جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4299- تاریخ : 1397/07/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

زنگ ادبيات؛
ميل به مطالعه كردن مهم است

آتوسا صالحي مطرح کرد؛
راهي براي استقبال بيشتر بچه‌ها از آثار کهن


خبر اد‌‌‌‌‌بي


نغمه


تازه‌هاي نشر


 زنگ ادبيات؛
 ميل به مطالعه كردن مهم است 

مهدي طوسي

حميد جان! تو بايد با دقت بيشتري به اين ماجرا بينديشي. و اگر هم بلد نيستي كه فكر بكني و تصميم بگيري بهتر است كه اصلا قيدش را بزني و اجازه بدهي من كه توي كارهاي ادبيات هستم برايت فكر بكنم. باور كن اصلا هم منتي سر تو نيست چرا كه تو با اين كارت لطف بزرگي در حق من مي كني؛ هم باعث مي شوي كه من به فكر كردن بيشتر عادت بكنم و هم اينكه به من ثابت مي كني كه قبول كردي من يك ادبياتي بزرگي هستم!
- اگر دقت كرده باشي تو بسيار توي توهم هستي و آدم هايي كه توي توهم هستند بايد خودشان را مداوا بكنند. من مانده ام كه پفك بخرم يا چيپس، آن وقت اين مردد بودن چه ربطي به ادبيات دارد؟ چه ربطي به اين دارد كه من فكر كردن بلد نيستم و تو بلدي. مي داني؟! من اصلا فكر مي كنم كه آقا معلم مان زيادي به تو رو داده و زيادي تو را متوهم كرده كه تصور مي كني بهتر و بيشتر از بقيه مي فهمي!
بقيه بچه هايي كه دور ما بودند و خنديدند و به اين ماجرا به عنوان يك خاطره نگاه كردند اما من انگار داشتم به چيز مهم تري فكر مي كردم. داشتم به اين فكر مي كردم كه بايد هر جوري كه شده در اين زمينه كه او بهتر است چيپس بخرد يا پفك كمك كنم. بايد از طريق ادبيات هم به او كمك بكنم وگرنه كه اصلا ارزشي ندارد!
به حميد گفتم: البته تو درست مي گويي كه شايد من شورش را در آورده باشم. اما من فقط قصد كمك كردن به تو را داشتم و نه چيز ديگر!
- ببين اين من هستم كه بايد بدانم الان پفك ميلم مي كشد بخورم يا چيپس! و در اين زمينه تو هيچ كمكي نمي تواني به من بكني.....!
اتفاقا چرا مي توانم. من مي توانم از نظر علمي كه خب زياد هم با ادبيات بيگانه نيست به تو ثابت بكنم كه سخت در اشتباه هستي چرا كه براي سلامتي تو نه پفك مناسب است و نه چيپس. پس بهتر است كه همان پول را بدهي و براي خودت يك پرس كوبيده بخري و بخوري!
تقريبا همه بچه ها زدند زير خنده و كسي نمانده بود كه به اين حرف من نخنديده باشد. همه از جمله خود حميد كه بسيار از دست من عصباني به نظر مي رسيد هم خنديد!
- من داشتم با تعجب چهره آنها را نگاه مي كردم!
رضا گفت:
- آقاي ارنست همينگوي! ‌نويسنده شهير كلمبيا! طرف مي خواهد يك پفك دو هزار توماني بخرد آن وقت تو چه جوري به او پيشنهاد مي كني دو تومانش را بدهد يك پرس كوبيده بخرد!
- محمد گفت: لابد با ادبيات مي شود فكر كرد و راهي براي اينكه با دو هزار تومان كوبيده خريد را پيدا كرد!
علي كه اصلا نمي توانست جلوي خنده اش را بگيرد همين جور كه مي خنديد گفت:
- اما چرا....!‌لابد يك راهي هست....! ‌من فكر مي كنم او مي خواهد پيشنهاد ادبي بدهد. او مي خواهد بگويد برو و مودبانه و به شكلي كاملا ادبياتي به صاحب رستوران بگو پول ندارم اما به جايش مودبانه از شما خواهش مي كنم كه يك پرس كوبيده به من بدهيد!
دوباره صداي همهمه و خنده بقيه بلند شد. دوباره صداي خنده بچه ها باعث شد كه صداي بوق ممتد ماشين شنيده نشود. دوباره صداي بچه ها باعث شد كه من نتوانم از خودم دفاع بكنم.
حميد هم در بين بچه هايي كه داشتند مي خنديدند از من فاصله گرفت و رفت. اما من داشتم به اين مي انديشيدم كه بايد يك روزي به همه آنها ثابت بكنم كه ادبيات مي تواند به ما در هر زمينه اي كمك بكند. مهم ميل به مطالعه كردن است!


 آتوسا صالحي مطرح کرد؛
 راهي براي استقبال بيشتر بچه‌ها از آثار کهن 

اين نويسنده و مترجم ادبيات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ايسنا، از تجربيات خود در بازنويسي آثار کهن گفت: کارهايي که تا کنون انجام داده‌ام بيشتر بازآفريني بوده و فکر مي‌کنم کار جديد و متفاوتي‌ است. سعي کرده‌ام در کارهاي بازآفريني به معيارهاي داستان‌نويسي امروز نزديک شوم و از فضاسازي متفاوتي در آن‌ها استفاده کنم.
او افزود: در اين مدت شاهد استقبال خيلي خوبي از اين کارها بودم به‌ گونه‌اي که حتي ناشر مي‌گفت مخاطبان با آن‌ها تماس مي‌گيرند و مي‌گويند چرا داستان‌هاي ديگر «شاهنامه» را کار نمي‌کنيد و همين استقبال باعث شد تا 12 جلد از قصه‌هاي مختلف «شاهنامه» را کار کردم.
صالحي سپس با اشاره به اهميت نوگرايي و خلاقيت نويسنده در بازگرداني اين آثار براي کودکان و نوجونان بيان کرد: من فکر مي‌کنم اگر متون کهن به‌شکل ساده براي بچه‌ها بازنويسي شوند و همانند برخي از آثار که امروزه مي‌بينيم کارهايي پر از اشکال و غلط باشند، خيلي از آن‌ها استقبال نمي‌شود اما اگر در آن‌ها خلاقيت و رويکردي نوين وجود داشته‌ باشد حتما مخاطبان از آن‌ها استقبال مي‌کنند.
اين نويسنده ادبيات کودک و نوجوان با بيان اين‌که تلفيق ادبيات کهن با ادبيات مدرن که اساطير ديروز و ويژگي‌هاي داستان‌هاي امروزي را دارد مي‌تواند مخاطبان زيادي را به خود جلب کند گفت: نويسندگان خارجي با تلفيق ادبيات کهن با ادبيات مدرن توانسته‌اند از اساطيري همانند اساطير يونان و روم در قالبي امروزي و در کنار فضا و شخصيت‌هاي امروزي استفاده کنند که حتي اين در بازي‌هاي‌شان هم ديده مي‌شود؛ البته ما هم با بازآفريني آثار کهن در فضايي نو مي‌توانيم با آن‌ها رقابت کنيم.
آتوسا صالحي در پاسخ به اين پرسش که کودکان و نوجوانان امروز بيشتر از کدام موضوعات متون کهن استقبال مي‌کنند اظهار کرد: رويکردها خيلي شبيه به هم نيست؛ تجربه‌اي که خودم داشتم نشان داد آثاري که شناخته‌شده بودند مثلا شخصيت‌هايي که خيلي محبوب هستند همانند رستم و سهراب مورد استقبال قرار گرفتند، چون پيشينه‌اي که پدرها و مادرها از اين شخصيت‌‎ها داشتند باعث مي‌شد تا دوست داشته باشند فرزندان‌شان هم اين آثار را بخوانند.
اين شاعر کودکان و نوجوانان افزود: البته از داستان‌هايي که ناشناخته‌تر بودند هم استقبال شد، درحالي که خودم اول فکر مي‌کردم شايد از شخصيت‌هاي ناشناس استقبال چنداني نشود، اما اين‌طور نبود و من شخصيت‌هايي همانند بهرام چوبين و... را کار کردم که خيلي شناخته‌شده نبودند اما از آن‌ها استقبال شد.
آتوسا صالحي در پايان از مجموعه در دست چاپ خود با عنوان «ضحاک» خبر داد و گفت: با اين‌که در مجموعه قبل داستان ضحاک را کار کرده بودم اما اين‌بار با يک نگاه جديد و از نگاه هفت راوي (پدر ضحاک، ابليس، کاوه آهنگر و...) داستان را روايت کرده‌ام و فکر مي‌کنم کار متفاوتي ‌ است. اين اثر اکنون در انتشارات مدرسه در دست چاپ است؛ اين کتاب، داستان بلندي‌ است که قرار است تصويرسازي رنگي روي آن انجام شود و به‌شکل نفيس به چاپ برسد.


 خبر اد‌‌‌‌‌بي 

رئيس نمايشگاه کتاب فرانکفورت عنوان کرد:
آزادي بيان و انتشار محتوا در نمايشگاه کتاب فرانکفورت
رئيس نمايشگاه کتاب فرانکفورت مي‌گويد اين نمايشگاه خود را مقيد به رعايت آزادي بيان و انتشار محتوا مي‌داند.
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران، يک روز پيش از آغاز رسمي هفتادمين دوره نمايشگاه کتاب فرانکفورت، نشست خبري اين رويداد با حضور مديران اين نمايشگاه در محل اين رويداد برگزار شد.
در اين نشست خبري يورگن بوس، رئيس نمايشگاه در سخناني با اشاره به اينکه اين نمايشگاه در طول حيات هفتادساله خود توانسته به عنوان مهمترين رويداد جهاني نمايشگاهي خود را ثبيت کند، بيان کرد: تمامي تهيه‌کنندگان سينما، آژانس‌هاي ادبي، ناشران و توسعه‌دهندگان شبکه‌هاي تحت وب در اينجا جمع مي‌شوند تا بتوانند در قالب يک شبکه جهاني از آنچه در اين رويداد عرضه مي‌شود سود ببرند.
او همچنين گفت: اين نمايشگاه به دليل ايجاد شدن پس از جنگ جهاني دوم خود را مقيد به رعايت آزادي بيان و انتشار محتوا مي‌داند و بر اين باور است که بايد اجازه داد تا همگان به سادگي به اظهارنظر پرداخته و در بحث‌هاي مختلف شرکت کنند، چرا که تحمل نظرات نويسندگان و افراد خاص جامعه يکي از مهمترين تمرين‌هايي است که يک جامعه دموکراتيک بايد آن را انجام دهد.

هوشنگ چالنگي:
هنوز جوان‌ها شعر خوب مي‌نويسند
هوشنگ چالنگي مي‌گويد هنوز جوان‌ها شعر خوب مي‌نويسند و اگر شاملو هم زنده بود اين شعرها را مي‌پسنديد.
به گزارش ايسنا، اين شاعر در گفت‌وگو با ستاد خبري چهارمين دوره جايزه شعر شاملو، با اشاره به اين‌که اگر هنوز کساني شعر خوب مي‌نويسند و داوراني آن‌ شعرها را قضاوت مي‌کنند، پس شعر همچنان موجوديت خودش را حفظ کرده، گفت: در دو دوره‌اي که من داور جايزه شعر شاملو بودم، کتاب‌هايي ديدم که جزء بهترين مجموعه شعرهاي امروز بودند.
او افزود: در ميان شرکت‌کنندگان زناني بودند که شعرهايشان جزء بهترين اشعاري بود که زنان شاعر ما سروده‌اند و حتي مي‌توانم بگويم جزء بهترين کتاب‌هايي بود که در 20 - 30 سال اخير خوانده بودم. اگرچه ممکن است کساني هم باشند که شعرهاي بسيار خوبي بنويسند و در اين رقابت‌ها نيز شرکت نکنند، اما صرف نظر از چنين نمونه‌هاي کم‌نظيري، مي‌توان شعر امروز را در جايزه شاملو دنبال کرد و فکر مي‌کنم براي ابقاي شعر و موجوديت آن و نيز براي اعتلاي آن وجود چنين جايزه‌اي ضروري است.
چالنگي با بيان اين که طبيعي است شعرهاي مجموعه‌هايي که فرستاده و يا انتخاب مي‌شود، به رغم قوت‌هايشان در حد و اندازه شعرهاي شاملو نباشد، درباره معيارهاي برآمده از شعر شاملو گفت: شعر شاملو هم شعريت دارد و هم جهان‌بيني مبتني بر انسان‌گرايي. به لحاظ شعري، بسيار قوي است و استعارات، تمثيلات و فضاسازي‌هاي بي‌نهايت قوي و شاعرانه‌اي دارد و از سوي ديگر داراي تمي انساني و اجتماعي است. به همين خاطر فکر مي‌کنم جذب شاملو شدن به هر دو اين ويژگي‌ها ارتباط داشته باشد.او افزود: شاملو زماني که در گرگان زندگي مي‌کرد، شعر «از زخم قلب آبائي» را نوشت. شما اگر شاعران درجه يکي از هر کجاي جهان را هم به اين منطقه ببريد که آن فضا و آن دختران را ديده باشند، نمي‌توانند چنين کلماتي را در شعرشان به کار ببرند: «... دختران شرم، شبنم، افتادگي، رمه.» شعر شاملو در عين اجتماعي بودن، بغايت شاعرانه است و فکر مي‌کنم براي داوري در مورد اشعاري که براي جايزه شاملو فرستاده مي‌شود، بايد اين هر دو وجه را سراغ گرفت.چالنگي با اشاره به اين‌که هر شاعري تا آخرين لحظه عمر و تا زماني که شعر مي‌گويد، دلش مي‌خواهد در معرض قضاوت قرار بگيرد، حضور شاعران تثبيت‌شده را در کنار شاعران جوان طبيعي دانست و گفت: من در داوري اين جايزه اشعاري بسيار زيبا از شاعراني جوان خواندم که نمي‌شناختمشان و در کنار آن به يکي از شعرهاي شمس لنگرودي نمره دادم که بسيار قوي بود.او همچنين درباره تاثير اين جايزه بر فروش کتاب‌هاي شعر افزود: جايزه‌هاي ما در حد و اندازه جايزه‌هاي خارجي نيست که باعث بالا رفتن فروش کتاب‌هاي برگزيده بشود، اما با اين حال هم بي‌تاثير نيست و توجه مخاطبان را به کتاب‌ها برمي‌انگيزد.


 نغمه 

داروگ
نيما
در جوار کشت همسايه.
گر چه مي گويند: « مي گريند روي ساحل نزديک
سوگواران در ميان سوگواران.»
قاصد روزان ابري، داروگ! کي مي رسد باران؟
بر
بساطي که بساطي نيست
در درون کومه ي تاريک من که ذره اي با آن نشاطي نيست
و جدار دنده هاي ني به ديوار اطاقم دارد از خشکيش مي ترکد
ـــ چون دل ياران که در هجران ياران ـــ
قاصد روزان ابري، داروگ! کي مي رسد باران؟


 تازه‌هاي نشر 

انتشار «نشانه‌هاي سينماي کودک»
«نشانه‌هاي سينماي کودک» نوشته محمدعلي زم منتشر شد.
به گزارش ايسنا اين کتاب در 206 صفحه با شمارگان 1000 نسخه در نشر کتاب جمهور راهي بازار شده است.
«رشد شناختي-رواني کودک در سينماي خلاق و حلال»، «رشد هيجاني کودک در سينماي خلاق و حلال»، «رشد تربيتي-آموزشي در سينماي خلاق و حلال» و «در دسترس بودن اقتصاد سينماي خلاق و حلال کودک» فصل‌هاي مختلف کتاب هستند.
در شروع کتاب مي‌خوانيم: منظور از خلاق بودن سينما، غيرکليشه‌اي بودن، پيش‌تر و بيش‌تر از نياز کودک را ديدن، قدرت اقتباس، قابليت خلق مجدد و بازسازي از قصه‌ها، افسانه‌ها و ادبيات کهن را داشتن، گرفتار رفتارها و ابزارهاي تکنيکي نماندن، و جرأت ساده‌سازي را حسب قابليت‌هاي مضموني داشتن است.
و منظور از حلال، بهره‌مندي از موضوعات و مسائلي است که طرح آن‌ها خارج از حيطه حرام و در منطقه‌الفراغ موضوعات، مجاز باشد و از سويي گشاينده گره‌هاي کور فرهنگي و رافع عصبيت‌هاي قومي و اجتماعي باشد. سينمايي که در آن هدف وسيله را توجيه نکند، همه عناصر به‌کارفته در پشت و روي صحنه و ارتباطات انساني‌اش، حلال بوده باشد، سينمايي که به خيال و تخيلات انساني در محدوده حلال‌هاي الهي بپردازد، رشد مخاطب، قصد اصلي آن باشد، از ورود کردن به کج‌راهه‌هاي زاييده اوهام و خيالات منفي پرهيز داشته باشد، سينماي غيرايستا، پيشتاز تربيت، شکوفاگر خلاقيت و شکافنده ذهن و رشد و جهت‌دهنده انرژي مثبت! باشد. متضمن تحقق ديني نيازهاي خلاقانه و واقع‌بينانه مخاطبان باشد و ...
همچنين در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: بياييد و بياييم به دنياي مظلوم، بي‌پناه و پهناور خيالي کودکان بها بدهيم. بياييم گلستان و بوستان و شاهنامه و نظامي و عطار و حافظ و تاريخ رشادت‌ها و شجاعت‌هاي انساني و مقاومت‌هاي دوران اسلامي و گذشته و معاصر ايراني خود را از دريچه سينما، وانمايي و بازآفريني کنيم و محصول آن را سببي براي اقتدار فرهنگي، موجي براي رونق سينما و حاملي براي افزايش تأثيرگذاي اخلاق و فرهنگ و متانت ايرانيان در جهان بنمايانيم.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون