جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4320- تاریخ : 1397/08/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)

معاون وزيرآموزش‌وپرورش:
شادي و اشتياق را به مدارس برمي‌گردانيم

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشاير کشور:
پوشش همه دانش‌آموزان جامانده از تحصيل


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


اخبار خارجي


زنگ تفريح


 معاون وزيرآموزش‌وپرورش:
 شادي و اشتياق را به مدارس برمي‌گردانيم 

هرچه سوابق تحصيلي دانش‌آموزان در کنکور دخالت مستقيم داشته باشد، دانش‌آموزان هر چه بيشتر به جاي کلاس‌هاي کنکور وقت صرف کتاب‌هاي تحصيلي مي‌کنند.
معاون تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش هدف اين معاونت و سياست وزارت‌ آموزش و پرورش را رفع استرس و اضطراب دانش‌آموزان با ايجادمحيطي شاداب، بانشاط و پويا اعلام کرد.
مهرزاد حميدي در گفت‌وگو با پانا درباره اعتبار تامين تجهيزات مدارس در مناطق محروم گفت: «کاروان‌هاي تجهيزات در تمام استان‌ها در مهر آماده شد و 33 ميليارد تومان علاوه بر اعتبارات استان‌ها به آنها ابلاغ شد تا با اولويت مناطق حاشيه شهرها، مرزي، محروم و شبانه‌روزي براي خريد تجهيزات مدارس هزينه شود.»
او ادامه داد: «در برنامه درسي ملي ساعت درس تربيت‌بدني دوره اول تا دوازدهم وجود دارد، اما يکي از مسائلي که باعث مي‌شود اين موضوعات اثربخشي لازم را داشته باشند، تأمين تجهيزات است.»
فعاليت 33 هزار دبير تربيت‌بدني در مدارس
معاون تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: «اکنون 33 هزار دبير تربيت‌بدني در مدارس فعاليت مي‌کنند و در کنار آن‌ها، محتواي کتاب راهنماي معلم براي معلمان کلاس اول تا دوازدهم آماده‌ شده است.»
حميدي افزود: «دو سال است که طرح‌هاي عمراني اماکن دانش‌آموزي کليد خورده و در حال تکميل است. خوشبختانه امسال شاهد هستيم معلمان از انگيزه بيشتري در حوزه تربيت‌بدني برخوردار شده‌اند و فعاليت‌هاي کلاس تربيت‌بدني مانند المپيادهاي درون مدرسه‌اي باکيفيت بالايي برگزار مي‌شود.»
تربيت‌بدني باعث شادابي مدارس مي‌شود
او ادامه داد:‌ «تربيت‌بدني باعث شادابي مدارس مي‌شود، امسال سياست وزارت آموزش‌ و پرورش شاداب شدن مدارس و بالا بردن اشتياق دانش‌آموزان است تا با حذف آزمون‌هاي شبه کنکوري به‌ويژه در مدارس ابتدايي،‌ اقبال دانش‌آموزان بيشتر شود.»
معاون تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش ‌و پرورش گفت: «تلاش مي‌کنيم شادي را به تمام مدارس برگردانيم. هرچه سوابق تحصيلي دانش‌آموزان در کنکور دخالت مستقيم و اثربخش داشته باشد، در مدارس به‌ويژه در دوره متوسطه، دانش‌آموزان به‌جاي اينکه انرژي خود را صرف کلاس‌هاي کنکور کنند صرف کتاب‌هاي تحصيلي مي‌کنند و اين موضوع باعث مي‌شود مصوبه مجلس شوراي اسلامي نيز انجام شود.»
حميدي افزود: «هدف تربيت‌بدني و سياست وزارت‌خانه رفع استرس و اضطراب دانش‌آموزان است که در کنار آن بايد محيط شاداب، بانشاط و پويا را ايجاد کنيم.»


 سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشاير کشور:
 پوشش همه دانش‌آموزان جامانده از تحصيل  

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشاير کشور ماموريت تکميلي آموزش و پرورش عشاير را پوشش همه دانش‌آموزان جامانده از تحصيل دانست.
محمدرضا سيفي در گفت‌وگو با پانا گفت: «با توجه به سياست‌هاي عدالت خواهانه وزارت آموزش و پرورش امسال مسؤلان آموزش و پرورش عشاير استان‌ها موظفند بدون در نظر گرفتن نوع دانش‌آموزان نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموز جامانده از تحصيل اقدام کنند.»
سيفي که همراه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي کمالي‌پور، حمزه‌اي، حسن‌پور و بختياري در سفر چهار روزه به شهرهاي جيرفت، عنبر آباد، کهنوج، بردسير، سيرجان، بافت و رابر استان کرمان حاضر شده بود، افزود: «مسؤلان آموزش و پرورش عشاير در 23 استان کشور موظفند در مناطقي که آموزش و پرورش عادي به دليل صعب‌العبور بودن جاده‌ها و شرايط خاص جغرافيايي نمي‌تواند معلم براي دانش‌آموز اعزام کند، بدون در نظر گرفتن نوع دانش‌آموز هم‌دوش معاونان آموزش ابتدايي و متوسطه اين وظيفه خطير را به نحو احسن انجام دهد و تمام دانش‌آموزان را تحت پوشش تحصيلي قرار دهد به گونه‌اي که حتي يک دانش‌آموز نيز از تحصيل باز نماند.»
او افزود: «آموزش و پرورش عشاير استان کرمان به دليل برتري در شاخص‌هاي ارزشيابي و عملکرد سالانه در سال‌ جاري از رتبه نهم به رتبه اول کشور ارتقاء يافته است، دلايل اين موفقيت حذف تدريس شيفت مخالف در مدارس عشايري، جمع‌آوري زيلو از چادرهاي عشايري و جايگزيني آن با صندلي که بدين صورت در دورترين نقاط عشايري براي هر دانش‌آموز يک صندلي وجود دارد و نيز پوشش مناسب تمام دانش‌آموزان واجب‌التحصيل و حذف سرباز معلم از سيستم آموزش عشاير مي‌توان نام برد.»


 از گوشه و كنار 

رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان خواستار شد؛
اخذ دو ديپلم توسط دانش‌آموزان سمپاد
رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش کشور از آغاز اجراي آزمايشي طرح سمپاد مهارتي در استان البرز و لزوم توجه ويژه به آموزش‌هاي خلاقيت محور در مدارس سمپاد خبر داد‌.
عضو شوراي معاونين وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: با رايزني‌هاي صورت گرفته به دنبال اجرايي شدن امکان اخذ دو ديپلم توسط دانش‌آموزان سمپاد هستيم‌. در اين طرح دانش آموزان علاوه بر اخذ ديپلم نظري مي‌توانند يک ديپلم مهارتي نيز دريافت کنند.
مهاجراني در عين حال با اظهار اينکه رويکردهاي نويني در حوزه مدارس متوسطه سمپاد در حال پيگيري است، ادامه داد: در دوره متوسطه اول مهارت‌هاي دست ورزي، ارتباط اجتماعي، توجه به محيط زيست آموزش و تقويت مي شود. همچنين در دوره متوسطه دوم مهارت همدلي، گفتگو و تفکر نقادانه آموزش داده مي شود.

مديرعامل موسسه منادي تربيت:
انتخاب کتاب‌هاي " طرح 50 هزار نمايشگاه 50 هزار مدرسه "
مديرعامل موسسه منادي تربيت از انتخاب کتاب‌هاي 250 ناشر در طرح 50 هزار نمايشگاه 50 هزار مدرسه خبر داد.
عليرضا کاظمي، معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش از روند بيست و يکمين دوره طرح ملي 50 هزار نمايشگاه 50 هزار مدرسه بازديد کردند.حسين ازهري، مديرعامل موسسه منادي تربيت در اين بازديد گفت: اين طرح از مرداد آغاز شده و فراخواني از طريق سايت به تمام ناشران کشور ارسال شده است.
او ادامه داد: 400 ناشر در اين طرح شرکت کردند که عمدتا ناشر کودک و نوجوان بودند. از اين تعداد ناشر کتاب‌هاي 250 ناشر انتخاب شد و در نمايشگاه به نمايش گذاشته مي‌شود.
ازهري افزود: امسال 850 هزار جلد کتاب خريداري کرديم و 2 ميليارد و 800 ميليون به قيمت پشت جلد خريداري شده است.
مديرعامل موسسه منادي تربيت گفت: کتاب‌ها به 11 استان ارسال شده است و 29 استان هم در اين طرح شرکت کردند.بيست و يکمين دوره طرح ملي نمايشگاه‌هاي کتاب دانش‌آموزان در مدارس سراسر کشور در قالب طرح 50 هزار نمايشگاه 50 هزار مدرسه همزمان با بيست و ششمين دوره هفته کتاب با مشارکت معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش و معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار مي‌شود.

مديرکل دفتر آموزش پيش‌دبستاني آموزش‌وپرورش:
برگزاري همايش ملي هويت کودکان در دوره پيش‌دبستاني

مديرکل دفتر آموزش پيش‌دبستاني وزارت آموزش‌وپرورش از برگزاري همايش هويت کودکان ايران اسلامي در دوره پيش‌دبستاني در آبان و آذر امسال به ميزباني شهر تاريخي و فرهنگي يزد خبر داد.به گزارش روابط عمومي دفتر آموزش پيش‌دبستاني، رخساره فضلي گفت: «همايش هويت کودکان ايران اسلامي در 30 آبان و اول آذر امسال در شهر تاريخي و فرهنگي يزد برگزار مي‌شود.»
او به اهميت برگزاري اين همايش اشاره کرد و گفت: «در شرايط کنوني که بحران هويت، کودکان و نوجوانان ما را تهديد مي‌کند، برگزاري همايش‌هايي از اين قبيل و توجه به دوران طلايي کودکي در شکل‌گيري شخصيت و هويت کودکان مي‌تواند راهکار موثري براي پيشگيري از اين بحران و توسعه احساس تعلق به ارزش‌هاي ديني و ملي باشد.»فضلي از دريافت 2120 اثر در دبيرخانه اين همايش خبر داد و گفت: «همه آثار رسيده در دبيرخانه همايش در حال بررسي و اعلام نظر داوران است.»


 كاغذ اخبار 

مصدوم شدن 2 دانش آموز در سقوط پنکه سقفي کلاس
سقوط پنکه سقفي در کلاس درس در يک مدرسه دخترانه روستايي در بخش اروندکنار آبادان موجب مصدوم شدن 2 دانش‌آموز شد.
مدير آموزش ‌و پرورش اروندکنار در گفت‌وگو با ايرنا ضمن تائيد مصدوميت 2 دختر بچه دانش‌آموز در اين حادثه گفت:اين حادثه در کلاس درس پايه ششم ابتدايي مدرسه دخترانه حضرت معصومه(س) روستايي نهر سن بخش اروندکنار رخ داد.
حسن نصاري افزود: يکي از دانش آموزان در اين حادثه از ناحيه گردن و ديگري از ناحيه سر آسيب ديدند که بلافاصله به بيمارستان حضرت زينب(س) اروندکنار اعزام شدند.
وي اظهار داشت:2 دختر بچه پس از مراقبت‌هاي درماني اوليه در اروندکنار به بيمارستان شهيد بهشتي آبادان اعزام و تحت مداوا قرار دارند.
وي اظهار داشت: وضعيت جسماني 2 دانش‌آموز خوب است.
نصاري گفت:چند ماه پيش بخشنامه‌اي در خصوص جمع‌آوري پنکه‌هاي سقفي به مدارس اروندکنار ابلاغ شده بود که متاسفانه مدير مدرسه به دليل برخوردار نبودن مدرسه از برق ديموند براي نصب و راه اندازي کولر به ناچار از پنکه سقفي بجاي کولر استفاده کرده است.
وي افزود:پس از اطلاع از حادثه مدير مدرسه به آموزش‌وپرورش احضار شده و به دليل اجرا نکردن بخشنامه پرونده وي به هيات تخلفات استان ارسال شده است.


 اخبار خارجي 

گزارش اخير يونيسف ؛
نابرابري آموزشي در کشورهاي ثروتمند
بر اساس گزارش اخير صندوق کودکان ملل متحد (يونيسف)، ثروت ملي بالا دسترسي برابر به آموزش را تضمين نمي‌کند.
به گزارش ايسنا، يونيسف اين گزارش را به منظور روشن شدن معضل نابرابري آموزشي در کشورهاي ثروتمند منتشر کرده است.
اين گزارش شامل اطلاعاتي جديد از 41 عضو ثروتمند اتحاديه اروپا و سازمان همکاري و توسعه اقتصادي (OECD) است. اطلاعات اين کشورها در ارتباط با دسترسي کودکان به برابري آموزشي و تفاوت عملکرد کودکان در دوره‌هاي پيش دبستان تا مدارس ابتدايي ارزيابي شد.
بنابراين گزارش برخي از کشورهاي مورد بررسي از جمله ليتواني و لتوني نسبت به کشورهاي ثروتمندتر در ثبت نام در دوره هاي پيش دبستان و عملکرد مطالعه‌اي سازگارتر ميان دانش آموزان، وضعيت بهتري دارند.
دکتر پرسيلا ايدل، مدير مرکز تحقيقات دفتر يونيسف در اين ارتباط اعلام کرد: کشورهاي ثروتمند مي‌توانند و بايد تلاش‌هاي خود را جهت اطمينان از اين که کودکاني از خانواده‌هاي محروم به استانداردهاي آموزشي دست يابند، تشديد کنند چرا که اين افراد احتمالا ناديده گرفته شده‌اند.
اين گزارش به اصلاحاتي در برنامه‌هاي آموزشي ابتدايي، کمک به خانواده هاي کم درآمد براي کاهش اختلافات اجتماعي-اقتصادي و توليد داده هاي بيشتر در اين موضوع از طريق مطالعات عميق تر براي بهبود دسترسي همگاني به آموزش و نيز بهبود عملکرد آموزشي توصيه مي‌کند.
اين گزارش به عنوان بخشي از ابتکار يونيسف براي نظارت و مقايسه عملکرد کشورهاي ثروتمند در تامين حقوق کودکان طراحي شده است.به گزارش خبرگزاري شين‌هوا، اين تحقيق به منظور اطمينان از اين که همه دختران و پسران آموزش هاي ابتدايي و متوسطه رايگان، منصفانه و با کيفيت را تا سال 2030 ميلادي تکميل مي‌کنند، صورت گرفته است.

تنبيه عجيب براي دانش آموزان گابني
استفاده از موبايل در مدارس کشور گابن ممنوع مي‌باشد. مدير مدرسه‌اي در اين کشور گوشي‌هاي موبايل دانش‌آموزاني که به مدرسه آورده‎اند را جمع‌آوري کرده با چکش آنها را بين برد.


 زنگ تفريح 

بازي هاي کودکانه
عکس:همايون بديع فر


 
اجتماعي
جوان و جامعه
ويژه نامه
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي