جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4250- تاریخ : 1397/05/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

يک معرفي، يک خوانش
محيط زيست براي همه مهم است


گورگون‌ها وكابوس سنگ‌شدن!


اعزام توله يوز مجروح «خارتوران» به تهران


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 محيط زيست براي همه مهم است 

عنوان کتاب:‌دانستني‌هاي زيست محيطي براي همه
نويسنده: فاطمه ياراحمدي و همکاران
تصويرگر: سوسن هومند و همکاران
برگردان:مجتبي خادمي و همکاران
کتاب « دانستني‌هاي زيست ‌محيطي براي همه» نخستين جلد از مجموعه کتاب «دانستني‌هاي زيست محيطي» است که براي سه گروه از مخاطبان (همه، زنان و زنان روستايي) تهيه شده است.
کتاب‌هاي اين مجموعه شامل دانستني‌ها و اطلاعات ضروري درباره ي مسائل محيط‌زيستي به زبان ساده هستند و با پشتيباني صندوق جمعيت ملل متحد تدوين شده است.
نويسندگان اين مجموعه متوليان حفاظت از محيط‌زيست را دولت، مردم و جامعه علمي مي‌دانند و بر اين باورند که اين کتاب‌ها موجب ارتباط ميان اين سه گروه و زمينه‌ساز رسيدن به توسعه پايدار و اهداف محيط‌زيستي خواهد شد.
مطالب اين کتاب درباره مسايل محيط‌زيستي است که با کمک همه گروه‌هاي اجتماعي (در کنار گروه‌هاي دولتي و غيردولتي) مي‌توان به حل آن‌ها پرداخت. کتاب شامل 10 فصل است که 9 فصل آن به مباحث مختلف محيط‌زيستي (جمعيت، آب، هوا، خاک، جنگل و مرتع، بهداشت محيط و تغذيه، الگوي مصرف، تنوع‌زيستي و زباله) و فصل دهم به نقش سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي در حفظ محيط‌زيست مي‌پردازد. در آغاز کتاب صفحه‌اي نيز به واژه نامه اختصاص يافته است.


 گورگون‌ها وكابوس سنگ‌شدن! 

گورگون‌ها ( Gorgons) يکي از موجودات افسانه‌اي در اساطير يونان باستان بوده‌اند.
در اساطير يونان، گورگون‌ها هيولاهايي مؤنث، با بدني پوشيده از فلس‌هايي نفوذ ناپذير، موهايي از مارهاي زنده، دندان‌هايي تيز و چهره‌اي چنان زشت بوده‌اند که هر کس به آن‌ها نگاه مي‌کرد به سنگ تبديل مي‌شد.
آن‌ها سه تن بودند: ائورائله و Sthenno که جاودان بودند و سومي که مدوسا نام داشت فاني بود. آن‌ها دختران فورسيس و ستو هستند.
يونانيان از تصوير سر اين هيولا براي آراستن سپرهاي خود استفاده مي‌کردند تا دشمنان خود را وحشت زده کرده و خود را از قدرت‌هاي شيطاني محافظت کنند.


 اعزام توله يوز مجروح «خارتوران» به تهران  

مديرکل حفاظت از محيط زيست سمنان، عباس‌علي دامن‌گير گفت: توله يوز هشت ماهه نر منطقه حفاظت شده خارتوران که در حين عبور از جاده ترانزيتي تهران-مشهد با خودرو تصادف کرده و از ناحيه کمر و ستون فقرات آسيب جدي ديده بود، پس از هماهنگي و انتقال اين حيوان به شاهرود و با حضور پزشک معالج و متخصصان امر، حمايت‌هاي اوليه درماني آن انجام و با هماهنگي صورت گرفته با سازمان محيط زيست، براي ادامه درمان به تهران اعزام شد.
mehrnews


 يواشكي 

تابستان خود را چگونه گذرانديم؟
آذر فخري
اين‌رو يواشکي به شما مي‌گم که اين تابستون گذروندن نداره. يعني قرار نيست ما بگذرونيمش. خودش سرش رو انداخته پايين داره مي‌ره.
چون مامان باباها، نه ديگه به مدرسه اعتماد دارن و نه آموزشگاه‌هاي خصوصي و نه باشگاه‌هاي ورزشي. ما هم تحت‌الحفظ نشستيم خونه داريم از امنيت‌مون محافظت مي‌کنيم!


 دل گويه 

وقتي نيمه‌شب برسد!
مي‌داني که نيم‌شبي فرا مي‌رسد که هر کسي ديگر بايد نقابش را دور بيندازد؟ فکر مي‌کني زندگي مي‌گذارد الي‌الابد به مسخره‌اش بگيري؟
فکر مي‌کني مي‌تواني يواشکي اندکي پيش از آن نيم‌شب در بروي و مجبور نباشي نقابت را از چهره برداري؟
خطري که در کمين است اين است که اگر دائماً خود را با نقاب‌هايي که براي ديگران به چهره مي‌زني بشناساني، آن لحظه‌اي که «نيم‌شب» فرا مي‌رسد و بايد نقاب از چهره برداري، پشت آن نقاب ديگر هچ چيز نيست.
آن والاترين چيز را از دست خواهي داد، آن يگانه چيزي که واقعاً معنا دارد؛ شايد همه‌ جهان را به دست آوري، اما منِِ خودت را از دست بدهي.
اصل کار در زندگي اين است که خودت را بيابي و منِ خودت را به دست آوري.اگر توانش را داشته باشي، يا بهتر است بگويم اگر بخواهي که توانش را داشته باشي، مي‌تواني به اصلي‌ترين چيز در زندگي برسي؛ خودت را بيابي، منِ خودت را به دست آوري.
فلسفه‌ کي يرکگور / سورن کي‌يرکگور


 سرمقاله 

امنيت ؛ پيش شرط ايجاد نشاط در دانش‌آموزان
آذر فخري
دانش‌آموزان، به دليل شرايط سني و روحي-رواني، قشرآسيب‌پذير جامعه هستند. هر شرايط و هر محيطي، حتي امن‌ترين محيط‌هاي ممکن، به‌طور بالقوه مي‌تواند براي آنان آسيب‌زننده باشد.شرايط اجتماعي و اقتصادي خاص حاکم بر امروز جامعه نيز از سويي، فشارهاي خود را بر دانش‌آموزان وارد مي‌کند و اين‌گونه نيست که آنان به دليل کم بودن مشارکت‌هاي اجتماعي و يا اقتصادي، از اين آسيب‌ها در امان باشند؛ فشاري كه بر يک جامعه وارد مي‌شود، طبعا تمام افراد خانواده را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.
اخيرا، يكي از مسئولان با ابراز نگراني در مورد افزايش ميزان افسردگي در ميان دانش‌آموزان، بر ايجاد نشاط و شادماني در بين آنان، تاکيد کرده است. و اين البته اتفاق خجسته‌اي است؛ يعني اين که مي‌توان به فرصت‌ها و راه حل‌ها انديشيد. فرصت و راه حل‌ها براي ايجاد نشاط و انگيزه در بين دانش‌آموزان، آن‌چنان که فکر مي‌کنيم نياز به هزينه و بودجه آن‌چناني ندارد و از همين امکانات موجود و تشويق دانش‌آموزان به همکاري و همراهي، مي‌توان با کمترين هزينه آنان را از اين کسالت و خمودگي نجات داد. استفاده از امکانات پارک‌ها، بوستان‎هاي محلي، ورزشگاه‎ها و ... بهترين و دم‎ دست‎ترين گزينه است.
اما البته به شرط تامين امنيت جسمي و اخلاقي دانش‌آموزان. چرا که وقتي والدين با توجه به حوادث اخير، نسبت به امنيت مدارس ترديد دارند و احساس و ابراز نگراني مي‌کنند، طبيعي است که براي محيط‌هاي غير از مدرسه، اين نگراني بيشتر باشد. نگراني‌هاي وسواس‌آميزي که به احتمال قريب به يقين، موجب خواهد شد والدين از شرکت فرزندان خود در جمع‌هايي که نتوانند اعتماد آنان را جلب کنند، جلوگيري خواهند کرد.
نشاط و شادي، در يک جمع و جامعه، نتيجه اعتماد دو سويه افراد به يکديگر است. بدون ايجاد اين اعتماد و با احساس مراقبت و تنبيه و کنترل، چه از سوي والدين و چه از سوي اجتماع و مدارس، دانش‌آموزان هرگز به آن حد از شادي و نشاطي که لازمه سن و روحيات‌شان است دست نخواهند يافت و هم‌چنان بار افسردگي را با خود حمل خواهند کرد.
با توجه به نگراني‌هايي که در اين زمينه هست، به نظر مي‌رسد، براي ايجاد نشاط و انگيزه و شادي در ميان دانش‌آموزان، ابتدا بايد جو مملو از ترديد و بي‌اعتمادي حاکم را از بين برد و اين امر مهم البته، به زمان و هزينه نياز دارد.
a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون