جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4277- تاریخ : 1397/06/22 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


معرفي برگزيدگان نهمين المپياد دانش‌آموزي نانو

چرخ ساخت مدارس روي ريل؛
تخصيص 100 درصدي بودجه در سازمان نوسازي مدارس


از گوشه و كنار


سلامت دانش آموزي


يادداشت


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 معرفي برگزيدگان نهمين المپياد دانش‌آموزي نانو  

مدال‌آوران نهمين المپياد دانش‌آموزي نانو در مراسم اختتاميه نهمين المپياد دانش‌آموزي علوم و فناوري نانو در پژوهشگاه شيمي و مهندسي شيمي ايران معرفي شدند و از آن‌ها تقدير شد.به گزارش روابط عمومي باشگاه نانو، اين مراسم با حضور علي‌محمد سلطاني، مدير دبيرخانه ستاد توسعه فناوري نانو، عماد احمدوند، مدير کارگروه ترويج ستاد نانو، داوود اصلاني، رئيس گروه پژوهش‌سراهاي دانش‌آموزي کشور، محمدعلي کياني و سلمان طاهري، اعضاي هيات علمي پژوهشگاه شيمي و مهندسي شيمي ايران و محمدرضا زارعي، مدير باشگاه نانو و دانش‌آموزان نخبه برگزيده المپياد دانش‌آموزي برگزار شد.
در اين مراسم از استان‌ها، دبيرخانه‌ها و نهادهاي ترويجي برتري که در برگزاري آزمون مرحله اول اين دوره از المپياد دانش‌آموزي نانو مشارکت فعال داشتند، تقدير و شد.
در پايان اين مراسم نيز مدال‌آوران نهمين المپياد دانش‌آموزي نانو معرفي شدند و از آنها تقدير به عمل آمد.
پس از برگزاري مرحله اول و دوم نهمين المپياد دانش‌آموزي علوم و فناوري نانو، 30 نفر از منتخبان وارد مرحله سوم به عنوان مرحله نهايي اين رقابت شدند و پس از گذراندن کلاس‌هاي تئوري، شبيه‌سازي، گزارش‌نويسي، فعاليت و پروژه آزمايشگاهي و تحويل کار و آزمون با نظر هيئت داوران، صاحب مدال‌هاي طلا، نقره و برنز معرفي شدند.
بنياد ملي نخبگان، اين رويداد را مورد تاييد و حمايت خود قرار داده است، بنابراين برگزيدگان دوره ششم به بعد مي‌توانند از تسهيلات اين بنياد بهره‌مند شوند.
برگزيدگان المپياد دانش‌آموزي علوم و فناوري نانو علاوه بر دريافت لوح تقدير، مانند برندگان بخش دانش‌آموزي جشنواره‌ خوارزمي و طبق شيوه‌نامه‌ بنياد ملي نخبگان از امتياز فعاليت‌هاي نخبگاني و جوايز نقدي نيز برخوردار مي‌شوند. بنابراين برگزيدگان مدال‌هاي طلا، نقره و برنز به ترتيب مشمول دريافت جوايز نقدي مي‌شوند، و از منظر امتياز فعاليت نخبگاني به ترتيب 70، 50 و 20 امتياز به آنها اعطا مي‌شود.برگزيدگان مي‌توانند در زمان ثبت درخواست خود در سامان? اطلاعاتي بنياد ملي نخبگان به نشاني www.soraya.bmn.ir، حکم برگزيدگي خود را نيز بارگذاري کنند تا امتياز آن براي آنها مطابق مقررات تسهيلِ مورد نظر، اعمال شود.


 چرخ ساخت مدارس روي ريل؛
 تخصيص 100 درصدي بودجه در سازمان نوسازي مدارس 

کاهش شديد اعتبارات سازمان نوسازي مدارس يکي از انتقادهايي است که از سوي برخي افراد درباره مديريت يکساله محمد بطحايي بر وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است. حتي پيشنهادکنندگان استيضاح او نيز اين موضوع را يکي از محورهاي استيضاح وزير در نظر گرفته اند؛ استيضاحي که البته فرصت طرح نهايي پيدا نکرد.
بررسي محتوا و صحت اين انتقاد کار چندان سختي به نظر نمي‌آيد و کمي جست‌وجو در آمار و ارقام مي‌تواند تصويري روشن از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در اين زمينه ارائه دهد.
آمارها نشان مي‌دهد بودجه سازمان نوسازي در سال 95، 1500 ميليارد تومان بوده است اما ميانگين تخصيص اعتبار در اين سال چيزي در حدود 10درصد بوده است و به اين سازمان در رديف اعتبارات ملي، 150ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده شده است. به گفته مسئولان سازمان نوسازي در اين سال بسياري از پروژه‌هاي عمراني متوقف شد و خيران نيز بابت توقف پروژه‌هاي مشارکتي گله‌مند بودند.
بودچه سازمان نوسازي مدارس در سال 96، 1365 ميليارد تومان بود که از اين مقدار 810 ميليارد تومان تخصيص پيدا کرد. بودجه تخريب و بازسازي مدارس که از رديف‌هاي اصلي سازمان نوسازي است نيز در اين سال، 63 درصد تخصيص اعتبار از مجلس شوراي اسلامي گرفت.
در سال 97 رايزني وزارت آموزش و پرورش و مجلس شوراي اسلامي باعث شد که براي اولين بار نه تنها رديف بودجه تخريب و بازسازي مدارس فرسوده، بلکه رديف اعتبار پروژه‌هاي نيمه‌تمام خيران نيز تخصيص 100 درصدي بگيرد. بودجه سازمان نوسازي مدارس 1500 ميليارد تومان است و بعد از گذشت 6 ماه از سال، 1350 ميليارد تومان آن تخصيص پيدا کرده
است.
يعني با وجود اينکه هنوز شش ماه به پايان سال 97 باقي مانده است، سازمان نوسازي مدارس براي اولين بار 100 درصد تخصيص اعتبار گرفته است. اين در حالي است که در سال‌هاي گذشته اين بودجه در ماه‌هاي پاياني سال تخصيص داده مي شد و کار اتمام پروژه‌هاي عمراني را به تعويق مي‌انداخت.


 از گوشه و كنار 

رئيس سازمان مدارس غيردولتي :
برخورد سختگيرانه با مدارس متخلف
رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با تأکيد بر اينکه برخورد سختگيرانه‌اي با مدارس متخلف دانه درشت خواهيم داشت، گفت: در روند نظارتي از مدارس مشخص شد 32 مدرسه پايتخت تخلفاتي داشتند، ما اجازه نمي‌دهيم هيچ مدرسه‌اي خارج از الگوي شهريه از خانواده‌ها وجهي دريافت کند.
به گزارش ايسنا، مجتبي زيني‌وند در گردهمايي سالانه روساي ادارات مشارکت‌هاي مردمي و کارشناس مسئولان مدارس و مراکز غيردولتي که در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد با بيان اينکه امروز مطالبه مردم و حاکميت آموزش صرف نيست و مردم به دنبال آموزش مهارت‌ زندگي براي فرزندان خود هستند، گفت: ما نگاه‌مان را به همين علت به سمت تقويت مهارت‌هاي اجتماعي برديم و در سامانه‌ها و برنامه‌هاي فوق‌العاده هم بر ضرورت آموزش‌هاي مهارتي به ويژه مهارت‌هاي زندگي و اجتماعي تأکيد کرديم.
وي افزود: مسلما شخصي که فرزندش را در مدرسه غيردولتي ثبت نام مي‌کند مطلع است و مي‌داند که بايد شهريه بپردازد و انتظار خدمات ويژه دارد. ما نيز تلاش مي‌کنيم اين انتظارات را محقق کنيم.

پذيرش خارج از نوبت سرويس مدارس در مراکز معاينه فني
مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران از پذيرش خارج از نوبت تاکسي‌هاي سرويس مدارس در مراکز معاينه فني خودرو خبر داد.
به گزارش ايسنا، سيد نواب حسيني منش با اشاره به الزام داشتن معاينه فني خودرو براي اخذ مجوز سرويس مدرسه اظهار کرد: داشتن معاينه فني براي کليه خودروهاي عمومي مشمول با سن بالاتر از يکسال الزامي و اين خودروهاي بايستي براساس سن ، سالانه دو تا چهار مرتبه به مراکز معاينه فني خودرو مراجعه کنند.
بديهي است خودروهاي تاکسي سرويس مدارس از اين موضوع مستثني نبوده و با عنايت به اهميت داشتن معاينه فني اين خودروها در حفظ جان، سلامتي و ايمني دانش آموزان ،سرويس مدارس بصورت ويژه اي مورد ارزيابي و کنترل در مراکز قرار مي گيرند.در همين راستا جهت تسريع در کار رانندگان محترم سرويس مدارس در طرح استقبال از مهر 97 ،اين خودروها تا 15 مهرماه در کليه مراکز معاينه فني شهر تهران خارج از نوبت پذيرش خواهند شد.


 سلامت دانش آموزي  

نوشيدن روزانه شير، موجب افزايش قد مي‌شود
طبق نتايج يک مطالعه، نوشيدن روزانه يک ليوان شير در دوره کودکي موجب افزايش قد در سال‌هاي نوجواني مي شود.
به گزارش مهر، اين حقيقت مسلم است که نوشيدن شير براي کودکان ضروري است. حال نتايج يک تحقيق جديد نشان مي دهد نوشيدن منظم شير در دوره کودکي رابطه مستقيمي با افزايش قد در نوجواني دارد.
محققان با بررسي بيش از 700 کودک از زمان تولد و بررسي قد و رژيم غذايي شان از سن 2 تا 17 سالگي دريافتند هر ليوان شير مصرفي موجب افزايش قد تا 0.39 سانتي متر در سن 17 سالگي مي شود.همچنين مشخص شد نوشيدن آب و ساير نوشيدني ها نظير آبميوه و نوشابه هاي حاوي مواد قندي به اندازه يک ليوان شير بر قد تاثير نداشتند.
محققان همچنين دريافتند نوشيدن منظم شير در طول سال هاي رشد رابطه مستقيمي با قد بلندتر در سال هاي نوجواني دارد و عدم نوشيدن شير يا نوشيدن شيرهاي غيرلبني نظير شير بادام يا سويا با قد کوتاه تر مرتبط است.
طبق دستورالعمل رژيم غذايي 2020-2015، کودکان 2 تا 3 سال بايد روزانه دو فنجان شير يا محصولات لبني مصرف کنند، کودکان 4 تا 8 سال بايد روزانه دو و نيم فنجان شير و کودکان 9 تا 18 سال بايد روزانه سه فنجان شير در روز مصرف کنند.مصرف شير علاوه بر افزايش قد، نقش مهمي در تضمين ميزان کافي کلسيم براي داشتن استخوانهاي قوي و دندان هاي سالم دارد. شير همچنين حاوي چربي امگا3 طبيعي است که به حفظ رشد مغز، کلسيم و ويتامين D در بدن کودک کمک مي کند.


 يادداشت 

تغيير در معاونت آموزش و پرورش و يك نكته
برديا سيفي
علي زرافشان؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در آستانه مهر و بازگشايي مدارس از اين وزارتخانه به سازمان کتابخانه ملي رفت و به عنوان معاون اين سازمان منصوب شد. پيرو همين تغيير، عبدالرسول عمادي؛ رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش گفته در غياب زرافشان و تا انتصاب معاون جديد به عنوان سرپرست معاونت آموزش متوسطه فعاليت خواهد کرد.
خبري كه در آستانه بازگشايي مدارس تا حدي غيرمنتظره بود؛ اينكه معاونتي به اين اندازه مهم كه مسئوليت دوره متوسطه را برعهده دارد در آستانه باز گشايي مدارس تغيير كند، مي تواند موجب پيامدهايي براي نظام آموزشي باشد.
هنوز يادمان نرفته در هفته‌هاي اخير بحث استيضاح وزير آموزش و پرورش به اين علت كه در آستانه بازگشايي مدارس هستيم و نبود وزير مي‌توانست پالس منفي به حوزه آموزش و پرورش و بالاخص به دانش آموزان وارد كند از دستور كار مجلس خارج شد كه البته تصميم درستي بود. حال سوال اين است كه چرا در خود دستگاه آموزش و پرورش در اين مقطع زماني، چنين تغييري اتفاق افتاده و مهمترين معاونت اين وزارتخانه به رئيس مرکز سنجش سپرده شده است.به هر حال، علت اين تصميم و تغيير هر چه كه باشد، به طور كلي، شايد لازم باشد در بازه زماني آماده شدن مدارس براي بازگشايي و ماههاي آغازين سال تحصيلي، تا حد ممكن از ايجاد تغييرات ساختاري در آموزش و پرورش اجتناب شود تا امور مربوطه با ثبات و نظم بهتري به اجرا درآيند.


 كاغذ اخبار 

معاون وزير آموزش و پرورش :
قبولي 300 دانش‌آموز با نياز ويژه در آزمون سراسري
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور گفت: 170 مورد از مدارس استثنايي کشور توسط خيرين احداث شده است.
به گزارش ايسنا، مجيد قدمي در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه شاخص‌هاي کيفيت آموزش و پرورش استثنايي را مي‌توان در خروجي آن‌ها رصد کرد، افزود: با تلاش معلمان دلسوز امسال 300 نفر از دانش‌آموزان استثنايي در گروه‌هاي مختلف در آزمون سراسري پذيرفته شدند.وي با اشاره به اينکه امسال کتاب‌هاي درسي مدارس استثنايي به موقع توزيع شد، عنوان کرد: امسال خوشبختانه کتاب‌ها قبل از آغاز سال تحصيلي در مدارس استثنايي توزيع شده است.
معاون وزير آموزش و پرورش از اهتمام جدي براي توسعه ورزش معلولان خبر داد و اظهار کرد: با همکاري کميته ملي ‌پاراالمپيک به دنبال استعداديابي در بين دانش‌آموزان استثنايي و توسعه المپيادهاي ورزشي هستيم تا بدين طريق از بين دانش‌آموزان، کساني که داراي استعدادهاي برتر و مورد تاييد کميته ملي پاراالمپيک هستند، براي اعزام به مسابقات خارج از کشور گزينش شوند.

در شهرستان‌هاي استان تهران ؛
تقبل ساخت 12 مدرسه توسط 2 برادر خيّر
در آستانه بازگشايي مدارس، 2 خيّر تهراني مشارکت در ساخت 12 مدرسه در نقاط کم‌برخوردار شهرستان‌هاي استان‌ تهران را تعهد کردند.به گزارش فارس، «سيدهادي و سيد جعفر موجاني» خيريني هستند که به پاس زنده نگهداشتن نام پدرشان، مشارکت در ساخت 12 مدرسه 6 کلاسه در شهرستان‌هاي استان تهران را تقبل و تعهد کردند.
نام تمام 12 مدرسه مذکور با اعلام اين خيرين، به نام «زنده ياد سيدمهدي موجاني» نامگذاري خواهد شد.تفاهم نامه مشارکت در ساخت 3 مدرسه از مجموع 12 مدرسه امروز در اداره کل نوسازي مدارس استان تهران و با حضور علي شهري مديرکل نوسازي مدارس تهران، عبدالرضا فولادوند مديرکل آموزش و پرورش شهرستانهاي تهران و اين 2 برادر خيّر به امضا رسيد.
3 مدرسه مورد اشاره در روستاي رامين شهرستان شهريار، امين آباد شهرري و روستاي موسي‌آباد شهرستان جواد آباد ساخته خواهد شد؛ مشارکت 50 درصدي خيرين در اين تفاهم‌نامه مجموعاً بيش از 3 ميليارد تومان خواهد بود.


 زنگ تفريح 

شادي بچه ها براي آغاز سال تحصيلي
عكس: مهسا خدامراد



 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي