جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4263- تاریخ : 1397/06/05 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران ( دوشنبه)


لوح يادبود چهارمين همايش ملي کيفيت به بانک انصار اعطا شد

يک معرفي، يک خوانش
آسمان خريدني نيست !


مشاهده يک قلاده پلنگ در فيروزکوه


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 لوح يادبود چهارمين همايش ملي کيفيت به بانک انصار اعطا شد 

چهارمين همايش ملي کيفيت با حمايت بانک انصار در مرکز همايش هاي بين المللي صدا وسيما و باحضور توليد کنندگان برتر ايراني، مديران ،کارشناسان بنگاه هاي اقتصادي وهمچنين صاحب نظران ومتخصصان امر کيفيت واستاندارد سازي در کشور، در حوزه هاي کيفيت ، بهره وري وفرهنگ مصرف داخلي برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و تبليغات بانک انصار، در اين مراسم که با رويکرد حمايت از محصولات وخدمات با کيفيت ايراني وبا هدف تغيير فرهنگ مصرف مردم از کالاي خارجي به توليد ملي برگزارشد ، بانک انصار لوح يادبود اين همايش را دريافت کرد .
اداره کل روابط عمومي وتبليغات


 يک معرفي، يک خوانش
 آسمان خريدني نيست ! 

برادر عقاب، خواهر آسمان
نويسنده: سياتله
برگردان: فؤاد نظيري
ما پاره‎اي از خاکيم و، او پاره‎اي از ماست.
گل‎ هاي عطر آگين، خواهران ما هستند.
خرس، گوزن،‌ عقاب بزرگ، اينان برادران ما هستند.در گذشته‎هاي بسيار دور، مهاجران سفيد پوست اروپايي، به جنگي هولناک با بوميان سرخ پوست، سرزميني که اکنون امريکا ناميده مي‌شود، پرداختند تا سرزمين نياکاني آن‌ها را از آن خود کنند. از آن پس سرخ‌پوستان مي‌توانستند تنها در بخش کوچکي از سرزمين خود زندگي کنند.هنگامي که جنگ سرخ‌پوستان با سفيدپوستان در آستانه پايان بود، رئيس سياتل، رهبر دلير و خردمند اقوام شمالي غرب اين سرزمين، پس از امضاي قراردادي با سفيدپوستان براي فروش اجباري زمين‌هاي مردم سياتل به آن‌ها در دهه 50 سده نوزدهم، در نشست امضاي قرارداد،‌ سخنراني ماندگاري براي حاضران ايراد کرد که بعدها پزشکي به نام «هنري اي اسميت» آن‌را باز نوشت. اين سخنراني به شکل کتاب درآمد و «سوزان جفرز» ،تصويرگر کتاب «برادر عقاب، خواهر آسمان» را از روي آن بازنويسي کرد.چگونه مي‌توانيد آسمان را بخريد؟ چگونه مي‌توانيد باران را صاحب شويد، ‌باد را؟ اينان همه مقدس‌اند، در خاطره مردمان ما.
تصويرها به تمامي با موضوع کتاب که ضرورت گراميداشت طبيعت رنگارنگ و سرشار از تنوع و همه موجودات زنده آن‌را به خواننده مي‌آموزد و گوشزد مي‌کند، همخواني دارند. زبان شعرگونه و دلنشين است.«ما به اين زمين عشق مي‌ورزيم، به سان نوزادي که به ضربان قلب مادر،‌ عشق مي‌ورزد...»


 مشاهده يک قلاده پلنگ در فيروزکوه 

محمد فريدي از مشاهده و تصويربرداري از يک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کاوه ده خبر داد.
سرپرست اداره محيط زيست فيروزکوه افزود: نيروهاي محيط‌بان منطقه در هنگام گشت‌زني متوجه حضور يک قلاده پلنگ شده و به صورت نامحسوس از اين حيوان فيلم برداري کردند. فريدي با بيان اين که پلنگ جزو گونه‎هاي نادر حيات وحش فيروزکوه است، گفت: در صورت شکار اين حيوان جريمه‎اي در حدود 800 ميليون ريال متوجه صياد غير مجاز خواهد شد.
وي گفت:حدود 20 قلاده پلنگ در آخرين سرشماري گونه‌هاي زيست محيطي مشاهده شده است.
mehrnews


 يواشكي 

الان بهترين وقته!
آذر فخري
اين‌رو يواشکي به شما مي‌گم که الان بهترين وقت کتاب خريدنه.
چرا؟
چون مي‌تونيم با پولي که براي خريد خونه کنار گذاشته بوديم، ماشين بخريم.
با پولي که براي خريد ماشين کنار گذاشته بوديم ، گوشي‌مون رو عوض کنيم.و با پولي که براي عوض کردن گوشي کنار گذاشته بوديم مي‌تونيم چن تا کتاب بخريم!


 دل گويه 

کنترل خشم با سنکا!
اين نکات راهنماي کنترل خشم است که از سخنان سنکا، فيلسوف دوران باستان، الهام گرفته شده‌اند:
-در دوره‌هاي مديتيشن شرکت کنيد: به شرايطي که موجب بروز خشم شما مي‌شوند فکر کنيد و قبل از رخ دادنش تصميم بگيريد که مي‌خواهيد چه‌طور با آن‌ها برخورد کنيد.
-به محض اين که نشانه‌هاي خشم را احساس کرديد، آن‌ها را بررسي کنيد. با صبر کردن وقت را تلف نکنيد چون ممکن است خشم‌تان از کنترل خارج شود.
-تا حد امکان با افراد آرام و متين ارتباط برقرار کنيد و از افراد زود رنج و عصباني اجتناب کنيد. خلق‌و‌خو به نوعي واگيرداراست .
-سازي بنوازيد يا در هر فعاليتي که ذهن‌تان را آرام مي‌کند شرکت کنيد. يک ذهن آرام عصباني نمي‌شود.
-دنبال جاهايي بگرديد که رنگ‌هاي دلنشيني داشته باشد و آزارتان ندهد. ايجاد مجموعه‌اي از تغييرات در محيط بيروني‌تان مي‌تواند بر روحيه‌ شما تأثير بگذارد.
-وقتي احساس خستگي مي‌کنيد در بحث‌ها شرکت نکنيد، در اين مواقع شما بيشتر در معرض آزرده شدن قرارمي‌گيريد و اين موضوع مي‌تواند به عصبانيت شما ختم شود.
- زماني که تشنه يا گرسنه هستيد بحثي را شروع نکنيد.
-طنز پردازي‌تان را افزايش دهيد تا در جهتِ مقابله با اتفاقات غير قابل پيش‌بيني جهان و زشتي‌هاي قابل پيش‌بيني برخي از انسان‌هاي اطراف‌مان سلاح اصلي‌تان باشد.
-دور شدن آگاهانه را تمرين کنيد. اين همان چيزي‌ست که سنکا آن را تأخير در پاسخ مي‌نامد.
اين تجربه را مي‌توانيد با قدم زدن، رفتن به حمام يا هر کار ديگري که به شما اجازه مي‌دهد خودتان را از موقعيتي پر تنش دور کنيد، تجربه کنيد.
-براي دگرگون کردنِ ذهن‌تان، جسم‌تان را تغيير دهيد. عمداً قدم‌هاي‌تان را آرام‌تر برداريد، صداي‌تان را پايين بياوريد، رفتار و حرکات يک فرد آرام را داشته باشيد.
مهم‌تر از همه، براي داشتن زندگي خوب، با ديگران با مهرباني برخورد کنيد.


 سرمقاله  

مدارس حاشيه جاده‌ها و دغدغه‌هاي هميشگي والدين
زهرا کيان بخت
به فصل بازگشايي مدارس نزديک مي‌شويم و اين بدان معناست که کودکان بايد با شروع مدارس، بخشي از زمان خود را بر خلاف ايام تعطيل، به دور از خانه و خانواده سپري کنند. اين مسأله ايجاب مي‌کند همه نکاتي که براي حفظ امنيت جاني و روحي کودکان در زمانهاي دور بودن از خانواده، لازم است رعايت شود، از سوي نهادهاي مختلف، مورد توجه قرار بگيرد.
يکي از مشکلاتي که در اين زمينه وجود دارد بحث امنيت کودکان در تردد به خانه و مدرسه است. يکي از وجوه اين امنيت، بحث ايمني کودکان در برابر حوادث جاده‌اي مي‌باشد که متاسفانه، هر ساله قربانيان زيادي در کشور ما مي‌گيرد که بخشي از اين قربانيان، کودکان هستند. چرا که معمولا خيابانها و جاده‌ها و بسياري از فضاهايي که کودکان نيز در آنها تردد دارند، بدون توجه به استانداردهايي که براي عبور و مرور کودکان لازم است رعايت شود، ساخته شده‌اند و نتيجه اين بي‌توجهي هم اين مي‌شود که کودکان به خصوص حتي وقتي براي مدتي کوتاه، به تنهايي در حاشيه خيابانها و جاده‌ها قرار مي‌گيرند، با خطرات و آسيبهايي تهديد مي‌شوند که در مواردي، جبران‌پذير نيست.
بخشي از آسيبهاي کودکان در اين زمينه به عدم آموزش و اطلاع‌رساني کافي به آنها برمي‌گردد. وقتي نکات ايمني مربوط به تردد به کودکان آموزش داده نمي‌شود، آگاهي آنها در اين زمينه، به اندازه کافي تقويت نمي‌شود و اين امر مي‌تواند براي آنها صدمه‌زننده باشد. بخش ديگر هم به وجود خطر در محيط برمي‌گردد و اينکه در طراحي فضاها و خيابانها و... اصول ايمني که در آن، کمترين خطرات متوجه کودکان شود، لحاظ نمي‌شود.
اما اين مسأله تنها متوجه کودکان شهري نيست. در بسياري از مناطق روستايي استانهاي مختلف هم، مدارس حاشيه جاده‌ها همواره موجب ايجاد صدمات و خطراتي براي دانش‌آموزان شده‌اند. هر ساله هزاران دانش‌آموز در استانهاي مختلف در مدارس حاشيه جاده به تحصيل مشغول مي‌شوند. در اين زمينه هر چند، گاهاً طرحهايي با عنوان ايمن‌سازي مدارس حاشيه جاده‌ها در دستور کار قرار گرفته و اجرايي شده، اما هنوز هم مدارس بسياري وجود دارند که رفت و آمد کودکان به آنها، با توجه به موقعيت مکاني و در حاشيه جاده‌ها قرار داشتن‌شان، خطرناک و ناايمن است.
براي جلوگيري از بروز حوادث و تصادفاتي که براي دانش‌آموزان مدارس حاشيه جاده‌ها در سالهاي گذشته به وقوع پيوسته و تلخي‌هايي را به بار آورده و موجبات دغدغه و نگراني بسياري از والدين را فراهم آورده، يکي از اولويت‌ها توجه هر چه بيشتر براي ايمن‌سازي اين نوع مدارس و به طور کلي، تامين امنيت دانش‌آموزاني است که با اتمام ايام تعطيل، دوباره راهي مدرسه مي‌شوند.
zahrakianbakht@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون