جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4272- تاریخ : 1397/06/17 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

معرفي برترين‌هاي سي‌ويکمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان؛
شب زرين فيلم‌هاي کانون در اصفهان رقم خورد

فيلم‌سازان کودک و نوجوان جايزه گرفتند؛
اعلام اسامي برگزيدگان جشنواره قاصدک کانون


«دوچ»؛ ساده اما صميمي


 معرفي برترين‌هاي سي‌ويکمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان؛
 شب زرين فيلم‌هاي کانون در اصفهان رقم خورد 

«ضربه فني» و «دوچ» دو فيلم بلند سينمايي کانون پرورش فکري 11 پروانه زرين، تنديس، جايزه و لوح قدرداني سي‌ويکمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان اصفهان را از آن خود کردند.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، در آخرين روز از سي‌ويکيمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان، برگزيدگان در آييني با حضور مسوولان معرفي شدند.
اين در حالي است که دور تازه توليد فيلم‌هاي سينمايي در کانون و نخستين حضور اين دو اثر در جشنواره‌هاي سينمايي با موفقيت همراه شد.
بر همين اساس در آيين اهداي جوايز، فيلم 90 دقيقه‌اي «ضربه فني» به نويسندگي و کارگرداني غلامرضا رمضاني موفق به دريافت چهار پروانه زرين، يک تنديس و يک لوح قدرداني در بخش‌هاي مختلف اين جشنواره شد.
در عين حال، فيلم بلند سينمايي «دوچ» به نويسندگي و کارگرداني امير مشهدي‌عباس نيز پنج جايزه و لوح قدرداني بخش‌هاي مختلف اين جشنواره را به خود اختصاص داد.
بر اساس اين گزارش، پروانه زرين داوران کودک و نوجوان براي بهترين فيلم، پروانه زرين مسابقه سينماي ايران به عنوان بهترين فيلم و بهترين فيلم‌نامه بخش نوجوان، پروانه زرين زنده‌ياد زاون قوکاسيان و تنديس ويژه و لوح قدرداني داوران حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي به فيلم «ضربه فني» غلامرضا رمضاني تعلق گرفت.
فيلم‌نامه «ضربه فني» نوشته غلامرضا رمضاني و ميترا تيموريان است.
نام علي ملکيان بازي‌گر نوجوان فيلم «ضربه فني» نيز از سوي هيات داوران مسابقه سينماي ايران به عنوان يکي از نامزدهاي دريافت جايزه در همين مراسم اعلام شد.در ادامه، جايزه اصلي يونيسف به دليل اتخاذ نگاه عميق به مسايل کودک و نوجوان و ديدگاه دغدغه‌مند کارگردان در پرداختن به مساله آموزش کودکان و سوادآموزي به امير مشهدي‌عباس براي کارگرداني فيلم سينمايي «دوچ» اهدا شد.
در عين حال، جايزه بازيگري برتر اين جشنواره از نگاه گروه نوجوان به محمدامين احمدي، لوح قدرداني بازيگر کودک جداگانه به محمدامين احمدي و اميرمحمد محمدي و جايزه ميراث فرهنگي از سوي مجموعه هنري تاريخي نياوران به نيابت از سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به امير مشهدي‌عباس کارگردان فيلم «دوچ» اختصاص داده شد.
اين دو فيلم بلند سينمايي به تهيه کنندگي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و مشارکت بنياد سينمايي فارابي توليد شده است.
در مراسم پاياني سي‌ويکمين جشنواره فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان اصفهان که شامگاه روز 14 شهريور به کار خود پايان داد، معاون توليد، معاون فرهنگي، مديرکل سينمايي و تئاتر، مديرکل روابط عمومي و امور بين‌الملل و مديرکل آفرينش‌هاي ادبي و هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان نيز حضور داشتند.


  فيلم‌سازان کودک و نوجوان جايزه گرفتند؛
 اعلام اسامي برگزيدگان جشنواره قاصدک کانون 

برترين‌هاي بخش‌هاي مختلف هشتمين جشنواره فيلم کودک براي کودک (قاصدک) کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان از سوي دبيرخانه اين رويداد هنري معرفي و جوايز خود را دريافت کردند.
در اين جشنواره از ميان آثار رسيده به دبيرخانه، داوران 35 فيلم مستند و پويانمايي را شايسته دريافت جايزه و ديپلم افتخار معرفي کردند که از اين ميان 19 جايزه به بخش فيلم و مستند اختصاص يافت و 16 جايزه نيز به پويانمايي‌ها تعلق گرفت.بر اساس اين گزارش در بخش فيلم‌هاي زنده و مستند جايزه‌هاي بهترين فيلم‌ها نيز به «ماه پيشوني» ساجده قاسمي 16 ساله از يزد، «باور» اثر اميررضا معلمي 15 ساله از گناباد خراسان رضوي و«گنجشک‌هاي کوچه ما» به کارگرداني ژيوار فرج‌زاده 11 ساله از کردستان اهدا شد.
جايزه بهترين فيلم‌نامه به علي کاربخش 16 ساله از يزد به خاطر «کفش‌هاي من»، اميررضا صادقلو 16 ساله از گلستان براي فيلم «بهزاد» و ديپلم افتخار بهترين فيلم‌نامه نيز به فيلم «بوسه‌هاي صورتي» اثر زهرا اميريوسفي 11 ساله از خميني‌شهر اصفهان تقديم شد.
در همين حال فيلم‌هاي «ديوار» به کارگرداني ودود ايماني 16 ساله از مشکين‌شهر اردبيل، «وقتي هوا آلوده ميشه» اثر ابوالفضل نظامي 12 ساله از خميني‌شهر اصفهان، «لطفاً زمين را پاکيزه نگه داريم» اثر مهسا شمسايي 11 ساله از انزلي گيلان، «چاقوسازي» ساخته رضا حسن‌زاده 12 ساله از سلماس آذربايجان غربي و به ترتيب جايزه بهترين کارگرداني، فيلمبرداري، صداگذاري وتدوين را دريافت کردند.
در عين حال جايزه بهترين بازي‌گري به فيلم «ماه پيشوني» نازنين‌زهرا قاسمي 9 ساله از ميبد يزد، جايزه بهترين مستند به فيلم‌ «کيف مدرسه» اثر آرمان باقري 12 ساله از قم و بهترين تيتراژ به فيلم «خانه دهدشتي» اثر محسن چقاجردي 13 ساله از اصفهان تعلق گرفت.هم‌چنين در بخش فيلم‌هاي زنده و مستند ديپلم افتخار، لوح تقدير، بسته فرهنگي و جايزه نقدي جشنواره به فيلم «فرش و قدمت آن در اراک» به کارگرداني صدرا سلطاني و آروين جيرياني 14 ساله از اراک به خاطر پژوهش خوب در اين حوزه تعلق گرفت.هم‌چنين ديپلم افتخار به همراه ديگر جوايز جشنواره در بخش بهترين موسيقي به سپهر بيداري 13 ساله کارگردان فيلم «بيله سوار و خاک زرخيز» از اردبيل و در بخش بهترين فيلم‌ به آثاري ‌هم‌چون «ماجراي کتاب‌ها»، «لانه»، «چق چقو» و «نزديک دورها» به ترتيب اثر روح‌انگيز ايزدي 13 ساله از گلستان، عليرضا مهري 15 ساله از اردبيل، مينا حيدري از چهارمحال ‌و بختياري و باران چراغي‌پور 16 ساله از تهران اهدا شد.اما در بخش برترين‌هاي پويانمايي (انيميشن) جايزه بهترين انيميشن‌ها به «گبه»، « پيرمرد» و «قطار زندگي» به ترتيب به طاها قديريان 10 ساله از اصفهان، آرتين هنرمند 13 ساله از کرمانشاه و علي رفيعي 17 ساله از چهارمحال و بختياري تعلق گرفت.
هم‌چنين جايزه نوآوري و خلاقيت به مهديه گنجي 13 ساله از يزد براي فيلم «زندگي زيباست»، جايزه بهترين فيلم‌نامه به اميررضا قاسمي کودک مازندراني با اثر «دلگشا»، جايزه بهترين کارگرداني آرش سليماني 14 ساله از اصفهان براي پويانمايي «قناعت» و بهترين متحرک‌سازي به فرزانه السادات نير 12 ساله از خوزستان به خاطر فيلم «جاسوس» اهدا شد.هم‌چنين در اين بخش داوران جايزه بهترين پرداخت محتوا را به پويانمايي «نذري» اثر سميرا عبادي‌فر 16 ساله از خراسان رضوي، بهترين صداگذاري به «آدم کوچولوي گرسنه» اثر شيدا سليماني نوجوان چهارمحال‌وبختياري، جايزه بهترين تيتراژ «خانه رنگين کمان» و بهترين موسيقي به پويانمايي «پاپر» هردو به کارگرداني آوا گواشيري 14 ساله از رفسنجان اهدا کردند. داوران جايزه بهترين گرافيک را نيز به پويانمايي «بز و طوطي» اثر سيد کيان پاک‌نژاد کودک اصفهاني اهدا کردند و ديپلم افتخار اين بخش را به فيلم‌هاي «راز غار تاريک»، «رانندگي پرماجراي بابا»، «عمونوروز اومده» به ترتيب آثار محمدياسين نجفي14 ساله از رفسنجان مبينا قاسميان 13 ساله از مازندران و الهه معروفي نوجوان قزويني و ديپلم افتخار فيلم‌نامه «چوب جادويي» اثر شقايق نصيري عضو 15 ساله مرکز فراگير کانون خراسان رضوي اهدا کردند.جوايز برترين‌هاي هشتمين جشنواره فيلم کودک براي کودک (قاصدک) کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان هم‌زمان با دومين المپياد فيلم‌سازي نوجوانان در سي‌ويکمين جشنواره فيلم کودکان و نوجوانان اصفهان اهدا شد.


 «دوچ»؛ ساده اما صميمي 

گزارش از فرناز ميري
اکران ويژه فيلم سينمايي «دوچ» نخستين ساخته بلند امير مشهدي‌عباس به تهيه‌کنندگي کانون پرورش فکري با حضور عوامل فيلم، ثريا قاسمي، بازيگر پيش‌کسوت اين فيلم و اهالي سينما و علاقه‌مندان اين حوزه در جشنواره سي‌ويکم فيلم‌هاي کودک و نوجوان برگزار و با استقبال و همراهي مخاطبان آن همراه شد. قاسمي حضورش در جشنواره امسال را به‌منظور پشتيباني از فيلمي ساده و سالم برشمرد و مخاطبان سينما را به ديدن اين فيلم دعوت کرد.
****
سي‌ويکمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان بار ديگر حال و هواي شهر اصفهان را کودکانه کرد. هر گوشه و کناري از شهر رد و نشاني از کودک و کودکي و فيلم داشت. خيابان چهارباغ که حالا ديگر به خياباني سنگ‌فرش و پياده‌رو تبديل شده با دو مجموعه سينمايي چهار باغ و فلسطين و در سمت ديگري از شهر مجموعه سيتي‌سنتر، ميزبان اهالي سينما، کودکان و نوجوانان، منتقدان و اهالي رسانه بودند. ساعاتي پيش از اکران فيلم در کنار ايستگاه‌هاي خياباني نقاشي، قصه‌گويي، مسابقه و بازي و... مستقر در خيابان چهارباغ کارناوالي از عروسک‌هاي غول‌پيکر و موسيقي و نمايش در حرکت بود و کودک و بزرگ را به خود سرگرم مي‌کرد. هياهوي جشنواره فقط در خيابان نبود و در سالن‌هاي سينما علاوه بر اهل فن و رسانه کودکان و نوجواناني را مي‌ديدي که دست در دست بزرگ‌ترها بليت تهيه مي‌کردند و به تماشاي فيلم‌ها در بخش‌هاي مختلف جشنواره مانند بخش سينماي ايران، بين‌الملل، پويانمايي و ... مي‌نشستند. کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان نيز امسال با دو انيميشن و دو فيلم بلند سينمايي در جشنواره حضور داشت. يکي از اين آثار «دوچ» به نويسندگي و کارگرداني امير مشهدي عباس است که در اکران ويژه آن عوامل فيلم و از جمله ثريا قاسمي، بازيکر نام آشناي سينما حضور داشتند.بازيگران خردسال فيلم همراه با خانواده‌هاي‌شان درکنار ديگر عوامل با شور و هيجان در انتظار شروع نمايش فيلم بودند. صداي تشويق ايستاده تماشاگران به احترام ثريا قاسمي، بازيگر فيلم سالن را پر کرده بود. در طول نمايش فيلم نيز بچه‌ها با موسيقي فيلم همراهي مي‌کردند و گاهي درباره جزئيات بيشتر از والدين‌شان مي‌پرسيدند.«دوچ» فيلمي درباره اراده و خواستن و تلاش و توانستن است. داستان اين فيلم درباره نوجواني به نام غلامرضا است که به دوچرخه سواري علاقه دارد و دوست دارد تا با دوچرخه‌اش مسابقه بدهد و جايزه به دست آورد، اما به‌دليل مشکلات مالي، توانايي تهيه دوچرخه را ندارد. او براي به دست آوردن دوچرخه مسيري جالب را انتخاب مي‌کند و انتخاب اين راه اتفاق‌هاي مختلفي را به‌دنبال دارد.پس از نمايش فيلم با چند تن از سينماگران حاضر در سالن و کارگردان آن درباره «دوچ» صحبت کرديم و ديدگاه آن‌ها را درباره اين فيلم جويا شديم که در ادامه مي‌خوانيد.
اصل اول؛ برقراري ارتباط با بچه‌ها
علي‌اکبر قاضي نظام، فيلم‌نامه‌نويس؛ قاضي‌نظام که فيلم را با بچه‌ها ديده و متوجه ارتباط گرفتن و همراهي کردن آن‌ها با فيلم شده است مي‌گويد: «دوچ» فيلمي است که مي‌تواند با بچه‌ها ارتباط برقرار کند به ويژه‌ اگر ريتم فيلم کمي تندتر شود. از سوي ديگر با توجه به اين‌که اولين کارگرداني فيلم بلند سينمايي مشهدي عباس بود نتيجه کار خوب بود.
او معتقد است مهم‌ترين اصل در فيلم کودک ارتباط و سرگرم کردن بچه‌ها است؛ چراکه چون اگر فيلمي جنبه سرگرم کنندگي نداشته باشد تماشاگر فيلم را رها مي‌کند. اما «دوچ» اين پتانسيل را دارد و بچه‌ها را سرگرم مي‌کند.
قاضي‌نظام در پايان تاکيد کرد: کانون بايد با وجود اين همه استعداد جوان فعال در سينما بيشتر در اين حوزه سرمايه‌گذاري کند. پذيرفتن فيلم‌نامه‌هاي عام‌تر براي توليد که شامل همه مخاطبان شود. نه اين‌که فقط طيف خاصي را به عنوان مخاطب در بربگيرد.
انرژي خوبي از تماشاگران گرفتم
کارگردان فيلم معتقد است در جشنواره‌ها اهميت دارد اين است که مخاطب فيلم‌ها را ببينند. امير مشهدي عباس، نويسنده و کارگردان «دوچ» گفت: در جشنواره پنج اکران براي فيلم «دوچ» در نظر گرفته شده بود اما در عمل ما فقط يک اکران داشتيم. وقتي خودمان اصرار داريم کودکان بايد شب‌ها زود بخوابند و بين ساعت‌هاي 9 تا 10 شب بايد خوابيده باشند چرا ساعت اکران فيلم کودک بايد 10 يا 10:30 شب باشد؟ آن هم در برنامه‌اي مانند جشنواره فيلم که عملا با تاخير هم فيلم‌ها پخش مي‌شود.مشهدي عباس از تبليغات جشنواره براي جذب و کشاندن مخاطب به جشنواره رضايت نداشت و توضيح داد: جشنواره ما آن‌قدر قدرتمند نيست که مخاطب بخواهد بليت تهيه کند و به تماشاي فيلم‌ها بيايد. فکر مي‌کنم فعلا اين جشنواره‌ها بايد رايگان در اختيار مخاطب قرار بگيرد تا کم کم مخاطبان، اين نياز و فرهنگ را حس و بعد براي تماشاي فيلم‌ها بليت تهيه کنند.
بچه‌هاي حاضر در سالن حين تماشاي فيلم بارها با موسيقي يا صحنه‌هاي شاد فيلم همراهي مي‌کردند و واکنش نشان مي‌دادند. اين کارگردان مي‌گويد: من به عنوان نويسنده و کارگردان قبل از آن‌که فيلم را بسازم در دکوپاژها به اين موضوع فکر مي‌کردم که کجا مخاطب ممکن است با فيلم بخندد و همراه باشد يا برعکس ناراحت شود. اگر همذات‌پنداري کند چه اتفاقي مي‌افتد يا اگر همذات‌پنداري نکند چه مي‌شود. ديشب وقتي با تماشاچي کار را ديدم احساس کردم اين همراهي اتفاق افتاده است. بعد از نمايش فيلم به من مراجعه و انرژي خوبي را منتقل مي‌کردند.او ادامه داد: مخاطب ما صادق‌ترين مخاطب دنيا است. چون تعارف ندارد. اگر فيلم را دوست نداشته باشد سالن را ترک يا صحبت مي‌کند يا به خوردن خوراکي‌اش مشغول مي‌شود. اما ديشب اين حس وجود نداشت و مي‌شنيدم که بچه‌ها درگير فيلم بودند و حتي از خانواده‌هاي‌شان درباره فيلم سوال مي‌پرسيدند.مشهدي عباس از جشنواره فيلم کودک و نوجوان به عنوان تنها اتفاق حوزه کودک ياد کرد و درباره کيفيت اين جشنواره اظهار داشت: هرچه فيلم‌هاي بد ما کمتر باشد يعني يک قدم به جلو پيش مي‌رويم. خيلي بد است که هنوز هم ما در ميان آثار جشنواره فيلم بد داريم. در حالي‌که بايد فيلم متوسط و خوب داشته باشيم. 31 سال است که اين جشنواره برگزار مي‌شود و البته هر سال هم فيلم‌سازاني بوده‌اند که نگاه درستي به ماجرا داشته‌اند.او ادامه داد: خودم صرفا فيلم هنري را فيلم خوب نمي‌دانم و فيلمي را خوب مي‌دانم که مخاطب بپسندد، با شخصيت‌هاي آن همذات‌پنداري کند و گام به گام پيش برود. اين‌که فقط يک فيلم هنري باشد يا به گيشه توجه کند درست نيست. فيلم هم بايد ارزش‌هاي هنري خودش را داشته باشد و هم مخاطب را در نظر بگيرد.
«دوچ»؛ فيلمي تفکربرانگيز
اين کارگردان در بخش ديگر از سخنانش به اولويت‌هاي کانون در توليد فيلم اشاره کرد و گفت: باتوجه به سابقه آشنايي و همکاري‌ام با کانون مي‌دانم اگر مي‌خواهم فيلمي براي کانون بسازم بايد براساس اين اولويت‌ها پيش بروم به همين دليل بخشي از فضاي فيلم درگير اين اولويت‌ها مي‌شد و نمي‌توانستيم خيلي به بخش سرگرم کننده آن توجه کنم.
او ادامه داد: مي‌دانم که بچه‌ها خيلي دوست دارند فيلمي شاد باشد يا در همراهي با آن دست بزنند و شادي کنند. اما از آن‌جا که «دوچ» پايه و اساس انساني داشت خيلي نمي‌توانستم وارد فضاي موزيکال گونه شوم. متناسب با فضاي فيلم نبود و آن‌را تبديل به کار ديگري مي‌کند. براي همين سعي کردم هر جايي که مخاطب نياز دارد اين فضا ايجاد شود، با موسيقي فضاي مدنظر را ايجاد کنم. نمي‌دانم چه اندازه موفق بوده است يا خير. اما پايه اصلي کار ما انساني و تفکربرانگيز است تا سرگرم‌کننده. همان چيزي که جزو اهداف کانون است.
فانتزي و تخيل را در فيلم‌ها بيشتر کنيم
علي عبدالعلي‌زاده، کارگردان و تهيه‌کننده؛ عبدالعلي‌زاده معتقد است فيلم «دوچ» به جز ايراداتي در قصه از نظر کارگرداني و بازي‌ها فيلم خوب و موفقي است.او ايرادهاي قصه را از نظر فراموش شدن موضوع اصلي اوليه قصه مي‌داند و اين‌که به نوعي فيلم چند پايان دارد و مي‌تواند کمي زمان‌اش کوتاه‌تر باشد تا کشش داستان بيشتر شود.او با تاکيد بر همراهي بچه‌ها با آهنگ‌ها و ترانه‌هاي فيلم «دوچ» تاکيد کرد: من در سال‌هاي 69 تا 74 در بنياد سينمايي فارابي بودم. سينماي مدنظر ما سينمايي‌ بود که تخيل بچه‌ها را با خود همراه کند.اين کارگردان ادامه داد: متاسفانه در سينماي ما جاي دنياي خيال خالي است و توجه به تخيل کودک خيلي پر رنگ نيست. آن‌چه کودک امروز به آن نياز دارد دنياي فانتزي و فيلمي است که تخيل را براي آن ها زنده کند. هنوز در جشنواره امسال چنين فيلمي نديده‌ام.او درباره سينماي کانون گفت: کانون از قديم دنبال فيلم‌هاي فانتزي نبوده و کلا چنين آثاري در راستاي سياست‌هايش نيست و سبک آثار توليدي کانون متفاوت است. اما فکر مي‌کنم در بستر فيلم‌هاي کودک چنين آثاري کم داريم و براي همين ناگزير بچه‌هاي ما به سمت فيلم‌هاي خارجي مانند هري پاتر مي‌روند.عبدالعلي‌زاده معتقد است بچه‌هاي امروزي دسترسي راحتي به دنياي مجازي دارند و فيلم‌هاي روز دنيا را تهيه مي‌کنند و مي‌بينند. براي همين سليقه‌هاي‌شان خيلي تغيير کرده است. بيشتر بچه‌ها تمام محصولات شرکت‌هاي بزرگ فيلم‌سازي را ديده‌اند و برايشان اين آثار جذاب‌تر است.
او در پايان تاکيد کرد: سينماي فانتزي هزينه‌بر است و شايد به همين دليل مديران سينمايي چندان رغبتي به توليد آثار فانتزي نداشته باشند. اما جاي خالي آن واقعا احساس مي‌شود و شايد يکي از دلايلي که سينماي کودک ما از رونق افتاده است همين باشد. اگر سياست‌هاي زماني‌که فيلم‌هايي مثل «گلنار» ساخته مي‌شد را دنبال مي‌کرديم شايد الان ما هم به هري پاتر ايراني رسيده بوديم.
ثريا قاسمي، بازيگر پيشکسوت سينماي ايران که در فيلم «دوچ» نيز به ايفاي نقش مي‌پردازد در برنامه بزرگداشت «برادران دالوند» که در حاشيه جشنواره سي‌ويکم برگزار شد تماشاگران را به ديدن فيلم «دوچ» دعوت کرد و گفت: من به اصفهان آمده‌ام تا از يک فيلم ساده و سالم پشتيباني کنم. اين فيلم را ببينيد نه براي اين‌که من در آن بازي مي‌کنم. براي اين‌که فيلم «دوچ» جزو فيلم‌هاي سالم و صميمي قرار مي‌گيرد و به حمايت ما نياز دارد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون