جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4324- تاریخ : 1397/08/22 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

معاون وزير آموزش و پرورش :
ضرورت آموزش سواد رسانه اي از دوره ابتدايي

معاون وزيرآموزش و پرورش:
طرح معلم تمام‌وقت، اختياري و بعد از يک سال قابل انصراف است


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 معاون وزير آموزش و پرورش :
 ضرورت آموزش سواد رسانه اي از دوره ابتدايي 

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه رسانه مغز را شکل مي دهد، گفت:بايد از دوران ابتدايي تحصيل، سواد رسانه اي را با نگاه جامع آموزش داد و از يکسو نگري به آن پرهيز کرد.
به گزارش ايرنا، دکتر رضوان حکيم زاده در ميزگرد تخصصي دومين همايش « سواد رسانه اي و تعليم و تربيت دانش آموزان در عصر رسانه» که در سالن کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، افزود: همواره در مورد استفاده از فضاي مجازي و تاثير آن بر مغز، نگاه خوشبينانه و بدبينانه وجود دارد.به اين معنا که برخي با نگاهي بدبينانه مي گويند که با استفاده از فضاي مجازي با توجهات اضافي و توانايي که روز به روز ضعيف تر مي شود روبه رو هستيم و برخي ديگر معتقدند که تکنولوژي ظرفيت هاي ما را افزايش مي دهد.
وي ادامه داد: در سراسر جهان نياز رو به رشدي وجود دارد که آموزش رسانه هاي در برنامه درسي مدرسه گنجانده شود.
استراليا اولين کشوري است که آموزش رسانه اي اجباري را پايه نهاد و بخشي از برنامه درسي از مهد کودک تا کلاس دوازدهم را به اين امر اختصاص داد. در آسيا هم فيليپين نخستين کشوري است که آموزش رسانه اي را در برنامه درسي گنجانده است.به گفته حکيم زاده، در 20 سال گذشته، کشورهاي اروپايي مانند فرانسه، فنلاند و انگليس، آموزش رسانه اي را در برنامه هاي درس ابتدايي، متوسطه و دانشگاه تلفيق کرده اند.
اهداف آموزش سواد رسانه اي
وي مديريت انبوه اطلاعات که قسمت عمده آن از سوي رسانه ها به کودکان در خارج از مدرسه منتقل مي شود را يکي از اهداف آموزش سواد رسانه اي عنوان کرد و گفت: مدارس بايد به مکان هايي تبديل شود که همه اين اطلاعات با هم هماهنگ شوند و جريان يابند.درک مفاهيم جديد از زمان و فضا از اهداف ديگر آموزش سواد رسانه اي است که حکيم زاده درباره آن اظهار داشت: رسانه ها و فناوري ها دسترسي به برخي واقعيت ها را فراهم مي کنند که بدون استفاده از آنها از دست مي داديم. رسانه ها و شبکه هاي مجازي، مفاهيم جديدي از زمان و فضا را پيشنهاد مي کنند که مدارس براي درک آنها بايد دانش آموزان را آموزش دهند.حکيم زاده، تحليل انتقادي دريافت هاي رسانه اي را هم از ديگر فوايد آموزش سواد رسانه اي دانست و يادآور شد:براي مدارس مهم است که به دانش آموزان آموزش دهند که به صورت انتقادي نحوه رسانه، مغز را شکل مي دهد ارايه واقعيت توسط رسانه ها را تحليل کنند تا براي ساختن تصورات، بازنمايي ها و عقايد خود آماده تر شوند.معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش، توجه به آموزش از دوران کودکي، طراحي برنامه درسي تلفيقي به جاي برنامه درسي مجزا و داشتن نگاه جامع به آموزش سواد رسانه اي را از راهکارهاي ايجاد سواد رسانه اي در نظام آموزشي کشور عنوان کرد و افزود: رسانه، مغز را شکل مي دهد پس بايد از دوران ابتدايي تحصيل سواد رسانه اي را با نگاه جامع آموزش داد و از يکسو نگري به آن پرهيز کرد.
دومين همايش سواد رسانه‌اي با موضوع خانواده با هدف تبيين نقش و جايگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه‌اي و تاکيد بر رويکردهاي آموزشي، شناختي و تربيتي از 19 تا 21 آبان در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزارشد.


 معاون وزيرآموزش و پرورش:
 طرح معلم تمام‌وقت، اختياري و بعد از يک سال قابل انصراف است 

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش در برنامه گفتگو ويژه خبري شبکه دو سيما حضور يافت تا درباره طرح معلم تمام وقت و وضعيت معيشت فرهنگيان پاسخگوي سوالات فرهنگيان باشد.
علي اللهيار ترکمن در ابتداي برنامه اللهيار درباره طرح معلم تمام وقت گفت: بسياري از پيش‌داوري‌هايي که درباره اين طرح صورت گرفته به خاطر اسم آن است. منظور ما از طرح تمام وقت، حضور تمام وقت معلمان در مدرسه است. يعني شرايطي فراهم‌ شود که معلمان به غير از ساعات مقرر کاري، در باقي ساعات نيز در مدرسه باشد.
اللهيار گفت: در حال حاضر 2ميليون ساعت حق التدريس توسط معلمان انجام مي‌شود که يک ميليون دويست ساعت آن متعلق به معلمان رسمي و مابقي توسط معلمان حق التدريسي آزاد و خريد خدمات و سرباز معلم انجام مي‌شود.
او ادامه داد: اين بدان معناست بخشي از معلمان ما به غير از ساعت کاري بخشي از وقت خود را به صورت غيرموظف تدريس مي‌کنند. مبلغ حق التدريسي غير مستمر است و در آيتم‌هاي حقوقي ديده نمي‌شود و چون کسورات به آن تعلق نمي‌گيرد جزو حقوق بازنشستگي نيز محسوب نمي‌شود.
اللهيار گفت: اين طرح کاملا اختياري است و هر معلم به اختيار خود 6ساعت از ساعات غير موظف خود را به ساعات موظف خود اضافه کند، يک ماه مابه‌التفاوت ريالي دريافت مي‌کند که معادل 18درصد فوق العاده ويژه است و به عنوان يک آيتم مستقل وارد فيش حقوقي مي‌شود و با حقوق ماهانه آن را دريافت مي‌کند و شامل بازنشستگي و تعيين پاداش پايان خدمت نيز مي‌شود.
او ادامه داد: اگر معلمي اين طرح را يکسال اجرا کند و بعد از ادامه آن انصراف دهد، شرايط کاري او به روال سابق بازخواهد گشت.
اللهيار با اشاره به اينکه اين 6ساعت اضافه کار لزوما به معناي اضافه تدريس نيست و ممکن است نقش‌هاي آموزشي و پرورشي ديگري براي اين عزيزان تعريف کنيم که در ابلاغيه مشخص خواهد شد.


 از گوشه و كنار 

قدرداني معاون وزير آموزش و پرورش از آموزگار خوش‌فکر هرمزگاني
رضوان حکيم زاده، معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش از ابتکار معلم يکي از مدارس روستايي قشم در استان هرمزگان که پارچه سفيد منقش به نقاشي دانش‌آموزانش را به مانتو تبديل کرد و در کلاس درس حاضر شد، قدرداني کرد.
به گزارش معاونت آموزش ابتدايي، طيبه گوراني، آموزگار پايه اول دبستان شهيد مفتح منطقه شهاب در منطقه آزاد قشم، متولد سال 1372 در همين روستا است که در روز دانش‌آموز هديه متفاوتي به شاگردانش اهدا کرد. اين هديه ترکيبي از هنر نقاشي دانش آموزان روي پارچه سفيد بود که آن را در روز کودک ثبت کرده بودند و اين معلم جوان با تکيه بر خلاقيت خود آن را به مانتو تبديل کرد و در روز 13 آبان آن را بر تن کرد و سر کلاس درس حاضر شد.

افتتاح دفتر همکاري آموزشي شاخه کاردانش در شهرک‌ صنعتي در مازندران
دفتر «همکاري آموزشي آموزش و پرورش شاخه کاردانش در شهرک‌ صنعتي» مازندران، باحضور مديرکل دفتر آموزش‌هاي کاردانش وزارت آموزش و پرورش در آمل افتتاح شد.
به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، براساس تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت براي افزايش ارتباط ميان هنرستان‌ها و صنايع، 4 استان کرمان، يزد، خراسان رضوي و مازندران به صورت پايلوت براي گشايش دفتر همکاري آموزشي شاخه کاردانش در شهرک صنعتي انتخاب شدند.در ذيل افتتاح اين دفتر در شهرک صنعتي آمل، هنرستان کاردانش شرکت فولادين ذوب آمل موسوم به «فذا» نيز در آمل افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت. اين هنرستان غيردولتي داراي 2 رشته تعميرات ابزار دقيق و مکانيک صنايع و اکنون 30 دانش‌آموز است که در 2 هزار متر مربع و 10 کلاس تأسيس شد.
مديرکل دفتر آموزش‌ دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش همچنين گفت: «بيش از 95 درصد دانش‌‌آموزاني که در شهرک‌‌هاي صنعتي آموزش مي‌‌بينند جذب آن واحد يا واحدهاي مشابه ديگر مي‌‌شوند. از اين رو بايد نيازسنجي بازار کار انجام شود و به کمک آموزش ‌و ‌پرورش و ديگر سازمان‌‌ها خروجي آن‌ها اشتغال‌زايي باشد.»او گفت: «در کشور 930 هزار هنرجو در 7100 هنرستان فني و حرفه‌اي و کاردانش مشغول به تحصيل هستند که استان مازندران از ميانگين کشوري رتبه بالايي دارد، تربيت نيروي کار ماهر دغدغه بسياري از سازمان‌‌ها است که بايد در زمان و دوره مناسب آن صورت گيرد. براساس برخي از آمارهاي منتشر شده بيش از 73 درصد از شاغلان داراي مدرک ديپلم و پيش‌ دانشگاهي هستند و اغلب بيکاران را تحصيلکرده‌هاي دانشگاهي تشکيل مي‌دهند.»

تحويل 44 مدرسه روستايي در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس استان کرمانشاه اقدامات اين اداره کل در زمينه ساخت و ساز مدارس آسيب ديده در زلزله آبانماه سال گذشته اين استان را پس از يکسال تشريح کرد.به گزارش روابط عمومي نوسازي مدارس، مرزبان نظري اظهار کرد: در پي وقوع زلزله 7.3 ريشتري سال گذشته 78 فضاي آموزشي شامل 25 فضاي شهري و 53 فضاي روستايي با 415 کلاس درس (127 کلاس روستايي و 288 کلاس شهري) آسيب ديد، ولي خوشبختانه هيچکدام آوار نشدند.نظري اظهار کرد: پس از وقوع زلزله، جهت ساماندهي موقت کليه دانش آموزان تعداد 457 کلاس درس پيش ساخته به مناطق
زلزله زده ارسال شد.اين مسئول با اشاره به مشارکت خوب خيرين جهت ساخت فضاهاي آموزشي آسيب ديده بر اثر زلزله، گفت: از تعداد 78 فضاي آموزشي آسيب ديده استان در جريان زلزله سال گذشته، 44 مدرسه روستايي با 96 کلاس درس مهرماه امسال تحويل شد و پنج مدرسه روستايي با 15 کلاس درس نيز پنجم دي ماه(روز ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي) تحويل خواهد شد. همچنين عمليات اجرايي چهار مدرسه روستايي با 13کلاس درس نيز تا پايان امسال به اتمام خواهد رسيد.وي در خصوص مدارس شهري آسيب ديده در زلزله نيز با بيان اينکه پروژه هاي شهري اکثرا بصورت سه طبقه و داراي زير بناي حدود دو هزار مترمربع مي باشد و عمليات اجرايي آنها زمان‌بر است، گفت: از 25 مدرسه شهري آسيب ديده، يک مدرسه 9 کلاسه شهري پنجم دي ماه امسال تحويل خواهد شد و مابقي مدارس نيز تا مهر ماه سال آينده تحويل مي‌شوند.


 كاغذ اخبار 

توزيع 17هزار بسته لوازم‌التحرير در بين دانش‌آموزان زلزله‌زده
رئيس سازمان جوانان هلال احمر اقدامات اين سازمان در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را تشريح کرد و گفت 17 هزار بسته لوازم‌التحرير ميان دانش‌آموزان زلزله‌زده توزيع مي‌شود.
شهاب‌الدين صابونچي در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اقدامات هلال احمر از زمان وقوع زلزله 7.3 ريشتري روز 21 آبان ماه سال گذشته در کرمانشاه گفت: با توجه به اينکه هلال احمر از لحاظ قانوني در مرحله امداد و نجات، اصلي‌ترين تکليف هلال احمر است که در دو ماه ابتدايي از زمان وقوع زلزله، جمعيت هلال احمر تکليف خود را در کنار ساير دستگاه‌هاي اجرايي انجام داده است.
رئيس سازمان جوانان هلال احمر از تهيه بسته‌هاي لوازم‌التحرير براي دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: يکي از اقداماتي که در دستور کار قرار دارد تهيه اين بسته‌هاي لوازم‌التحرير است که در اين راستا 17 هزار بسته لوازم‌التحرير با کيفيت مناسب تهيه و براي استان کرمانشاه ارسال شده است و با حضور استاندار و رئيس جمعيت هلال احمر به دانش‌آموزان روستاها اهدا ‌شد.
صابونچي تصريح کرد: علاوه بر اين در کنار برنامه‌هايي که اجرا مي‌شود قرار است از طريق کمک‌هاي مردمي و کمک کشورهاي ديگر يکسري اقلام از جمله پوشاک تهيه شود و از سوي تيم‌هاي سحر ظرف هفته‌هاي آينده به زلزله‌زدگان توزيع شود. اين اقلام بر اساس مطالعات ميداني دسته‌بندي مي‌شود.

رئيس مرکز ملي استعدادهاي درخشان:
امکان استفاده دانش‌آموزان از رصدخانه‌هاي کشور
رئيس مرکز ملي استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان از انعقاد تفاهم نامه با سازمان فضايي کشور خبر داد.
به گزارش مهر، فاطمه مهاجراني رئيس مرکز ملي استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان درباره کسب رتبه نخست دوازدهمين دوره المپياد نجوم توسط دانش آموزان ايراني گفت: افتخار آفريني بي نظير دانش آموزان در المپياد نجوم بسيار حايز اهميت است.
وي با بيان اينکه المپياد مسير طولاني است و قريب به 18 ماه طول مي کشد تا دانش آموزان براي آن آماده شوند عموم دانش آموزاني که در اين المپياد حايز رتبه شدند را دانش آموزان مدارس استعدادهاي درخشان و غيردولتي عنوان کرد و اظهار کرد: ما در دوره تابستان از امکانات اميرکبير براي اين دانش آموزان استفاده کرديم و اساتيد بسبار خوبي همراه دانش آموزان بودند.
رئيس مرکز استعدادهاي درخشان همچنين از انعقاد تفاهم نامه با سازمان فضايي که قريب به 50 رصد خانه دارند با اين مرکز خبر داد و گفت: قرار است اين رصدخانه ها در اختيار دانش آموزان استعدادهاي درخشان با رويکرد المپياد قرار بگيرند و تجربه نشان داده است که ظرفيت سخت افزاري در کنار استعداد و دانش مي تواند بسيار کمک کننده باشند.
مهاجراني همچنين از افتتاح مجموعه انديشکده هاي دانش پژوهان براي نگهداشت استعدادهاي درخشان در کشور و يا آثار آنها خبر داد.

پوشش 70 درصدي نوآموزان پيش دبستاني
مشاور وزير آموزش و پرورش در حقوق شهروندي گفت: تربيت شهروندي نگاه ويژه‌اي به يادگيري، دانش، توانايي و نگرش‌هاي دانش آموزان دارد.
به گزارش ايسنا، مهناز احمدي با اشاره به اينکه در فصل سوم قانون اساسي به حقوق همه آحاد ملت پرداخته شده است و در اصل30 قانون اساسي دولت موظف شده آموزش و پرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم نمايد، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش طي 4 دهه اخير با همه تنگناها، در جهت تحقق اين مهم تلاش نموده و در دورترين مناطق مرزي و عشايري و صعب العبور مدارسي با حضور يک تا 5 دانش آموز تأسيس کرده است.
در حال حاضر و طي سال تحصيلي جاري نيز پوشش تحصيلي دوره ابتدايي 97.83 بوده و نوآموزان پيش دبستاني با پوششي حدود 70 درصد تحت تعليم و تربيت قرار گرفته اند.


 زنگ تفريح 

مانور پدافند غيرعامل در مدرسه پورداوود منطقه چهار


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي