جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4348- تاریخ : 1397/09/21 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)


تبديل تهديد به فرصت در فضاي مجازي؛ با ارتقاي سواد رسانه اي


 تبديل تهديد به فرصت در فضاي مجازي؛ با ارتقاي سواد رسانه اي 

ايرنا- ارتقاي سواد رسانه اي و توليد محتوا مطابق با نياز هاي روز در جامعه مي تواند عمليات رواني دشمن را خنثي کند و اعتماد ملي به رسانه هاي بومي را افزايش دهد. از اين رو لازم است با طراحي يک برنامه مدون و همه جانبه در فضاي مجازي تهديدها را به فرصت تبديل کرد.

تبديل تهديد به فرصت در فضاي مجازي با ارتقاي سواد رسانه اي

به گزارش گروه اطلاع رساني ايرنا، در دنياي کنوني آموزش سواد رسانه اي به شهروندان مفهومي کلي به شمار مي رود که به مطالعات رسانه اي، فرهنگي، اجتماعي، تاريخي، سياسي و تکنولوژيکي وابسته است و مي توان آن را به آموزش شيوه هاي بهتر زندگي کردن در عصر اطلاعات و ارتباطات که به طور خاص در يک جامعه و به طور عام در جامعه جهاني مي توان اطلاق کرد. همچنين سواد رسانه اي را مي توان به عنوان ابزاري براي حمايت شهروندان در برابر آثار منفي رسانه هاي جمعي دانست که چارچوبي را جهت دسترسي، تحليل، ارزيابي و خلق پيام ها به اشکال مختلف از انتشار گرفته تا اينترنت، فراهم مي کند. در واقع سواد رسانه اي درکي را از نقش رسانه در اجتماع شکل مي دهد و کسب مهارت هاي ضروري تحقيق و بيان عقايد شخصي را براي شهروندان در عصر جهاني شدن ضروري مي داند تا با ژرف انديشي و برنامه ريزي دقيق و سنجيده نسبت به آموزش آن و استقرار يک نظام کارآمد، جهت تربيتِ شهروندي مناسب با ضرورت هاي عصر جهاني شدن در کشور اقدام هاي لازم را انجام دهد. به عبارت ديگر سواد رسانه اي به فرد اجازه مي دهد با دنياي اطلاعات در تعامل باشد و هوشمندانه نيازهاي اطلاعاتي خود را شناسايي، جستجو و بهره برداري کند. بر پايه آمارها سطح سواد رسانه‌اي در مناطق شهري بزرگ در ايران 22.9 درصد در مناطق حومه شهر 18 درصد، در شهرهاي کوچک 18.9 درصد و در مناطق روستايي 17.9 درصد است. سطح سواد عمومي رسانه اي ايراني ها نيز در سطح جهان عدد 12 از 100 است. بنابراين ضرورت دارد سواد رسانه اي و آموزش آن به شکل جدي مورد توجه سياستگذاران در سطح کلان کشوري قرار گيرد تا بتوان معايب و مزاياي آن را مورد ارزيابي قرار داد. اين مفهوم اجتماعي شدنِ پله پله است که نقش وسايل نوين ارتباطي را بيش از گذشته پر رنگ مي کند و بهره مندي از سواد رسانه اي را الزامي مي سازد. پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا در گفت وگو با «مهدي آرکونتن» کارشناس ارتباطات و مشاور رسانه اي کميسيون اصناف مجلس شوراي اسلامي، ضرورت ارتقاي سواد رسانه اي را در سطح جامعه از زواياي مختلف بررسي کرد. در ادامه اين گفت وگو مي خوانيم:

رسانه هاي ارتباطي بستري نوين براي تبادل اطلاعات

سواد رسانه اي از جمله مفاهيمي در حوزه ارتباطات است که با گسترش رسانه هاي ارتباطي و شبکه هاي اجتماعي مجازي به عنوان بستري نوين براي تبادل اطلاعات از حدود ده سال قبل در ايران بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. سنجش ميزان تاثير ارتقاي سواد رسانه اي بر تقويت توسعه سياسي و فرهنگي جامعه نيازمند، تعريف مفهوم سواد رسانه اي است. به عنوان مثال، شما هنگام خريد يک دستگاه تلويزيون، همراه آن کاتالوگي را دريافت مي کنيد که نحوه راه اندازي و امکانات محصول خريداري شده را به شما آموزش مي دهد، با ارجاع همين مصداق به مفهوم سواد رسانه اي مي توان به تعريف آن رسيد، يعني مخاطبي که در مقابل حجم انبوهي از اطلاعات، شايعات و اخبار قرار گرفته با استفاده از سواد رسانه اي است که مي تواند به مقياسي براي درستي و نادرستي محتواي ارائه شده دست پيدا کند و خود را از تاثيرات مخرب شايعات و اخبار نادقيق مصون دارد.بر همين پايه در شرايطي که ضريب نفوذ شبکه هاي اجتماعي و ماهواره اي در ميان اعضاي جامعه ايراني گسترش مي يابد، عدم برخورداري از سواد رسانه اي مشابه رانندگي در يک اتوبان پرخطر بدون داشتن گواهينامه ي رانندگي است زيرا سواد رسانه اي ياد مي دهد که کدام پيام رسانه اي امن و کدام پيام انحرافي و خطرناک است و در نقطه مقابل بي سوادي رسانه اي باعث مي شود تا ندانيم کدام پيام قابل اعتماد و کدام پيام فريبکارانه، جعلي و دروغ است.

استفاده از کالاهاي فرهنگي به ميزان سودمندي تربيتي

امروزه خانواده‌ها با حجم عظيمي از رسانه‌ها و کالاهاي فرهنگي روبرو هستند که توجه ويژه به سواد رسانه‌اي، به انتخاب و استفاده آگاهانه خانواده‌ها در مصرف رسانه‌ها و کالاهاي فرهنگي در محيط خانواده کمک مي‌کند و موجب مي‌شود که والدين هر فيلم، بازي، پويانمايي يا رسانه مجازي را تنها به دليل جذاب و سرگرم کننده بودن براي فرزندان خود خريداري يا در منزل استفاده نکنند و در انتخاب هر رسانه و کالاي فرهنگي هم به ميزان سودمندي تربيتي آن و هم به ويژگي‌هاي رشدي فرزندان خود توجه کنند. در راستاي اين رويکرد، مدارس کشورهايي مانند ژاپن و کانادا سواد رسانه اي را از سنين پايين به دانش آموزان آموزش مي دهند تا در انتخاب محتواي رسانه اي مورد نياز خود گزينشي عمل کنند و از آثار مخرب آن بکاهند و اين مهارت‌ها به آنها کمک مي‌کند تا بتوانند از ميان حجم انبوه اخبار و اطلاعاتي که از سوي رسانه‌ها به آنها داده مي‌شود اخبار صحيح را از ناصحيح تشخيص دهند و خود را در برابر آسيب‌هاي ناشي از مواجهه با داده‌هاي ناصواب مصون بدارند.

ارتقاي فرهنگ رسانه اي در جهت افزايش شعور اجتماعي مخاطبان

دانش و آگاهي جامعه از اخبار دقيق مي تواند ضمن ارتقاي فرهنگ رسانه اي، شعور اجتماعي مخاطبان را نيز افزايش داده و به توسعه فرهنگي و در نهايت توسعه سياسي کشور منجر شود و از آنجايي که در جريان جنگ جهاني دوم و پس از آن دوران جنگ سرد، رسانه ها نقش ويژه اي را در سياست هاي بين المللي بازي کردند، مي توان به اين نتيجه گيري رضايت داد که ارتقاي سواد رسانه اي يک جامعه و توليد محتوا مطابق با نياز هاي رسانه اي مخاطب هدف مي تواند عمليات رواني دشمن را خنثي کرده و اعتماد ملي را به رسانه هاي بومي افزايش دهد. اکنون لازم است بيش از گذشته به اين مساله توجه کرده و با طراحي يک برنامه مدون و همه جانبه اولا مانع از گسترش آسيب هاي بي سواد رسانه اي شد و ثانيا با افزايش سواد رسانه اي جامعه ايراني تهديدها را به فرصت تبديل کرد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي