري کارگروه شوراي کتاب کودک و تصور مي‌کنم به دليل نبود مرجع ديگري در اين زمينه مي‌توانيم تعامل‌هاي جدي‌تري با اين دو مرکز داشته باشيم. در اين زمينه نيز هر چند سال نيازمند به روزرساني هستيم، همان‌طور که دانسته‌هاي ما در مورد خط بريل و زبان اشاره نيازمند به‌روزرساني است.اين مربي به کاربرد اين محصولات پرداخت و يادآور شد: نکته مهمي که مي‌شود به آن پرداخت جذابيت اين دست کتاب‌ها براي ساير مخاطبان است. به دليل تنوع بافت و عروسکي‌بودن برخي شخصيت‌ها، ديگر مخاطبان هم از اين آثار لذت مي‌برند. اما در کشور ما به دليل در اقليت‌بودن کودکان کم‌بينا و نابينا توليد محصول براي آن‌ها کم است. از اين رو تصور مي‌کنم اگر بتوانيم کالاهاي چدمنظوره توليد کنيم، امکانات بيشتري در دسترس کودکان با نيازهاي ويژه قرار خواهد گرفت.در ادامه اين کارگاه ليلا شعباني کارشناس فرهنگي مراکز فراگير کانون با اشاره به پويايي حس لامسه در کودکان نابينا، ضرورت توليد کتاب لمسي – حرکتي را هم طراز با کتاب‌هاي بريل خواند و گفت: ضرورت توليد کتاب لمسي- حرکتي از ضرورت کتاب‌خواني کودکان و نوجوانان پديد مي‌آيد. ما مي‌دانيم که حس لامسه اين مخاطبان قوي است و ضروري است به اين نياز توجه کنيم. وي با اشاره به برپايي نمايشگاهي از کتاب‌هاي حسي- لمسي که در حاشيه کارگاه ساخت کتاب‌هاي حسي و لمسي» برگزار شد، عنوان کرد: با همکاري گروه بادبادک نمونه‌کتاب و نمونه بازي‌هايي به نمايش در آمد. در ابتداي اين کارگاه بازديدي از اين نمايشگاه داشتيم و ايده‌هاي جديدي به ذهن مربيان جهت اجرايي کردن در مراکز فراگير شکل گرفت.
گفتني است در اين کارگاه کتاب‌هايي با تکيه بر متضادها و مخالف‌ها توليد شد. در بخش نمايشگاهي نيز کتاب‌هايي به نمايش درآمد که به موضوع‌هايي همچون حروف الفبا و سرگرمي‌هاي علمي آموزشي تکيه داشتند. به همت مرکز فراگير شماره 21 کانون، اين امکان فراهم آمده بود تا خانواده‌ها و کودکان نيز از بخش نمايشگاهي ديدن کرده و با کتاب‌هاي ارائه شده آشنا شوند.


 رييس کانون زبان ايران:
 کودکان زبان‌آموز بايد از آموزش لذت ببرند 

کودکان بايد از حضور در کلاس زبان لذت ببرند و احساس اضطراب و استرس به دليل امتحان و ارزيابي‌هاي کمي نداشته باشند.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، رييس کانون زبان ايران در همين زمينه و در ديدار با کارشناسان، مديران و کارکنان معاونت پژوهش و برنامه‌ريزي اين مجموعه آموزشي بر کاهش نگراني‌هاي زبان‌آموزان کودک و نوجوان تاکيد کرد و افزود: محتواي آموزشي کانون زبان نياز به بازنگري جدي و ايجاد تغييراتي متناسب با نياز امروز جامعه دارد و اين مهم تنها با همفکري و همياري کارشناسان دلسوز و توانمند ميسر مي‌شود.
مومني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به حذف آزمونک(کوئيز) از مقطع نوجوانان، اين اقدام را نتيجه بررسي‌هاي متعدد کارشناسي و در پي روز آمد کردن مجموعه عنوان کرد و گفت: مطالعات تربيتي براي سنين کودکان و نوجوانان بر اين اصل استوار است که روش‌هاي آموزش بايد مبتني بر شيوه‌هاي بدون استرس براي اين گروه‌هاي سني باشد؛ علاوه بر اين اسناد راهبردي آموزش و پرورش نيز به سمت حذف آزمون‌ها حرکت کرده است. وي اضافه کرد: بر همين اساس، ما نيز بايد تلاش کنيم که زبان‌آموزان کودک و نوجوان از حضور در کلاس زبان لذت ببرند و به اين ترتيب زبان‌آموزان بيشتري را جذب کنيم. وي افزود: مي‌توان از زماني که براي آزمون‌هاي کوچک در نظر گرفته شده بود با عنوان تمرين کلاسي به صورت گروهي استفاده کرد و يا مسير حل سوال را با زبان‌آموزان کلاس بررسي کرد.
مومني در خصوص برگزاري آزمون‌ها به صورت برخط (آنلاين) گفت: مشکلات فراواني در زمينه برگزاري آزمون به صورت کتبي و کاغذي وجود داشت که باعث شد تا راه حل برگزاري آزمون به صورت برخط در بعضي از سطوح مطرح شود که در حال بررسي‌هاي کارشناسي در اين زمينه هستيم.
بهره‌مندي از فن‌آوري و فضاي ديجيتال، ساخت انيميشن، اسباب‌بازي‌هاي فيزيکي و بازي‌هاي تحت وب از ديگر موضوع‌هايي بود که رييس کانون زبان ايران در اين جلسه بر آن‌ها تاکيد کرد. مومني در بخش پاياني سخنانش عنوان کرد: تغييرات در هر شکلي سخت و دشوار است اما اميدوارم که به لطف خدا و با کمک يکديگر بتوانيم اين تغييرات را در جهت هر چه بهتر شدن کانون زبان ايران به ثمر برسانيم.


 آغاز همکاري گسترده محيط زيست و کانون در اردبيل  

کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و اداره کل حفاظت محيط‌زيست استان اردبيل تفاهم‌نامه همکاري امضا کردند.
به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون اردبيل، زعفر احدزاده مديرکل کانون استان در مراسم امضاي اين تفاهم‌نامه گفت: اين تفاهم‌نامه به‌منظور گسترش همکاري‌هاي علمي، آموزشي، پژوهشي و زيست‌محيطي با استفاده از پتانسيل‌هاي کانون و حفاظت محيط‌زيست منعقد مي‌شود. احدزاده زمينه فعاليت کانون را در رشته‌هاي مختلف فرهنگي، هنري، ادبي و علمي يادآور شد و تصريح کرد: کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان در زمينه‌هاي فوق آماده همکاري با اداره کل حفاظت محيط‌زيست است. وي بابيان اين‌که فرزندان کارکنان اداره کل حفاظت محيط‌زيست استان مي‌توانند از خدمات کانون به نحو احسن استفاده کنند، اظهار اميدواري کرد: با امضاي اين تفاهم‌نامه تعامل اين دو دستگاه اجرايي استان بيش‌ازپيش توسعه يابد. محمد خداپرست، مديرکل حفاظت محيط‌زيست استان اردبيل نيز با بيان اين‌که با عقد اين تفاهم‌نامه به دنبال توسعه خدمات مطالعاتي، فعاليت‌هاي زيست‌محيطي و استفاده حداکثر از پتانسيل‌هاي کانون هستيم، گفت: ايجاد ارتباط مؤثر بين اداره کل حفاظت محيط‌زيست و کانون در اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي و آموزشي از اهداف و زمينه‌هاي امضاي اين تفاهم‌نامه همکاري است. وي بابيان اين‌که رويکرد اداره کل حفاظت محيط‌زيست، تقويت ارتباط با تمام دستگاه‌هاي اجرايي است، افزود: کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان از مراکز مهم و تأثيرگذار در جامعه است و مراکز فرهنگي هنري کانون مي‌تواند بستر فعاليت‌هاي زيست‌محيطي و آموزشي به‌خصوص در زمينه مديريت پسماند باشد. ارتقاي سطح آگاهي، فرهنگ و اخلاق و سواد کاربردي محيط زيستي در بين کودکان و نوجوانان استان به‌عنوان يک اصل از اصول حقوق شهروندي، افزايش سطح مشارکت کودکان و نوجوانان استان در فعاليت‌هاي محيط زيستي، تربيت نيروي انساني متعهد و توانمند نسبت به حفاظت از محيط‌زيست، برگزاري برنامه‌هاي مشترک از قبيل اجراي فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري، ادبي، علمي و... در راستاي صيانت از محيط‌زيست، تشويق و ترغيب کودکان و نوجوانان در جهت انجام فعاليت‌هاي کاربردي در راستاي توجه به حفظ محيط‌زيست، حمايت از توليد محصولات فکري کانون در زمينه محيط‌زيست، معرفي افتخارآفرينان کانون (نظير نخبگان حوزه زيست‌فناوري و برگزيدگان مسابقات بين‌المللي و... ) استان به‌عنوان سفيران محيط‌زيست، برگزاري کارگاه‌ها و دوره‌هاي آموزشي براي کارکنان و مربيان کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکري در جهت آموزش مفاهيم و فرهنگ محيط‌زيست، ارايه محتواي آموزشي در زمينه محيط‌زيست به‌منظور درج در نشريات کانون پرورش فکري، تقدير از کودکان و نوجوان فعال در زمينه حفظ و نگهداري محيط‌زيست و... از اهداف و زمينه‌هاي همکاري اين تفاهم‌نامه است.


 عروسک‌هاي قشنگ کودکان به مراکز کانون لرستان رفتند 

همزمان با گرامي‌داشت ايام دهه مبارک فجر و سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، مهرواره «عروسک قشنگ من» در مراکز کانون لرستان درحال برگزاري است.
به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون لرستان، همه مراکز کانون در سراسر استان فعاليت تئاتر کتاب‌خانه‌اي را با هماهنگي واحد آفرينش‌هاي هنري استان اجرا مي‌کنند و دراين روزها کودکان و نوجوانان عضو کانون در مهرواره «عروسک قشنگ من» با عروسک‌هاي خود، ميهمان مراکز فرهنگي هنري هستند.
در اين برنامه کودک و نوجوان به همراه اوليا، به صورت انفرادي و يا گروه‌هاي 2نفره در ارتباط گيري با عروسک‌هاي خود به اجراي نمايش‌هاي کوتاه، خاطره‌گويي و... مي‌پردازند.
براساس اين گزارش دراين مهرواره هر عضو مي‌تواند در مدت زمان 5دقيقه باعروسکي که به همراه دارد، برنامه خود را اجراکند. مهرواره «عروسک قشنگ من» ازنهم تا هجدهم بهمن به تناوب درتمامي مراکز فرهنگي هنري کانون درسراسر استان درحال برگزاري است.


 اجراي نمايش عروسکي براي کودکان کار و بي‌سرپرست اصفهاني 

نمايش عروسکي "چله زري" ويژه کودکان و نوجوانان از سوي کانون اصفهان براي بچه‌هاي کار و بي‌سرپرست اجرا شد.
براساس گزارش روابط عمومي اداره کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان اصفهان، اين نمايش با هدف انتقال مفاهيم و موضوعات تربيتي و همچنين ايجاد روحيه شادي و نشاط و کاستن گوشه‌اي از درد و غم‌هاي کودکان و نوجوانان کار و بي‌سرپرست برگزار شد. اين نمايش به صورت رايگان براي تعدادي از کودکان موسسه مردم نهاد طلوع مهر و دوستي حمايت از کودکان کار و بي سرپرست و بنياد خيريه نيکوکاري رهروان معرفت حامي زنان سرپرست خانوار و کانون فرهنگي شهيد رجايي وابسته به کميته امداد به روي صحنه رفت.در اين برنامه در حدود 100 کودک و نوجوان اين نمايش را از نزديک تماشا کردند.


 همزمان با افتتاح انجمن پويانمايي کانون آغاز شد
 ساخت انيميشن «جيک جيک، کي منو مي‌خوره؟» در چهار محال و بختياري 

اعضاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان شماره يک شهرکرد تجربه جديدي از دنياي هنر را با ساخت انيميشن آغاز کردند.به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون استان چهارمحال و بختياري، همزمان با آيين گشايش انجمن پويانمايي کانون ساخت انيميشن «جيک جيک، کي منو مي‌خوره؟» بر اساس کتاب جيک جيک، کي منو مي‌خوره؟ نوشته علي اکبر پور رسول و بازنويسي حمزه هاشمي آغاز شد.بر اساس اين خبر اين انيميشن توسط 3 عضو نوجوان دختر با نام‌هاي نگار کريم زاده، راضيه رضوي و معصومه کاظمي به سرپرستي کيامرث هياريان مسوول انجمن پويانمايي کانون استان آغاز شده که ساخت اين انيميشن حدود 10 ماه به طول خواهد انجاميد.قرار است در ساخت اين انيميشن از تکنيک‌هاي خلاقي چون استاپ موشن و عروسک سه بعدي استفاده شود و تا کنون کار ساخت دکور و عروسک آن پايان گرفته است.کتاب "جيک جيک، کي منو مي‌خوره؟" براي گروه سني کودک و نوجوان در 48 صفحه ترجمه شده است و محتواي اين کتاب داستان، جوجه‌اي را روايت مي‌کند که از خانه قهر کرده و در محيط جنگل با تهديدات فراواني روبرو مي‌شود.گفتني است کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان چهار محال و بختياري از سال 83 در5 مرکز استان به طور تخصصي و فعال و در مراکز ديگر استان به طور پراکنده به ساخت انيميشن توسط کودکان و نوجوانان پرداخته و تا کنون انيميشن هاي متنوعي توسط اعضاي کودک و نوجوان در استان ساخته و تدوين شده است.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون