جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4327- تاریخ : 1397/08/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)


از لابه لاي کتاب " يک استعداد درک نشده"


طنز


ايستگاه


شرح عكس


 از لابه لاي کتاب " يک استعداد درک نشده" 

علي زراندوز
کمدي الهي
عده اي از مورخان عقيده دارند که دانته آليگيري در 14 مي سال 1265 ميلادي به دنيا آمده است. از اين فرصت استفاده کرديم تا اثر جاودانه او را که اولين بار توسط شجاع الدين شفا به فارسي ترجمه شد معرفي کنيم. متن زير خلاصه اي از معرفي اين کتاب ازسايت تبيان است.
"کمدي الهي" Commebia Divina La، که بزرگترين اثر دانته، و بزرگترين شاهکار ادبيات ايتاليا، و بزرگترين محصول ادبي و فکري قرون وسطاي مغرب زمين، و يکي از بزرگترين آثار ادبي تاريخ جهان به شمار آمده است، محصول دوران بيست ساله غربت و دربدري دانته است. خود دانته اين کتاب را فقط کمدي Commebia ناميده بود، و لقب "الهي" (bivina) يا آسماني، در حدود سه قرن بعد يعني در قرن شانزدهم بدان داده شد. اين لقب "الهي" مفهوم ارتباط اين اثر را با دنياي ماورا» الطبيعه و آسماني دارد، و هم حاکي از زيبائي و لطف "خدائي" اين اثر است. اطلاق عنوان "کمدي" بدين کتاب از طرف دانته، مربوط بدان مفهومي که امروزه کلمه "کمدي" براي ما دارد نيست. خود او توضيح مي دهد که "تراژدي" يعني اثري منظوم با سبک شعر خواص، "کمدي" يعني اثري با سبک متوسط و "ترانه" يعني اثري با سبک عاميانه، و او خود در مقابل "انئيس" Aeneis "ويرژيل"، که خود ويرژيل آنرا "تراژدي بلند پايه" خوانده است، اين مجموعه را "کمدي" نام داده است، زيرا "کمدي" ماجرائي است که بر خلاف تراژدي از بد شروع شود و بحسن عاقبت پايان يابد.خود دانته حکايت مي کند که روزي در خيابان زني را ديد که او را به زن ديگري که همراهش بود نشان داد و گفت: "اين همان کسي است که به جهنم رفته و برگشته است" - و آن ديگري با تعجب بدو نگريست و جواب داد :"ببين: هنوز هم در سر و رويش اثر دوده هاي جهنم پيداست"; و دانته مي نويسد "وقتي که اين حرف را شنيدم، دانستم که بدانچه مي خواسته ام رسيده ام، يعني توانسته ام با بکار بردن زبان مردم بجاي زبان لاتين، آنچه را که براي عامه قابل درک نبود در دسترس همه قرار دهم"
از بعد از انتشار"کمدي الهي" اين اثر مقياس و محک سخن پردازي زبان ايتاليائي است، همچنان که زبان سعدي و حافظ ما "حد سخنراني" فارسي بشمار مي رود; زيرا هنوز هم کسي نتوانسته است در ايتاليا پا از حد دانته فراتر گذارد، همچنان که کسي نتوانسته است بهتر از سعدي ما سخن بگويد. شباهت زيادي نيز از اين حيث ميان سعدي و دانته است که گفته هر دو جنبه "سهل و ممتنع" دارد و اين اختصاص که کار ترجمه از اينان را بسيار دشوار مي کند اصل سخن آن دو را بصورت شاهکار هائي بي نظير در مي آورد.
کمدي الهي يک داستان استادانه بسيار عالي است که از قدرت داستان پروري دانته حکايت مي کند. طرز گفتار و شيوه نقل حوادث و وقايع و دقتي که در وصف جزئيات و ريزه کاري هاي "سفر" به دوزخ و برزخ و بهشت بکار رفته، بدين داستان طولاني صورتي خاص مي دهد و آنرا بشکل سفرنامه واقعي يک مسافر در مي آورد، بطوريکه از همان اول خواننده فراموش مي کند که آنچه مي خواند زاده خيال پردازي يک شاعر است; و بالعکس چنين مي پندارد که واقعا يک نفر مسافر، همچنانکه از شهري به شهري و از کشوري به کشوري سفر مي کند، دراينجا به سفر دنياي ديگر رفته و اين حوادث را عينا بچشم ديده و جزئيات آنرا يادداشت کرده است تا براي ديگران نقل کند. "کمدي الهي" يک اثر عالي فکري و فلسفي است. اين مجموعه درحقيقت عصاره ايست از علوم و اطلاعات و نظريات و عقايد فلسفي چند هزار ساله بشري که در آن با ترکيب خاصي درآميخته اند. در اين کتاب چنان که گفته اند "مجموعه کمالات و مميزات انساني بعلاوه طبيعت و گذشته و حال محصول خاصي پديد آورده که براي همه مردم جهان و همه ادوار و قرون قابل درک و استفاده باشد"
سرتاسر کمدي الهي پر است از تمثيل ها و اشارات و استعاراتي که با آنکه ششصد سال است محققين و متتبعين درباره آنها تحقيق و امعان نظر کرده اند باز براي بسياري از آنها کاملا روشن نشده است. تقريبا هر يک از حوادث وگفتگو ها و اشارت اين اثر به نکته اي پنهاني اشاره مي کند که شاعر همه جا از توضيح صريح آن خودداري کرده ولي خوب پيداست که مفهوم ظاهري آنها منظور اصلي او نيست. حتي اشاره اينکه "به راست چرخيد" يا "به چپ چرخيد" همه جا مفهوم تمثيلي خاصي دارد; و فقط وقتي که از اين نظر بدين مجموعه نگريسته شود روشن مي شود که راز عظمت و اشتهار عجيب "کمدي الهي" چيست و چرا متفکرين و ادباي اروپا مقام اين اثر را تا بدين درجه بالا شمرده اند.
استاين آباد پس از شنگول آباد!
رضي هيرمندي اولين مترجمي بود که سيلور استاين را به خواننده هاي ايراني معرفي کرد. حالا پس از سالها که از ترجمه و چاپهاي مجدد کتاب هاي استاين در ايران مي گذرد، به بهانه درگذشت شل سيلور استاين سراغ او رفتيم تا جوياي نظراتش درباره استاين و آثارش در دنياي ادبيات امروز باشيم.
استاين و زنبور گل آقا
براي اينکه يک اثر طنز تاثيرگذار باشد، بايد چندين ويژگي داشته باشد. يکي از آنها شناخت خوب از مضمون و مخاطب است. استاين در اين زمينه ها تجربه کافي داشت و هم بچه ها را مي شناخت و هم سوژه هايش از عمق آگاهي اش برمي خاست و همه اين ها را هم با ذوق زياد مطرح مي کرد. در ضمن از مطرح کردن اين مضامين به شکلهاي نو و جسورانه ترسي نداشت. او ترس نداشت که به کسي يا چيزي گير بدهد و مي دانست اگر طنزنويس به ملاحظات محدود شود (اجتماعي، اخلاقي و ...) در واقع خودش، خودش را فلج مي کند. نويسنده اي مي گويد: ارزش طنز به همان نيشي است که در آن هست. حالا ممکن است اين نيش مثل نيش زنبور عسل گل آقا باشد يا از انواع ديگر!
خلق و تقليدشان!
در اين سالها از سبک استاين زياد تقليد شد. تعدادي از اين آثار صرفا يک نوع گرته برداري است و ارزش ادبي ندارند چون در ادبيات تقليد جايي ندارد. اما تعدادي از آنها که متاثر از آثار استاين است، آثار خوبي وارد ادبيات کودک و نوجوان کردند. اما نکته مهم اين است که هيچ کدام نتوانستند آغازگر راه بومي و محلي نو باشند. نه اين که استاين از کار ديگران بهره اي نبرده باشد. ما مي دانيم پدر ادبيات نوين کودک و نوجوان دکتر زئوس است و استاين بيش از هر کسي از او تاثير گرفته هر چند خودش در مصاحبه اي گفته از کسي تاثير نگرفته. اما ما مي دانيم هر هنرمندي بر شانه هاي هنرمندان ديگر نشسته. استاين راه رسم جديدي را پايه گذاري کرد اما در ايران اين اتفاق نيفتاد و خطي رسم نشد. تنها نقطه هايي بوجود آمد که خيلي هم پررنگ نبود.


 طنز 

زنگ تفريح
مهدي طوسي
مجري نود مي تواند
گفته مي شود که اگر مي بينيد عادل فردوسي پور مرد موفق سال هاي پيش روي تلويزيون ايران نمي خواهد بيشتر از اين که هست خودش را موفق نشان بدهد، اگر مي بينيد که عادل خان براي آوردن بازيکنان خارجي هر چه تلاش مي کند موفق است، اگر مي بينيد که او هنگام اجراي برنامه هايش مدام مي خندد، اگر مي بينيد که او براي رفتن به استاديوم آزادي تهران با اسکورت مي رود که مبادا او را بدزدند و ببرند توي شبکه خودشان و از او به عنوان مجري استفاده بکنند، اگر مي بينيد که او براي اينکه برنامه اش بهتر بشود حتي حاضر است راه برود و روي صندلي ننشيند، اگر مي بينيد که او دوست دارد براي اينکه نود را بهتر بکند و ضمن اجرا آب هم بخورد، به اين خاطر نيست که نمي تواند کار ديگري انجام بدهد بلکه راغب نيست جور ديگري به زندگي ورزشي هنري اش بپردازد!
جادوگر بلد است
گفته مي شود اگر مي بينيد علي کريمي براي رفتن به تيم ملي از خودش تمايل زيادي نشان نمي دهد، اگر مي بينيد او در جنگي با کي روش اتفاق افتاد برنده شد، اگر مي بينيد که تيم ملي بالاخره موفق شد او را قانع کند که مي تواند براي آمدن به اين تيم خودش تصميم بگيرد، اگر مي بينيد که او براي رفتن به باشگاه هاي عربي هم تمايلي نشان نمي دهد، اگر مي بينيد که علي کريمي هنوز که هنوزه براي خودش شخصيت درست و حسابي اش را حفظ کرده و اين در حالي است که مي توانست دست و پا نکند به اين دليل نيست که نمي تواند جور ديگري باشد و يا اينکه از دستش بر نمي آيد که جور ديگري باشد بلکه فعلا راغب نيست که جور ديگري به عمر و زندگي ورزشي اش ادامه بدهد!
*
ژنرال مي تواند توانش را داشته باشد
گفته مي شود که اگر مي بينيد امير قلعه نوعي بالاخره بعد از گذشت چند سال از عمر مربي گري اش هنوز هم قهرمان مي شود، اگر مي بينيد که او بعد از اينکه چند بار استقلال را قهرمان کرد ولي در حال حاضر در سپاهان به سر مي برد، اگر مي بينيد که او برنده داربي بزرگ اصفهان شد، اگر مي بينيد که او هنوز هم با کي روش مشکل دارد و اين مشکل هم به هيچ شکلي درست نمي شود، اگر مي بينيد که اين بازيکن سابق و مربي حال حاضر ته دلش دوست دارد که بيايد و در تيم ملي باشد، اگر مي بينيد که اين بازيکن براي آمدن به اصفهان هم تلاشي نکرد و اين در حالي است که مي توانست تلاش زيادي بکند به اين دليل نيست که از دستش بر نمي آيد و يا اينکه توانش را ندارد بلکه فعلا راغب نيست کار ديگري بکند!


 ايستگاه 

گفتگو با محمدحسين نيرومند در بازديد از نمايشگاه کاريکاتور دونالد سلمان
محمدحسين نيرومند پس از تماشاي نمايشگاه «دونالد سلمان» که شامل مجموعه آثاري از مسعود شجاعي‌طباطبايي است، گفت: شجاعي هنرمندي انقلابي است که در حوزه اعتقاداتش با خود روراست و پابرجا بوده و در اين چهل سال تمامي گام‌هايش را براي هنر انقلاب برداشته است.
به گزارش پايگاه خبري حوزه هنري، محمدحسين نيرومند، هنرمند کاريکاتوريست و گرافيست، با حضور در نمايشگاه «دونالد سلمان» که شامل مجموعه آثاري از مسعود شجاعي‌طباطبايي است، گفت: شخصي که چهل سال است در زمينه هنر فعاليت و زندگي خود را وقف هنر کرده است، بي‌شک آثاري که خلق مي‌کند سابقه چهل ساله دارد. سابقه چهل ساله به معناي شکل‌گيري و قوام يافتن اثر هنري است. اين مهم به‌سادگي حاصل نمي‌شود؛ چرا که موجب تولد يک سبک مشخص از يک هنرمند مي‌شود. دستيابي به يک سبک هنري منحصربه‌فرد در ميان هنرمندان کار دشواري است و به استمرار، پشتکار و ايستايي شخصيت آن هنرمند نياز دارد. مجموعه آثاري که از شجاعي طباطبايي مشاهده مي‌کنيم بيانگر توليد اثر از قلم يک نفر است. هر يک از اجزاي آثار شجاعي نشان دهنده دنياي هنري وي است. همان‌طور که در اين آثار نمايان است، سادگي در لباس سربازهاي آثار کاريکاتور شجاعي در ديگر اجزاي آن همانند اسلحه‌ها نيز رعايت شده است. دستيابي به چنين هماهنگي در آثار يک هنرمند به معناي دستيابي به مدارج بالاي هنري است.
وي افزود: شجاعي يک هنرمند انقلابي است که در حوزه اعتقاداتش با خود روراست و پابرجا بوده است. وي يک پايمرد هنر انقلاب است. شجاعي را چهل سال است مي‌شناسم. وي در اين چهل سال تمامي گام‌هايش را براي هنر انقلاب برداشته است. بايد قدر هنرمنداني همچون شجاعي را بدانيم.
نيرومند در ادامه با تاکيد بر توانايي‌هاي هنر کاريکاتور در بيان بسياري از مسائل عميق اجتماعي گفت: هر هنري توانايي‌هاي خاص خودش را دارد و هر هنرمندي با انتخاب يک شيوه هنري علايق خود را در آن جست‌وجو مي‌کند. کاريکاتور يک زبان بصري است که تلاش دارد تا با مخاطب ارتباطي منقدانه داشته باشد؛ چرا که جنس هنر کاريکاتور نقد است و هنرمندانش منتقدان جامعه هستند. هنرمندان با کاريکاتور مشکلات جامعه را بيان مي‌کند. اما از آنجايي که کاريکاتوريست نمي‌خواهد اوقات مردم را تلخ و حس غم و اندوه را در مخاطب خود ايجاد کند، سعي دارد تا اين مشکلات را با طنز و شيرين بيان کند. مخاطبان هنگامي که به اين آثار نگاه مي‌کنند در ابتداي کار لبخندي مي‌زنند اما کمي به مفهوم اثر که فکر مي‌کنند با روح تلخ و انتقادي اثر روبه‌رو مي‌شوند؛ اين ويژگي هنر کاريکاتور است.
اين هنرمند کاريکاتوريست کشورمان با اشاره به موضوع استکبارستيزي آثار شجاعي در اين نمايشگاه و هم‌زماني آن با آبان‌ماه به عنوان يکي از ماه‌هاي خاطره‌انگيز مبارزه با استکبار در انقلاب اسلامي ايران گفت: فتح لانه جاسوسي آمريکا به دست دانش‌آموزان به معناي زبون کردن يک نيروي قلدر و جهان‌خوار بود. در آن زمان واژه امپرياليسم براي قدرت‌هايي همچون آمريکا رواج داشت. در نتيجه دانش‌آموزان ايراني با فتح لانه جاسوسي پوزه امپرياليسم را به خاک ماليدند.
دانش‌آمورزان امروز ايران بايد همچنان بر اين عقيده پافشاري کنند و اين راه را ادامه دهند؛ چرا که اگر عقب‌نشيني کنيم همانند کشورهايي همچون عربستان مجبور مي‌شويم باج دهيم. مردم ما براي عزت و سربلندي قيام کردند. پس به هيچ‌کس باج نداده و نخواهند داد.
گفتني است، نمايشگاه «دونالد سلمان» با 85 اثر در دو بخش اسکتبارستيزي و آموزش گام به گام مهاجرت اثر سيد مسعود شجاعي طباطبايي، مدير مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري، هم‌زمان با سالروز 13 آبان به عنوان روز دانش‌آموز و استکبارستيزي گشايش يافت. اين نمايشگاه تا 23 آبان در گالري ابوالفضل عالي به نشاني خيابان سميه، نرسيده به پل حافظ ميزبان علاقه‌مندان خود بود.

 

کاريکلماتور
محمد مهدي معارفي
_راه به جايي نبردم در کهکشان راه شيري.

_آرايشگر باعث شد مشتريانش براي مردم قيافه بگيرند.

_دوره ي طلايي کارم پر از زرگر سرشناس بود.

_از آب گل آلود گربه ي مرده گرفت،آدم بدشانس.

_با همه ي فاميل اش چشم تو چشم مي شد،چشم پزشک.

_روحيه ي فداکاري نداشتم اما بيکاري چرا.

_هد بند مي بستم تا کسي پيشاني نوشتم را نخواند.

_تيغ آفتاب،صورتم را خط خطي کرد.

_خشکسالي باعث شد شناگر،تن به سراب بسپارد.

_براي اينکه زنم پاسوزم نشود،پايش را عايق نسوز کردم.


 شرح عكس 

آقاي شفر به نظر من شما از استقلال برو چرا که اصولا کار مثبتي در اين باشگاه انجام ندادي!


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي