جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4374- تاریخ : 1397/10/22 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)


اکران خصوصي فيلم «ضربه فني» با حضور وزير آموزش و پرورش

تيم کانون يزد در مسابقات جهاني روبوکاپ؛
نجات‌دهنده‌ي سياه به حمايت نياز دارد


 اکران خصوصي فيلم «ضربه فني» با حضور وزير آموزش و پرورش 

«ضربه فني» جديدترين فيلم سينمايي کانون با حضور وزير آموزش و پرورش و مسئولان کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و اين وزارت‌خانه اکران شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل، شامگاه روز چهارشنبه 19 دي اولين اکران خصوصي اين فيلم با حضور سيدمحمد بطحايي وزير آموزش و پرورش، فاضل نظري مديرعامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، معاونان و مديران اين دو مجموعه در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري کانون برگزار شد.
غلامرضا رمضاني نويسنده و کارگردان فيلم «ضربه فني» ضمن معرفي سه نوجوان بازيگر اين فيلم سياوش اسدپور، علي ملکيان و متين جان‌جانه گفت: اين نوجوانان و بقيه دوستان‌شان که اولين حضورشان را به عنوان بازيگر در فيلم «ضربه فني» تجربه کردند، قهرمانان و ورزش‌کاران تکواندو در سطح کشوري، آسيايي و بين‌المللي هستند. او همچنين افزود: اين نوجوانان به لحاظ فني، اخلاقي و تئوريک کمک زيادي به من کردند.
اين هنرمند در ادامه با اشاره به اين‌که سال 1354 فيلم‌سازي را از کانون آغاز کرده است، افزود: در دنياي امروز کودکان و نوجوانان از فضا سريع تأثير مي‌پذيرند که اين فضا گاهي مجازي و گاهي دنياي حقيقي است. او اضافه کرد: نکته‌هاي برجسته‌اي که از دنياي کودکي و نوجواني خودمان به ياد مي‌آوريم متأثر از فضاي تصويري و نمايشي است که در آن دوران ديديم و در واقع چيزي که روي کودک و نوجوان اثر مي‌گذارد، تا آخر عمر با او خواهد بود.
رمضاني با اشاره به اين‌که تلاش کرديم اين فيلم به شکلي طراحي شود که بتواند با نوجوانان ارتباط برقرار کند، اضافه کرد: فيلم «ضربه فني» دنياي کودکان و نوجوانان امروزي را نشان مي‌دهد که مي‌خواهند همه چيز را با دنياي پرسرعت مجازي و دنياي عجيب و غريب فيلم‌هاي پر از تخيل مقايسه کنند.
به گفته کارگردان فيلم «ضربه فني» اگر پس از تماشاي اين فيلم، تماشاگر کوچک‌ترين مساله آن را که دوستي است، دريافت کند براي من و مسئولان کانون دست‌آورد بزرگي خواهد بود.
اين هنرمند يادآور شد: يکي از افتخارات من پس از سال‌ها حضور در کانون آشنا شدن با مديريت جديد اين مجموعه است. اين مسئولان نگاه نويني به سينماي کانون دارند. او ادامه داد: سال‌ها دوست داشتم فيلمي را بسازم که کليشه‌هاي قبلي در آن تکرار نشود و کاري انجام دهم که فصل شروع و آغازين سينماي کانون شود و سينماي کانون به پايگاه و تکيه‌گاه اصلي سينماي کودک و نوجوان ايران تبديل شود.
رمضاني در ادامه سخنانش با بيان اين‌که بايد نسبت به کودکان و نوجوانان سرزمين‌مان احساس مسئوليت کنيم، تأکيد کرد: وزير آموزش و پرورش و مديريت جديد کانون کمک ‌کنند تا اين شکل از سينما ادامه پيدا کند چراکه سينماي کودک و نوجوان چشمش به کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان است.
کارگردان فيلم «ضربه فني» در پايان سخنانش از وزير آموزش و پرورش خواست که از اين فيلم حمايت کند تا همه نوجوانان سراسر کشور بتوانند آن را تماشا کنند.
گفتني است «ضربه فني» در سي‌ويکمين جشنواره فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان اصفهان چهار پروانه زرين، يک تنديس و يک لوح قدرداني اين رويداد هنري را از آن خود کرد.
اجراي دو سرود از سوي گروه هم‌خواني آفرينش اعضاي مراکز کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان با شعري از سودابه اميني و آهنگ‌سازي سهيل مطيعا براي ميهمانان، بخشي از برنامه‌هاي اين شب بود.


 تيم کانون يزد در مسابقات جهاني روبوکاپ؛
 نجات‌دهنده‌ي سياه به حمايت نياز دارد 

گزارش از علي‌اکبر اميني
تيم رباتيک کانون پرورش فکري استان يزد توانسته در مسابقات رباتيک آسيا اقيانوسيه رتبه‌ي اول را در بخش مصاحبه‌ي فني (technical challenge) در ليگ امدادگر به خود اختصاص بدهد. به بهانه موفقيت گروه "نجات‌دهنده‌ي سياه" پاي صحبت‌هاي سرپرست، مربي و اعضاي تيم نشسته‌ايم تا از ايده‌ها و برنامه‌هاي‌شان براي آينده باخبر شويم.
اين مسابقات از 14 تا 18 آذر 1397 با حضور 27 تيم از کشورهاي آسيا و اقيانوسيه به ميزباني ايران در جزيره‌ي کيش برگزار شده است.
به عنوان سرپرست تيم نجات‌دهنده‌ي سياه، براي شروع ابتدا تيم رباتيک کانون يزد را معرفي کنيد.
- شروع انجام فعاليت رباتيک در کانون يزد به يک دهه قبل بازمي‌گردد و اين فعاليت علمي موردعلاقه‌ي اعضا و خصوصاً اعضاي پسر نوجوان ما است. خوش‌بختانه علاوه بر برگزاري دوره‌هاي آموزشي رباتيک در رده‌هاي مختلف، کانون استان ترتيبي انديشيده است که با حمايت دانشگاه آزاد يزد بچه‌ها از اين طريق نيز در ميادين رقابت‌هاي مختلف استاني، کشوري و بين‌المللي حضور پيدا کنند. تابه‌حال اعضاي رباتيک کانون استان توانسته‌اند سه دوره در مسابقات روبوکاپ آزاد (ايران اوپن) به عنوان يکي از بزرگ‌ترين عرصه‌هاي رقابت رباتيک در سطح کشور شرکت کنند. درواقع پنج کشور در دنيا برگزارکننده‌ي مسابقات اوپن هستند و از تمام دنيا هم مي‌توانند در آن شرکت کنند. برگزيدگان اين مسابقات آزاد در مرحله‌ي جهاني با هم مسابقه مي‌دهند و قهرمان دنيا مشخص مي‌شود.
تيم رباتيک کانون يزد نيز سه مرحله توانسته است به اين مسابقات راه پيدا کند. علاوه بر اين امسال تيم رباتيک ما توانست در دومين مسابقات بين‌المللي آسيا اقيانوسيه نيز شرکت کند. ميزباني اين دوره از مسابقات را ايران در جزيره‌ي کيش بر عهده داشت و اين مسابقات از تاريخ 14 تا 18 آذرماه برگزار شد. در اين مسابقه تيم رباتيک ما که در ليک امدادگر خط شرکت کرده بود در بخش مصاحبه‌ي فني (technical challenge) رتبه‌ي اول را به خود اختصاص داد. علاوه بر اين در سال‌هاي گذشته نيز تيم رباتيک ما در حوزه‌هاي مختلف موفق به کسب مقام شده است.
اسم تيم شما چيست؟
- اسم تيم ما Black Rescue به معني نجات‌دهنده‌ي سياه است.
دليل موفقيت تيم رباتيک يزد در طي اين سال‌ها چيست؟
- ما در بخش فعاليت‌هاي علمي، خصوصاً براي گروه سني نوجوان، خلائي احساس مي‌کرديم. رباتيک شاخه‌اي بين‌رشته‌اي و متشکل از علوم مکانيک، الکترونيک و برنامه‌نويسي است که مي‌تواند ذائقه‌هاي مختلف را ارضا کند. در نتيجه رباتيک فعاليتي است که مي‌تواند نوجوانان را به عضويت در کتاب‌خانه‌ها علاقه‌مند کند و در عين‌حال باعث پرورش استعداد و توانايي آن‌ها شود. گفتني است که به دليل همين تأثيرگذاري کانون يزد به فکر همکاري با دانشگاه آزاد اسلامي يزد نيز افتاد که در بحث رباتيک بسيار پيش‌رو است. در نتيجه‌ي اين هم‌آهنگي درحال‌حاضر ما با يک شرکت دانش‌بنيان که زير نظر دانشگاه آزاد اسلامي است هم‌کاري مي‌کنيم. اعضاي هيات‌مديره‌ي و مدرسان اين شرکت همگي از مدال‌آوران جهاني رباتيک هستند و به انجام اين کار به عنوان نياز جامعه اعتقاد دارند.
خوش‌بختانه بنيه‌ي علمي خيلي خوبي از طرف دانشگاه آزاد در اختيار ما قرار گرفت. درعين‌حال حمايت‌هاي مالي و معنوي خوبي از ما شده است که براي نمونه مي‌توانم به تأمين استاد، قطعه و بسته‌هاي به‌روز و ارزان‌قيمت اشاره کنم. براي مثال کارخانه‌ي توليدي پکيج‌هاي آريانا که ما از آن استفاده مي‌کنيم در شهرک صنعتي يزد واقع شده است و در نتيجه دست‌رسي ما به قطعات بسيار آسان است. همه‌ي اين عوامل در کنار اعتقاد مديران و کارشناسان کانون و حمايت خانواده‌ي بچه‌ها دست‌به‌دست هم داده است تا رباتيک کانون استان يزد پيش‌رفت بسيار خوبي داشته باشد.
همين‌جا بايد بگويم که کانون استان يزد براي تأمين طرح درس، آموزش و پکيج‌ فعاليت رباتيک براي اجراي يک‌سان و يک پارچه‌ي آن در ديگر استان‌هاي کشور اعلام آمادگي مي‌کند. پايه‌ي علم رباتيک بر اساس خلاقيت است و اين ويژگي اساس تمام فعاليت‌هاي کانون است. براي کودک‌ونوجوان چيزي جذاب‌تر از اين نيست که به دست‌ساخته‌ي خودشان جان بدهند تا حرکت کند و کار انجام بدهد.
اما سوال بعدي را بهتر است از مربي تيم نجات‌دهنده‌ي سياه داشته‌باشيم. از کجا شروع کرديد؟
- من سيد علي‌محمد منصوري، مربي رباتيک کانون استان يزد هستم و دو سال است که در اين حوزه‌ با کانون استان هم‌کاري مي‌کنم. ما ابتدا بچه‌ها را براي سه حوزه‌ي مکانيک، الکترونيک و نرم‌افزار استعداديابي و تقسيم‌بندي کرديم تا هر کسي در حوزه‌ي موردعلاقه‌اش فعاليت کند. هدفي که ما از ابتدا داشتيم اين بود که بچه‌ها بايد خودشان ربات را بسازند، نه اين‌که مربي براي آن‌ها بسازد. اين نکته مهم است، چراکه در بررسي مسابقات رباتيک دانش‌آموزي مي‌بينيم که در بسياري از تيم‌ها مربي رباتي مي‌سازد و بچه‌ها صرفاً در آن مسابقه شرکت مي‌کنند. بااين‌حال ما طوري برنامه‌ريزي کرديم که بچه‌ها صفر تا صد ربات را خود بسازند و مربي به عنوان مشاور در کنارشان باشد. در نتيجه دو سال با بچه‌ها کار کرديم و در نوروز امسال در مسابقه‌ي ايران‌اوپن شرکت کرديم.
ديد ما به آن مسابقه بيشتر براي کسب تجربه بود. البته اين اولين بار بود که من با اين گروه در مسابقه شرکت مي‌کردم، اما خود آن‌ها پيش‌تر نيز در مسابقه‌هاي ديگري حضور پيدا کرده بودند. بعدازاين مسابقه، بچه‌ها ربات‌شان را عيب‌يابي کردند و آماده‌ي مسابقات آسيا اقيانوسيه شدند. خدا را شکر بچه‌ها توانستند در شاخه‌ي فني اين مسابقات مقام اول را به دست بياورند. هدف شاخه‌ي فني دقيقاً اين بود که بچه‌هايي را انتخاب کند که خود ربات‌شان را ساخته‌اند. در اين بخش داوران با بچه‌ها مصاحبه مي‌کنند و آن‌ها را با سوال‌هاي فني به چالش مي‌کشند.
به‌طورکلي هدف از برگزاري مسابقات روبوکاپ چيست؟
- هدف اصلي مسابقات روبوکاپ اين است که تا سال 2050 ميلادي يک تيم انسان با يک تيم يازده‌نفره‌ي ربات مسابقه‌ي فوتبال برگزار کنند. قوانين مسابقات روبوکاپ هم برطبق همين اصل چيده مي‌شود و هر سال سعي مي‌کنند به اين هدف نزديک‌تر شوند. مسابقات روبوکاپ اصلي هر سال در حدود تيرماه يا مردادماه در يک کشور برگزار مي‌شود. براي مثال در سال جاري اين مسابقات در کانادا برگزار شده است و سال بعد در سيدني استراليا برگزار خواهد شد. از سال گذشت هم روند جديدي در اين مسابقات به نام مسابقه‌ي آسيا و اقيانوسيه ايجاد شده است. اين مسابقات نيز زير نظر فدراسيون جهاني روبوکاپ برگزار مي‌شود و امسال دومين دوره‌ي آن به ميزباني ايران برگزار شده است.
يک‌سري مسابقات ديگر مانند ايران‌اوپن هم هست که نقش مسابقات انتخابي را دارند. درواقع کساني که در اين مسابقات آزاد مقام بياورند مي‌توانند در مسابقات جهاني شرکت کنند. درواقع در مسابقات جهاني يا مسابقات آسيا اقيانوسيه هر تيمي را قبول نمي‌کنند، بلکه يک گزارش فني به همراه سابقه‌ي تيم بايد ارسال شود. تيم‌هايي زيادي در اين مسابقات ثبت‌نام مي‌کنند، اما براي مثال امسال تنها 27 تيم براي شرکت در اين دوره از مسابقات پذيرفته شده بودند.
آشنايي با اعضاي تيم نجات‌دهنده‌ي سياه
* مسئول الکترونيک نجات‌دهنده‌ي سياه
ابتدا خودت را معرفي کن.
- من عليرضا مرادي، سرگروه و مسئول الکترونيک تيم هستم. الان در پايه‌ي يازدهم در حال تحصيل هستم و از کلاس دوم دبستان با کانون آشنا شدم و در فعاليت‌هايي چون کتاب‌خواني و قصه‌گويي شرکت مي‌کردم. از کلاس پنجم دبستان هم با کارگاه رباتيک در کانون آشنا شدم.
چه‌طور شد که به رباتيک علاقه‌مند شدي؟
- من و ديگر اعضاي تيم به کارهاي فني علاقه‌منديم و بعد از انجام فعاليت‌هاي عمومي در کانون به سمت فعاليت رباتيک کشيده شديم. ادامه‌دار شدن اين فعاليت هم در افزايش علاقه‌ي ما تاثير زيادي داشت. ما بعد از مدتي از طرف کانون به انجمن رباتيک دانشگاه آزاد يزد معرفي شديم و آزمايشگاه رباتيک دانشگاه آزاد به نوعي تبديل به کارگاه ما شد. سال‌هاي گذشته من يا ديگر اعضاي تيم در مسابقات استاني و کشوري شرکت کرده‌ايم. امسال هم در مسابقه‌ي آسيا و اقيانوسيه‌ي در کيش شرکت کرديم که در سطح جهاني برگزار مي‌شد. سطح اين مسابقات بالاتر بود و در کل مسابقه از 15 کشور جهان شرکت کرده بودند. در ليگ که ما هم جز ايران دو کشور ديگر حضور داشت. شرايط به اين شکل بود و ما در بخش مصاحبه‌ي فني با کسب 96 امتياز از 100 امتياز توانستيم نفر اول شويم.
تفاوت جايزه‌ي اول با جايزه‌ي مصاحبه‌ي فني در چيست؟
- تيمي که در بخش اصلي مقام اول را آورده بود، در بخش مصاحبه‌ي فني با کسب 88 امتياز موفق به کسب مقام سوم شد. درواقع بخش تکنيکال چلنج به دنبال سنجش توانايي‌هاي فردي گروه است و اين‌که بفهمند چه‌قدر از کار توسط خود اعضا انجام شده است. آن‌جا از ما درباره‌ي ساختار فيزيکي، عمل‌کرد، طراحي و برنامه‌نويسي آن سوال کردند. خوش‌بختانه عمل‌کرد تيم ما نشان داد که ساخت ربات به دست خودمان بوده و تنها از مربي به عنوان مشاور و راه‌نما کمک گرفته‌ايم.
ربات‌تان را در چند جمله براي ما معرفي کن.
- ربات ما امدادگر دانش‌آموزي است. شرايط مسابقه طوري بود که ربات بايد ابتدا از مسيري با موانع مختلف عبور مي‌کرد. بعدازاين مرحله به اتاق سرخ (Red Room) مي‌رسيد که چند مصدوم مرده و زنده در آن بود. ربات ما بايد مصدوم‌هاي زنده را تشخيص مي‌داد و جمع‌آوري مي‌کرد. در مرحله‌ي بعد هم ربات بايد مصدوم‌ها را در محوطه‌ي امن تخليه مي‌کرد. ما در اين بخش پنجم شديم، ولي فاصله‌ي امتيازات بسيار کم بود و ما به خاطر دو ايراد کوچک کمي عقب افتاديم.
برنامه‌ات براي آينده چيست؟
- با شرکت در اين مسابقات من تجربه خوبي کسب کرده‌ام. درحال‌حاضر با کار الکترونيک آشنا هستم و کمي هم برنامه‌نويسي انجام داده‌ام. اگر بتوانم تحصيلم را در دانشگاه در حوزه‌ي نرم‌افزار ادامه خواهم داد و در حوزه‌ي رباتيک هم به برنامه‌نويسي علاقه‌مندم.
در پايان حرفي داري؟
- تنها مشکل امسال ما بابت هزينه‌ها بود که به لطف خدا برطرف شد. بااين‌حال سال آينده مسابقات جهاني رباتيک در سيدني برگزار خواهد شد و من فکر مي‌کنم ما توانايي فني و صلاحيت حضور در اين مسابقات را داريم، اما اگر مشکلات مالي ما حل نشود نمي‌توانيم در آن شرکت کنيم. بزرگ‌ترين مشکل ما الان نبود حامي است و اگر اين مشکل حل شود مي‌توانيم قدم‌هاي بزرگي برداريم.
* مسئول مکانيک، طراحي و مونتاژ نجات‌دهنده‌ي سياه
ابتدا خودت را معرفي کن و بگو چه‌طور با کانون و فعاليت رباتيک آشنا شدي.
- محمدجواد توکلي هستم و 17 سال دارم. درحال‌حاضر نيز در هنرستان مکانيک مي‌خوانم. من از بچگي عضو کانون بودم و الان نه سال است که رباتيک کار مي‌کنم. ابتدا که وارد کانون شدم مدتي در کارگاه‌هاي مختلف چون سفال‌گري شرکت کردم و بعد هم وارد فعاليت رباتيک شدم. در پروژه‌ي ساخت اين ربات هم من در بخش مکانيک، طراحي و مونتاژ مسئوليت داشتم.
کانون چه تأثيري بر تو داشته است؟
- من با ده سال پيش خيلي فرق کرده‌ام. به نظرم الان خيلي مهربان‌تر شده‌ام، دوستان بيشتري دارم، عشقم به کارهايي که انجام مي‌دهم بيشتر شده است و درس‌هايم را بهتر مي‌خوانم.
شرکت در اين مسابقه‌ي بين‌المللي چه حسي داشت؟
- وقتي توانستيم در اين مسابقه شرکت کنيم خيلي خوش‌حال شديم. ما به دنبال کسب تجربه بوديم و اين مسابقه فرصت بسيار مناسبي براي اين کار بود.
رويايت براي آينده چيست؟
- من دوست دارم رباتيک را تا آخر عمرم ادامه بدهم. از طرفي الان ما مي‌خواهيم در مسابقات جهاني روبوکاپ استراليا شرکت کنيم و خيلي زياد نياز به حمايت داريم. درواقع الان تنها مشکل ما حمايت است. البته قرار ما بر اين است که درهرصورت کارمان را با همين روحيه ادامه بدهيم، ولي اگر بتوانيم در اين مسابقات جهاني شرکت کنيم فکر مي‌کنم بتوانيم موفق شويم.
* مسئول برنامه‌نويسي نجات‌دهنده‌ي سياه
لطفاً خودت را معرفي کن و بگو چه‌طور با کانون و فعاليت رباتيک آشنا شدي.
- من اميرحسين نصيري‌زاده هستم. از کلاس دوم دبستان در کانون عضو شدم و الان هم در مقطع دهم درس مي‌خوانم. حدود هشت سال است که کار رباتيک انجام مي‌دهم و در اين پروژه برنامه‌نويس تيم بودم.
نظرت درباره‌ي اين دوره از مسابقه‌ي آسيا اقيانوسيه که در آن حضور داشتي چيست؟
- سطح مسابقات خيلي بود و ما هم واقعاً زحمت کشيديم. به‌شخصه هر شب تا چهاروپنج صبح مشغول برنامه‌نويسي بودم. در چند سالي که ما داريم با هم کار مي‌کنيم، مثل يک خانواده شده‌ايم و اين کار براي ما يک دوستي است. ما اصلا نمي‌توانيم حتي يک روز هم سمت رباتيک نرويم و حداقل در روز يک ساعت بايد براي آن وقت بگذاريم.
براي آينده چه برنامه‌اي داري؟
- مي‌خواهم برنامه‌نويسي را ادامه بدهم و در دانشگاه کامپيوتر بخوانم. بعدازآن هم هر چه خدا بخواهد همان مي‌شود.
فکر مي‌کني کانون چه نقشي در زندگي تو داشته است؟
- اثرش همين است که من الان دارم برنامه‌نويسي کار مي‌کنم. شايد خيلي از دانشجوها هم تسلط و توانايي بچه‌هاي تيم ما را نداشته باشند. اين حاصل تجربه‌اي است که از الکترونيک، برنامه‌نويسي يا مکانيک در کانون کسب کرده‌ايم.
در پايان صحبتي داري؟
- مسابقات جهاني استراليا در شهريور سال آينده برگزار خواهد شد. ما کاملاً اميد داريم که بتوانيم در اين مسابقات موفق شويم، ولي تنها مشکل ما نبود حامي و کم‌بود بودجه است.
* مسئول طراحي و مکانيک نجات‌دهنده‌ي سياه
خودت را معرفي کن و بگو که چه‌طور با کانون و فعاليت رباتيک آشنا شده‌اي.
- من علي سبيلي هستم، 17 سال دارم و کلاس دوم دبيرستان هستم. از آن‌جا که مادرم در کانون پرورش فکري شاغل است، من هم از همان هفت سالگي وارد کانون شدم. در مورد رباتيک هم بايد بگويم وقتي که بچه بودم و براي من اسباب‌بازي مي‌خريدند، هميشه دوست داشتم داخل آن‌ها را باز کنم. همين شد که به مکانيک علاقه‌مند شدم و در کلاس‌هاي رباتيک کانون شرکت کردم. در اين مسابقات اخير هم من طراح و مکانيک تيم بودم.
انجام اين فعاليت و حضور در کانون چه کمکي به تو کرده است؟
- فکر مي‌کنم فعاليت‌هاي کانون به ما خيلي کمک کرده و باعث شده است که از همان بچگي خلاقيت ما بالا برود. براي مثال کسي که نقاشي مي‌کشد فکرش باز مي‌شود و مي‌تواند به ايده‌هايش شکل بدهد. همين‌که من الان طراحي صنعتي مي‌کنم از همان نقاشي‌ها منشأ گرفته است.
مي‌خواهي در آينده چه راهي را دنبال کني؟
- من وقتي شروع به کار رباتيک مي‌کنم، دوست دارم از صبح که بيدار شدم فقط لپ‌تاپم را بردارم و طراحي کنم. مي‌خواهم طراح خيلي خوبي شوم و قصدم اين است که ماشين‌آلات صنعتي بزرگ طراحي کنم.
در پايان مي‌خواهي نکته‌اي را اضافه کني؟
- کانون از ما خيلي حمايت کرده است، ولي ما الان بايد دنبال حامي‌هاي بيشتري باشيم. ما براي شرکت در مسابقات جهاني نياز به حاميان قوي داريم، چون هزينه‌ي شرکت در آن بالا است. فکر مي‌کنم اگر بتوانيم در اين مسابقات شرکت کنيم، قطعا مي‌توانيم رتبه‌ي جهاني هم بياوريم.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون