جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4227- تاریخ : 1397/04/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش؛
جزئيات اعمال سوابق تحصيلي داوطلبان ، در کنکور 98

رئيس سازمان مدارس غيردولتي :
تغيير شهريه مدارس غيردولتي براساس رتبه‌بندي

از امروز؛
ثبت‌نام خريد کتاب براي کلاس‌ اولي‌ها


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


روان شناسي آموزشي


زنگ تفريح


 معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش؛
 جزئيات اعمال سوابق تحصيلي داوطلبان ، در کنکور 98 

زرافشان با اشاره به سهم 81 درصدي پذيرش در دانشگاه مبتني برسوابق تحصيلي، تاثير قطعي 30 درصدي کنکور را کمک به دانش آموزان دانست.
علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تاثير 30 درصدي قطعي نمرات امتحان نهايي دانش آموزان در کنکور سال آينده اظهار کرد: اين مسئله قانون مصوبه مجلس است و پيش از اين هم در سال 93 و 94 به صورت تاثير مثبت اعمال شده بود، اما در سال 95 با اصلاحيه مجلس اين قانون تغييراتي داشت و اکنون طبق برنامه جديد مصوبه به طور کامل اجرا خواهد شد يعني تاثير مثبت و منفي در کنار هم لحاظ مي‌شوند.
وي ادامه داد: بيش از 81 درصد ظرفيت رشته‌هاي دانشگاهي در شرايط فعلي بر مبناي نمرات وسابقه تحصيلي است بنابراين اين مصوبه نقطه قوتي براي داوطلبان کنکوري محسوب مي‌شود علاوه بر دانشگاه آزاد در دانشگاه‌هاي دولتي هم 12 درصد پذيرش از طريق سوابق تحصيلي در نظر گرفته شده است.
زرافشان درباره تاثير نمرات امتحان نهايي در سوابق تحصيلي گفت: نمرات امتحانات نهايي با توجه به روندي که براي برگزاري اين امتحانات در نظر گرفته شده است کاملا استاندارد بوده و حتي دانش آموزان بعد از فارغ‌التحصيلي براي مهاجرت به خارج از کشور مي‌توانند از اين مدرک استفاده کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش افزود: با توجه به سازوکاري که براي طرح سوالات امتحانات نهايي وجود دارد، يادگيري دانش آموزان به خوبي سنجيده‌ مي‌شود و کيفيت قابل قبولي دارد بنابراين مي‌تواند به عنوان ملاکي در پذيرش دانشگاه محسوب شود.
15 درصد از رشته‌هاي دانشگاهي نياز به آزمون غربالگري دارند
وي با اشاره به اينکه براي 15 درصد از رشته‌هاي دانشگاهي علاوه بر سابقه تحصيلي نياز به برگزاري کنکور ضرورت دارد، گفت: در برخي رشته‌ها و دانشگا‌ه‌هاي پر طرفدار نياز به آزمون غربالگري داريم تا داوطلبان بر اساس اين آزمون ادامه تحصيل دهند.
زرافشان درباره امنيت برگزاري امتحانات نهايي و جلوگيري از لو رفتن سوالات بيان کرد: مهمترين موضوعي که در برگزاري امتحانات به آن توجه مي‌شود امنيت برگزاري امتحانات است و امسال سعي کرديم با اتخاذ روش‌هاي جديد روند برگزاري امتحانات نهايي را با امنيت بالاتري دنبال کنيم که تجربيات موفقي کسب کرديم و در امتحانات شهريور و دي ماه اين تجربيات را لحاظ خواهيم کرد.
نيمي از داوطلبان کنکور در نظام قديم آموزشي تحصيل کردند
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش با اشاره به طرح 2 نوع سوال در کنکور براي داوطلبان نظام جديد و قديم اظهار کرد: با توجه به اينکه 50 درصد از داوطلبان کنکور در نظام قديم تحصيل مي‌کردند بنابراين در شوراي سنجش و پذيرش تصميم بر اين شد تا داوطلبان نظام جديد و قديم آموزشي متناسب با منابع آموزشي که در اختيار دارند در کنکور شرکت کنند و سازمان سنجش با توجه به فرمول‌هاي در نظر گرفته شده نمرات آنها داوطلبان را تراز کنند.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه پيش از اين سازمان سنجش در تغيير نظام آموزشي چنين تجربه‌اي را داشته است بنابراين در اجراي اين روش داوطلبان نگران پذيرش خود در کنکور نباشند.
جزئيات ساعت آموزشي دانش آموزان پايه دوازدهم
زرافشان درباره تمهيدات در نظر گرفته شده براي برنامه درسي دانش آموزان پايه درسي دوازدهم با توجه به تقارن امتحانات نهايي و کنکور اظهار کرد: از سال گذشته جلساتي با مديران مدارس عادي دولتي، غير دولتي و مدارس خاص برگزار کرديم تا تصميمي براي رفاه حال دانش آموزان اتخاذ شود که پس از بررسي‌هاي انجام شده تغيير ساعت آموزشي در پايه دوازدهم به تصويب رسيد.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: با توجه به تصميم اتخاذ شده 35 ساعت آموزشي پايه دوازدهم به صورت 24 ساعت حضوري و 11 ساعت غير حضوري براي دانش آموزان در نظر گرفته مي‌شود تا بتوانند علاوه بر گذراندن دروس پايه دوازدهم به مطالعه دروس کنکوري هم بپردازند.
وي تصريح کرد: علاوه بر اين تصميم به سازمان سنجش پيشنهاد داديم تا زمان برگزاري کنکور را جابجا کند و اين آزمون به نيمه دوم تيرماه منتقل شود تا بين امتحانات نهايي دانش آموزان و کنکور فاصله زماني حدود 20 روزه‌اي اعمال شود.


 رئيس سازمان مدارس غيردولتي :
 تغيير شهريه مدارس غيردولتي براساس رتبه‌بندي  

معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان مراکز و مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي از آغاز پايلوت طرح رتبه‌بندي مدارس غيردولتي از سال آينده خبر داد.
مجتبي زيني‌وند در گفت‌وگو با پانا درباره طرح رتبه‌بندي مدارس غيردولتي گفت: «مرحله اول طرح رتبه‌بندي مدارس غيردولتي يعني تعيين ملاک‌ها و معيارهاي رتبه‌بندي انجام شده است. نشانگرهايي که بايد در اين طرح در نظر گرفته شود، در قالب پروژه‌اي مشخص شده است.»
او ادامه داد: «در مرحله دوم بايد پايش مدارس انجام شود و ما اکنون در اين مرحله هستيم و سال آينده بعد از اتمام پايش، تعدادي از مدارس غيردولتي به صورت پايلوت، رتبه‌بندي مي‌شوند.»به گفته رئيس سازمان مراکز و مدارس غيردولتي، مهمترين هدف اين طرح، تحقق ميزان اهداف اين مدارس شامل کيفيت‌بخشي، رعايت دستورالعمل‌ها و همه ملاک‌ها و معيارهاي يک مدرسه مطلوب است.
زيني‌وند گفت: «از طريق اين طرح مشکلات مدارس هم شناسايي مي‌شوند و مردم هم متناسب با نوع رتبه مدارس به آنها مراجعه مي‌کنند و مي‌توانند از مدارس انتظارات متفاوت داشته باشند.»او افزود: «البته در ميزان شهريه مدارس هم اين رتبه‌بندي تاثير مي‌گذارد، شهريه مدارس متناسب با کيفيت برنامه‌هاي مدارس و رتبه آنها تعيين مي‌شود.»


 از امروز؛
 ثبت‌نام خريد کتاب براي کلاس‌ اولي‌ها  

براساس اعلام اداره‌ کل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي ثبت‌نام سفارش کتاب براي دانش‌آموزان پايه اول ابتدايي از امروز شنبه 23 تير آغاز مي‌شود.
متقاضيان مي‌توانند به سامانه فروش و توزيع مواد آموزشي به نشاني www.irtextbook.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.
ثبت‌نام سفارش کتاب براي دانش‌آموزان پايه اول ابتدايي از امروز شنبه 23 تير آغاز مي‌شود و تا 20 شهريور ادامه دارد.


 از گوشه و كنار 

مديرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش :
شرکت 7 ميليون دانش‌آموز در مسابقات قرآني
مديرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از شرکت 7 ميليون دانش‌آموز در مسابقات قرآني خبر داد.
محمدرضا مسيب‌زاده، مديرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس درباره مسابقات قرآن دانش‌‌آموزان سراسر کشور، اظهار کرد: استقبال دانش‌آموزان از مسابقات قرآني بسيار خوب بوده است و امسال 7 ميليون دانش‌آموز در مرحله مدرسه‌اي مسابقات قرآن شرکت کردند.
وي با بيان اينکه بخش پژوهشي مسابقات قرآن شامل تفسير قرآن، انشاي نماز، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه و احکام است. وي ادامه داد: مسابقات قرآن دانش‌آموزان پسر در بخش پژوهشي از 12 تا 15 تيرماه و مسابقات دانش‌‌آموزان دختر در بخش پژوهشي از 17 تا 20 تيرماه در مشهد مقدس برگزار شد.
مسيب‌زاده اضافه کرد: مسابقات آوايي قرآن دانش‌‌آموزان شامل اذان، حفظ، تلاوت و مداحي از اول تا نهم مرداد ماه در تهران برگزار مي‌شود.

شهردار منطقه 22 تهران :
کمبود 70 مدرسه در منطقه
شهردار منطقه 22 با اشاره به اتمام جمعيت پذيري برخي مناطق تهران و ديکته شدن افزايش جمعيت پذيري در آينده منطقه 22 گفت: اين منطقه در سرانه هاي خدماتي با کمبودهايي مواجه است به شکلي که در حوزه آموزشي با کمبود 70 مدرسه مواجه هستيم.
علي نوذرپور در گفت‌وگو با ايسنا، در تشريح مشکلات و معضلات منطقه 22 گفت: کمتر از دو دهه از عمر منطقه 22 به عنوان يک منطقه مستقل در شهر تهران مي‌گذرد. به شکلي که پيش از اين، منطقه 22 به عنوان بخشي از منطقه 5 در مديريت شهر تهران تعريف مي‌شد. هر چند از دهه 40 و در طرح جامع تهران در حوزه برنامه ريزي‌ها، اين منطقه به صورت مشخص برنامه خاص خود را داشت و جمعيتي که در افق طرح جامع براي مناطق شهر تهران تعريف شده باشد، وجود نداشت.
به گفته شهردار منطقه 22، جمعيتي براي افق شهر تهران در طرح جامع تهران ديده شده بود که بعدا در صورت جلسه‌اي نحوه توزيع آن در مناطق شهر تهران معين شد. بر همين اساس جمعيت 350 هزار نفري براي منطقه 22 در نظر گرفته شده بود که پس از آن در طرح تفصيلي منطقه 22 جمعيت اين منطقه، 500 هزار نفر تعيين شد.


 كاغذ اخبار 

معاون وزير آموزش و پرورش:
پوشش 71 درصدي دوره پيش دبستاني در کشور
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش گفت: نرخ پوشش دوره پيش دبستاني در کشور 71 درصد است که در صدد افزايش آن هستيم.
رضوان حکيم زاده در مراسم تجليل از منتخبان حوزه آموزش ابتدايي خراسان رضوي در مشهد افزود: کليد عدالت آموزشي در آموزش پايه هاي اوليه تحصيلي است.
وي با بيان اينکه معلمان مقطع ابتدايي نقش بسيار مهم در تربيت نسل آينده کشور دارند، اظهار کرد: امروز کشورهاي پيشرو در دنيا بر روي آموزش هاي پيش از دبستان سرمايه گذاري مي کنند.
وي گفت: سرمايه گذاري در اين حوزه براي ما هم بسيار مهم است چرا که از دست دادن سال هاي حساس پيش از دبستان ما را در آينده دچار مشکل مي کند.
حکيم زاده افزود: توسعه آموزش پيش دبستاني و فراگير کردن آموزش هاي اين دوره بويژه با تاکيد بر پوشش کودکان مناطق محروم و دورافتاده با کمک دولت از برنامه هاي در دست اجراي اين حوزه است.وي اظهار کرد: در اين راستا استفاده از ظرفيت مازاد مدارس دولتي براي افزايش نرخ پوشش آموزش پيش دبستاني در دستور کار تمام استانهاست.
وي با بيان اينکه به دنبال ايجاد افق هاي جديد پيش روي بيش از 81 هزار دانش آموز عشايري کشور هستيم، گفت: پيگيري، اجرا و عملياتي کردن اهداف سند تحول بنيادين با کمک معلمان و مديران مدارس ابتدايي از اولويت هاي مهم حوزه آموزش ابتدايي است.


 روان شناسي آموزشي  

چگونه علايق شغلي کودکان را بشناسيم؟
(قسمت اول)
درست برخلاف آنچه بسياري از افراد ممکن است تصور کنند، راهنمايي و مشاوره شغلي هنگام ورود به بازار کار يا حتي زمان انتخاب رشته شروع نمي شود، بلکه اين فرآيند بايد مدت ها قبل از آن و هنگامي که کودک در حال شناخت خود و دنياي پيرامون اش است، آغاز شود.در برنامه ريزي براي راهنمايي شغلي براي کودکانه، در نظر گرفتن ويژگي هاي روانشناختي آنها در سنين مختلف بسيار مهم است. بر اساس مطالعات ژان پياژه، روانشناس فرانسوي که به بررسي رشد شناختي کودکان پرداخته، کودکان تا قبل از 5 سالگي، هنوز توانايي تفکر منطقي و انتزاعي ندارند. زماني که کودکان به سن مدرسه مي رسند، توانايي استفاده از تفکر منطقي را پيدا و مي توانند مفاهيم ساده را درک کنند.بنابراين بهتر است در راهنمايي شغلي کودکان بيشتر از موارد عيني و قابل لمس استفاده شود. به همين دليل مشاهده کردن يکي از بهترين روش هاي يادگيري براي کودکان محسوب مي شود. بر اين اساس معلمان و والدين، همکلاسي ها افراد جامعه، فيلم ها، بازي هاي رايانه اي و کتاب ها، همگي الگوهاي بالقوه اي هستند که کودکان در سنين دبستان از آنها تقليد مي کنند. اين نوع يادگيري بر رشد شغلي کود کان مدارس ابتدايي تاثيرات مثبتي دارد.
اهميت خودپنداره در رشد شغلي
به نگرش ذهني که هر فرد نسبت به خود دارد؛ «خودپنداره» گفته مي شود خودپنداره در واقع همان تصوري است که انسان ها از خود دارند که بر اساس تجارب گذشته (شکست ها و موفقيت ها) و آنچه از ديگران بازخورد مي گيرند، شکل مي گيرد. از نظر دونالد سوپر، نظريه پرداز حوزه مشاوره شغلي - که مفهوم خودپنداره هسته اصلي مطالعاتش را تشکيل مي دهد - خودپنداره شغلي از طريق رشد جسماني و ذهني، مشاهده کار - همانندسازي با بزرگسالان شاغل، محيط عمومي و تجارب عمومي رشد مي کند و در نهايت، به درک تفاوت ها و شباهت هاي بين خود و ديگران منجر مي شود.
بالا رفتن عزت نفس، رشد عقايد و نظرات کودکان را تقويت
مي کند و خودپنداره مناسب و درست نيز به بلوغ شغلي افراد کمک شاياني خواهد کرد. بر اين اساس، تلاش براي شکل دهي مثبت خودپنداره و به دنبال آن عزت نفس بالا در کودکان دوره ابتدايي، زمينه اوليه مناسبي براي رشد شغلي پايه ريزي مي کند. کودکان ابتدايي در خلال عملکرد خود در کلاس ارتباطات خود با همسالان، معلمان، والدين و همچنين تصويري از خود را شکل مي دهند؛ مثلا ممکن است کودک خود را کم هوش يا باهوش تلقي کند يا يک
دانش آموز ابتدايي تصورات مختلفي از خود به عنوان يک دانش آموز و همين طور به عنوان عضوي از گروه دوستانش داشته باشد.
اهداف و صلاحيت هاي شغلي؛ از کودکستان تا اول راهنمايي
انجام برخي فعاليت ها و به دست آوردن مهارت هايي از دوره کودکستان تا کلاس اول راهنمايي به موفقيت هاي شغلي افراد کمک مي کنند. اهداف کلي که براي اين سنين در نظر گرفته شده اند عبارتند از:
- آگاهي از خصوصيات، علايق، نگرش ها و مهارت هاي شخص
- ارتقاي آگاهي و توجه نسبت به تنوع در دنياي کار
- شناخت ارتباط بين عملکرد در مدرسه و انتخاب شغل در آينده
- رشد نگرش مثبت نسبت به کار (که اهميت بسياري دارد.)
منبع:آكا ايران


 زنگ تفريح 

دوران خوش مدرسه
عكس : مريم اخوان صالح


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون