جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4299- تاریخ : 1397/07/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

يک معرفي، يک خوانش
کتابي براي پرسيدن وانديشيدن


گرگينه در ماه کامل پديدار مي‌شود


12 سال فرصت براي محدود کردن بحران تغيير اقليم


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 کتابي براي پرسيدن وانديشيدن 

شناخت فيلسوفان و ايده‌هاي‌شان
نويسنده: سارا تاملي، مارکوس ويکس
برگردان: پريسا صيادي، سرور صيادي
کتاب «دنياي شگفت‌انگيز فلسفه‏: شناخت فيلسوفان و ايده‌هاي‌شان.» در واقع نوعي دائره‌المعارف فلسفي است که داراي فهرست، واژه‌نامه و نمايه است.
در کتاب «دنياي شگفت‌انگيز فلسفه‏: شناخت فيلسوفان و ايده‌هاي‌شان.» سعي شده به مهم‌ترين پرسش‌هاي مطرح درباره جهان هستي، ديدگاه‌هاي فيلسوفان، پرسش‌هاي مهم اجتماعي و فلسفي مانند: آيا جهان واقعي است؟ جهان از چه ساخته شده است؟ من چه هستم؟ از کجا مي‌فهمم که واقعي‌ام؟ تفکر و احساس: آيا مي‌توانيم بدون زبان فکر کنيم؟ چگونه بفهميم چه چيزي درست است؟ انتخاب‌هاي دشوار: آيا زن و مرد بايد برابر باشند؟ چرا به قانون نياز داريم؟ چه کسي قوانين را وضع مي‌کند و ... فلسفه چيست؟
و به بسياري موضوع‌هاي مهم ديگر پاسخ و آگاهي داده مي‌شود.
کتاب به‌طور روش‌مند و بدون سعي در القاء يک ديدگاه خاص ابتدا مطالب را بيان مي‌کند، سپس با بيان فلسفي (کنجکاوي و پرسش‌گري) اطلاعات ارزش‌مندي به مخاطب مي‌دهد.
در يک بخش جداگانه از کتاب، با عنوان «درباره‌اش فکر کن» که مخاطب را درباره ابعاد گوناگون موضوع به فکر کردن وامي‌دارد.
کتاب «دنياي شگفت‌انگيز فلسفه‏.: شناخت فيلسوفان و ايده‌هاي‌شان.» در بيان نظرهاي مختلف فلاسفه و انديشه‌مندان ديگر از دوره پيش از يونان باستان تا امروز موفق است و اطلاعات ارزش‌مندي مي‌دهد.
شيوه ارائه کتاب به گونه‌اي است که مي‌توان در فاصله‌هاي زماني و در صورت نياز به آن مراجعه کرد و به علاقه‌مندي و بدون احساس خستگي درباره موضوع‌هاي مهم زندگي و هستي انديشيد.


 گرگينه در ماه کامل پديدار مي‌شود 

گُرگينه يا گرگ ديس يا گرگ آدم موجودي افسانه‌اي و از خرافات مردم اروپا است. گرگينه انساني است که شب‌هايي که ماه کامل است (ماه شب چهارده) به صورت گرگ درمي‌آيد. از گرگينه‌ها در داستان‌هاي هزار و يک شب ياد شده و در اين داستان‌ها آن راقُطرُب ناميده‌اند. زکرياي رازي، پزشک ايراني سده چهارم هجري، گرگينگي را گونه‌اي بيماري رواني دانسته‌است.
گرگينگي
گرگينگي يا گُرگ‌ديسي به توانايي انسان در تبديل شدن به گرگ که در باورهاي خرافي عوام يا افسانه‌هاي اروپايي ميسر پنداشته مي‌شود مي‌گويند.
يک گرگينه، گاهي اوقات يک انسان اسطوره‌اي يا فولکلوريک است که توانايي تغيير شکل به يک گرگ يا، به ويژه در فيلم مدرن، موجودي گرگ و ميش يا به‌طور هدفمند يا پس از قرار گرفتن تحت نفرين يا آسيب (اغلب گاز يا خراش عميق از گرگ ديگري يا خوردن آب از جاي پنچه گرگ يا گرگينه) را دارد.


 12 سال فرصت براي محدود کردن بحران تغيير اقليم  

هيات بين دولتي تغيير اقليم (IPCC) در گزارشي هشدارآميز در مورد عواقب گرم شدن زمين از سياستگذاران و تصميم‌سازان خواست اقدامات مناسب و فوري اتخاذ کنند تا سطح افزايش دماي جهان تا سال 2030 در قياس با دوره پيش از صنعتي شدن کمتر از 1.5درجه سانتيگراد باقي بماند.اين هيات نتيجه سه سال تحقيق و چانه زني دانشمندان و مقامات دولتي که براي رسيدن به مجموعه‌اي از توافق‌هاست و تدابير لازم را براي پيشگيري از افزايش بيش از يک و نيم درجه سانتيگرادي دماي جهان ارائه کرد.گزارش جديد تصريح مي‌کند روند فعلي به سوي افزايش 2 درجه سانتيگرادي دماي جهان پيش مي‌رود که پرهزينه است و توقف آن در گرو تغييرات سريع، بي‌سابقه و دشوار در همه جنبه‌هاي زندگي جوامع مختلف است.
irna.ir


 يواشكي 

آدما عوض نمي‌شن
آذر فخري
اين‌رو يواشکي به شما مي‌گم که در يک رابطه دوستانه، تا وقتي همه‌چي رو‌به‌راهه و بر وفق مراده كه، هيچ حس بد و شکي وجود نداره. اما همين‌که کدورتي پيش مي‌آد، به عالم و آدم شکايت مي‌بريم که فلاني چه‌قدر بد شده! چه آدم بي‌خودي شده!
مسئله اينه که ما آدما، برخلاف تمام ادعاهامون، به سختي عوض مي‌شيم. ما اگه با دوست‌مون اختلافي پيدا مي‌کنيم و ناراحت مي‌شيم به خاطر اين نيست که اون عوض شده، به خاطر اينه که ما همديگه رو بيشتر و بهتر شناختيم. و اين شناخت بايد تحمل‌مون رو ببره بالا تا دوستي بمونه.


 دل گويه 

تجربه رنج و صميميت
اين‌که ما چه‌قدر در رنج‌هاي ديگران شريک مي‌شويم، بستگي به عمق و صميميت رابطه ما دارد. از اين گذشته بسيار مرتبط است به اين‌که ما چه‌قدر مي‌توانيم آدم‌ها را از صميم قلب دوست داشته باشيم.
اگر از آن دسته افرادي باشيم که در رنج ديگران تمام قد درگير مي‌شويم و تجربه درد ديگري، تبديل مي‌شود به تجربه درد ما، اگر در اوج لحظات درد ديگري، مرزهاي بين خود و او را درمي‌نورديم و ذره ذره همراه با او درد مي‌کشيم، بايد بدانيم که گاهي «تماشاي رنج» از «تحمل رنج»، سنگين‌تر است.
گاهي آن‌کس که درد ديگري را تماشا مي‌کند، آسيب بيشتري مي‌بيند تا خود آن «ديگري».
زيرا او که به «بازيگري رنج» برگزيده شده، تنها لازم است رنج را تاب بياورد. اما ما که به «تماشاي رنج» ايستاده‌ايم، دردي مضاعف داريم: چرا در برابر رنج آن‌که دوستش مي‌داريم، اين چنين بي‌رحمانه عاجزيم؟
مهم است بدانيم که گاهي تحمل واقعه براي آن‌که در ميانه ميدان است، بر خلاف تصور ما آسان‌تر است تا آن‌کس که بيرون از گود، به تماشا نشسته است.
هستي به آن‌کس که درد مي‌کشد، در تحمل رنج ياري مي‌رساند، اين همان بخشي است که از ديدگان تماشاگران رنج مغفول مي‌ماند و اندک اندک بار بازيگر ميدان رنج سبک‌تر مي‌شود اما بار تماشاگر ميدان هم‌چنان وزن خود را حفظ مي‌کند. مهم است از ياد نبريم که هستي ما را از پيش براي آن‌چه بر سرمان مي‌بارد، آماده ساخته است.
مهم است چنان به تماشاي رنج ديگري خيره نمانيم که يکسره از بازيگري در ميدان زندگي خود غافل شويم.
هشت بهشت


 سرمقاله 

فرصت تفكر و تحليل بيشتر براي كودكان و نوجوانان
زهرا کيان بخت
يكي از موضوعاتي كه معمولا در امر آموزش چندان جدي گرفته نمي‌شود، بحث آموزش غيرمستقيم و تاثير ماندگارتر آن بر ذهن و روان كودكان و نوجوانان است. همان طور كه ما در نقش والدين و مربيان و معلمان و خلاصه كساني كه به نحوي با كودكان و نوجوانان سروكار دارند، بيشتر مي‌كوشيم آنچه را مي‌خواهيم به كودك يا نوجوان بباورانيم، به صورت مستقيم و در قالب چند جمله به آنها آموزش دهيم. حال آن كه همواره تاثير آموزش غيرمستقيم‌ ماندگارتر بوده و درصورتي كه اجازه دهيم مخاطبان كوچكمان خود به تنهايي به مقصود و منظور اصلي پي ببرند، اين نوع يادگيري، موثرتر خواهد بود.
براي مثال وقتي مي‌خواهيم پسنديده بودن يا ناپسند بودن يك رفتار را به فرزندان‌مان آموزش دهيم، اين امر را در قالب جملات امري، خطابي و... به آنها مي‌گوييم. ما همواره در حال گفتن اين جملات به فرزندان‌مان هستيم كه فلان كار خوب و فلان رفتار بد است. در واقع، مثل اين است كه يك مسأله را به كودكان و نوجوانان‌مان القا مي‌كنيم، بي آن كه به آنها فرصت انديشيدن بيشتر، تحليل، نتيجه‌گيري و قضاوت بدهيم.
به همين دليل است كه سهم آموزشهاي غيرمستقيم در ميان همه آنچه به كودكان و نوجوانان مي‌آموزيم، بسيار ناچيز است. حال آن كه علم و تجربه در دنياي امروز ثابت كرده‌اند كه آنچه كودكان و نوجوانان در قالب كتاب، داستان، فيلم و... آموخته و در آن، فرصت تحليل و بررسي و فكر كردن پيدا مي‌كنند، در ذهن آنها ماندگارتر خواهد بود.
با توجه به اين مسأله، خوب است به جاي اينكه پيوسته بكوشيم به كودكان و نوجوانان‌مان مفاهيم و مسائل مختلف را به صورت امري و خطابي بقبولانيم، به آنها كمك كنيم با تماشاي انيميشن، كارتون، فيلم، مطالعه كتاب، در قالب مثال و تصوير و تصور و... امور را درك كرده و نتيجه‌گيري كنند.
درحقيقت، خوب است در جريان پرورش و آموزش كودكان و نوجوانان، به جاي اينكه دائما به فكر ساده‌ترين راهها و انتقال مطالب به ذهن آنها به صورت مستقيم و گفتاري و بدون هيچ خلاقيت و جذابيتي باشيم، سعي كنيم به آنها اين اجازه را دهيم كه خودشان با تفكر و تحليل بيشتر به نتايج جديد برسند و بتوانند درسهاي مختلف را در قالب اين آموزشهاي غيرمستقيم فرابگيرند.
همان طور كه خود ما نيز، شايد اگر پيامي را از فيلم يا كتابي گرفته باشيم و در ما تبديل به رفتار و عادت و يا بهتر بگوييم تبديل به باور شده باشد، چه بسا ماندگارتر باشد تا اينكه كسي بخواهد به طور مستقيم به ما القا كند كه يك مفهوم، خوب يا بد است.
ahrakianbakht@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون