جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4230- تاریخ : 1397/04/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

يک معرفي، يک خوانش
دانستني هايي براي دختران


گاو بالدار؛ نماد قدرت شهر


رهاسازي 6 عقاب و شاهين در طبيعت سروآباد


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 دانستني هايي براي دختران 

عنوان کتاب: آنچه دختران باهوش بايد بدانند‎/نويسنده: نانسي هوليوک، پتي کلي کريسول/برگردان: گيتي شهيدي، روژين شاملو

اين مجموعه شامل 5 عنوان «مديريت پول: روش هاي به دست آوردن، پس انداز و خرج کردن پول»، «تصميم‌گيري سريع: چگونه از پس مشکلات برآييم»، «حفظ دوستي»، «شروع مدرسه راهنمايي: آن‌چه لازم است درباره معلم‌ها، تکاليف مدرسه و دوستان بدانيد» و«رفتار مناسب» است. هر جلد از کتاب‌هاي اين مجموعه به يک مهارت اختصاص دارد. در کتاب «مديريت پول» مخاطبان با روش‌هاي برنامه ريزي براي تعيين اولويت‌هاي خريد، صرفه جويي در مخارج، پس‌انداز، داشتن درآمد از راه کار و امنيت مالي آشنا مي‌شوند.
موضوع اصلي کتاب «تصميم‌گيري سريع: چگونه از پس مشکلات برآييم» ارائه راهکارهاي گوناگون براي مشکلات مختلف از پوشيدن لباس نامناسب، خواندن بي اجازه دفتر خاطرات مخاطب از سوي اعضاي خانواده، گرفتن نمره بد در امتحان، گير افتادن پس از انجام کاري نادرست، گرفته تا روبه رو شدن با تهديد قلدرها، توفان، زلزله، گم شدن در کوه و ... به دختران مخاطب است.در کتاب «حفظ دوستي» به ارزش دوستي، ويژگي‌هاي دوست واقعي، اختلاف ميان دوستان، گفت‌وگوي موثر و دوستانه، گروه‌هاي دوستان، خود دوستي و دوستي‌هاي ماندگار پرداخته شده است.در کتاب «شروع مدرسه راهنمايي: آن‌چه لازم است درباره معلم‌ها، تکاليف مدرسه و دوستان بدانيد» مخاطبان، با روش‌هاي مناسب براي آغاز دوره تحصيلي جديد و متفاوت با دبستان و آمادگي براي ورود به محيط مدرسه راهنمايي آشنا مي‌شوند. کتاب با روز اول مدرسه راهنمايي و راهکارهايي براي يک آغاز مناسب شروع مي‌شود، سپس به معلم‌ها، موضوعات درسي مختلف و شيوه‌هاي جمع‌آوري مطالب درسي، انتخاب دوست و برنامه ريزي براي تکاليف درسي و کارهاي شخصي و شرکت در آزمون‌هاي مدرسه مي‌رسد. در پايان، چند دختر دانش‌آموز احساس خود را پس از شروع مدرسه راهنمايي بيان مي‌کنند.و در کتاب «رفتار مناسب» مخاطب با آداب معاشرت و رفت و آمد و ارتباط با ديگران آشنا مي‌شود: مانند آداب غذا خوردن، ميهماني، هديه دادن، تلفن کردن يا نکته هايي درباره ارتباط از طريق اينترنت و رفتار در ديگر اجتماعات شهري.


 گاو بالدار؛ نماد قدرت شهر 

گاو بالدار يا لاماسو در اساطير کهن يک خداي محافظ بوده است که معمولاً با گاو نر، بدن شير، بال عقاب و سر انسان نشان داده شده است. در فرهنگ‌هاي مختلف به نام‌ها و شکل‌هاي گوناگون وجود دارد. از جمله اين فرهنگ‌ها مي‌توان به پارسي-آشوري، هندي، يوناني و مصري اشاره کرد. هم‌چنين نمونه‌هايي از آن‌ها در برخي از فرهنگ‌هاي اروپايي نيز وجود دارد. در برخي از نوشته‌ها آن‌را به‌صورت يک خداي زن به تصوير کشيده‌اند.
نام کمتر استفاده شده « شدو » اشاره به همتاي مرد لاماسو دارد.در هنر، لاماسو به شکل گاو بالدار يا به شکل شير با سر انسان مذکر به تصوير کشيده شده است. چهره‌هايي از لاماسو هنوز در نقش برجسته‌ها و مجسمه‌هاي موجود در موزه‌ها به ويژه در موزه بريتانيا لندن، موزه لوور پاريس، موزه ملي عراق بغداد، موزه متروپوليتن نيويورک، موزه پرگامون در برلين و مؤسسه خاورشناسي دانشگاه شيکاگو باقي‌مانده‌اند. اين آثار معمولاً به آشوريان باستان نسبت داده شده‌اند. لاماسو را در ورودي شهر قرار مي‌دادند تا هرکسي که وارد شهر مي‌شود بتواند آن‌را ببيند.
لاماسو از جلو ايستاده و از کنار در حال راه رفتن به‌نظر مي‌رسد. از اين حالت براي قدرتمند نشان دادن لاماسو استفاده مي‌شده است. لاماسو در زندگي واقعي بسيار بلند بوده است، از همين‌رو از آن به عنوان نمادي از قدرت استفاده مي‌کردند.


 رهاسازي 6 عقاب و شاهين در طبيعت سروآباد  

چهار شاهين و دو عقاب زخمي که توسط همياران تحويل محيط زيست سروآباد شده بود، پس از مداوا درمنطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو رهاسازي شدند.
يوسف چشميدري رييس اداره محيط زيست شهرستان سروآباد گفت: چهار شاهين و دو عقاب زخمي که توسط همياران محيط زيست تحويل اين واحد شده بود، پس از طي مراحل درماني در منطقه حفاظت شده کوسالان سروآباد رهاسازي شدند.
وي از تمامي علاقه مندان ودوستداران محيط زيست خواست در هنگام مواجه شدن با حيوانات آسيب ديده سريعا به نزديک‌ترين پاسگاه محيط باني مراجعه ويا از طريق سامانه 1540 اطلاع رساني کنند.
mehrnews


 يواشكي 

جاي خودمون، خاليه!
آذر فخري
اين‌رو يواشکي به‌شما مي‌گم که گاهي ميشه جاي خالي ديگران رو يه‌جوري تحمل کرد. چه‌جوري؟ خوب هرجوري... به زور که نمي‌شه کشوند و آوردشون تا جاي خالي‌شونو پرکنن... اصلا شايد بگن اين جاي ما نيست، ول‌مون کنين!
بله! مهم جاي خالي ديگران نيست. مهم اينه که گاهي جاي خودمون خاليه... خودمون نيستيم. در حالي‌که بايد باشيم.


 دل گويه 

به‌خاطر عشق
من گره اتاقي را که در آن مي‌خوابم و رويا مي‌بينم گشوده‌ام.
گره روستا و شهري را که از آن عبور مي‌کنم.
آن‌جا که من بيدار خواب مي‌بينم و خورشيد طلوع مي‌کند از آن.
جايي‌که نور در چشم‌هاي غايب من انباشته مي‌شود، جهان حادث ما بي‌سطح و عمق
با جذبه‌هايي که ناديده فراموش مي‌شوند و زايش و مرگ واگيري‌شان را به‌هم مي‌آميزند
در چين‌هاي زمين و آسمان مشوّش آميخته به‌هم.
من هيچ‌چيز را جدا نکرده‌ام جز قلب خود را که تکثير کرده‌ام.
من از دوست‌داشتن همه چيز آفريده‌ام، واقعي و خيالي.
من به آن‌که در برابرم چراغ نهاده است انگيزه و شکل و حرارت و نقش بي‌مرگي را هديه کرده‌ام...
پل الوار


 سرمقاله 

جشنواره فيلم‌ کودکان و نوجوانان با كوله‌باري از تجربه
زهرا کيان بخت
جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان يا همان جشنواره فيلم كودك، جشنواره‌اي سينمايي است كه از سال 1361 در كشور ما شروع به فعاليت كرده و بيشترين دوره‌هاي آن در شهر اصفهان برگزار شده است. در طول سالهاي گذشته، ميزباني اين جشنواره همواره با چالشهايي مواجه بود و درمورد اينكه جشنواره در هر دوره در كدام شهر برگزار شود، پيوسته حاشيه‌هايي وجود داشت. تا اينكه بالاخره امسال، براساس تفاهم‌نامه بين رئيس سازمان سينمايي و شهردار اصفهان، ميزباني اصفهان از اين جشنواره، به طور دائمي به اصفهان سپرده شد. بر اين اساس، امسال هم سي و يکمين دوره اين جشنواره بين‎المللي از 8 تا 14 شهريور 97 در شهر اصفهان برگزار خواهد شد. اما مشكلاتي كه در ارتباط با برگزاري اين جشنواره وجود دارد، تنها به مكان برگزاري محدود نمي‌شد و در طول سالهاي گذشته، اين رويداد با چالشهاي مختلفي مواجه بوده كه گاهاً موجب شده در برخي سالها برگزار نشود يا در صورت برگزاري، مشكلاتي تكراري در روند اجراي آن وجود داشته باشد و كيفيت اين برنامه را تحت تاثير قرار دهد. اين جشنواره كه معرفي آثار برتر سينماي کودک‌ونوجوان، زمينه‌سازي حضور فعالان سينماي کودک‌و‌نوجوان و ارتباط موثر آنان با مخاطبان آثار، رشد و رونق توليد و نمايش آثار سينماي کودک و نوجوان و... به عنوان برخي از اهداف برگزاري آن عنوان شده‌اند، در فرايند برپايي خود با چالشهاي ديگري مثل تغيير زمان برگزاري هم مواجه بوده است. به طوري كه اين جشنواره، گاهي به صورت سالانه و گاهي به صورت دوسالانه برگزار شده و به علاوه، زمان برگزاري آن هم در فصول مختلف سال، در حال گردش و تغيير است كه به جنبه هويتي آن لطمه مي‌زند. بديهي است اينكه جشنواره، يك سال در فصل پاييز و زماني ديگر در فصل تابستان برگزار شود، امر چندان حساب‌‎شده و جالبي نيست و انتظار مي‌رود جشنواره‌اي با اين ابعاد و عنوان، حداقل از يك زمان و مكان ثابت برگزاري برخوردار باشد. تا اينجا، مكان جشنواره، از آن حالت سرگرداني خارج شده و اگر زمان برگزاري اين رويداد هم، ثابت بماند، مي‌توان اميدوار بود جنبه هويتي آن بيشتر تقويت شود. نكته ديگر هم به كيفيت برنامه‌ها و توليدات اين رويداد فرهنگي برمي‌گردد كه به نظر مي‌رسد در مواردي، حتي خود سينماگران نيز كه به دلايل مختلف، تمايل چنداني به كار در حوزه كودك و نوجوان ندارند، با قوت در اين برنامه حضور پيدا نمي‌كنند و وقتي وضعيت فعالان سينمايي داخلي اين گونه باشد، چه انتظاري مي‌توان از سينماگران خارجي داشت تا جشنواره‌اي كه عنوان بين‌المللي را با خود يدك مي‌كشد، اهميت و برجستگي شايسته‌اي را كه درخور آن است، كسب كند؟ با توجه به برگزاري سي دوره از اين جشنواره تاكنون، انتظاري كه وجود دارد، به حداقل رسيدن آزمون و خطاها در اين باره و پيدا كردن يك چارچوب منسجم براساس تجربيات اين چندسال است كه اين جشنواره را به يك برند در زمينه توليدات سينمايي كودك و نوجوان تبديل كند. انتظاري كه توقع مي‌رود در سي و يكمين دوره اين جشنواره در شهريور امسال، تحقق پيدا كند.
zahrakianbakht@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون