جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4230- تاریخ : 1397/04/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

با حضور 270 دانش آموز از 70 كشور جهان؛
آغاز ماراتن بيست و نهمين دوره مسابقات المپياد جهاني زيست شناسي


از گوشه و كنار


اخبار خارجي


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 با حضور 270 دانش آموز از 70 كشور جهان؛
 آغاز ماراتن بيست و نهمين دوره مسابقات المپياد جهاني زيست شناسي  

برديا سيفي
عصر روز يكشنبه مراسم افتتاحيه بيست و نهمين دوره مسابقات المپياد جهاني زيست با حضور 270 دانش آموز از 70 كشور در هتل اسپيناس پالاس تهران برگزار شد .در اين مراسم وزير آموزش و پرورش به همراه معاونين و مديران كل وزارت خانه و همچنين رئيس المپياد جهاني زيست و دانشمندان حوزه زيست شناسي حضور داشتند.در ابتدايي مراسم وزير آموزش و پرورش دكتر سيد محمد بطحايي با خوش آمد گويي به ميهمانان خارجي حاضر در اين مراسم پيام رئيس جمهور را براي حاضران قرائت كرد كه بخشي از اين پيام به اين شرح است.
برگزاري بيست و نهمين المپياد جهاني  زيست شناسي را صميمانه تبريک مي‌گويم و براي همه شرکت کنندگان ارجمند و دست اندرکاران سخت کوش آن آرزوي توفيق دارم.
نخبگي مجموعه‌اي از سه ويژگي «هوش و استعداد ، همت برجسته براي مطالعه و تحقيق و کار و تلاش و حوصله تحسين برانگيز براي پيگيري و ممارست است و نگاه عالمانه و حکيمانه به اين ويژگي‌ها، روشن مي‌کند که همه آنها نعمت و روزي خداوند بزرگ است و لذا دانش و نخبگي را بايد در راه خداوند و براي خير بندگان خدا، ارزاني داشت و آن را در خدمت حال و آينده جامعه، ملت و کشور قرار داد.
المپياد جهاني زيست شناسي، ميداني براي تبادل انديشه‌هاي دانش آموزان در زمينه علم زيست شناسي است و من اميدوارم ميزباني جمهوري اسلامي ايران در اين المپياد بزرگ علمي، فرصتي را فراهم آورد تا محيطي مناسب براي تبادل نظر کارشناسانه درباره کميت و کيفيت آموزشي زيست شناسي در کشورهاي عضو فراهم شود.
دولت جمهوري اسلامي ايران، حضور تک تک جوانان و دانش‌آموزان شرکت کننده در اين المپياد را ميمون و مبارک مي‌داند و به همه آنان و سرپرستان و معلمان و همراهان آنان خوش‌آمد مي گويد.اين فرصت را مغتنم شمرده و به همه شما جوانان نخبه و نويد دهندگان آينده روشن کشور توصيه مي‌کنم خانه پرافتخار ميهن را با نيروي فکر و عزم و اراده، به گونه‌اي بسازيد که شايسته اين ملت و اين تاريخ پر افتخار باشد. اطمينان دارم با استفاده از استعدادهاي برتر و ظرفيت هاي فراواني که در کشور وجود دارد، به جايگاه واقعي و شايسته خود دست خواهيم يافت."
در ادامه مراسم با حضور وزير آموزش و پرورش ورئيس سازمان استعدادهاي درخشان از تمبر بيست و نهمين المپياد زيست شناسي که با همکاري شرکت پست تهيه شده است رونمايي شد.
در اين مراسم براي آشنايي دانش آموزان با فرهنگ ايراني ،گروه موسيقي رستاك به هنرنمايي پرداختند و با اجراي قطعاتي از موسيقي هاي محلي ايراني لحظات شادي را براي ميهمانان خارجي فراهم كردند كه با همراهي و استقبال آنان همراه بود.
در بخش پاياني مراسم نوبت به معرفي تيم هاي حاضر در مسابقات رسيد كه تيم هاي شركت كننده با پرچم كشورشان در جايگاه قرار مي گرفتند و مورد تشويق حضار قرار مي گرفتند نكته بسيار جالب اين بخش پوشيدن لباس هاي محلي شركت كنندگان
كشور هاي مختلف بود كه فضاي جالبي را در اين بخش فراهم كرده اما متاسفانه شركت كنندگان ايراني با لباس رسمي در اين قسمت حضور پيدا كردند كه تعجب مهمانان مراسم را در پي داشت كه چرا از لباسهاي محلي كشور خودمان استفاده نكرده بودند.
در حاشيه اين مراسم به گفتگوي اختصاصي با يكي از شركت كنندگان تيم كشورمان پرداختيم.
لطفا خودتان را معرفي كنيد و بفرماييد تيم ايران از چند دانش آموز تشكيل شده است.
بنده نيكان اميرخاني هستم ،به همراه مهدي مسرور وپارميداسادات پزشكي و سارا محمدي تيم كشورمان را تشكيل مي دهيم. بنده و آقاي مسرور از دبيرستان علامه حلي 3 و 2 عضو ديگر مان از دبيرستان فرزانگان 1 توانسته ايم به مرحله نهايي المپياد كشوري راه پيدا كنيم و با كسب مدال طلايي مسابقات كشوري نماينده تيم ايران در مسابقات جهاني شويم.
براي حضور در مرحله نهايي المپياد چه مدتي در اردوها حضور داشته ايد؟
در مسابقات كشوري چندين ماه اين پروسه طول كشيد كه در يك مرحله 40 دانش آموز و در مرحله بعد 8 نفر و درمرحله پاياني 4 نفر نهايي انتخاب شديم و در ضمن مطالعات شخصي هم هر فردي داشت ، چندين ماه است كه درگير مطالعه در اين رشته هستيم و البته من به شخصه 3 سال است براي اين مهم در حال درس خواندن هستم.
براي آينده علمي خود چه تصميمي گرفته ايد؟
باتوجه به كسب مدال طلايي كشوري ، بنده بدون كنكور رشته پزشكي را انتخاب مي كنم و ادامه تحصيل مي دهم .كه البته مادر بنده پزشك زنان و زايمان هستند و پدر هم مهندس مكانيك هستند.
چه توصيه اي براي كسانيكه مي خواهند مثل شما در اين راه به موفقيت برسند داريد.
تنها توصيه من اين است كه با انگيزه فراوان براي هدفي كه دارند تلاش كنند و از مسائل و صحبتهاي منفي دوري كنند تا بتوانند با تمركز به هدفشان برسند.
به نظر شما اينكه گفته مي شود المپيادي ها نابغه يا نخبه هستند درست است ؟
خير اكثر اين افراد دانش آموزاني هستند متوسط روبه بالا كه با پشتكار و ممارست زياد توانسته اند به موفقيت برسند و اينكه گفته مي شود 99درصد تلاش و 1 درصد استعداد لازمه موفقيت است كاملا درست است.
المپياد جهاني زيست شناسي 2018 چهارمين ميزباني ايران در برگزاري المپيادهاي جهاني است که در آن 270 دانش‌آموز از 70 کشور جهان در روزهاي 24تا 31 تير در دو بخش تئوري و عملي رقابت مي‌کنند. ‏دوره قبلي المپياد جهاني زيست‌شناسي در انگلستان برگزار شده است که در آن، دانش‌آموزان کشورمان به دو مدال طلا و دو نقره دست يافتند. ايران از سال 1999و در دهمين دوره، به المپياد زيست‌شناسي پيوست و از آن سال تا کنون در 19دوره اين المپياد حضور ثابت و موفقي داشته است.


 از گوشه و كنار 

وزير آموزش و پرورش :
جاي خالي آموزش صبر و از خودگذشتگي در کلاس‌هاي درس
وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه بايد در کلاس‌ها مهارت بلند کردن يک زمين خورده، صبوري، تحمل در برابر سختي‌ها و نگاه به چشم انداز و افق‌ها و از خودگذشتگي را با دانش آموزان تمرين کنيم گفت: جاي اين موارد در کلاس‌هاي ما بسيار خالي شده است.
به گزارش ايسنا، سيدمحمد بطحائي در مراسم اختتاميه چهاردهمين جشنواره علمي فرهنگي بسيجيان فرهنگي که در ساختمان شهيد رجايي وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بيان اينکه آنچه مي‌تواند کشور را از مشکلات برهاند برخورداري از روحيه بسيجي است گفت: در ماه‌هاي اخير دشمني دشمنان به اوج خود رسيده و کشور را با شرايط خطيري مواجه کرده اگر با همين روال جلو برود از حيث اقتصادي شرايط سخت‌تري را براي مردم رقم مي زند.
وزير آموزش و پرورش تاکيد کرد: بايد در کلاس‌ها مهارت بلند کردن يک زمين خورده، صبوري، تحمل در برابر سختي ها و نگاه به چشم انداز و افق ها و از خودگذشتگي را با دانش آموزان تمرين کنيم. جاي اين موارد در کلاس‌هاي ما بسياري خالي شده
است.


 اخبار خارجي 

استفاده از شوک الکتريکي در يک مرکز آموزشي در آمريکا
در سال 2012 ميلادي براي اولين بار يک ويدئو از مرکز آموزشي "روتنبرگ جاج" در ماساچوست آمريکا منتشر شد که نشان مي‌داد يک پسر 18 ساله به جايي بسته شده و در حالي که فرياد کمک سر مي‌دهد به طور مکرر به او شوک الکتريکي وارد مي‌شود.به گزارش ايسنا، در حالي که اين ويدئو بسيار بحث برانگيز شد و اينطور به نظر مي‌رسيد که عده‌اي اين نوجوان را شکنجه مي‌کنند اما در نهايت مشخص شد اين مرکز، مکاني براي آموزش کودکان و بزرگسالاني با ناتواني‌هاي يادگيري در ماساچوست است.هفته گذشته اين مرکز آموزشي بار ديگر در يک دادگاه پيروز شده و اجازه يافت تا به استفاده از شوک الکتريکي براي معالجه دانش آموزان خود بر اساس شيوه درماني "شرطي شدن با شوک الکتريکي" ادامه دهد.يک دادخواست براي اولين بار در سال 2013 توسط اداره فرمانداري ماساچوست به دادگاه ارائه شد تا از ادامه اين روند جلوگيري کنند اما قاضي دادگاه طي حکمي اعلام کرد دادخواست فرمانداري در اثبات اينکه اين روش مطابق با استاندارد پذيرفته شده براي مراقبت از افراد داراي ناتواني هاي ذهني و رشدي نيست، شکست خورده است.اين مدرسه که تنها مرکز مجاز به استفاده از شوک الکتريکي براي درمان رفتاري اين کودکان در ايالات متحده به شمار مي‌رود از سال 1971 ميلادي به عنوان موسسه تحقيقات رفتاري تاسيس شده و ويژه افرادي با ناتواني هاي يادگيري و پريشاني‌هاي احساسي است و از ابتدا از روش غيرمعمول و با استفاده از يک دستگاه شوک الکترونيکي (GED) به درمان دانش آموزان خود مي پردازد.اين دستگاه بر خلاف "الکتروشوک درماني" که در آن شوک هاي کوچک و ضعيف به مغز بيمار بيهوش وارد مي‌شود، هنگامي که فرد بيدار است و درد ناشي از شوک را احساس مي کند به صورت يک تحريک منفي به هنگام سر زدن رفتاري نامعقول و ناصحيح از سوي بيمار به وي وارد مي‌شود.بر سطح پوست دانش آموزان اين مرکز الکترودهايي نصب شده و يک کوله پشتي حامل دستگاه شوکر در پشت آنها قرار داده شده و کارکنان اين مدرسه هر هنگام که بخواهند در طول روز به
دانش آموزان شوک هايي به مدت دو ثانيه وارد مي‌کنند. اين الکترودها معمولا به منظور افزايش درد در زير انگشتان دست يا کف پاي دانش آموزان نصب مي شوند.دکتر "جين مرسر" سرپرست گروه حمايت از درمان کودکان در يک سازمان غير انتفاعي که براي توقف اين روش در تلاش است در اين ارتباط مي گويد: اين مرکز آموزشي از اين روش به طور گسترده اي براي طيف وسيعي از رفتارهاي نامطلوب کودکان مانند غرزدن، ناسزا گفتن، ناتواني در حفظ ظاهر مناسب و پوشش درست و ... استفاده مي‌کند.دکتر مرسر با بيان اينکه اين نوع استفاده از شوک هاي الکتريکي موثر نبوده و در عوض باعث افزايش اضطراب بيمار بدون ترک رفتار نامناسب مي شود تاکيد کرد اين شوک هاي مکرر مي تواند بيمار را در معرض انواع عوارض جانبي از جمله سوختگي هاي پوستي، عوارض قلبي، استرس پس از سانحه و افزايش پارانوياي ترس از تنبيه قرار دهد.با اين حال والدين اين دانش آموزان در بيانيه اي از حکم دادگاه مبني بر ادامه اين روند در اين مرکز آموزشي حمايت کرده و اعلام کردند ادامه اين روند تنها از سر ضرورت نيست بلکه از سر نااميدي است. چرا که هيچ شواهدي مبني بر وجود درمان جايگزين و موثر براي اين افراد وجود ندارد. برخي از اين والدين طي 15 سال اخير با اين مساله رو به رو بوده و در نهايت متوجه شده اند اين روش تنها روش مطلوب براي درمان اين دست از بيماران است.به گزارش گاردين، در سال 2014 نيز يک تقاضاي آنلاين با جمع آوري تقريبا 300 هزار امضا، سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) را مجبور کرد تا طرحي رسمي براي ممنوعيت تمام دستگاه‌هاي شوک الکتريکي تعيين کند اما اين طرح نيز از سال 2016 به حالت تعليق درآمد تا بار ديگر ممنوعيت هاي قانوني استفاده از شوکرهاي الکتريکي برداشته شود.


 كاغذ اخبار 

ويژه‌برنامه‌هاي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان در بزرگداشت دهه کرامت
دبيرکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان ويژه‌برنامه‌هاي اتحاديه را در بزرگداشت دهه کرامت در سطح ملي تشريح کرد.
به گزارش شاپرك ازروابط عمومي و امور بين‌الملل دفتر مرکزي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان، حامد علامتي دبيرکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش آموزان در تشريح برنامه‌هاي دهه کرامت اين اتحاديه، گفت: «دهه کرامت دهه اول ماه ذيقعده است که آغاز آن با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و با بزرگداشت حضرت احمد بن موسي(ع) ادامه مي‌يابد و پايانش ولادت حضرت امام رضا(ع) است که اين دهه تمام مفاهيم سازنده‌اي که ما در فرهنگ اسلامي داريم را براي مسلمين تداعي مي‌کند.»
او به عناوين برنامه‌هاي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان براي بزرگداشت دهه کرامت اشاره کرد و گفت: «انعقاد تفاهم‌نامه با آستان قدس رضوي که با امضاي اين تفاهمنامه 3000 نفر از دانش‌آموزان عضو انجمن اسلامي به کسوت«خادم يار نوجوان رضوي» نائل شدند و انعقاد تفاهم‌نامه با آستان مقدس احمد بن موسي(ع) از جمله برنامه‌هاي اتحاديه براي استفاده بيشتر از ظرفيت‌هاي اين آستان هاي مقدس است‌.»

رئيس اداره ارزيابي آموزش‌وپرورش:
مدارس موظف به ثبت‌نام بي‌قيد و شرط دانش‌آموزان هستند
رئيس اداره کل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات وزارت آموزش و پرورش، ثبت‌نام بي‌قيد و شرط دانش‌آموزان داراي شرايط را يک اصل دانست که بايد مديران آن را رعايت کنند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، عليرضا کمرئي به آغاز فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اشاره کرد و گفت: «بر‌اساس ماده 4 آيين‌نامه اجرايي مدارس، مدير مدرسه به عنوان نماينده آموزش و پرورش مسئول حسن اجراي فعاليت‌هاي آموزشي، پرورشي، مالي و اداري مدرسه است و در همه امور مدرسه مسئوليت دارد و موظف است بر‌اساس مقررات با برنامه‌ريزي مناسب و استفاده از مشارکت کارکنان و دانش‌آموزان و والدين آن‌ها با بهره‌گيري از امکانات و ظرفيت‌هاي داخل و خارج از مدرسه براي تحقق اهداف مصوب دوره تحصيلي تلاش کند.»
او افزود: «بر‌اساس ماده 5 همين آيين‌نامه مدير مدرسه موظف است با استفاده بهينه از منابع مالي دولتي و با بهره‌گيري از مشارکت‌هاي اختياري مردمي و کمک‌هاي خيران و تقويت منابع اعتباري مدرسه شرايط لازم را براي اجراي مناسب برنامه مدرسه فراهم کند.»

رئيس سازمان مدارس غيردولتي و مشارکت‌هاي مردمي:
معلمان با فنون تدريس آشنا مي شوند

رئيس سازمان مدارس غيردولتي و مشارکت‌هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش از آموزش فنون تدريس به آموزگاران دبستان‌هاي غيردولتي از مردادماه امسال خبر داد و گفت: معلماني که اين دوره را طي کنند، کارت صلاحيت حرفه‌اي دريافت
مي‌کنند.
مجتبي زيني‌وند رئيس سازمان مدارس غيردولتي و مشارکت‌هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص دستورالعمل دريافت کارت صلاحيت حرفه‌اي براي معلمان دوره ابتدايي مدارس غيردولتي، اظهار کرد: دستورالعملي را تدوين کرديم و بر اساس آن تمام معلمان مقطع ابتدايي مدارس غيردولتي موظف به گذراندن دوره‌هايي در قالب ضمن خدمت
هستند.
وي افزود: اين دوره‌ها 180 ساعت است که فنون و روش تدريس براي معلمان آموزش داده مي‌شود و در نهايت کارت صلاحيت حرفه‌اي براي آنها صادر خواهد شد.
زيني‌وند با بيان اينکه دوره آموزش فنون تدريس به آموزگاران مقطع ابتدايي مدارس غيردولتي در تابستان امسال آغاز مي‌شود،گفت: اين دوره‌ها از مرداد ماه شروع مي‌شود و اسفند ماه بايد به اتمام برسد.


 زنگ تفريح 

جشنواره روز دختران در سالن تلاش


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون