جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4226- تاریخ : 1397/04/21 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

يک معرفي، يک خوانش
مردم صحرا آرزويي ندارند!


نگاه مرگ‌بار باسيليسک


احياي جنگل‌هاي فيجي تا سال 2030


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 مردم صحرا آرزويي ندارند! 

عنوان کتاب: صحرا زيستگاه ماست
نويسنده: ب‍اي‍رد ب‍ي‍ل‍ر
تصويرگر: پ‍ي‍ت‍ر پارنال
برگردان: زه‍ره‌ ق‍اي‍ي‍ن‍ي‌
ممکن است بيابان را سرزميني سخت، داغ و بي‌آب و علف بدانيد که کسي به زندگي در آن علاقمند نيست. اما دوباره فکر کنيد! در بيابان‌ها انسان‌ها و جانوراني زندگي مي‌کنند که هر دو گروه به آن عشق مي‌ورزند.
کتاب «صحرا زيستگاه ماست» در قالب متني شاعرانه، زيست‌بوم بياباني در آمريکاي شمالي را به مخاطب مي‌شناساند. هم‌چنين در همين قالب، به زندگي بوميان ساکن اين مناطق و ارتباط آن‌ها با زيست بوم سخت و خشک آن مي‌پردازد. کتاب با اين جملات پايان مي‌يابد: «به ‌راستي، مردم صحرا، در آرزوي کدام سرزمين ديگر مي‌توانند باشند؟»
زيباترين و مهم‌ترين آموزه اين کتاب يگانگي انسان با طبيعت و برابر بودن او با جانوران و گياهان در بهره‌مندي از هديه‌هاي آن است. و بيابان جايگاه مردم نيرومند و آفتاب‌ سوخته‌اي که زمين را مادر خود مي‌دانند.
کتاب «صحرا زيستگاه ماست» که در سال 1975 نوشته شده است، هم‌چنان مفاهيمي تازه و ملموس را بيان مي‌کند. اين کتاب در سال 1976 «Caldecott Medal» را دريافت کرده است. اين جايزه به کتاب‌هاي تصويري برجسته‌اي که براي کودکان و در آمريکاي شمالي نوشته شده باشد اهدا مي‌شود.
مترجم سعي کرده است معادل‌هاي فارسي مناسب براي جانوران و گياهان نام برده شده در کتاب بيابد و زيرنويس‌هايي را براي توضيح بيشتر درباره آنان اختصاص دهد.


 نگاه مرگ‌بار باسيليسک 

باسيليسک basilskos، به معني «شاه کوچک»، خزنده‌اي افسانه‌اي است که به «شاه مارها» مشهور است و گفته مي‌شود قدرتي دارد که تنها با يک نگاه باعث مرگ انسان مي شود. نويسنده روم باستان پلينيوس يا پليني در دانشنامه معروف خود تاريخ طبيعي پليني نوشته که باسيليسک قيرواني مار کوچکي است که «بيش از دوازده انگشت طول ندارد». اين موجود افسانه‌اي بسيار سمي است و نه‌تنها پره‌هاي گسترده دنباله‌هايش زهرآگين است بلکه هم‌چنين نگاه کردن خيره او نيز براي انسان مي‌تواند کشنده باشد. نقطه ضعف او بوي جانوران پستانداري شبيه به راسو است که بنا به نوشته پلينيوس وقتي دانسته شد که چون به سوراخ باسيليسک پرتاب گرديد او تمام بوته‌ها و چمن‌هاي اطراف خود را سوزاند و ويران کرد. ممکن است که افسانه اروپايي باسيليسک و ارتباط آن با جانوري شبيه راسو از گونه خاصي از مارهاي آسيايي (مانند شاه کبرا) و دشمن درنده‌اش در طبيعت به نام خدنگ الهام گرفته شده باشد. باسيليسک جانور نگهبان و نماد سنتي شهر بازل در سوئيس نيز هست.


 احياي جنگل‌هاي فيجي تا سال 2030 

وزير جنگل‌داري فيجي با بيان اين‌که نقطه عطف مهمي براي جامعه و دولت اين کشور است اعلام کرد دولت فيجي تامين منابع را تضمين کرده است تا اين جزيره بتواند در حفظ، گسترش و بازگرداندن مناطق جنگلي موفق عمل کرده و اين روند را در آينده نيز ادامه دهد. 7000 هکتار از مناطق جنگلي ناداريواتو که توسط توفان‌ها و آتش‌سوزي‌هاي طبيعي از بين رفته پيش‌تر به‌عنوان يک سايت تنوع زيستي وظايف مهمي بر عهده داشت. اين پروژه با هدف افزايش پوشش جنگلي فيجي تا سال 2030 و اطمينان از پايداري گونه‌هاي جنگلي بومي فيجي از طريق ارائه يک بانک دانه‌هاي بومي جنگلي براي جمع‌آوري بذر در آينده اجرا مي‌شود.
aftabir.com


 يواشكي 

بستني با طعم مريخ!
آذر فخري
اين يواشکي گفتن نداره چون ديگه با هم رودربايستي که نداريم؛ يه عده‌اي از ما هستن که مي‌تونن ( مي‌تونن به معني دل و جرات داشتن نيست! به معناي پول داشتنه... يعني مايه‌داري!) برن به يه رستوران در برجي، ويک‌جور بستني بخورن که رويش به جاي گرد شکلات، گرد طلا پاشيده شده.
اين يعني ما وارد مرحله نويني از فرگشت شديم... اگه چيني‌ها همه چي مي‌خورن؛ ما هم کسايي داريم که طلا مي‌خورن!
حالا از اون طرف يه سري دانشمند زحمت‌کش، مي‌خوان خاک مريخ رو به توبره بکشن بيارن پايين ... دقيقا نمي‌دونم براي چي؟ خب حتما لازم دارن ديگه...
ولي از اين‌طرف، ما، هم برجش رو داريم، هم بستنيش رو و هم آدمايي رو که «مي‌تونن» بستني با گرد و خاک مريخ هم بخورن... نوش جان!


 دل گويه 

مرد گريه نمي‌كند اما...
مريم اخوان صالح
مي‌دانم نشسته‌اي و به سختي‌هاي زندگي فكر مي‌كني!
به اين‌كه آينده خودت و فرزندانت چه خواهد شد؟
اين‌كه با فروش انگور و برگه زردآلو و توت خشك آيا شكم گرسنه كودكانت سير مي‌شوند؟
كودكاني كه از گراني مرغ وگوشت و ميوه بي‌خبر هستند و نمي‌دانند وقتي قيمت سكه وطلا و دلار بالا مي‌رود يعني چه؟
آن‌ها در دنياي كودكانه خود غرق هستند...
نمي‌دانند كه زير آفتاب تموز تابستان نشستن و چشم دوختن به مردماني كه بي‌تفاوت از كنار تو رد مي‌شوند چه درد و رنجي
دارد!
نمي‌دانند شب با جيب خالي به خانه آمدن چه‌قدر دردناك است و چه زخم‌هايي بر دل مي‌نشاند.
اشك‌هايش را با پشت دستش پاك مي‌كند و صداي مادرش در گوشش مي‌پيچد: مرد كه گريه نمي‌كند!
مادر... مادر... اكنون ديگر از شانه‌هاي مهربان و زانوان پذيرنده مادرش خبري نيست.
بايد دست بر زانوي خود بگذارد و برخيزد؛ فرزندانش هيچ نمي‌دانند!
آري آن‌ها از هيچ‌چيز خبر ندارند....
و تمام سختي‌ها و مشكلات زندگي بر دوش تو سنگيني مي‌كند!
اما تو هم‌چنان محكم و قوي باش تا به دنيا و مردمان آن ثابت كني كه پدر بودن، فقط پدر بودن نيست!


 سرمقاله 

گسترش روابط اجتماعي سالم براي نوجوانان
حميدرضا عسگري
با تغيير هر نسل و روي كار آمدن بچه‌هايي كه امروز پا به مقاطع بالاتر تحصيلي گذاشته‌اند، شاهد تغييرات اساسي در بين خواسته‌ها و معضلاتي كه آنها را تهديد مي‌كنند، هستيم. زماني دانش‌آموزان تفريحشان بازي در كوچه‌ها و گل‌كوچيك بود، امروز خواسته نوجوانان يك اتاق اختصاصي با يك دستگاه تبلت يا رايانه شخصي است. درمورد تغيير خواسته‌هاي نوجوانان و دانش‌آموزان نسل فعلي مطالب فراواني گفته شده است، اما يكي از معضلات عصرحاضر براي نوجوانان «دوستي‌هاي اينترنتي» است كه بعضاً اخبار شومي از آنها در صفحات حوادث روزنامه‌ها و سايت‌ها به چشم مي‌خورد.
گسترش اين دوستي‌هاي مجازي به سبب افزايش شبكه‌هاي اجتماعي در دسترس افراد مي‌باشد كه در آن برخي اطلاعات شخصي خود را نيز قرار مي‌دهند. با توجه به سن و سال اكثريت مخاطبان اين شبكه ها كه نوجوانان و جوانان هستند، قرار گرفتن در يك فضاي باز كه هيچگونه نظارت خاصي بر آن نيست، مي‌تواند آسيب و آفت‌هاي رفتاري فراواني براي آنها به دنبال داشته باشد.
مواجهه و آشنايي برخي دانش‌آموزان با اطلاعات جعلي و ساختگي برخي سودجويان و فرصت طلبان، تهديد جدي برعليه آنها قلمداد مي‌شود تاجايي كه ممكن است حاصل يك عمر تلاش پدر و مادر و آرزوهاي فراوان فرد را به باد دهد و درآخر حتي نتوان از كسي شاكي شد .شايد راه حل مناسبي براي علاج آسيب‌هاي اين مسئله وجود نداشته باشد، اما راه‌هاي بسياري براي پيشگيري از وقوع چنين حوادثي وجود دارد. اين وظيفه والدين است كه فضاي خانه را طوري مديريت كنند كه افراد خانواده از جمع منزوي نشوند و بيشترين اوقات خود را صرف استفاده از فضاي مجازي نكنند.نظارت بر نحوه و چگونگي استفاده از فضاي مجازي مسئله ديگري است كه والدين بايد برآن تاكيد داشته باشند. دانش‌آموزان نبايد خود را در فضاي مجازي آزاد و بدون محدوديت بدانند و هرآنچه ذهن كنجكاو آنها طلب مي‌كنند را در دسترس داشته باشند.
اما آموزش به عنوان اصلي ترين راهكار واكسينه سازي مشكلات اين برهه مي‌باشد. اين مهم بايد در داخل خانواده از سوي والدين پيگيري شود و بخش اعظم آن بايد در فضاي آموزشي و مدارس براي دانش‌آموزان مشخص گردد. بايد به فرزندان اين نكات را گوشزد كرد كه فضاي مجازي علاوه بر محاسن فوق العاده، داراي معايب بزرگي نيز مي‌باشد.
با آموزش و هدايت و نظارت مستقيم و غير مستقيم از سوي خانواده و مدرسه مي‌توان انتظار داشت كه دانش‌آموزان اسير معضلي به نام دوستي‌هاي اينترنتي نشوند.وقتي دانش‌آموز مطلع شود كه تاكنون چه بلاهاي مختلفي برسر هم سن و سالان آنها آمده و بسياري از دوستي‌هاي اينترنتي جعلي و ساختگي بوده است يك نوع خط قرمز هشدارآميز براي خود ايجاد مي کند و هشياري بيشتري در اين مسئله به خرج خواهد داد. لذا فراهم ساختن فضاي مناسب در منزل براي اوقات فراغت كودكان با دوستان و همكلاسي‌ها و يا شركت در قرارهاي حضوري‌ آنها به همراه ديگر والدين مي‌تواند علاوه بر تحكيم و آموزش روابط اجتماعي كودكان، آنها را از معايب خطرناك دوستي‌هاي مجازي نجات دهد.
hamidasgari2020@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي