جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4359- تاریخ : 1397/10/04 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

معاون وزير آموزش و پرورش:
مشكلات معيشتي ؛عامل اصلي ترك تحصيل دانش آموزان ابتدايي

سرپرست معاونت آموزش متوسطه:
حذف کنکور، در صورت افزايش سطح مهارتي دانش‌آموزان


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 معاون وزير آموزش و پرورش:
 مشكلات معيشتي ؛عامل اصلي ترك تحصيل دانش آموزان ابتدايي 

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي 60 درصد دلايل خروج زودهنگام دانش‌آموزان از دوره ابتدايي را مسائل معيشت و اقتصاد و 30درصد را مربوط به مسائل حاشيه‌نشيني و طلاق و ... دانست.
علي باقرزاده در همايش گراميداشت هفته سوادآموزي که صبح روزگذشته در تالار فرهنگ برگزار شد گفت: «با تمام فراز و فرودها توانستيم جز کشورهاي موفق دنيا باشيم، در گروه سني بالاي 15 سال ايران در سال 1976 شاهد 36درصد باسوادي بوديم که ميانگين دنيا حدود 70درصد بوده است اما اکنون طبق گزارش‌هاي حدود 4درصد بالاتر از ميانگين دنيا هستيم.»معاون وزير آموزش و پرورش گفت: «به سواد ترکيبي به صورت جدي فکر مي‌کنيم تا در کنار خواندن و نوشتن مهارت‌هاي ديگري انتقال پيدا کند.
شايد در صدر عوامل موفقيت ريشه‌کني بيسوادي، اراده قاطع حاکميت بوده و سرآغاز هر برنامه منسجمي تصميم‌گيري است.»
او بر حمايت دولت اشاره کرد و گفت: «دولت تمام منابع را براي برطرف کردن نياز سازمان تامين کرده است ما نيز بايد بر توسعه آموزش ابتدايي تاکيد داشته باشيم.»
202 مدرسه يک نفره در کشور
باقرزاده به وجود 202 مدرسه يک نفره در کشور اشاره کرد و افزود: «نبايد از آموزش ابتدايي افراد غافل شويم، 60درصد دلايل خروج زودهنگام دانش‌آموزان از دوره ابتدايي مسايل معيشت و اقتصاد و 30 درصد مربوط به مسايل حاشيه‌نشيني و طلاق و ... است.»
رئيس سازمان نهضت سوادآموزي يکي از نقاط ضعف سوادآموزي را همراه نبودن دانشگاه‌ها دانست و افزود: «دانشگاه‌ها بايد با ما در ارتباط باشند.
سازمان تلاش کرده است که به سمت سواد ترکيبي برود، بنابراين آموزش از طريق موبايل و تبلت را در برنامه داريم.»
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: هدف ما ياد دادن است اما بايد ابزار يادگيري نيز متناسب با نيازهاي افراد تعبيه شود.


 سرپرست معاونت آموزش متوسطه:
 حذف کنکور، در صورت افزايش سطح مهارتي دانش‌آموزان  

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر تحقق کارداني پيوسته در هنرستان‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش تاکيد کرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت آموزش متوسطه، عبدالرسول عمادي در گردهمايي مديران آموزش‌وپرورش شهرستان‌هاي استان مازندران گفت: «سند تحول بنيادين ميثاق ملي در اجراي نظام تعليم و تربيت کشور است.
انسان در اين سند در تراز اسلامي معرفي شده است.»
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «در نگاه رهبري تربيت معلم مهم‌ترين موضوع در نظام تعليم و تربيت است، مديران استان‌ها بايد به تربيت معلم و تحول در دانشگاه فرهنگيان توجه لازم را داشته باشند.»
او افزود: «مسائل و مشکلات آموزش ‌و پرورش نيازمند اقدام عملي است، وزارت آموزش و پرورش بر تحقق کارداني پيوسته در هنرستان‌هاي فني‌وحرفه‌اي و کاردانش تاکيد دارد.
اگر هنرآموزان هنرستان‌ها همان رشته‌ خود را در مقطع کارداني ادامه دهند که در هنرستان تحصيل مي‌کرده‌اند، برکات زيادي براي ما خواهد داشت.»
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «اگر سطح مهارتي دانش‌آموزان بالاتر رود خود به خود کنکور هم حذف خواهد شد چراکه آنها ماهر مي‌شوند و ديگر به دنبال رشته‌هاي دانشگاهي نيستند که پس از فارغ‌التحصيلي بيکار باشند.»


 از گوشه و كنار 

مديرکل آموزش‌وپرورش تهران:
نبود فرهنگ سازي در صدا و سيما؛ يكي از دلايل بي سوادي
مديرکل آموزش و پرورش استان تهران نبود فرهنگ‌سازي در صداوسيما را يکي از دلايل بي‌سوادي دانست و تاکيد کرد صداوسيما ساعات زيادي را براي موسسات آموزشي صرف مي‌کند.
عبدالرضا فولادوند در همايش گراميداشت هفته سوادآموزي گفت:«امروزه سازمان نهضت سوادآموزي تنه به تنه کشورهاي دنيا در راستاي آموزش‌هاي مهارتي و سبک زندگي مي‌زند و مراکز يادگيري محلي را شکل داده است.»وي گفت: «مشکلات زيادي در حوزه سوادآموزي در شهر تهران وجود دارد. طبق سرشماري نفوس و مسکن سال 95 حدود 250 هزار بيسواد داريم؛ 90 هزار بيسواد در شهر تهران و 160 هزار نفر بيسواد در شهرستان‌هاي استان تهران.»مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «مبارزه با بيسوادي و توسعه سواد يک کار بزرگي است که اراده ملي و عزم انقلابي را مي‌طلبد، انقلاب اسلامي 40 سال است به پيروزي رسيده است و بايد وضع سوادآموزي را به اتمام برسانيم. در حوزه آموزش و پرورش بايد در حوزه انسداد بيسوادي برنامه‌ريزي شود و براي مقابله با بيسوادي بايد اين فعاليت را اجرايي کنيم که در دوره ابتدايي کارهايي در حال انجام است.»فولادوند گفت: «نبود فرهنگ‌سازي در صدا و سيما يکي از دلايل بيسوادي است، با اينکه ساعات زيادي را براي موسسات آموزشي صرف مي‌کند. موضوع انسداد بيسوادي از طريق نهادها و مراکز بايد دنبال شود که اکنون آموزش و پرورش براي جذب کودکان بازمانده از تحصيل اقدامات خوبي را انجام داده است.»

ارائه خدمات رايگان 25 مرکز شبانه روزي به دانش آموزان با نياز‌هاي ويژه
رئيس آموزش و پرورش استثنايي کشور از فعاليت 25 مرکز شبانه روزي براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه روستايي خبر
داد.
مجيد قدمي رئيس آموزش و پرورش استثنايي کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعيت پوشش تحصيلي
دانش آموزان با نيازهاي ويژه در مناطق روستايي و صعب العبور اظهار کرد: در مناطق روستايي به جهت آنکه تعداد دانش آموزان با نيازهاي ويژه زياد نيست بنابراين در تمام روستاها مدرسه استثنايي وجود ندارد و 25 مرکز شبانه روزي براي دانش آموزان در نظر گرفتيم تا از آموزش جا نمانند.
وي ادامه داد: سياست اصلي در آموزش دانش آموزان با نيازهاي ويژه حضور آنها در کنار والدين است و سعي کرديم در مراکز
شبانه روزي هم سرويس اياب و ذهاب فراهم باشد تا دانش آموز مدت زيادي دور از خانواده به سر نبرد.
قدمي با اشاره به اينکه به سمت آموزش‌هاي فراگير و دوري از تفکيک دانش آموزان حرکت مي‌کنيم، گفت: اين سياست در مناطق روستايي هم دنبال مي‌شود و فقط با دانش آموزان کم توان ذهني مشکل داريم که امکان حضور در طرح فراگير را ندارند بنابراين اين طرح گروه‌هاي نابينا، ناشنوا و اختلالات حرکتي را در نظر گرفته است.

مديرکل دفتر آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي:
جذب 70 درصد فارغ التحصيلان هنرستان‌ها در بازار کار
مديرکل دفتر آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي با اشاره به اشتغال 37 هزار نفر هنرآموز و استادکار درهنرستانهاي کشور گفت: 70 درصد فارغ‌التحصيلان هنرستانها جذب بازار کار مي‌شوند.
به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، سيدمحسن حسيني مقدم در نشست با مديران هنرستانهاي خراسان شمالي اظهار کرد: تلاش بر اين است که کيفيت بخشي به آموزش‌ها در هنرستان‌ها ارتقا يابد و در اين زمينه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي بايد مبتني بر شايستگي باشد و به تدريج امتحانات در هنرستان‌ها حذف شود.
مديرکل دفتر آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: با استقرار پايه دوازدهم در هنرستان‌ها و سه سال شدن دوره تحصيلي، با کمبود هنرآموز و استادکار مواجه شده‌ايم.
حسيني مقدم اظهار کرد: براي پاسخ به نياز جامعه در زمينه اشتغال، بايد دانش آموزان و خانواده‌ها به سمت مهارت آموزي فرزندان سوق داده شوند و ما نيز تلاش داريم تا مهارت و جرات کار کردن به بچه ها آموخته شود.وي افزود: اگر تجهيزات هنرستان‌ها به روز شود و نيروها هم آموزش هاي لازم را فرا گيرند، به يقين دانش آموزان علاوه بر فراگرفتن مهارت، مي توانند کارآفرين باشند.
به گفته مديرکل دفتر آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي وزارت آموزش و پرورش، 70 درصد از دانش آموختگان هنرستان‌ها جذب بازار کار مي شوند.
گفتني است؛ اکنون 900 هزار دانش آموز در هفت هزار هنرستان سطح کشور در 200 رشته مشغول به تحصيل هستند.


 كاغذ اخبار 

معاون سازمان نوسازي مدارس:
80هزار کلاس درس؛ فاقد سيستم گرمايشي استاندارد
معاون توسعه مديريت سازمان نوسازي مدارس کشور خبر داد: بيش از 80 هزار کلاس درس در سطح کشور از نظر سيستم گرمايشي استاندارد نيستند و 1200 ميليارد تومان اعتبار براي استاندارد‌سازي آنها نياز است.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور، محمد جمال‌زاده در مراسم توديع و معارفه مديران کل نوسازي مدارس استان آذربايجان غربي به تقدس کار مدرسه‌سازي اشاره کرد و گفت: «ارزش کار مدرسه‌سازي براي علم‌آموزي است، چرا که علم نور است و همواره دين اسلام بر اين مهم تأکيد داشته است. زيربناي آموزش، محيط و فضاي آموزشي ايمن و استاندارد است؛ امروزه سواد توانايي ايجاد تغيير و تحول در جامعه است و بايد طراحي و ساخت فضاهاي آموزشي متناسب با نيازهاي روز مورد توجه قرار گيرد.»معاون توسعه مديريت، پشتيباني و مشارکت‌هاي مردمي سازمان نوسازي مدارس کشور بر ضرورت برخورداري تمام دانش‌آموزان اقصي نقاط کشور از فضاي آموزشي ايمن و استاندارد تاکيد کرد و گفت: «بيش از 80 هزار کلاس درس در سطح کشور از نظر سيستم گرمايشي استاندارد نيستند و هزار و 200 ميليارد تومان اعتبار براي استاندارد‌سازي آنها نياز است و در اين شرايط کمبود اعتبارات دولتي، چاره‌اي جز استفاده از ظرفيت خيّرين نيکوکار و مردم فرهنگ دوست کشورمان نداريم.»
او ادامه داد: «30 درصد فضاهاي آموزشي موجود ناايمن هستند که براي رفع اين معضل بيش از 80 هزارميليارد تومان اعتبار نياز داريم.»

هرمزگان ،ميزبان مسابقات فوتبال دانش‌آموزان پسر شد
جلسه هماهنگي مسابقات فوتبال دانش‌آموزان پسر سراسر کشور به مناسبت گراميداشت دهه مبارک فجر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فدراسيون ورزش دانش‌آموزي‌، جلسه هماهنگي مسابقات فوتبال دانش‌آموزان پسر سراسر کشور با حضور معاون تربيت‌بدني و سلامت وزير آموزش و پرورش، رئيس فدراسيون ورزش دانش‌آموزي و معاون و مديرکل تربيت‌بدني و سلامت استان هرمزگان براي هماهنگي در برگزاري مسابقات فوتبال دانش‌آموزان پسر به مناسبت ايام‌الله دهه فجر برگزار شد.
مهرزاد حميدي، معاون تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ابتداي اين نشست از تلاش استان هرمزگان براي مشارکت در برگزاري رويداد‌هاي ورزشي استاني و کشوري و نيز تلاش‌هاي معاون تربيت‌بدني و سلامت اين استان تشکر کرد.در ادامه اين نشست حسين بابويي، رئيس فدراسيون ورزش دانش‌آموزي خبر داد استان هرمزگان ميزبان مسابقات فوتبال دانش‌آموزان پسر سراسر کشور شده که قرار است از ششم بهمن امسال به مناسبت گراميداشت دهه مبارک فجر در آن استان برگزار شود.تفاهم‌نامه اجرايي برگزاري مسابقات نيز در ادامه اين جلسه به امضاي مدير‌کل آموزش و پرورش استان هرمزگان و رئيس فدراسيون ورزش دانش‌آموزي رسيد.

معاون وزير آموزش و پرورش:
عدم کاربردي بودن آموزش‌ در نظام آموزشي
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان هيچ علم کاربردي در 9 سال اول تحصيل دريافت نمي‌کنند و اگر ما بتوانيم مفاهيم را تغيير دهيم، رفتارهاي مختلف شکل مي‌گيرد و به مرحله‌اي از هدايت دست پيدا مي‌کنيم.
به گزارش فارس، علي الهيار ترکمن معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اولين نقدي که مي توان به آموزش و پرورش وارد کرد عدم کاربردي بودن اين نوع آموزش‌هاست چرا که در 9 سال اول، دانش‌آموزان هيچ علم کاربردي دريافت نمي‌کنند و اگر ما بتوانيم مفاهيم را تغيير دهيم، رفتارهاي مختلف شکل مي‌گيرد و به مرحله‌اي از هدايت دست پيدا مي‌کنيم.
وي افزود: واکنش‌هاي فردي بعد از تمام رفتارهاي ما تحت تأثير قرار مي‌گيرد و اگر بتوانيم اين مفاهيمي برگرفته از منابع ديني و ارزشي را درون سيستم آموزش رسمي خود وارد کنيم به آثار و برکات ارزشمندي دست خواهيم يافت.


 زنگ تفريح 

دانش آموزان در اردو
عكس: مهسا خدامراد


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي