جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4258- تاریخ : 1397/05/28 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران ( يكشنبه)

آموزش مهارت‌هاي زندگي در فعاليت تفريحي و آموزشي اردو
بازي، شادي، آموزش!


نامزدهاي دريافت جايزه جشنواره فيلم قاصدك معرفي شدند


شهادت پنجمين اختر تابناک آسمان امامت و ولايت حضرت امام محمد باقر(ع) را تسليت مي‌گوييم.


 آموزش مهارت‌هاي زندگي در فعاليت تفريحي و آموزشي اردو
 بازي، شادي، آموزش! 

گزارش از فرناز ميري
يکي از اهداف کانون پرورش کودکان و نوجواناني مستقل و اجتماعي است که در کنار آموزش مهارت‌هاي زندگي براي موقعيت‌هاي مختلف آماده شوند. از جمله فعاليت‌هاي کانون که در رسيدن به اين هدف نقش پررنگي دارد فعاليت «اردو و سفر» است. برنامه‌ي اردوها بيشتر در فصل تابستان و در قالب اردوهاي يک روزه و اردوهاي کشوري برگزار مي‌شود. اردوهاي يک روزه اغلب از سوي مراکز به صورت جداگانه و در قالب بازديدهاي فرهنگي، هنري يا ادبي و گردشگري هستند. براي اردوهاي چند روزه و کشوري نيز اعضا انتخاب مي‌شوند و همين شيوه بهانه‌اي براي شرکت فعال‌تر بچه‌ها در فعاليت‌هاي مختلف کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان است. اما برگزاري هر نوع از اين اردوها چه نقشي در رشد اجتماعي کودکان و نوجوانان دارد؟ براي پاسخ به اين پرسش گپ و گفتي داشتيم با چند تن از کارشناسان و مربيان کانون که مسووليت برگزاري اردو را برعهده داشته‌اند که در ادامه مي‌خوانيد.
اردو و تقويت حس مشارکت در کارهاي گروهي
فاطمه رباني، مسوول مرکز فرهنگي هنري کانون مهدي‌شهر استان سمنان
رباني 20 سال سابقه‌ي ‌کار در کانون را دارد. مربي فرهنگي و مسوول مرکز بوده و از کودکي نيز عضو کانون و در مرکزي که اکنون سمت مربي مسوولي آن را برعهده دارد بزرگ شده است.
او درباره‌ي هدف اصلي فعاليت اردو مي‌گويد: هدف اصلي از اجراي اين فعاليت مشارکت بچه‌ها در يک کار گروهي است. وقتي بچه‌ها در اردو شرکت مي‌کنند خودشان بايد مراقب وسايل‌شان باشند يا با ديگران تعامل کنند. در درجه‌ي نخست ما در برنامه‌ي اردو اين موضوع را مدنظر قرار مي‌دهيم تا حس مسووليت‌پذيري و شرکت در کارهاي گروهي را در بچه‌ها تقويت کنيم.
به گفته‌ي اين مربي مسوول بچه‌ها علاقه دارند مستقل باشند. از سوي ديگر گذراندن يک روز در کنار دوستان‌شان براي آن‌ها نشاط بخش است. همچنين بچه‌ها براي حضور در اردوها انتخاب مي‌شوند. از همين روي انگيزه‌اي براي بودن در اين اردوها پيدا و براي آن تلاش مي‌کنند.
مراکز برگزاري اردوها را براي تابستان برنامه‌ريزي مي‌کنند؛ چراکه اعضا مدرسه نمي‌روند و فراغت بال بيشتري دارند.
به‌طور کلي بچه‌ها در بخش‌هاي فرهنگي، هنري يا ادبي در کلاس‌هاي کانون حضور دارند. برهمين اساس براي مثال در اردوهاي يک روزه بازديدهاي يک تا چهار ساعته از فعاليت‌هاي هنري براي بچه‌هاي هنري يا بردن به مکان‌هاي هنري در نظر گرفته مي‌شود تا اعضا از نزديک با فعاليت‌هاي هنري و هنرمندان آشنا شوند.
رباني با اشاره به موقعيت مرکز مهدي‌شهر در استان سمنان و برخورداري از اردوگاه‌هاي تفريحي و طبيعي در اطراف شهرستان يادآور شد: اردوهاي تفريحي يا فرهنگي نيز با هدف شور و نشاط و تقويت انگيزه در زمينه‌ي فعاليت‌هاي فرهنگي از صبح تا عصر برگزار مي‌شود. خوشبختانه اردوگاه‌هاي طبيعي و تفريحي بسيار خوبي نزديک شهرستان است که از نظر امنيت و بهداشت امکانات لازم را دارند.
او از برگزاري کارگاه‌هايي در اين اردوها با محوريت کاردستي يا فعاليت‌هايي که خارج از مرکز مي‌توان انجام داد مانند کارگاه کار با سنگ يا برگ خبر داد و بر آموزش حفاظت از محيط زيست در اين اردوها تاکيد کرد.
به گفته‌ي مسوول مرکز مهدي‌شهر، امسال باتوجه به همزماني بسياري از تاريخ‌هاي برگزاري اردوها با مناسبت‌هاي محيط زيستي از مدير اداره‌ي محيط زيست استان نيز دعوت شده است تا درباره‌ي حفاظت از محيط زيست، مناطق حفاظت‌شده يا گونه‌هاي جانوري در حال انقراض براي بچه‌ها صحبت کند.
رباني به تک فرزند بودن اغلب بچه‌هاي امروز يا نوع تربيت آن‌ها به دليل حساسيت‌هاي خانواده‌ها اشاره کرد و توضيح داد: برهمين اساس بودن در جمع براي بسياري از بچه‌ها خيلي دشوار است. يا خيلي حساس هستند و کوچک‌ترين مشکل را چند برابر بزرگ مي‌کنند. اما ما در اين اردوها مي‌توانيم به بچه‌ها آموزش بدهيم که بزرگ و مستقل شده‌اند و ويژگي‌هاي داشتن شخصيت قوي را در آن‌ها تقويت کنيم.
او از برخي از خانواده‌ها ياد کرد که اجازه نمي‌دهند بچه‌ها خودشان را باور داشته باشند و اعتماد به نفس کودک يا نوجوان را پايين مي‌آورند يا از حضور فرزندشان در اردو مي‌ترسند و افزود: برگزاري اردو براي خانواده‌ها هم بسيار موثر است تا بچه‌ها را بهتر تربيت کنند و بتوانند آن‌ها را مستنقل بار بياورند.
رباني در پايان يادآور شد: اردوهاي يک روزه همان اهداف اردوهاي چند روزه را اما در يک‌ روز دنبال مي‌کنند.
اردو و تجربه‌ي زندگي مستقل
سارا سياح، کارشناس فرهنگي استان قزوين
سياح از سال 94 کارشناس فرهنگي استان قزوين و پيش از آن مربي فرهنگي بوده است و 18 سال سابقه‌ي کار در کانون را دارد. سياح با اشاره به تعداد مراکز کانون در استان قزوين گفت: در استان قزوين 16 مرکز ثابت، پنج مرکز سيار و يک مرکز پستي فعال است. مراکز ثابت و سيار فعاليت اردو را برگزار مي‌کنند. بيشتر اردوها با هدف آشنايي بچه‌ها با ميراث فرهنگي، آثار باستاني، بازديد از موزه‌ها برگزار مي‌شوند. اردوها علمي هستند و بعد آموزشي در آن‌ها به صورت غير مستقيم است. گاهي هم در اردوها کارگاه‌هاي تفريحي، هنري و ادبي نيز برپا مي‌شود. به گفته‌ي او با توجه به اهداف هر اردو مکان‌هايي که بچه‌ها را مي‌برند متفاوت است. اما براي اردويي که استان برگزار مي‌کند از اعضاي برگزيده‌ي تمام مراکز دعوت مي‌شود. حدود سه تا چهار نفر از هر مرکز در اين اردو حضور دارند.
برهمين اساس چهارم تا ششم شهريور امسال نيز 40 نفر از اعضاي نوجوان پسر استان قزوين براي اردوي گردشکري با محوريت بازي و بازي‌هاي بومي و محلي به اردوگاه همدان مي‌روند. در اين اردوي کشوري کارگاه‌هاي بازي‌هاي بومي و محلي، گردشگري، آثار باستاني و ميراث فرهنگي برگزار مي‌شود. سياح معتقد است از آن‌جا که اردوهاي يک روزه توسط هر کدام از مراکز برگزار مي‌شوند و بنابراين تعداد بچه‌هايي که از اين اردوها استفاده مي‌کنند بيشتر هستند، بهتر و موثرتر است. هرچند اردويي که زير نظر اداره کل استان هم برگزار مي‌شود ويژگي‌هاي خودش را دارد؛ چراکه بچه‌ها مدت طولاني‌تري در کنار هم هستند و تجربه‌ي زندگي در اردو و جدا از پدر و مادر را پيدا مي‌کنند. همچنين بازديدها و آموزش‌ها گسترده‌تر و بيشتر است.او يکي از بيشترين تاثيرات اردوها را بر رشد و شخصيت اجتماعي بچه‌ها عنوان کرد و توضيح داد: در اردوهاي شبانه‌روزي و چند روزه اين موضوع بيشتر نمود دارد. امروزه در دنيا برگزاري اردو براي کودکان و نوجوانان يکي از روش‌هاي تربيتي است.
به‌طورکلي به گفته‌ي سياح از نظر گروه سني و جنسي هر ساله سعي مي‌شود تعادلي براي حضور تمامي گروه‌هاي سني و جنسي در اردوها در نظر گرفته شود. او در پايان بر تفاوت اعضاي کانون به دليل حضورشان در مراکز و کتاب‌خانه‌هاي کانون با ديگر بچه‌ها از نظر رشد شخصيت اجتماعي، افزايش اعتماد به نفس و تقويت مهارت‌ها مانند مهارت‌هاي کلامي و سخن گفتن در جمع به‌واسطه‌ي تمامي فعاليت‌هاي کانون و از جمله فعاليت اردو تاکيد کرد.
اردو و آموزش مهارت‌هاي زندگي
زهرا عبدالحي ، کارشناس فرهنگي استان تهران و کارشناس فراگير کل کشور
عبدالحي از سال 76 مربي فرهنگي کانون بوده و تاکنون به عنوان مربي مسوول و کارشناس استان تهران و کارشناس فراگير کل کشور با کانون همکاري داشته است. عبدالحي با تاکيد بر هدف کلي هر برنامه در کانون گفت: در برنامه‌ي اردوها مهارت‌هاي زندگي، مستقل بودن يا تعامل در گروه را با بچه‌ها تمرين مي‌کنيم. در اردوهاي چند روزه اين اتفاق خيلي پررنگ‌تر است چون بچه‌ها چتر حمايتي خانواده‌ را ندارند و بايد ياد بگيرند در کنار هم چگونه به يک تفاهم برسند.او ادامه داد: از سوي ديگر اغلب بچه‌ها در خانواده‌ها تک فرزند هستند و اين موضوع بر عدم تعامل با ديگر همسالان‌شان دامن زده است. اردو شرايطي را فراهم مي‌کند تا اين تعامل را بهتر ياد بگيرند. همچنين حضور در اردو مهارت‌هاي آن‌ها را تقويت مي‌کند.عبدالحي براي مثال به آموزش مهارت‌هاي استقرار در طبيعت در يک برنامه‌ي اردويي اشاره کرد و توضيح داد: در چنين برنامه‌اي به بچه‌ها آموزش مي‌دهيم در محيطي دور از خانواده و در طبيعت چگونه مستقر شوند و تمامي شرايط زندگي را براي خودشان فراهم يا در مواقع خطر از خودشان محافظت کنند بدون آن‌که به طبيعت و محيط زيست آسيب برسانند. چگونگي جمع‌آوري زباله در طبيعت، بستن کوله، جهت‌يابي و پخت و پز از جمله مهارت‌هاي استقرار در طبيعت هستند که براي مثال در اين اردوها به بچه‌ها آموزش داده مي‌شود. به گفته‌ي او داشتن اعتماد به نفس، نترسيدن، قدرت دورانديشي و فراگيري مهارت‌هاي زندگي از جمله ويژگي‌هايي است که در قالب فعاليت‌هاي کانون و از جمله اردو با اعضا تمرين مي‌شود که همگي به اجتماعي شدن کودکان و نوجوانان کمک مي‌کنند. او براي مثال به برگزاري اردوي يک روزه‌ در پنجم و هفتم شهريور امسال و فعاليت در نظر گرفته شده براي اين اردو مانند فعاليت «کارگاه رنگ» اشاره کرد و گفت: اين فعاليت فقط کارگاه رنگ نيست؛ بلکه باتوجه به تکنيکي که استفاده مي‌شود و رسيدن به يکسري نقش و طرح در صفحه با کمک رنگ‌ها، در ادامه از بچه‌ها مي‌خواهيم درباره‌ي اين نقش‌ها صحبت کنند و بعد آن‌ را به نقش انسان‌ها تعميم مي‌دهيم و اين‌که هر عضو از جامعه چه نقش و اثرگذاري دارد.
عبدالحي تاکيد کرد: به عبارت ديگر براساس فعاليت‌هايي که برنامه‌ريزي مي‌کنيم به صورت غيرمستقيم به بچه‌ها اجتماعي بودن، رعايت نظم، رعايت حريم افراد يا شنونده‌ي فعال بودن را آموزش مي‌دهيم.
او يادآور شد: ممکن است در يک اردوي يک روزه يک فعاليت و در اردوي سه روزه 9 فعاليت را براي بچه‌ها در نظر بگيريم اما در همه‌ي اين‌ فعاليت‌ها آموزش اجتماعي شدن مدنظر است.
آموزش بودن در اجتماع در کنار کودکان با نيازهاي ويژه
او در بخش ديگر از صحبت‌هايش به برپايي اردويي با حضور کودکان با نيازهاي ويژه اشاره و از آن به عنوان موفق‌ترين فعاليت استان تهران ياد کرد و گفت: در اين اردوها کودکان با نيازهاي ويژه بدون تفکيک از ديگر بچه‌ها حضور دارند. بچه‌ها مهارت‌هاي خودياري را خودشان و براي مثال جهت‌يابي را با کمک دوستان‌شان انجام مي‌دهند و به نوعي در اجتماع بودن را تمرين مي‌کنند.
اين کارشناس به برگزاري اردويي در قالب کوه‌پيمايي به عنوان مثال در اين زمينه اشاره کرد و افزود: در آن اردو از قبل مسير را شناسايي کرديم و بعد بچه‌ها را به کوه برديم. البته دو نفر از اعضاي فدراسيون کوهنوردي نيز همراه ما بودند. پيش از اجراي اردو آموزش‌هاي اوليه به تمامي بچه‌ها ارايه شده بود. او در پايان يادآور شد: اين‌که هر دو گروه در کنار هم چه مسايلي را رعايت کنند، براي هم حق قائل شويم و مهارت‌هاي زندگي را تمرين کنيم به آموزش نياز دارد. حتي مربيان هم بايد اين مسايل را آموزش ببينند.


 نامزدهاي دريافت جايزه جشنواره فيلم قاصدك معرفي شدند 

اسامي فيلم‌ها و پويانمايي‌هاي نامزد دريافت جايزه جشنواره دوسالانه فيلم کودک براي کودک (قاصدک) کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان اعلام شد.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، هيات داوران اين جشنواره پس از بازبيني و بررسي بيش از 620 اثر رسيده به دبيرخانه اين جشنواره 50 فيلم را به عنوان نامزدهاي حضور در المپياد فيلم‌سازي نوجوانان و دريافت جايزه اين رويداد هنري معرفي کردند.
بر اساس اين گزارش داوران در بخش فيلم‌هاي زنده توليد شده از سوي کودکان 24 فيلم را از ميان 142 فيلم کوتاه، 13 مستند و 57 فيلم مربوط به بخش مروري بر جشنواره انتخاب و در بخش آثار پويانمايي نيز 26 اثر را از ميان 416 پويانمايي رسيده به دبيرخانه معرفي کردند.
بر همين اساس فيلم‌هاي «چاقوسازي»، «واي فاي» و «گل‌هاي فرش» از استان آذربايجان غربي، «وقتي هوا آلوده مي‌شه»، «بوسه‌هاي صورتي» و «خانه دهدشتي» از اصفهان، «ديوار»، «لانه» و «بيله‌سوار و خاک‌زرخيز» از اردبيل، «نزديک دورها» از تهران، «چق چقو» از چهارمحال و بختياري، «باور»، «هستي و ستارگان» و «دست بالاي دست بسيار است» از خراسان رضوي، «کيف مدرسه» از قم، «گنجشک‌هاي کوچه ما» و «تصميم» از کردستان، «بهزاد» و «ماجراي کتاب‌ها» از گلستان، «لطفا زمين را پاکيزه نگه داريم» از گيلان، «فرش و قدمت آن در اراک» از استان مرکزي، فيلم‌هاي «ماه پيشوني»، «کفش‌هاي من»، «هنگام سپيد» و «وقت اذان» از استان يزد در بخش فيلم‌هاي زنده نامزد دريافت جايره شده‌اند.هم‌چنين آثار پويانمايي با عنوان‌هاي «نامرئي» از آذربايجان غربي،«روياي خيس» از تهران، «قناعت»، «بز و طوطي» و «گبه» از اصفهان، «قطار زندگي»، «ملا و شاگردانش» و «آدم کوچولوي گرسنه» از چهارمحال و بختياري، «جاسوس» از خوزستان، «نذري»، «سياهي مطلق»، «چوب جادويي» و «کلاغ فيروز» از استان خراسان رضوي، «مامان خيلي بزرگ من» از فارس، «عمو نوروز اومده» و «مرغ ماهيخوار و خرچنگ» از قزوين، «خانه رنگين کمان»، « پاپر» و «راز غار تاريک» از کرمان، «پيرمرد» از کرمانشاه، « رانندگي پر ماجراي بابا» و «دلگشا» از مازندران، «سنجاق‌ها» و «خاله قابلمه» از استان مرکزي و «زندگي زيباست» و «مورچه و پنير» از استان يزد نامزد دريافت جايزه شده‌اند.
آثار بخش فيلم کوتاه و مستند اين جشنواره را محمدرضا کريمي صارمي، غلام‌رضا حيدرنژاد و ليلا ميرهادي و بخش پويانمايي را محمدرضا کريمي صارمي، هدي اثني‌عشري و مهدي خرميان داوري کردند.
داوري نهايي هشتمين دو سالانه قاصدک فيلم کودک براي کودک طي روزهاي 22 و23 مرداد 1397 در اداره‌کل آفرينش‌هاي ادبي و هنري کانون برگزار شد.قرار است از برگزيدگان جشنواره در نيمه اول شهريور هم‌زمان با دومين المپياد فيلم‌سازي نوجوانان در جشنواره فيلم کودک و نوجوان اصفهان تجليل شود و اعضاي خالق آثار نامزد دريافت جايزه به عنوان اعضاي انجمن فيلم سازان نوجوان کانون به رسميت شناخته ‌شوند.


 شهادت پنجمين اختر تابناک آسمان امامت و ولايت حضرت امام محمد باقر(ع) را تسليت مي‌گوييم.  

شهادت پنجمين اختر تابناک آسمان امامت و ولايت حضرت امام محمد باقر(ع) را تسليت مي‌گوييم.
اد‌‌اره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون