جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4266- تاریخ : 1397/06/10 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

يک معرفي، يک خوانش
قصه يک سرزمين دور و يخ بسته!


اردوي جهادي کارکنان بانک انصار؛ اين بار در استان خراسان جنوبي


دو استان پربارش کشور، دچار خشکسالي مطلق شده‌اند


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 قصه يک سرزمين دور و يخ بسته! 

عنوان کتاب: شرق خورشيد، غرب ماه
نويسنده: جسيکا دي جورج
برگردان: دلارام کارخيران
لس نهمين فرزند خانواده است. مادرش که از تولد دختر ديگري در خانواده دلخور است، از انتخاب نام براي آخرين فرزندش خودداري مي‌کند و همه او را پيکا يا دختر مي‌نامند.برادر بزرگش هانس پيتر زماني که او نه ساله بود از يک سفر دريايي طولاني بازمي‌گردد و او را لس مي‌نامد. لس پس از نجات يک گوزن سفيد از او دو هديه مي‌گيرد: فهميدن زبان حيوانات و صاحب نام شدن. لس کم‌کم بزرگ شده و به دختر جواني تبديل مي‌شود. در زمستاني سخت و برفي با آمدن خرسي سفيد به خانه آنان، زندگي لس تغيير مي‌کند. او براي نجات خانواده از فقر قبول مي‌کند، به مدت يک سال در قصر يخي اقامت کند. لس در قصر يخي با حوادث فراواني روبه‌رو مي‌شود ولي مهم تر از همه حضور شبانه موجودي است که کنار تخت او مي‌خوابد.کنجکاوي لس سبب مي‌شود که شاهزاده طلسم شده سر از قصر ترول‌هاي بدجنس درآورد تا با شاهزاده خانم زشت ترول ازدواج کند.دختر با طي راهي دشوار و به کمک ياريگرها، خود را به قصري واقع در شرق خورشيد و غرب ماه مي‌رساند. او با توا دختر مورد علاقه برادرش روبه‌رو شده و با راهنمايي او وارد قصر مي‌شود و سرانجام با نابود شدن ترول‌ها همه از دست طلسم آنان رها مي‌شوند و پاياني خوش براي او و برادرش رقم مي‌زند.
افسانه متعلق به منطقه اسکانديناوي و کشور نروژ است. لس دختري مهربان وعاشق و آماده فداکاري با رفتن به سفري سخت صبر و تحمل خود را به آزمايش مي‌گذارد.
ماجراهاي فراوان و عاطفي بودن داستان همراه با تلاش و کوشش قهرمان آن براي رسيدن به مقصود براي نوجوانان جذاب خواهد بود.
در اين کتاب، تعداد زيادي از باورها و شخصيت‌هاي افسانه‌اي اسکانديناوي به کمک هم مي‌آيند تا قصه اي پر از اوج و فرود را براي خواننده تعريف کنند؛ افسانه اي که از دل طبيعت وحشي سربرآورده است و دوستي با طبيعت و احترام به آن را به خواننده يادآوري مي‌کند.


 اردوي جهادي کارکنان بانک انصار؛ اين بار در استان خراسان جنوبي 

در راستاي اجرايي‌شدن سياست‌هاي بانک انصار در امر محروميت‌زدايي و عمل به مسئوليت‌هاي اجتماعي که توسط قرارگاه محروميت زدايي و حمايت هاي اجتماعي بانک انصار درمناطق محروم صورت مي‌گيرد، مديريت بانک انصار استان خراسان جنوبي اقدام به تشکيل گروه " اردوي جهادي کارکنان بانک‌انصار استان خراسان‌جنوبي" کرد.به گزارش اداره کل روابط عمومي و تبليغات به نقل از مديريت مذکور، براساس برنامه مصوب اين گروه، در نخستين اقدام، کارکنان به مدت دو روز با حضور در روستاي لخشک شهرستان نهبندان که يکي از محروم ترين نقاط استان به شمارمي آيد، به ساخت مدرسه اين روستا ياري رساندند.
اداره کل روابط عمومي وتبليغات


 دو استان پربارش کشور، دچار خشکسالي مطلق شده‌اند  

استان‌هاي گيلان و مازندران به واسطه هم‌جواري با درياي خزر و حضور رشته کوه البرز به‌عنوان مانعي براي عبور ابرهاي باران‌زا همواره دو استان مرطوب و پربارش کشور بوده و به فراواني منابع آب‌هاي سطحي و زير زميني مشهور بوده اند. اما مدتي است در کمال ناباوري دچار خشکسالي شديدي شده‌اند.بر اساس نقشه‌هاي پهنه‌بندي منتشر شده از طرف مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران کشور، دو استان پر بارش کشور طي يکسال گذشته دچار خشکسالي هواشناسي مطلق و با درجات متفاوت بوده‌اند.بر اساس اين گزارش و نقشه‌هاي مربوطه که طي دوره يک ساله تنظيم شده است تمامي مناطق استان گيلان دچار درجات مختلفي از خشکسالي نرمال تا بسيار شديد بوده که البته خشکسالي خفيف سطحي اندک و خشکسالي شديد و بسيار شديد اکثر مناطق اين استان را دربر گرفته است.
iew.ir


 يواشكي 

کاش مي‌شد اين کار رو کرد!
آذر فخري
اين‌رو يواشکي به شما مي‌گم که بعضي از آدما اين‌قدر خوبن، اين‌قدر حضورشون زندگي‌مون را روشن و دل‌انگيز و شفاف مي‌کنه که آدم از يک لحظه نبودن‌شون، احساس دل‌تنگي و خفگي مي‌کنه و دنيا بدون حضورشون تيره و تار مي‌شه. من فکر مي‌کنم حالا که بازار احتکارو اين چيزا داغه، آدماي احساساتي مثل ما، بهتره بريم تو کار احتکار اين‌طور آدما. اينا رو جمع کنيم. اينا رو حفظ کنيم.


 دل گويه 

منتظر چيزهاي بهتريم!
دست يافتن به آن‌چه مدت ها در آرزويش به سر برده‌ايم فقط و فقط کشف اين حقيقت است که آن چيز چه مايه پوچ و توخالي بوده است ...
ما چنان زندگي مي‌کنيم که گويي همواره در انتظار چيزي بهتر هستيم، حال آن‌که اغلب آرزو مي‌کنيم که اي کاش گذشته بازگردد و بر آن حسرت مي‌خوريم. به زمان به سان چيزي نظر مي‌کنيم که بايد در گذرد و در اين رهگذر ما را به اهداف و خواست‌هايمان برساند.
اکثر مردم هنگامي که به پايان کار مي‌رسند و نظري بر گذشته مي‌افکنند، در مي‌يابند که سرتاسر زندگي را چون چيزي گذرا زيسته‌اند و با حيرت مشاهده مي‌کنند که آن‌چه بي‌اعتنا از کنارش گذشته‌اند و لذتي از آن نبرده‌اند همان زندگي‌شان بوده يعني همان چيزي که به خاطرش زندگي کرده‌اند.
انسان فرياد بر مي‌آورد که اميد و آرزو او را فريفته‌اند تا اين که عاقبت در آغوش مرگ به رقص درآيد! آه، چه مخلوق حريص و
سيري ناپذيري است اين انسان!
جهان و تأملات فيلسوف/آرتور شوپنهاور


 سرمقاله 

جامعه پويا با «كودكان كتاب خوان »
مريم اخوان صالح
در روزگار ما ديگر نيازي نيست بگوييم خواندن خوب است همه مي دانند و بايد بدانند که خواندن سودمند و لازم است. زماني رسيده است که به جاي شعار دادن دربارهِ خواندن بايد به کارهاي بنيادي دست بزنيم و نياز به خواندن را از کودکي به گونه اي بياموزيم که در شمار عادت ها و جزئي از طبيعت رفتاري بچه ها درآيد.
اين مسئله بايد از سوي مراكز آموزشي مورد توجه قرار گيرد كه ترويج فرهنگ كتابخواني بدون فراهم بودن فضاي مطالعه ميسر نيست و نمي‌توان توقع داشت بدون اين مولفه اصلي شاهد افزايش مطالعه و نهادينه شدن آن در رفتار دانش‌آموزان باشيم.
بايد به اين مسئله توجه داشته باشيم كه كتابخانه‌هاي مدارس ما تا چه حدي استاندارد هستند و آيا از اصول لازم براي جذب نوجوانان برخوردارند. اغلب ساختار كتابخانه‌هاي مدارس كشور مربوط به دهه 1360 بوده و تغييرات چنداني جز افزودن كتب جديد به آن ، مشاهده نشده است.
براي بهبود اين وضعيت بهتر است معلمان شاگردان را تشويق کنند که براي يافتن پاسخ سؤالات خود به تدريج به کتابخانه مراجعه کنند. مقررات دست و پاگير، مانند اجبار در عضويت کتابخانه و خلاصه نويسي کتابهايي که براي مطالعه مي گيرند از ميان برداشته شود چرا كه اين روش‌ها امروزه منسوخ شده و ديگر قدرت جذب ندارند.از سوي ديگرکتاب‌هاي پاره و کثيف كه متعلق به دو دهه پيش است چون عامل بي ميلي است در اختيار دانش آموز قرار نگيرد و در انتخاب کتاب ذوق دانش آموز در نظر گرفته شود و مهمتر از همه اينكه دانش آموز را مجبور به مطالعه نکنيد و کتاب‌هايي که به دانش آموزان مبتدي در مطالعه معرفي مي شود بايد محتوايي ساده داشته باشد. چراكه اجبار وي موجب جبهه گيري درمقابل مطالعه محسوب مي‌شود و اگر اطلاعات غلطي مخالف خواسته‌ها و علايق فكري وي درمورد كتاب به او داده شود قطعا تاثيري عكس خواهد داشت.اين وظيفه معلمان است كه در ارتباط با مواد و موضوعات درسي، کتابهايي را به دانش آموزان معرفي کنند و تکاليفي به دانش آموزان بدهند که آنان را به پژوهش و مطالعه وا دارد و در حل تکاليف به منابع مختلفي مراجعه نمايند. لذا از هرطريقي بايد زمينه جذب و ايجاد علاقه دانش‌آموزان به فرهنگ كتابخواني و خوگرفتن با كتابخانه را تقويت كرد به عنوان مثال مي‌توان مسئوليت اداره کتابخانه يا همکاري در اداره کتابخانه را به دانش آموزان بسپارند تا زمينه علاقه مندي در مطالعه و شناخت کتاب به وجود آيد.
کتاب هاي جديد براي کتابخانه تهيه و در ويترين و يا تابلوي اعلانات قرار دهند. مفاهيم و محتواي بعضي از کتابها به صورت نمايشنامه اجرا شود و معلمان جلساتي از درس يا دقايقي از ساعات کلاس را مي توانند به مطالعه اختصاص دهند تا هم تنوعي در کلاس داري باشد و هم دانش آموزان با راهنمايي معلم با نحوه مطالعه آشنا شوند و هم يادگيري عميق تر باشد.
قطعا آينده كشور و فرزندان ما بسته به نگاه و عملكرد امروزشان به مطالعه كتاب و پژوهش رقم خواهد خورد، پس بهتر است آنها را به سمت كتابخانه هدايت كنيم چراكه همه فنون پيشرفت و توسعه از آنجا استخراج مي‌شوند.
akhavan.saleh@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون