جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4368- تاریخ : 1397/10/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)

يک معرفي، يک خوانش
وقتي فقط خودت نيستي!


گامايون؛ پيشگويي که همه چيز را مي داند


شکوفايي پلانکتوني دربخشي از سواحل استان بوشهر


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 وقتي فقط خودت نيستي! 

عنوان کتاب:ما يک نفر
نويسنده: سارا کروسان
برگردان: کيوان عبيدي آشتياني
ويراستار: فريبا نباتي
کتاب «ما يک نفر» شش ماه از زندگي دو خواهر دوقلوي بهم چسبيده، از نخستين‌بار حاضر شدن در مدرسه تا عمل جراحي براي جدا شدن از هم را بازگو مي‌کند. گريس دختري خجول و متواضع تي‌پي، پرشور و بلبل‌زبان و کمي هم خودخواه است. آن‌ها شانزده سال در انزوا و به همراه پدر و مادر و خواهر کوچک‌ترشان و مادربزرگ‌شان زندگي کرده‌اند. آن‌ها براي دور بدون از نگاه‌هاي وحشت‌زده و گاه ترحم‌آميز مردم و شنيدن کلماتي مانند هيولا، شيطان دوسر و عجيب‌الخلقه اين شانزده سال را معلم سرخانه داشتند و فقط براي ملاقات با دکترهاي‌شان از خانه خارج مي‌شدند.
اما اکنون، به دليل بيکاري پدر و فشار مالي مجبورند به مدرسه خصوصي بروند.اما برخلاف تصورشان، با مدرسه رفتن و آشنايي با ياسمين و جان تحول بزرگي در زندگي‌شان رخ مي‌دهد و دوستاني پيدا مي‌کنند که هرگز نداشتند. زندگي‌شان رنگ و بوي ديگري پيدا مي‌کند به ويژه براي گريس. داستان داراي تعليق و فراز و فرودهاي زيادي است. کشمکش بين خواهران و اطرافيان‌شان، غرايز و احساسات، هيجانات دوران بلوغ که عادي و نفي‌برانگيزند، بسيار قابل‌لمس و تاثير گذارند.
اين کتاب برنده جايزه ادبي
« مدال کارنگي » است. اين مدال هر سال از سوي انجمن کتابخانه بريتانيا به برجسته‌ترين اثر در حوزه ادبيات کودک و نوجوان تعلق مي‌گيرد. «ما يک نفر» براي «کروسان» جوايز ديگري هم‌چون کتاب سال کودک ايرلند و جايزه ادبيات نوجوان انگلستان را هم به ارمغان آورده است.


 گامايون؛ پيشگويي که همه چيز را مي داند 

گامايون در افسانه‌هاي روسي و اسلاوي پرنده‌اي معجزه‌آسا و پيشگو است که در جزيره‌اي واقع در شرق و نزديک به پرديس زندگي مي‌کند. اين پرنده که بدنش از سر و بدن يک زن تشکيل شده پيام‌آور خدايان و سخنگوي آنان است که با خواندن آوازهايي، آينده مردماني را که مي‌توانند راز او را بشنوند پيشگويي مي‌کند. او درباره هرچيزي در اين جهان هم‎چون خاستگاه زمين، آسمان، خدايان، قهرمانان، مردم، هيولاها، حيوانات و پرندگان آگاهي دارد. گامايون هم‎چنين نشانه بخت و قدرت است و در عين حال گمان مي‌رود که برگرفته از «همايون» و «هما»، پرنده سعادت در اسطوره‌هاي ايراني باشد. اين موجود همزاد آلکونست هم هست که مانند سيرن در اساطير يوناني آواهايي بسيار زيبا توليد مي‌کند و کساني که آن‌ها را مي‌شنوند همه‌چيز را فراموش کرده و ديگر هيچ‌چيز نمي‌خواهند.آلکونوست بر روي ساحل تخم‌گذاري مي‌کند و سپس آن‌ها را به داخل دريا مي‌غلطاند. هنگامي‌که زمان بيرون‌آمدن فرزندان آلکونوست از تخم‌ها فرا مي‌رسد توفان و تندري درگرفته و دريا چنان متلاطم مي‌شود که ديگر نمي‌توان در آن قايقراني نمود.


 شکوفايي پلانکتوني دربخشي از سواحل استان بوشهر  

مديرکل حفاظت محيط زيست استان بوشهر گفت: پديده شکوفايي پلانکتوني در سواحل روستاي«جبراني» شهرستان دير اين استان رخ داده است.
فرهاد قلي نژاد اظهار داشت: عوامل طبيعي و دخالت هاي انساني در شکوفايي پلانکتوني موثر است، از عوامل انساني موثر بر شکوفايي پلانکتوني، افزايش مواد مغذي در نتيجه ورود روان‌آب‌ها و فاضلاب ها به درياست. در صورت بروز شکوفايي پلانکتوني در سطح وسيع و شکوفايي گونه‌هايي که توليد سم مي‌کنند، مرگ و مير آبزيان به‌دليل کمبود اکسيژن و بر اثر سموم دفعي پلانکتون ها اتفاق مي افتد.
irna.ir

 


 يواشكي 

يه روزي رو از تقويم کِش بريم!
آذر فخري
اين‎رو يواشکي به شما مي‎گم که يه روزهايي رو بايد رفت به سمت بي‎خيالي...
نه به دغدغه‎اي فکر کرد، نه غصه‎اي خورد، نه نگرانِ چيزي بود.
يه روزهايي رو بايد از تويِ تقويمِ دنيا بيرون کشيد و برايِ خود کرد.از من مي‎شنوين گاهي اوقات خودتون را بردارين و بزنين به جاده بي‎خيالي.ميانِ اين همه مشغله و روزمرِگي‎هايِ تکراري، برايِ ساعاتي هم که شده يه گوشه دنجي رها بشين و برايِ ادامه راه نفس بگيرين...
اجازه ندين دلخوشي و آرامش مسيرِ قلبِ شما را گم کنه.
يه روزهايي برايِ خودتون باشين!


 دل گويه 

با هم يگانه باشيم و همراه
مهسا خدامراد
آغاز دوستي مهم است حتي اگر ندانيم كه اين دوستي به كجا مي رسد و انتهايش كجاست ولي همين كه حس كنيم تنها نيستيم و كسي را براي دوستي و دوست داشتن داريم،ارزشمند است و زيبا.
وقتي پيوند دوستي با هم مي بنديم با هم باشيم هميشه و درهمه حال .عهد و پيمان و پيوندهاي دوستي ما را نسبت به خود ،ديگري و جامعه مان متعهد و مسئول مي كند و ما را از بي تفاوتي نجات مي دهد. ما در با هم بودن و دوستي است كه اجتماعي همدلانه را تجربه مي كنيم.و به اين ترتيب پشت به پشت هم،همانند ديوار محكم و استوار و با خيالي راحت مي توانيم به هم تكيه كنيم.
مواظب دوستي هاي مان باشيم مبادا باعث فروريختن پل هاي دوستي مان شويم .پيوند دوستي كه در موردش مي گوييم جايي ثبت نمي شود امضا و مهر و شاهد ندارد.ولي در جايي ثبت مي شود كه حتي اعتبارش از كاغذ و مهر و امضاء خيلي بيشتر ارزش دارد .
دوستي بهترين رابطه اي است كه در زندگي مي توان آن را تجربه كرد با داشتن يك دوست واقعي و خوب هيچ گاه احساس تنهايي نمي كنيم و در مواقعي كه بايد با كسي حرف بزنيم تا به آرامش برسيم مطمئن هستيم كه كسي هست برايش حرف بزنيم و راز دل بگوييم و كمي سبك شويم و خيال مان راحت باشد كه رازمان جايي گفته نمي شود.
دوستي در قلب و دل آدم ها ثبت مي شود جايي كه اگر بشكند يا ترك بردارد نه هيچ كس مي تواند آن را بچسباند و نه قابل استفاده است.مگر به عنوان يادگاري در جايي نگه اش داريم ولي جايي در بين ظروف ديگر ندارد.


 سرمقاله  

برقراري ارتباط موثر بين اولياي خانه و مدرسه
آذر فخري
يکي از مهم‌ترين واحد‌هاي اجتماعي هر ملتي خانه و خانواده است. اين نهاد به‌عنوان يک واحد، نه فقط کارکردي دروني که ساز و کاري اجتماعي هم دارد. فردي که در بستر خانه و خانواده رشد کرده و باليده و از فعل و انفعالات و بده و بستان‌هاي عاطفي خانواده بهره برده است، بهتر و موثر مي‌تواند در فعاليت‌هاي اجتماعي شرکت کند. دانش‌آموزي نيز در ذات خود نوعي فعاليت اجتماعي است. کارکرد آموزش‌وپرورش نيز دقيقا در امتداد کارکرد اجتماعي خانه و خانواده است . چنين است که اين دو نهاد مهم در کنار هم و با تکميل کارکردهاي يکديگر مي‌توانند براي اهداف يک جامعه و رشد آن در مسيري درست، انسان‌هاي توانمند و با اعتماد به‌نفس تربيت کنند.
هر جا که در جامعه نقصي در کنش‌ها و واکنش‌هاي فردي و بين فردي ديده مي‌شود، بي‌شک محصول نقص‌هايي است که ممکن است در شيوه تربيت و انسان‌سازي اين دو نهاد مهم اتفاق افتاده باشد . از اين‌رو، ارتباط مداوم و مستمر خانه و خانواده با مدرسه و آموزگاران در رابطه با تربيت مناسب انسان‌هايي که قرار است آينده اين سرزمين در دستان آنان قرار بگيرد، مهم و ضروري است و نمي‌توان به سادگي از کنار آن گذشت.
هر چند در سال‌هاي اخير معمولا نگاه مدرسه و نظام آموزشي به خانواده و اولياي دانش‌آموزان نگاهي پول‌محور بوده و هرگاه مدرسه دچار کمبودي بوده به والدين مراجعه کرده و به همين دليل ارتباط موثر تربيتي دوسويه را با خانواده و اولياي دانش‌آموزان از دست داده است.
به همين دليل يکي از مهم‌ترين رويکردهاي آموزش‌وپرورش در فصل جديدي از تغييرات و تحولاتي که در پيش گرفته بايد بازگشت به آن ارتباط همدلانه باشد؛ ارتباطي نه پول و سودمحور که ارتباطي در جهت برطرف کردن معضلات و خلأهاي تربيتي باشد و بتواند اين حس آرامش و امنيت را هم به دانش‌آموز وهم به خانواده‌اش در مفهوم « خانه دوم» بدهد‌.
بدون وجود احساس اين امنيت و تجربه خانه دوم و همراهي و همدلي مربيان و آموزگاران، مدرسه صرفا مکاني خواهد بود براي انجام تکاليفي که در نهايت در تربيت انسان اجتماعي امروز ناموفق خواهد بود.
بروز رفتارهاي خشونت‌آميز که امروز بين دانش‌آموزان و اولياي مدرسه ديده مي‌شود شايد برخاسته از همين ديدگاه ‌محور و فراموش کردن و به حاشيه رانده‌شدن امر مهم تربيت و مهارت‌آموزي باشد که اميد است با رويکردهاي نوين تربيتي و انسان‌سازي اين مشکل حل شده مدرسه براي دانش‌آموز واقعا حکم خانه دوم را پيدا کند.
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون