جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4343- تاریخ : 1397/09/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)

وزير آموزش و پرورش:
فقدان نشاط در مدارس،نشان دهنده نقص در نظام آموزشي است


شرايط برگزاري دوره‌هاي صلاحيت حرفه‌اي مربيان پيش دبستاني


از گوشه و كنار


تكنيك هاي آموزشي

معاون وزير آموزش و پرورش:
حذف مافياي کنکور با قانون «سنجش و پذيرش»


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 وزير آموزش و پرورش:
 فقدان نشاط در مدارس،نشان دهنده نقص در نظام آموزشي است 

سيدمحمد بطحايي، در مراسم افتتاح همزمان طرح‌هاي زيربنايي و اقتصادي استان سمنان با حضور رئيس جمهوري به صورت ويدئوکنفرانس در سالن هلال سمنان، گفت: 70درصد مدارس کشور در 12 سال گذشته غيرايمن بود، اما اکنون در دولت تدبير و اميد اين ميزان به 30درصد کاهش يافت.
او ادامه داد: در سال 85 حدود دو سوم مدارس کشور نيازمند تخريب و بازسازي و خطرآفرين بود. با اقدامات انجام گرفته براي بازسازي مدارس و احداث مدارس جديد، خوشبختانه امروز اين نسبت برعکس شده و امروز 2 سوم مدارس کشور ايمن و تنها يک‌سوم آن نيازمند بازسازي است.
وزير آموزش و پرورش يادآوري کرد امسال و همزمان با شروع سال تحصيلي، هشت هزار کلاس درس جديد افتتاح شد. او افزود: دولت به تنهايي از عهده احداث و بازسازي مدارس و فضاهاي آموزشي برنمي‌آيد و در اين زمينه نيازمند کمک خيرين هستيم.
صدا و سيما با پخش آگهي کتب کمک آموزشي خانواده ها را تهديد مي‌کند
وزير آموزش و پرورش گفت: صدا و سيما با تکرار پخش آگهي کتاب هاي کمک آموزشي خانواده ها را تحريک و تهديد مي‌کند و برخورد با اين رويه از دست ما خارج است. کتاب‌هاي کمک‌آموزشي درسي که با حافظه‌محوري دانش‌آموزان را تحت فشار قرار دهد دشمن تربيت و تعليم اسلامي است. او تاکيد کرد کتابهاي درسي مشکل دارد و برنامه آموزشي و پرورشي بايد اصلاح شود.وزير آموزش و پرورش ادامه داد:کشور در زمينه آموزش و پرورش به خطا رفته است و اکنون بايد براي اصلاح آموزش تلاش شود.بطحايي گفت: وجود مدرسه‌هاي غيرايمن نبايد مانع از ارائه آموزش باکيفيت شود و بايد تلاش شود در مدارسي که با کمک خيران، ايمن ساخته شده به آموزش کاربردي بيشتر توجه شود.به گفته او براي آموزش کاربردي بايد به دانش‌آموزان پايه اول تا سوم ابتدايي در قالب وسايل بازي و کلاس‌هاي بازي آموزش داده شود.وزير آموزش و پرورش گفت: در مدرسه‌ها بايد به بحث تربيتي در کنار آموزش مسائل علمي توجه ويژه شود، چرا که آينده کشور به دست دانش‌آموزان امروز ساخته مي‌شود. فقدان شادابي و نشاط دانش آموزان در مدارس، نشان از ايراد کار در نظام آموزشي است و ضرورت دارد نشاط و شادابي در مدرسه ها تقويت شود.
او تاکيد کرد مدرسه‌ها بايد در آموزش مهارت‌هاي زندگي، راستگويي، صداقت، صبوري و از خودگذشتگي به دانش آموزان بيش از پيش تلاش کنند.


 شرايط برگزاري دوره‌هاي صلاحيت حرفه‌اي مربيان پيش دبستاني 

مديرکل دفتر آموزش پيش دبستاني شرايط شرکت مربيان در دوره هاي صلاحيت حرفه اي را تشريح کرد.
رخساره فضلي مديرکل دفتر آموزش پيش دبستاني در گفت‌وگو باباشگاه خبرنگاران جوان، درباره دوره‌هاي آموزشي ويژه مربيان پيش دبستاني اظهار کرد: نظام صلاحيت‌هاي حرفه‌اي مربيان پيش دبستاني را طراحي کرديم و بر اساس اين نظام برنامه‌ريزي براي برگزاري دوره‌هاي آموزش غير حضوري با استفاده از ظرفيت‌هاي فضاي مجازي ترتيب داده شد.
وي ادامه داد: مربيان پيش دبستاني الزام به شرکت در اين دوره‌هاي مجازي را دارند و پس از گذراندن آن مدرک و گواهي صلاحيت حرفه‌اي اخذ خواهند کرد که بر اين مبنا امکان ادامه فعاليت به عنوان مربي در دوره پيش دبستاني را خواهند داشت.
فضلي با اشاره به اينکه دوره‌هاي آموزشي مبتني‌بر 6 حوزه اصلي چارچوب صلاحيت‌هاي حرفه‌اي است، اظهار کرد: در دوره‌هاي آموزشي مجازي در نظر گرفته شده دروسي مانند تعليم و تربيت اسلامي، کليات و مباني و شعر، قصه و بازي براي مربيان در نظر گرفته شده است که به ترتيب و طبق زمان‌بندي ارائه خواهد شد.
شرايط ثبت نام مربيان دولتي و غيردولتي در دوره هاي آموزشي
مديرکل دفتر آموزش پيش دبستاني با اشاره به اينکه مربيان براي حضور در اين کلاس‌ها بايد از طريق سامانه LTMS ثبت‌نام کرده و کد شناسه‌اي دريافت کنند که در اين فرآيند مربيان در 2 گروه مربيان پيش‌دبستاني‌هاي دولتي و غيردولتي تقسيم‌بندي مي‌شوند که براي معلمان غيردولتي مدير مدرسه بايد کد شناسه را تأييد کند.
وي با اشاره به اينکه شرکت در دوره‌هاي آموزشي براي مربيان کاملا رايگان است، تصريح کرد: دوره‌هاي در نظر گرفته شده فعلا 16 ساعت آموزشي است که زمان شروع اين دوره آموزشي متعاقبا اعلام خواهد شد.


 از گوشه و كنار 

رئيس سازمان نهضت سواد آموزي:
باسوادي سالانه 22 هزار تن از اتباع خارجي در ايران
رئيس سازمان نهضت سواد آموزي از آموزش سوادآموزي براي 22 هزار اتباع به طور سالانه خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان نهضت سواد آموزي، باقرزاده به ضرورت و اهميت آموزش اشاره کرد و گفت: «آموزش جزء حقوق اوليه و اساسي انسان است. آموزش تنها حوزه‌اي است که در آن هيچ مرزي اعم از مليت، نژاد و قوميت براي آن تعيين نشده است. همه انسان‌ها در روي زمين حق دارند به سوادآموزي دسترسي داشته باشند و همين باور از اصول مسلم کشور ما است.»
او افزود: «ما هيچ گونه تبعيضي را براي دسترسي سواد آموزي قائل نيستيم و براي حضور کودکان در مدرسه هم هيچ منع قانوني وجود ندارد.»باقرزاده به مشکلات و مسايل موجود در کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: «درست است که بيشترين سهم در مشکلات کشور افغانستان را ، مسئولان اين کشور برعهده دارند، ولي رفتار جامعه جهاني نيز در تشديد مشکلات آن کشور بي‌تاثير نيست. بنابراين در حل مشکلات موجود علاوه بر خود کشور، جامعه جهاني نيز بايد به وظيفه و تکليف خويش عمل کند.»
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: «تقريبا تمام هزينه‌هاي سواد آموزي اتباع از سوي دولت و نظام کشور جمهوري اسلامي ايران پرداخته مي‌شود و سالانه حدود 22 هزار نفر تحت پوشش برنامه‌هاي سواد آموزي برده مي‌شود که سهم نهادهاي بين‌المللي در اين زمينه حداکثر 20درصد است که خيلي عادلانه نيست.»


 تكنيك هاي آموزشي 

چگونه رياضي خود را قوي کنيم؟
(قسمت اول)
در اين مقاله به شما مي گوييم چگونه مي توانيد در درس رياضي پيشرفت کنيد.اگر شما هم جزء آن دسته دانش آموزاني هستيد که دوست داريد نمرات بهتري در اين درس کسب کنيد و رياضي را بهتر ياد بگيريد، اين مقاله را از دست ندهيد.
روش‌هايي وجود دارد که به کمک آن مي‌ توانيد رياضيات خود را تقويت کنيد. اين نکات به شما کمک مي‌کند تا بدون در نظر گرفتن سن بتوانيد مفاهيم رياضي را از ابتدايي تا دانشگاه به خوبي ياد بگيريد و بفهميد. هر شخصي مي‌تواند رياضيات را ياد بگيرد، پس مثبت فکر کنيد و مراحل زير را دنبال کنيد تا به زودي شاهد موفقيت خود در علم رياضي باشيد.
به جاي حفظ کردن،‌ رياضي را بفهميد
اغلب افراد به جاي دقت در درک و فهم راه حل مسائل رياضي،‌ سعي مي‌کنند اين راه حل‌ ها را حفظ کنند. هميشه به دنبال چرايي حل مسئله باشيد نه فقط چگونگي حل آن، براي مثال نگاهي به الگوريتم تقسيم معمولي بيندازيد،‌ وقتي مي‌خواهيم 73 را بر 3 تقسيم کنيم،‌ اول مي بينيم 7 تقسيم بر 3 چند مي‌شود اما اين 7 در واقع 70 است يا 7 تا 10 تايي، درک اين واقعيت به اين معناست که بدانيم در اين مسئله چند گروه 3 تايي در عدد 73 وجود دارد و تقسيم کردن 7 بر 3 يک راه ميانبر است و درک اينکه در واقع ما 73 را بر 3 تقسيم مي‌کنيم مهم است. اگر الگوريتم تقسيم را به درستي درک کنيم ديگر براي ما مسئله‌ سختي نخواهد بود.
رياضي را فقط نخوانيد، فعال باشيد
بر خلاف برخي مباحث آموزشي، رياضي را نمي‌توان بدون تمرين ياد گرفت. رياضي مبحثي است که اغلب آسان به نظر نمي‌رسد،‌ اما نگران نباشيد اين کاملا طبيعي و بخشي از فرآيند يادگيري رياضي است. سعي کنيد با آن ارتباط برقرار کنيد بسياري از مفاهيم رياضي به هم مرتبط هستند،‌ هر چقدر بيشتر اين روابط را کشف کنيد، رياضي را بهتر مي‌توانيد بفهميد. مفاهيم رياضي درجات سختي متفاوتي دارند، از سطحي که شما در آن هستيد، شروع مي‌شود و به سطوح سخت‌ تر مي‌ رسد. اينترنت منبعي غني از سايت‌هاي تعاملي مباحث رياضي است که مي‌توانيد از آن ها استفاده کنيد.
تمرين، تمرين، تمرين
مي‌پرسيد چگونه رياضي خود را قوي کنيم، جواب ساده است، کافي ست تمرين کنيد! حلِ بسياري از مسائل رياضي منوط به درک مفهوم آن است. بعضي افراد نياز به تمرين بيشتر و برخي نياز به تمرين کمتري دارند. شما بايد يک مفهوم را آنقدر تمرين کنيد تا به خوبي درک‌ اش کنيد و بتوانيد به راحتي و به سرعت، راه حل مسائل مختلف آن را بيابيد و در يک لحظه بگوييد آهان فهميدم!
اگر بتوانيد 7 مسئله‌ مختلف را در يک مبحث رياضي به درستي حل کنيد، يا اينکه اگر مسئله‌ اي را پس از چند ماه دوباره ديديد،‌ باز هم قادر به حل آن باشيد مي‌ توان گفت که آن مفهوم را درک کرده‌ايد. حل کردن مسائل و تمرين‌ هاي زياد،‌ کليد درک يک مفهوم رياضي است.


 معاون وزير آموزش و پرورش:
 حذف مافياي کنکور با قانون «سنجش و پذيرش»  

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: روح قانون سنجش و پذيرش دانشجو، حذف کنکور است که با حذف آن رقابت ناسالم تحت عنوان مافياي کنکور هم حذف مي شود.
به گزارش ايرنا، عبدالرسول عمادي در مناظره مافياي کنکور که با حضور ابراهيم خدايي رئيس سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، گفت: کنکور واقعيتي است که چندين دهه براي ورود به دانشگاه ها برگزار مي شود که در کنار برگزاري آن فعاليت هايي براي آمادگي ورود به آزمون سراسري هميشه در جريان بوده است. بخشي از اين فعاليت ها سالم است چرا که موسسات تاسيس شده در کشور با انتشار کتاب هاي کمک آموزشي براي قبولي داوطلبان در کنکور اقدام مي کنند.
وي با بيان اينکه در کنار رقابت سالم در کنکور، فعاليت هاي ناسالم اجتماعي و اقتصادي هم رواج يافته است، اظهار کرد: در کنار اين فعاليت سالم اجتماعي در کنکور، برخي فعاليت هاي ناسالم هم هست که رقابت هايي تحت عنوان مافياي کنکور رقم مي زند.
به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اين رقابت هاي ناسالم باعث افزايش هزينه براي خانواده ها و ايجاد استرس مي شود. تا زماني که از شدت و حدت کنکور کاسته نشود به طور طبيعي آن فضاي ناسالم هم وجود خواهد داشت و جريان هايي هم هستند که به آن دامن مي زنند.
عمادي با اشاره به گردش مالي سنگيني که در جريان کنکور ايجاد شده است، افزود: تبليغات ناسالم در فضاي عمومي شهر، رسانه ها و رسانه ملي به دليل گردش مالي سنگين افزايش يافته است که البته رسانه ملي هم بايد در اين زمينه پايشي نسبت به تبليغات انجام دهد.
معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه مافياي کنکور وجود دارد، گفت: معتقديم قانون سنجش و پذيرش اگر با تمام الزامات به خوبي پياده شود، تب کنکور را برطرف مي سازد
*سهم آموزش و پرورش از موسسه هاي کنکور
عمادي در اواسط اين مناظره با سوال خبرنگاران در خصوص ميزان درآمد چهار درصدي وزارت آموزش و پرورش از موسسه اي کنکور مواجه شد، وي به رقم دقيق اين درآمد هزار ميلياردي پاسخي نداد و تاکيد کرد که اين مبلغ در اختيار سازمان مدارس غيردولتي قرار مي گيرد.
وي گفت: از محل ثبت نام، تاسيس و صدور مجوز موسسهاي کنکور، چهار درصد به حساب متمرکز آموزش و پرورش واريز مي شود که از رقم دقيق آن اطلاع ندارم.
به گفته اين مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش، مجوز اين موسسه ها از سوي آموزش و پرورش و ساير نهادهاي ذيربط صادر مي شود و بر نحوه امتحانات موسسه هاي ياد شده هم نظارت داريم.


 كاغذ اخبار 

جزئيات تنبيه دانش آموز ماهشهري
مدير روابط عمومي آموزش و پرورش خوزستان جزئيات تنبيه دانش آموز ماهشهري را تشريح کرد.
بابک نوري زاده در گفتگو با مهر اظهار کرد: معاونت يکي از مدارس شهر ماهشهر نسبت به تنبيه دانش آموزي اقدام و بر اساس شواهد گويا اثر تنبيه روي پاي آن دانش آموز باقي مانده بود.
وي با اشاره به اينکه اولياي دانش آموز به اداره آموزش و پرورش ماهشهر اعلام شکايت داشتند، افزود: اداره آموزش و پروش ماهشهر و هر فرد ديگري قطعا از اين موضوع ناراحت مي شوند؛ اداره در اسرع وقت ضمن دلجويي از دانش آموز و خانواده وي در عين حال پيگيري ماجرا را به صورت جدي در دستور کار خود قرار داده است.
مدير روابط عمومي آموزش و پرورش خوزستان تصريح کرد: در بدو وقوع حادثه رئيس اداره ماهشهر معاون مدرسه را دعوت و توضيحاتش را اخذ مي کند.
نوري زاده در پايان خبر داد: پرونده اين معاون تشکيل و در حال ارسال به هيئت بدوي اداره کل آموزش و پرورش خوزستان است.


 زنگ تفريح 

آموزش نقاشي به دانش آموزان
عكس: مهسا خدامراد


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون