جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4348- تاریخ : 1397/09/21 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)

مديرکل فني و حرفه‌اي دفتر متوسطه :
تخصيص 90 ميليارد تومان اعتبار براي تجهيز هنرستان‌هاي کشور

معاون وزير آموزش و پرورش:
کاهش تقاضا؛ بزرگترين چالش سوادآموزي


كاغذ اخبار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
مدارس خوزستان

 مديرکل فني و حرفه‌اي دفتر متوسطه :
 تخصيص 90 ميليارد تومان اعتبار براي تجهيز هنرستان‌هاي کشور 

مديرکل فني و حرفه‌اي دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش از تخصيص 90 ميليارد تومان اعتبار براي تجهيز هنرستان‌هاي کشور در سال جاري خبر داد.

به گزارش روابط عمومي دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش، سيدمحسن حسيني مقدم در ديدار با مديران هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي شهر شيراز و برخي از مناطق استان فارس با تشريح برخي از برنامه‌ها و اولويت‌هاي وزارت آموزش و پرورش در بخش فني و حرفه‌اي، گفت: «کيفيت‌بخشي برنامه‌هاي دفتر فني و حرفه‌اي اولويت اصلي آموزش و پرورش است.»او به برخي از تغييرات ايجاد شده در نظام جديد آموزشي اشاره کرد و گفت: «با توجه به استقرار پايه دوازدهم و سه ساله شدن هنرستان‌ها در سال جاري، بايد کيفيت آموزشي ارائه شده در سال‌هاي اخير را مورد واکاوي قرار داده و براي سال‌هاي بعد برنامه‌ريزي‌هاي بهتري داشته باشيم.»مديرکل فني و حرفه‌اي دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: «امسال پيش‌بيني 90 ميليارد تومان اعتبار براي تامين تجهيزات مورد نياز هنرستان‌ها صورت گرفته است که اين بودجه در اختيار استان‌ها قرار مي‌گيرد.»

حسيني‌مقدم گفت: «آموزش و ارزشيابي مبتني بر شايستگي از مهمترين برنامه‌هايي است که در آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي دنبال مي‌شود و بايد اين شيوه آموزش به خوبي مراقبت شده و در همه هنرستان‌ها اجرا شود.»

مديرکل فني و حرفه‌اي دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش به آخرين دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاي وزارتي در حوزه فني و حرفه‌اي اشاره کرد و به سوالات تخصصي مديران هنرستان‌ها درباره نظام آموزشي جديد و استقرار پايه دوازدهم در هنرستان‌ها پاسخ داد.

در اين نشست تخصصي که به ميزباني هنرستان شهيد ذوالانوار ناحيه يک شيراز برگزار شد، محمدرضا فرهادي، رئيس اداره فني و حرفه‌اي آموزش و پرورش استان فارس به برخي از آمارهاي موجود، فعاليت‌ها، موفقيت‌ها و دست‌آوردهاي حوزه فني و حرفه‌اي در مناطق و شهرستان‌هاي استان فارس اشاره کرد.

همچنين مديران هنرستان‌ها و کارشناسان حوزه فني و حرفه‌اي ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها، مناطق و نواحي استان ديدگاه‌ها و راهکارهاي خود را درباره رفع مسائل و مشکلات موجود بيان کردند.


 معاون وزير آموزش و پرورش:
 کاهش تقاضا؛ بزرگترين چالش سوادآموزي  

معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نهضت سواد آموزي بزرگترين چالش اين حوزه را کاهش تقاضا خواند و انسداد مبادي بي‌سوادي و اراده قاطع سياسي را راهکار کاهش آمار بي‌سوادي دانست.

علي باقرزاده در سومين شوراي پشتيباني سوادآموزي آذربايجان غربي گفت: «جذب دوباره افرادي که ترک تحصيل کرده‌اند يا به نوعي از تحصيل محروم شده‌اند، بسيار دشوار است اما با اين وجود از همه دستگاه‌هايي که بتوانند جامعه هدف را تامين کنند، حمايت و آموزشياران و محتواي آموزشي و تمام هزينه‌هاي سوادآموزي آنان تامين مي‌شود.»

او ادامه داد: «تعريف سازوکارهايي منعطف و متناسب با نيازهاي شغلي سوادآموزان و طراحي آنها ضروري است. رويکرد فعاليت در حوزه سوادآموزي از تمرکز صرف بر خواندن و نوشتن به سمت مهارت‌هاي زندگي و اجتماعي و يادگيري حقوق و تکاليف شهروندي سوق داده شده است.»

باقرزاده گفت: «اگر شهروندان آموزش و توانمندي لازم را نداشته باشند، حرکت سازمان به سمت هدف‌ها دچار اختلال ميشود؛ زيرا تمامي ابعاد و بخش‌هاي جامعه اعم از اقتصاد، فرهنگ، امنيت و رفتارهاي عمومي با مردم شکل مي‌گيرد و چاره اين کار نيز فقط آموزش است.»

باقرزاده يادآوري کرد در آذربايجان غربي درصد باسوادي در گروه سني 10 تا 29 سال 96.5 درصد است. او اضافه کرد: «رشد باسوادي در کشور به طور ميانگين 1.1 درصد و در اين استان 3.2 است و نيز قابل افزايش به چهار درصد است.»

معاون وزير آموزش و پرورش افزود: «در گروه هدف سوادآموزي که 10 تا 49 سال است نيز اين استان داراي 91.5 درصد باسواد است و 9 درصد بيسوادان نيز در اين زمينه خوداظهاري داشته‌اند.»

او گفت: «در بخش اعتبارات سوادآموزي تصميم بر تخصيص اعتبارات ويژه به آذربايجان غربي است تا در يک مدت زماني کوتاه سواد‌آموزي در استان پيشرفت کند.»

براساس آمار سال 1395، 2 ميليون و 690 هزار نفر از جمعيت ايران بي‌سواد هستند و يک سوم از اين تعداد را افراد آموزش‌ناپذير تشکيل مي‌دهند.


 كاغذ اخبار 

تشکر بطحايي از اميرخاني براي اهداي جايزه صدميليوني به سيستان‌وبلوچستان

وزير آموزش و پرورش از رضا اميرخاني، نويسنده، به دليل اهداي جايزه 100 ميليوني‌اش به مجموعه توانمندسازي آموزگاران ابتدايي سيستان و بلوچستان تشکر کرد.

سيدمحمد بطحايي در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: «از رضا اميرخاني عزيز به خاطر معرفت در اهداي جايزه‌اش و توجه به آموزش کودکان مناطق محروم به ويژه در سيستان و بلوچستان سپاسگزارم.

هرچند ليا نتوانست هم‌بازي مناسبي براي ايليا پيدا کند اما تلاش مي‌کنم ساعت بازي را در مدارس نهادينه کنم تا کودکان از طريق بازي، زندگي را تمرين کنند.»


استعداديابي نقالي کودکان در سومين جشنواره آواي صلح

سومين جشنواره آواي صلح؛ نقالان کوچک با معرفي برترين ها در بخشهاي فرهنگي و هنري و برگزاري مسابقه استعداديابي «نقال شو» به کار خود پايان داد.

به گزارش ايرنا، موسسه فرهنگي اکو ، ميزبان هنرمندان کوچک، ديپلمات ها و اهالي فرهنگ و هنر بود و نماينده دبيرکل سازمان ملل و مدير سازمان جهاني غذا ميهمانان ويژه اختتاميه سومين جشنواره آواي صلح بودند.

تجليل از برترين ها و تعدادي تلاشگران برتر رشته هاي نقالي، نقاشي، شاهنامه خواني و داستان نويسي در اين مراسم برگزار شد.در اين مراسم همچنين از پوستر مسابقه استعداديابي «نقال شو» که با موضوع روايتگري و قصه گويي با خلاقيتها و استعدادهاي ويژه در گروه سفيران صلح و دوستي ساخته مي شود پرده برداري شد.

محمد غفاري تهيه کننده اين مسابقه هدف طراحي اين مسابقه را زنده کردن فرهنگ داستان گويي و سرگرمي هاي خردمندانه ايراني اعلام کرد.وي افزود: در مرحله نخست، تمام فارسي زبانان دنيا که در يکي از رشته هاي موسيقي، بازيگري، عروسک گرداني، نقالي، خوانندگي و هنرهاي نمايشي، خود را در حد استعدادهاي دنيا مي دانند مي توانند در مسابقه شرکت کنند.به گفته غفاري، اين مسابقه که در گروه سفيران صلح و دوستي طراحي شده است جهت پخش در فضاي مجازي و احتمالا در يکي از شبکه هاي صدا و سيما توليد خواهد شد.

سومين جشنواره آواي صلح در بخشهاي اصلي نقالي، داستان نويسي و نقاشي ويژه کودکان و نوجوانان از 15 تا 19 آذرماه به ميزباني موسسه فرهنگي اکو در تهران برگزارشد.


امکان درآمدزايي مدارس با تدوين نظام "اقتصاد مدرسه"

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه برگزاري کلاسهاي جبراني، تقويتي و کنکور از جمله برنامه هايي است که مي تواند در راستاي کمک به درآمد زايي مدارس انجام داد گفت: اينها مواردي هستند که مدرسه تکليف قانوني نسبت به انجام آن ندارد و مي تواند از طريق آن درآمدزايي کند.

علي الهيار ترکمن در گفت وگو با ايسنا، در پاسخ به پرسشي پيرامون روند اجراي سياست درآمدزايي مدارس و طرح اقتصاد مدرسه، اظهار کرد: رويکرد وزير آموزش و پرورش رويکرد مدارس محوري است و در راستاي تحقق اين سياست بايد چند کار مهم انجام شود که يکي از آنها تدوين نظام اقتصاد مدرسه است.

وي افزود: توجه به اقتصاد مدرسه به اين معنا نيست که لزوماً بخواهيم مدرسه اي را اجاره دهيم و يا يک سري بنگاه هاي اقتصادي که در داخل مدرسه نيستند را وارد کنيم.معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه آنچه در اين موضوع حائز اهميت است ارائه خدمات آموزشي از طريق مدرسه به جامعه هدف است گفت: اگر بتوانيم اين سياست را اجرا کنيم نقش مهمي در شکل‌گيري اقتصاد مدارس ايفا شده است.


 از گوشه و كنار 

توسط وزير آموزش و پرورش ؛

ابلاغ طرح توسعه ورزش فرهنگيان با اولويت زنان

وزير آموزش و پرورش در راستاي اجراي سند تحول بنيادين با دستورالعملي طرح توسعه ورزش فرهنگيان، با اولويت زنان را جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، سيد محمد بطحايي در راستاي اجراي راهکارهاي 8-2 و 12-3 سند تحول بنيادين و بر اساس مصوبه هيئت وزيران، آئين‌نامه توسعه و تعميم ورزش کارکنان دولت را در قالب برنامه ملي ارتقاي تندرستي و نشاط زنان و دختران، به استان‌ها ابلاغ کرد.

بر اين اساس، توسعه و تقويت جسمي، روحي و رواني فرهنگيان به ويژه زنان فرهنگي، افزايش نشاط، شادابي و ارتقاي سطح کيفيت و سبک زندگي سالم و فعال و ترويج فرهنگ ورزشي براي توسعه شاخص‌هاي سلامت فرهنگيان از اهداف اين برنامه است.

تاکيد بر افزايش کمي و کيفي فعاليت ورزشي، بهره‌مندي از ظرفيت بالاي محيط‌هاي ورزشي، ايجاد فرصت براي مشارکت همکاران و رفع بي‌عدالتي‌هاي جنسيتي، توجه به تحکيم بنيان خانواده و سلامت مادران از جمله اصول و سياست‌هاي حاکم بر اين برنامه است و شوراي سياستگذاري آن در سه سطح ستادي استاني و منطقه اي تشکيل مي‌شود.


معاون وزير آموزش و پرورش :

وجود 9.5 کتاب به ازاي هر دانش‌آموز در کتابخانه‌هاي مدارس

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر سرانه کتاب به ازاي هر دانش‌آموز 9.5 کتاب است و در سال 1391 اين رقم، حدود 6 کتاب بود که بيش از 5 ميليون کتاب به کتابخانه مدارس اضافه شد.

عليرضا کاظمي معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس درباره «اختصاص يک ساعت در هفته به کتابخواني» اظهار کرد: بر اساس پيگيري و دستور وزير آموزش و پرورش، 2 ساعت از برنامه درسي ملي در قالب برنامه ويژه مدرسه آزاد شده است اما اينکه مدارس، اين فضاي دو ساعت را چگونه پُر کنند، در سياست‌هاي آموزش و پرورش اعلام شده است که اين دو ساعت صرفاً به فعاليت‌هاي تربيتي، اردويي، فرهنگي و هنري و مطالعه اختصاص دارد و عنوان شده است که به مسائل آموزشي پرداخته نشود؛ البته اين بستگي به نظر شوراي مدرسه دارد و شوراي مدرسه مي‌تواند بنا بر نياز هر کلاس، اين دو ساعت را به مطالعه، فعاليت‌هاي گروهي، نمايشنامه‌ و فعاليت‌هايي که مرتبط با ساحت‌هاي تعليم و تربيت است، اختصاص دهد.

وي ادامه داد: اما اگر کتابخواني و مطالعه از منظر فعاليت‌هاي فوق برنامه ديده شود، بايد بگويم يکي از مهم‌ترين مأموريت‌هاي اين معاونت را به توسعه و تجهيز کتابخانه‌ها و ارتقاي سرانه کتاب و مطالعه در آموزش و پرورش قرار داديم لذا براي تحقق اين موضوع چندين برنامه را دنبال مي‌کنيم.

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش از توسعه و تجهيز کتابخانه‌هاي مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر سرانه کتاب به ازاي هر دانش‌آموز 9.5 کتاب است و در سال 1391 اين رقم، حدود 6 کتاب بود که بيش از 5 ميليون کتاب به کتابخانه مدارس اضافه شد.وي به مشکلاتي که کتابخانه مدارس با آن مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: کمبود کتاب داريم و کتاب‌هاي ما قديمي است که نياز به وجين کردن دارد؛ ضمن اينکه کتاب‌هاي ما بيشتر آموزشي است ولي بايد منطبق بر تعليم و تربيت تمام ساحتي باشد که براي حل اين مشکلات برنامه‌هايي داريم.


امضاي تفاهم‌نامه بين مرکز پرورش استعدادهاي درخشان با دانشگاه صنعتي اميركبير

رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان، از امضاي تفاهم نامه پژوهشي ـ آموزشي با دانشگاه صنعتي اميركبير خبر داد.

به گزارش فارس، فاطمه مهاجراني رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان از انعقاد تفاهم‌نامه پژوهشي - آموزشي با دانشگاه صنعتي اميرکبير خبر داد و اظهار کرد: به منظور ايجاد و گسترش همکاري‌هاي آموزشي - پژوهشي، اين تفاهم‌نامه با دانشگاه صنعتي اميرکبير منعقد و امضا شد.


 زنگ تفريح 
 مدارس خوزستان


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي