جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4250- تاریخ : 1397/05/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


جزئيات برگزاري سي و ششمين جشنواره فرهنگي هنري دانش آموزان كشور


از گوشه و كنار


اخبار خارجي


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 جزئيات برگزاري سي و ششمين جشنواره فرهنگي هنري دانش آموزان كشور 

برديا سيفي
به گزارش شاپرك مديرکل فرهنگي هنري، اردوها و فضاي پرورشي آموزش و پرورش در نشست خبري سي و ششمين جشنواره فرهنگي هنري دانش‌آموزان سراسر کشور كه در ساختمان علاقمندان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد به تشريح اين مسابقات پرداخت و گفت:حدود دو هزار دانش‌آموز در مرحله کشوري در سي و ششمين جشنواره فرهنگي هنري دانش‌آموزان سراسر کشور كه در اردوگاه شهيد باهنر برگزار مي شود حضور خواهند داشت.
علي رمضاني از شرکت نزديک به 6ميليون و 174هزار نفر رشته دانش‌آموز در مسابقات فرهنگي و هنري خبر داد و بيان كرد: به دليل اينكه اين جشنواره در بعد اطلاع رساني بصورت گسترده ديده شود آن را در شهر تهران برگزار كرديم تا توجه مسئولين و متوليان نهادهاي آموزشي و تربيتي و پرورشي بيشتر از پيش باشد.
وي گفت مسابقات فرهنگي هنري را از 18 تا 22 مرداد براي پسران و از 25 تا 29 مرداد براي دختران در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار مي‌کنيم.
ايشان همچنين در ادامه اظهار كرد بيشترين ظرفيتي که مي‌توانيم در بخش مهارت‌آموزي و کارآفريني داشته باشيم در همين مسابقات وجود دارد به نحوي که هر کدام از دانش‌آموزان با يک مهارت آشنا شده و مي‌توانند در طول زندگي از آن بهره‌مند شوند.
هدف آشنايي دانش‌آموزان با توانمندي‌هاي يکديگر است
مديرکل فرهنگي هنري، اردوها و فضاي پرورشي هدف از برگزاري اين دوره از مسابقات را آشنايي دانش‌آموزان با توانمندي‌هاي يکديگر و اشاعه رسالت تامين و گسترش مهارت‌آموزي دانش‌آموزي را در سراسر کشور دانست و گفت: «دانش‌آموزان بايد ياد بگيرند با يکديگر مشارکت کنند، مسوليت‌پذير باشند و با هم تعامل کنند. برخي از اين دانش‌آموزان از سن‌شان بهتر عمل مي‌کنند اما ديده نمي‌شوند که اغلب دانش‌آموزان مناطق محروم هستند.»
او افزود: «حدود دو هزار دانش‌آموز در مرحله کشوري اين مسابقه شرکت مي‌کنند. انتظار داريم در مسابقات فرهنگي هنري وزارت ارشاد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به آموزش و پرورش کمک کنند. به علت محدوديت منابع مالي کمتر مي‌توانيم از تمام ظرفيت‌ها استفاده کنيم. نزديک 700 رشته هنري وجود دارد که ما فقط 50 رشته را در اين مسابقات وارد کرديم.»
عدم حمايت لازم توسط نهادهاي فرهنگي
ايشان در ادامه نشست در پاسخ به سوال خبرنگار شاپرك كه نهادهاي دولتي چه كمكي مي توانند انجام بدهند گفت،خوشبختانه دولت و مجلس بودجه هاي را در نظر گرفته اند ولي براي تربيت و پرورش بيش از 13 ميليون دانش آموزان اين بودجه ها كفاف نمي دهد.
ما خواستار آن هستيم كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه متولي فرهنگ و هنر كشور است در اين زمينه كمك بيشتري داشته باشد و ما بتوانيم از فضاها و اساتيد اين وزارتخانه براي آموزش دانش آموزان استفاده كنيم و وزارت ارشاد دانش آموزان نخبه اين جشنواره ها را تحت پوشش قرار دهد با شهرداري تهران نامه نگاري داشتيم و جلساتي برگزار شد اما در بحث حمايت از دانش‌آموزان ورود نکردند در حاليکه فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري اين دانش‌آموزان مي‌توانست به سطح شهر تهران وارد شود.ايشان در پاسخ به سوال ديگر شاپرك كه چه برنامه اي براي پرورش فعاليت هاي فرهنگي و هنري براي دانش آموزان مناطق محروم تدارك ديده ايد گفت: ما كارهاي خوبي در مناطق محروم انجام داده ايم از جمله اردوي زيارت اولي براي دانش آموزان اين مناطق و همچنين اردوي مناطق مرزي دانش آموزان دختر و پسر كه در 3 استان برگزار كرديم.
وي اشاره كرد ما در هر منطقه از مناطق آموزشي كشور و حتي مناطق محروم داراي كانون و فضاي پرورشي هستيم و از امسال در هر استان يك دبير خانه در كانون داير كرده ايم كه اساتيد را از تهران و استانهاي توانمند ،به مناطق محروم اعزام كرده تا با آموزش معلمين حوزه هنر و پرورش در اين مناطق باعث پرورش دانش آموزان با استعداد شوند.
رشته هاي جشنواره
وي با اعلام رشته‌هاي جشنواره گفت: «شعر، داستان‌نويسي مقاله، کتابخواني، نقد ادبي، وبلاگ‌نويسي، بازي‌هاي يارانه‌اي و نشريه الکترونيکي، تئاتر صحنه‌اي و عروسکي، نمايشنامه‌خواني، نقالي، فيلم کوتاه، نساجي، سفال و سراميک، حجم‌سازي، طراحي، آبگينه، خوشنويسي، نقد هنري، طراحي، عکاسي گرافيک، پوستر، کاريکاتور، سرود گروهي و همگاني، کرال فرهنگيان، تک‌نوازي، همنوازي و تک‌خواني از جمله رشته‌هاي مسابقات هستند.»
شرکت 6 ميليون و 174 هزار نفر رشته در جشنواره
مديرکل فرهنگي هنري، اردوها و فضاي پرورشي ، مجموعه شرکت‌کنندگان را 6ميليون و 174هزار نفر رشته اعلام کرد. به گفته او از اين تعداد در گروه هنرهاي نمايشي 133 هزار و 247 نفر رشته، در هنرهاي آوايي 3 ميليون نفر رشته، در گروه ادبي و پژوهشي 559 هزار نفر رشته، در گروه هنرهاي دستي حدود 2 ميليون نفر رشته و در گروه رسانه و فضاي مجازي 30 هزار نفر رشته قرار دارند.
رمضاني تعداد مجموع آثار را 4670 مورد اعلام کرد که 502 مورد در حوزه نمايش، 960 مورد در حوزه آوايي، 676 مورد در حوزه ادبي، 2185 مورد در حوزه نمايشي و 324 مورد در حوزه رسانه بوده است و از مجموع آثار رسيده به دبيرخانه 1916 نفر به مسابقات کشوري راه يافته‌اند که آمار نهايي راه يافتگان به مرحله پاياني مسابقات 1916 نفر است.


 از گوشه و كنار 

راه يابي 31 دانش‌آموز به مرحله نهايي نهمين المپياد دانش‌آموزي نانو
31 دانش‌آموز پس از راه‌يابي به مرحله نهايي نهمين المپياد دانش‌آموزي نانو علوم و فناوري، در دهه دوم شهريور براي کسب مدال‌هاي اين المپياد رقابت مي‌کنند.
به گزارش روابط عمومي باشگاه فناوري نانو، نهمين المپياد دانش‌آموزي نانو علوم و فناوري با ثبت‌نام بيش از 18 هزار داوطلب در 7 ارديبهشت 1397، به‌صورت هم‌زمان در سراسر کشور و در قالب يک آزمون کتبي با سوالات تستي شروع به کار کرد. مرحله دوم اين المپياد، با حضور 408 نفر برتر مرحله اول، در روز جمعه 22 تير 1397 در هفت شهر برگزار شد.437 نفر به مرحله دوم راه يافته بودند و آزمون اين مرحله با حضور 93 درصدي منتخبان به صورت تستي و تشريحي شامل 20 سوال تستي و 4 سوال تشريحي برگزار شد و محورهاي آن شامل نانوفيزيک، نانوشيمي، نانوزيست‌فناوري و شبيه‌سازي بود.مرحله سوم اين المپياد، با حضور افراد برگزيده، به صورت يک اردوي علمي آموزشي و رقابتي در دهه دوم شهريور 1397 برگزار مي‌شود.
انجام آزمايش کاربردي فناوري نانو به همراه انجام تست‌هاي علمي، برگزاري کارگاه‌هاي عملي سنتز و کاربرد نانومواد در آزمايشگاه، برگزاري دوره شبيه‌سازي در فناوري نانو، برگزاري بازديدهاي تخصصي و عمومي از مراکز تحقيقاتي و شرکت‌هاي دانش‌بنيان نانو، آموزش‌هاي شيوه ارائه، گزارش کار و مقاله‌نويسي علمي و برگزاري آزمون کتبي و شفاهي نهايي بخش‌هاي اصلي اين اردوي علمي است.

رياضي؛ کم طرفدارترين رشته در بين دانش‌آموزان
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تحصيل 11 درصد دانش‌آموزان در رشته رياضي درباره عدم افزايش ظرفيت پذيرش هنرستان‌ها توضيحاتي داد.علي زرافشان در گفت‌وگو با تسنيم درباره عدم افزايش جذب دانش‌آموز در هنرستان‌ها و سرريز آنها به رشته علوم انساني اظهار کرد: سال گذشته اولويت « الف»، «ب»، «ج» را از فرم هدايت تحصيلي حذف کرده بوديم و يکباره دانش‌آموزان به سمت رشته علوم انساني هجوم آوردند.وي افزود: امسال اين اولويت‌ها را لحاظ کرده و هدايت دانش‌آموزان به رشته علوم انساني را کنترل مي‌کنيم. براي سال تحصيلي جديد سياست استان‌ها حفظ درصد موجود پذيرش در هنرستان‌هاست و به سمت افزايش ظرفيت نمي‌روند اگر بتوانيم شرايط خوبي براي آموزش 300 هزار دانش‌آموز فعلي فراهم کنيم اقدام خوبي انجام داده‌ايم.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: پس از استقرار پايه دوازدهم سال آينده به سمت افزايش درصد ظرفيت مي‌رويم آن زمان مي‌توانيم افزايش درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها را داشته باشيم. هم‌اکنون ظرفيت پذيرش در شاخه فني‌وحرفه‌اي 17 درصد است وي بيان کرد: هم‌اکنون 38.5 درصد دانش‌آموزان در شاخه کاردانش و فني و حرفه‌اي، 11 درصد رياضي، 25 درصد تجربي و به همين ميزان در رشته انساني تحصيل مي‌کنند.


 اخبار خارجي 

"کلاس‌ شادي" ؛ ترفندي براي رهايي از نظام خشک آموزشي در هند
هند در اقدامي پس از اتمام تعطيلات تابستاني، کلاس "شادي" را به برنامه تحصيلي دانش‌آموزان اضافه کرده است.به گزارش ايسنا، در کشوري که دانشگاه‌هاي عالي آن ميانگين نمره را بالاي 98 درصد مطالبه مي‌کنند و در عين حال تقلب در امتحانات نهايي دبيرستان‌ها توسط مافيايي متشکل از معلمان و مقامات مدارس هدايت مي‌شود، اکنون دولت آن در اقدامي ابتکاري رويکرد آموزشي را از تاکيد بر "بازده تحصيلي" دانش آموزان به "رفاه و خوشي" آنها تغيير داده است.وزير آموزش و پرورش اين کشور در يک سخنراني در جمع معلمان اين سوال را مطرح کرده است که "ما بهترين استعدادها را به جهان و بهترين متخصصان را به عرصه صنعت تحويل داده‌ايم اما آيا توانسته‌ايم بهترين انسان‌ها را به جامعه و ملت خود تحويل دهيم؟!"
برگزاري کلاس‌هاي شادي تجربه‌اي متفاوت را در کشوري نمايش مي‌دهد که به خاطر نظام آموزشي خشک و کتاب‌محور خود شناخته شده و اين نظام همواره به دليل تشويق به يادگيري‌هاي حفظي و ايجاد سطوح بالاي استرس در دانش آموزان و همچنين افزايش نرخ خودکشي ميان آنها مورد انتقاد بوده است.


 كاغذ اخبار 

بطحايي:
سفر دانش‌آموزان به گرجستان بدون اطلاع مقامات بوده است
وزير آموزش و پرورش ضمن ابراز تاسف از حادثه رخ داده براي سه دانش‌آموز در اردوي گرجستان با بيان اينکه اين اتفاق بدون اطلاع قبلي مقامات مسئول رخ داده لذا کسي را نمي‌توان پيدا کرد تا از او توضيحي بخواهيم، گفت: همان طور که پيش از اين هم گفته شده، برگزاري سفرهاي خارجي هيچ توجيهي ندارد الا مواردي که در آن بحث مسابقات بين‌المللي مطرح باشد چرا که در اين گونه موارد تمام مسائل ايمني براي دانش آموزان رعايت مي‌شود.
به گزارش ايسنا، بطحائي صبح روز گذشته در حاشيه جلسه هيئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش که تمهيدات دولت و وزارت آموزش و پرورش براي حادثه ديدگان اردوي دانش آموزي در گرجستان چيست؟ اظهار کرد: از اين اتفاق متاسف هستم و بارها به اولياي دانش آموزان اعلام کرده‌ايم که اينگونه سفرها هيچ ضرورتي ندارد، به خصوص که وقتي بدون اطلاع مقامات رسمي اين اتفاقات مي‌افتد.
وي با بيان اينکه چون اين اتفاق بدون اطلاع قبلي مقامات مسئول رخ داده لذا کسي را نمي‌توان پيدا کرد تا ياز او توضيحي بخواهيم، گفت: همان طور که پيش از در مورد سفرهاي خارجي گفته شده، برگزاري اين سفرها هيچ توجيهي ندارد الا مواردي که در آن بحث مسابقات بين المللي دانش آموزان مطرح باشد که در اين صورت تمامي مسائل ايمني براي دانش آموزان رعايت مي‌شود.
به گزارش ايسنا، بازيکنان عضو يک مدرسه فوتبال در يزد به همراه توري گردشگري و به بهانه برگزاري اردو در گرجستان چند روز پيش راهي گرجستان شدند که در جريان اين سفر دو ورزشکار نوجوان يزدي در رودخانه غرق شدند و يک نوجوان ديگر هم در بيمارستان درگذشت.

افتتاح دفتر همکاري آموزشي شاخه کاردانش و شهرک‌هاي صنعتي کشور
دفتر همکاري آموزشي شاخه کاردانش و شهرک‌هاي صنعتي کشور در استان کرمان با حضور مديرکل دفتر آموزش‌هاي کاردانش وزارت آموزش و پرورش افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومي آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در مراسمي با حضور سيدمصطفي آذرکيش مديرکل دفتر آموزش‌هاي کاردانش وزارت آموزش و پرورش، مديرکل آموزش وپرورش استان کرمان، مديرکل صنعت، معدن وتجارت استان، مديرکل شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان، مدفتر همکاري آموزشي شاخه کاردانش و شهرک‌هاي صنعتي کشور در استان کرمان افتتاح شد.
آذرکيش در آئين افتتاح دفتر همکاري آموزشي شاخه کاردانش و شهرک‌هاي صنعتي کشور در استان کرمان، گفت: «يکي از اولويت‌هاي ما در دفتر آموزش‌هاي کاردانش انطباق آموزش هاي مهارتي با نياز بازار کار است.»
او ادامه داد: «تلاش ما اين است که دانش‌آموزان در محيط‌هاي واقعي کار قرار بگيرند. بسياري از نيروهايي که در موسسات وشرکت‌هاي توليدي و خدماتي جذب مي‌شوند، مهارت‌هاي لازم را ندارند و بايد دوره عملي ببينند.»
مديرکل دفتر آموزش‌ دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: «بيش از 95درصد دانش‌آموزاني که در شهرک‌هاي صنعتي آموزش مي‌بينند جذب آن واحد يا واحد مشابه ديگر مي‌شوند، بايد نيازسنجي بازارکار انجام شود و به کمک آموزش ‌و ‌پرورش و ديگر سازمان‌ها خروجي آنها اشتغالزايي باشد.»

مدير کل نوسازي مدارس تهران:
اجراي آزمايشي «مدرسه سبز» در منطقه 5 تهران
علي شهري، مدير کل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اجراي طرح مدارس سبز اظهار کرد: در سه استان کشور اجراي پايلوت اين طرح مورد توجه قرار گرفته است که تهران هم يکي از اين شهرها محسوب مي‌شود.
شهري ادامه داد: بر اين اساس در منطقه 5 مدرسه‌اي در نظر گرفتيم که شاخص‌هاي مدرسه سبز براي اين فضا در حال طراحي است و اجراي شاخص‌ها در آينده‌اي نزديک محقق خواهد شد.
مدير کل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران تصريح کرد: اجراي مديريت سبز از ديگر مواردي است که در مدارس به آن توجه داريم که برخي از موارد آن بدون هزينه يا با هزينه‌ بسيار کمي قابليت اجرا دارد.
وي افزود: اجراي مدارس با مديريت سبز در حفظ محيط زيست پايدار و مديريت انرژي کمک بسزايي مي‌کند بر همين اساس آموزش‌هاي لازم در اين حوزه را به دانش آموزان و معلمان خواهيم داد تا از ظرفيت اين طرح استفاده کنند.


 زنگ تفريح 

آموزش نقاشي به کودکان
عکس :همايون بديع فر


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون