جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4343- تاریخ : 1397/09/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)

يک معرفي، يک خوانش
يک پيشنهاد براي روياپردازي!


تسوکومگامي؛ روح اشياي صدساله!


توليد سوخت هيدروژني قابل بازيافت


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 يک پيشنهاد براي روياپردازي! 

عنوان کتاب: مجموعه‌ موج‌نوردان
نويسنده: کاي ماير
برگردان:شهپر معرفت
زلزله‌اي بزرگ سواحل کارائيب را مي‌لرزاند. بيشتر باراندازها زير آب مي‌روند و موجي عظيم تمام شهر را پر مي‌کند.
هيچ‌کس نمي‌داند زمين‌لرزه اثر ديگري هم از خود به‌جا مي‌گذارد؛ انرژي سحرآميزي آزاد مي‌شود و بچه‌هايي با قدرتي خاص به دنيا مي‌آيند، به آن‌ها کواپه مي‌گويند.
چهارده سال بعدازآن حادثه، جولي گمان مي‌کند جز خودش موج نورد ديگري وجود ندارد تا اين‎که با مونگ آشنا مي‌شود. مونک مي‌تواند، با صدف‌ها، جادويي قديمي ترتيب دهد.
بااين‌حال، سرنوشتي تيره‌وتار در انتظار هردوي آن‌هاست: در دل اقيانوس اطلس، گردابي چرخنده پيچ‌وتاب خوران قايق‌هاي شکسته را به ساحل مي‌راند و دنبال موج‌نوردها مي‌گردد. گرچه فقط جولي و مونک توان از بين بردن آن‎را دارد، راهي طولاني و پرخطر در پيش دارند که محکي جدي براي دوستي آن‌هاست.
مونک و جولي در کتاب‌خانه‌ شهر براي مبارزه با گرداب آموزش مي‌بينند و حس رقابت بين آن دو جريان دارد، هرچند اگر قرار است دنيا را نجات بدهند مجبورند باهم کنار بيايند.
اين مجموعه‌ سه‌ جلدي پيشنهادي است براي نوجواناني که به فضاهاي فانتزي علاقه‌مندند و دوست دارند مجموعه‌اي تخيلي از ادبيات آلمان را بخوانند.


 تسوکومگامي؛ روح اشياي صدساله! 

تسوکومُگامي (ارواح ابزارهاي ساخته انسان) نوعي روح يا ديو در افسانه‌هاي ژاپني است.
تسوکومگامي از وسايلي درست مي‌شود که صد سال عمر کرده باشند. هر چيزشمشير تا حتي اسباب‌بازي ممکن است در صدمين زادروزش زنده و به تسوکومگامي محول شود. ملاحظه شود که تسوکومگامي موجودي زنده است و داراي روح است نه اين‌که وسيله‌اي افسون‌شده است .
بر اساس ابزار و روش رفتار با آن ابزار و وضعيت آن، شکل تسوکومگامي‌ها به‌صورتي کلي از هم‌ديگر مختلف است . بعضي انواع تسوکومگامي که مثلاً از فانوس کاغذي يا سرپائي درست مي‌شود، ممکن است داراي پارگي يا شکاف باشد که به‌صورت چشم يا دندان‌هاي تيز در مي‌آيد، و نمايش ترسناک داشته باشد. ابزاري ديگر، مثلاً تسبيح يا استکان، مي‌تواند تسوکومگامي‌هائي به‌شکل دوستانه و مهربان در آيد.
معمولاً تسوکومگامي بي‌ضرر و شوخ‌طبع است و بيشترين مشکلي که ممکن است به وجود آورد اينست که گاه‌وبيگاه مردم را هدف شوخي‌هايش قرار مي‌دهد. اما در موقعيت‌هائي ديگر، اگر معامله با تسوکومگامي‌ها قبل از زنده شدن بد باشد يا اين‌که مالک‌شان بي‌معني آن‌ها را دور انداخته باشد، تسوکومگامي‌ها يکدست شده و از مالک‌شان انتقام مي‌گيرند. براي جلوگيري از اين انتقام، تا امروز مراسم جينجا، مانند «هاري کويُو» برپا مي‌شود، و در اين مراسم ابزارهاي شکسته و بي‌فايده را تسليت مي‌کنند. گفته مي‌شود که ابزارهاي مدرن به تسوکومگامي تغيير نمي‌يابد؛ چرا که مي‌توان با الکتريسيته تسوکومگامي‌ها را دفع کرد و راند. اضافه بر آن، ابزارهاي مدرن معدودي به مدت صد سال استفاده مي‌شوند.


 توليد سوخت هيدروژني قابل بازيافت 

يک شرکت استراليايي فناوري جديدي را ابداع کرده است که در آن هيدروژن در قالب يک چرخه قابل بازيافت عرضه مي‎شود و مي‎توان آن‎را دقيقا مشابه بنزين حمل و نقل و با استفاده از پمپها مورد استفاده قرار داد.
محققان با استفاده از اين شيوه جديد، هيدروژن را در يک حالت پايدار مايع تثبيت کردند که 60 درصد آن آب است. اين ويژگي، حمل و نقل و نگهداري هيدروژن را بسيار ساده مي‎کند و بزرگ‎ترين مانع استفاده گسترده از هيدروژن را از ميان برمي‎دارد.
نکته قابل توجه اين است که سوخت هيدروژني بر خلاف بنزين هيچ نوع گاز گل‎خانه‎اي يا مضري را در طبيعت آزاد نمي کند.
irna.ir


 يواشكي 

به زودي:همه‌چي آرومه، ما چه‌قدر خوشبختيم
آذر فخري
اين‌رو يواشکي به شما مي‌گم که همين روزا، اتفاقاي خوب مي‌افته. درست وسط همين روزايي که نگرانيم و اضطراب داريم. همين روزا، بالاخره دلخوشي‌هاي روزگار راه‌شون رو گم مي‌کنن و مي‌آن به سمت ما!
همين روزا، ما صبح‌ها با اشتياق همين دلخوشياي تازه، بيدار مي‌شيم. يکي از همين روزا، همه‌چي درست مي‌شه!


 دل گويه 

آرامش در پذيرش بي‌ثباتي است!
ما آدم‎ها به جاي آن‎که زندگي کنيم و باشيم، فقط در حال جمع کردن و «داشتن» هستيم.
ما به پديده‎ها به چشم مايملک نگاه مي‎کنيم و به آن‎ها چنگ مي‎زنيم تا پيش خودمان نگه داريم‎شان.
ما به جاي آن‎که دنبال دانستن باشيم، دنبال جمع کردن اطلاعات هستيم، به جاي آن‎که از پول لذت ببريم، دنبال ذخيره کردن براي آينده هستيم، به جاي آن‎که به بچه هاي‎مان فرصت حضور و زندگي کردن بدهيم، سعي مي کنيم مثل يک دارايي آن‎ها را داشته باشيم، تا آن‎طور که ما مي‎خواهيم زندگي کنند و به آن‎چه ما باور داريم، ايمان بياورند.
به جاي آن‎که از لحظه‎اي در آن هستيم لذت ببريم، سعي مي‎کنيم با عکس گرفتن، آن لحظه و خاطره را تصاحب کنيم و... شايد يک نتيجه اين تمايل ما به داشتن و نگه داشتن، اين باشد که مرتب دنبال ثبات مي‎گرديم. مي‎خواهيم همه‎چيز را در بهترين حالت آن حفظ کنيم، دوست داريم هميشه جوان بمانيم و سالم، دوست داريم وسايلي که به ما مربوط است، نو و سالم باقي بمانند.در همه اينها ما دنبال «ثبات» و «قرار» هستيم و از اين بابت متحمل اضطراب و رنج مي‎شويم، نگراني اين‎که ثبات در مسايلي که به ما مربوط است، از بين برود.در حالي‌که در دنيا هيچ‌چيز ثبات و قرار ندارد، هيچ‌چيزي «همان‌طوري که هست باقي نمي‌ماند». و اين قانوني است که ما مدام آن را از ياد مي‌بريم.
اگر جرات داشته باشيم اين قانون را بپذيريم که دنيا بي‌ثبات است و هيچ‌چيز پايدار نيست، به آرامش بزرگي مي‌رسيم.
داشتن يا بودن/ اريک فروم


 سرمقاله 

آموزش‌وپرورش چالش امنيت دانش‌آموزان
آذر فخري
در سال تحصيلي گذشته و نيز امسال، با خبرهاي تاثرانگيزي در بستر آموزش‌و‌پرورش مواجه شديم. اخباري که شنيدن و گاه ديدن آن‌ها لرزه بر جان والدين انداخت .
بي‌اخلاقي‌ها وبي‌مبالاتي‌هاي رفتاري در ميان مربيان و متصديان امر آموزش‌وپرورش چنان شايع شده است که شنيدن اخباري در مورد تعرض و تجاوز به دانش‌آموزان، مي‌رود که به امري عادي اما نگران کننده بدل شود. چنين وضعيتي و عدم برخورد جدي با چنين جرائمي، مطمئنا از والدين سلب اعتماد کرده است؛ به گونه‌اي که بسياري از والدين با اضطراب و نيز وسواس فراوان به سراغ مدارس مي‌روند و نمي‌توانند به آساني گذشته به اولياي مدرسه و صلاحيت اخلاقي آنان اعتماد کنند.
اين فضاي عدم اعتماد البته تنها بر مدارس حاکم نيست و هر جا که حضور نوجوانان بدون مراقبت و بدون همراهي والدين باشد، معضلاتي براي آنان اتفاق مي‌افتد؛ مثل آموزرشگاه‌هاي متفرقه و نيز باشگاه‌هاي ورزشي. در مورد چنين معضلات وبي‌اخلاقي‌هاي اجتماعي، البته هميشه نمي‌توان مقصر اصلي را بحران‌هاي اقتصادي و نا اميدي و افسردگي حاصل از آن دانست.
بلکه به نظر مي‌رسد ايجاد محدوديت‌هاي بي‌جا و غيرضروري در آموزش مسائل شخصي و تمهيدات خودمراقبتي، استفاده لجام گسيخته از شبکه‌هاي مجازي منحرف‌کننده و تماشاي برنامه‌هاي ماهواره‌اي، موجب افزايش چنين جرائمي شده است.هنوز هم در خانواده‌ها و در ميان والدين و فرزندان، صحبت کردن و آموزش دادن فرزندان در زمينه مسائل خصوصي مربوط به تن و بدن، با شرم و حياي بسيار همراه است و مواجهه با چنين مسائلي نوعي تابو و هنجار شکني محسوب مي‌شود.
در حالي‌که با توجه به شرايط موجود و نا امني‌هايي که در اين زمينه وجود دارد، آموزش و آگاه سازي کودکان و نوجوانان، هم از سوي خانواده‌ها و هم از طريق اولياي معتمد آموزش‌وپرورش بسيار ضروري و حياتي است.
آموزش حفظ حريم و آگاهي از ساختارهاي بدني و خصوصي بودن آن، البته که زبان خاص خود را مي‌طلبد و بايد به گونه‌اي باشد که ضمن حفظ حريم‌ها، سواد و اطلاعات لازم به دانش‌آموزان داده شود. آگاه کردن فرزندان از مسائل جسمي و توجه به حفظ حريم خصوصي‌شان، با توجه به رواج بي‌اخلاقي‌هاي منزجر کننده، موجب پيش‌گيري از بسياري از اين حوادث گاه جبران ناپذير مي‌شود. والدين و اولياي متعهد بايد بدانند که آگاهي به همراه خود نوعي خودايمني و پيشگيري به همراه دارد که تا حدود زيادي از بروز چنين حوادثي جلوگيري مي‌کند.
اما تا زماني که هم چنان درگير تابوها و شرم و حياهاي بي‌مورد باشيم، شاهد چنين تعرض‌هايي خواهيم بود، تعرض‌هايي که علاوه بر صدمه زدن به جسم فرزندان ما، آسيب‌هاي روحي گاه هميشگي برجاي مي‌گذارند.
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون