جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4238- تاریخ : 1397/05/04 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

يک معرفي، يک خوانش
منبع انرژي زمين محدود است


اين پرنده گوشتخوار افسانه‌اي!


تنفس در شهرهاي پيرامون هورالعظيم همچنان سخت است


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 منبع انرژي زمين محدود است 

عنوان کتاب: مصرف عاقلانه انرژي (زمين ما)
نويسنده: نوريا و
امپر خيمنس
تصويرگر: رزا ماريا کرتو
برگردان: هايده کروبي
تا به حال از خود پرسيده‌ايد انرژي مورد نياز ما از کجا مي‌آيد؟ در داخل زمين، منابع انرژي مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز وجود دارد که ما مي‌توانيم از آن‌ها استفاده کنيم. اين سوخت‌ها که طي ميليون‌ها سال در زير زمين شکل گرفته‌اند، منابع اصلي انرژي‌اند که از آن‌ها براي حرکت وسايل نقليه، گرمايش و خيلي چيزهاي ديگر استفاده مي‌شود.مشکل اين است که اين سوخت‌ها، که به آن‌ها سوخت فسيلي مي‌گويند. تمام‌شدني هستند وخيلي طول مي‌کشد به‌وجود بيايند و دستيابي به آن‌ها نيز چندان آسان نيست. تأمين آن‌ها نيز به اکتشاف و گاه هزينه زيادي دارد و فناوري‌هاي پيشرفته‌اي را مي‌طلبد.کودکان در اين کتاب کشف خواهند که همه انواع انرژي بي‌واسطه يا با واسطه از خورشيد سرچشمه مي‌گيرند. هم‌چنين درباره ارزش‌يافتن منابع انرژي تجديدپذير خواهند آموخت. کتاب تصويري «مصرف عاقلانه انرژي (زمين ما)» نوشته و طراحي شده است تا کودکان بياموزند منابع کره زمين محدود و ارزشمند هستند و مي‌بايست محتاطانه مصرف شوند.
در پايان کتاب، فعاليت‌هايي در پيوند با موضوع کتاب به کودکان پيشنهاد شده است. با مطالعه اين چهار صفحه کودکان روش ساخت آبگرمکن خورشيدي و تلفني که بدون برق کار مي‌کند را خواهند آموخت و هم‌چنين ميزان و نوع مصرف انرژي توسط خود را مرور خواهند کرد و به راه‌هاي مصرف بهينه انرژي فکر خواهند کرد.
صفحه‌هاي پاياني کتاب به «راهنماي پدر و مادرها» اختصاص يافته است. در اين راهنما به والدين پيشنهادهايي داده شده است تا بتوانند با کمک اين کتاب کودکان خود را نسبت به موضوعات محيط زيستي آگاه سازند.


 اين پرنده گوشتخوار افسانه‌اي! 

بوبري (boobrie) نام موجودي تخيلي در افسانه‌هاي اسکاتلندي است که مي‌تواند به شکل‌هاي مختلف دربيايد.
در اين افسانه‌ها، بوبري در درياچه‌هاي کرانه‌هاي غربي اسکاتلند سکونت دارد و به طور معمول ظاهر يک پرنده آبزي بسيار بزرگ، شبيه به باکلان يا غواص بزرگ شمالي، را به خود مي‌گيرد اما مي‌تواند به شکل ديگر موجودات اسطوره‌اي نظير گاو آبي هم دربيايد.
بوبري عموماً موجودي بد نيّت است و دام‌ها را از کشتي‌ها مي‌دزدد. بوبري هم‌چنين علاقه زيادي به شکار سگ آبي دارد و تعداد زيادي از آن‌ها را مي‌خورد.
بوبري گاه به شکل اسب درآمده و بر روي درياچه‌ها مي‌تازد بدون اين‌که در آب فرو رود. در تابستان‌ها گاه به شکل حشره‌اي بزرگ ديده مي‌شود که خون اسب‌ها را مي‌مکد.


 تنفس در شهرهاي پيرامون هورالعظيم همچنان سخت است 

با وجود گذشت شش روز از آغاز عمليات مهار آتش‌سوزي تالاب هورالعظيم توسط بالگردهاي آب‌پاش ايراني، شدت دود در شهرهاي پيرامون اين تالاب تنفس را براي مردم سخت کرده است.از 29 تيرماه عمليات مهار آتش‌سوزي تالاب هورالعظيم در بخش عراقي آن به علت بي‌توجهي کشور عراق به اين مسئله با استفاده از دو فروند بالگرد آب‌پاش از سوي کشور ايران آغاز شده است ولي هنوز آتش مهار نشده است. در اين مدت هر شب شهرها 0 اطراف تالاب در دود غليظ ناشي از اين آتش‌سوزي، غرق مي‌شوند و تنفس براي مردم اين شهرهاي به‌سختي صورت مي‌گيرد به گونه‌اي که اغلب مردم مجبور به ترک خانه و شهر خود شده‌اند. در اين ميان بيماران تنفسي، سالمندان و کودکان بيشترين سختي را متحمل شده اند و شرايط تنفسي براي آنان سخت است.
mehrnews.com


 يواشكي 

جريمه نقدي براي پدر و مادرها!
آذر فخري

اين‌رو يواشکي به شما مي‌گم که از اين به بعد اگر پدر و مادري اجازه نده بچه‌اش بره مدرسه و درس بخونه، بايد جريمه بده.
شما فکر کن، بچه اگه بخواد درس بخونه، پدرا و مادرا بايد پول بدن.بچه اگر نخواد درس بخونه، بازم پدرا و مادرا بايد پول بدن.
خلاصه حواس‌تون باشه... همه‌چي داره پولي مي‌شه. روزي چند تا کيسه فريزر فوت کنين، ذخيره کنين. ممکنه نفس کشيدن هم پولي بشه!


 دل گويه 

باهوش يا احمق؟ مهم نيست چيزي بداني!
براي‌ پنهان كردن ترس از يكديگر، دائم مي‌خنديديم؛ اما ترس هميشه براي‌ نشان دادن خود راه خروجي مي‌‌يافت. اگر حالت صورت‌مان را كنترل مي‌‌كرديم به صداي‌مان مي‌‌خزيد. اگر مواظب صورت و صداي‌مان بوديم و اصلا بهش فكر نمي‌‌كرديم به سوي‌ انگشتان‌مان سُر مي‌خورد، زير پوست آدم مي‌‌رفت و همان جا مي‌‌ماند؛ يا به دور اشياء نزديك مي‌‌پيچيد...! احمق يا هوشمند بودن، دليلي براي دانستن يا ندانستن چيزي نيست.
بعضي‌ها خيلي مي‌دانند، ولي نمي‌شود آن‌ها را باهوش دانست. بعضي‌ها هم زياد نمي‌دانند، ولي نمي‌شود آن‌ها را احمق تصور كرد. معرفت و سفاهت را تنها خدا به آدم مي‌بخشد...!تا به امروز نتوانسته‌ام از گوري عکس بگيرم؛ اما از کمربند، پنجره، فندق، و طناب، عکس مي‌گيرم. از نظر من هر مرگي شبيه يک کيسه است.ادگار گفت: «به هر کسي اين را بگويي، فکر مي‌کند ديوانه شده‌اي.»
به نظر من هر کسي مي‌ميرد، کيسه‌اي لبريز از کلمات، از خودش به جا مي‌گذارد؛ و همين‌طور آرايشگران و ناخن‌گيرها را که من هميشه به آن‌ها فکر مي‌کنم؛ چون مُرده ديگر احتياجي به آرايشگر و ناخن‌گير ندارد. مردگان دگمه‌هاي‌شان را هم هرگز گم نمي‌کنند...!پس ما همه روستايي هستيم. سرهاي ما ممکن است زادگاهمان را ترک گفته باشد، اما پاهاي ما درست وسط دهکده‌ي ديگري ايستاده است.
سرزمين گوجه‎هاي سبز/ هرتا مولر


 سرمقاله  

آموزش مهارت هاي حرفه اي به معلمان
مريم اخوان صالح
معلمان اقشار زحمتكشي هستند كه از جانشان براي آموزش تك تك افراد جامعه مايه مي‌گذارند تا سير آگاهي و سواد در كشورمان ادامه پيدا كند و همه از نعمت آموزش بهره‌مند گردند. اما طي دهه‌هاي اخير روند تعليم و تربيت با توجه به تغييرات مختلف پيرامون ما دستخوش تحولات بسياري گرديده است.
لذا آنچه به عنوان ضرورت براي نظام آموزشي ما مطرح است، توجه به آموزش مهارت‌هاي حرفه‌اي معلمان است. امروز ديگر نمي‌توان انتظار داشت كه معلم بتواند با تكيه بر روش‌هاي قديمي تدريس كلاس را مديريت و با دانش‌آموزان ارتباط برقرار كند. چرا كه در عصر حاضر خواسته‌ها، سلايق، ادراك و بسياري از مسائل اخلاقي دربين دانش‌آموزان با يكديگر متفاوت شده و تعامل برقرار كردن با آنها به شدت سخت خواهد بود.
به همين سبب آموزش و تكيه بر ارتقاي مهارت‌هاي معلمان براي ارتقاي سطح كيفي نظام آموزشي كشور امري ضروري است كه اگر به آن توجه نشود شاهد بروز مشكلات مختلف براي دانش‌آموزان و معلمان خواهيم بود. امروز روش‌هاي تدريس بسيار پيشرفته تر از گذشته شده و مهارت‌هاي آموزشي كه معلمان بايد به كار گيرند تفاوت بسياري با روش‌هاي سنتي دارد.
جداي از مهارت و توانايي آموزشي معلمان در كلاس درس، موضوع مهارت ارتباط گيري با دانش‌آموزان بسيار واجب‌تر و
ضروري تر است. معلم بايد بتواند عواطف، ميل به تحصيل، اعتماد به نفس و بسياري از پتانسيل‌هاي دروني دانش‌آموزان را كشف و با آنها ارتباط برقرار كند. حتي اگر معلمي مهارت آموزشي نداشته باشد اما مهارت تعامل را در كلاس درس اجرايي كند به مراتب موفق تر از ديگران خواهد بود.
امروز بايد برنامه و بودجه مناسبي بر نحوه آموزش معلمان اعمال شود تا كمبودهاي موجود دراين عرصه جبران گردد. نمي‌توان چشم بر ضعف‌هاي آموزش مهارت‌هاي حرفه‌اي معلمان بست، و سپس انتظار داشت خروجي كلاس‌هاي درس آنها به لحاظ تحصيلي و تربيتي در جايگاه بالايي قرار گيرد!
وقتي معلمي بتواند تعامل سازنده خود با دانش‌آموزان را برقرار كند، آنوقت شاهد تجلي نقش موثر معلم در سازندگي شخصيت دانش‌آموزان در مدرسه خواهيم بود. اينجاست كه معناي حقيقي خانه دوم محقق مي‌شود. دردنياي امروز به سبب گستردگي حجم اطلاعات و در دسترس بودن آن براي همه، از طرق مختلف مي‌توان به كسب علم پرداخت. اما سازندگي شخصيت و آموزش‌هاي رفتاري كه باعث شكل گيري بنيان‌هاي اخلاقي در خانواده و يك جامعه مي‌گردد، چيزي نيست كه بتوان با رفتن به كلاس‌هاي فوق العاده و يا اينترنت آن را به دست آورد.
لذا آموزش و پرورش بايد بيش از گذشته و باتوان بيشتر بر مسئله معلم محوري و آموزش مهارت‌هاي حرفه‌اي معلمان تكيه كند، تا رسالت واقعي آن ادا شود و توان اجتماعي كشور در عرصه‌هاي مختلف ارتقا يابد.
akhavan.saleh@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون