جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4207- تاریخ : 1397/03/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


ادامه فيلمبرداري «پاهاي بيقرار»

ارکستر منتخب ايران در روسيه نواخت؛
لباس قشقايي در کنسرواتوار چايکوفسکي


بازپخش «آن شرلي» از شبكه يك


«حامد کميلي» بر تخت پادشاهي مي‌نشيند!


فيلم‌هاي جديد در راه سينماها


يادداشت


ميراث فرهنگي


ميز خبر


 ادامه فيلمبرداري «پاهاي بيقرار»  

عوامل سريال «پاهاي بيقرار» به روستاهاي اطراف نوشهر مي روند و ادامه کار را آنجا ادامه خواهند داد.
تصويربرداري سريال «پاهاي بيقرار» به کارگرداني منوچهر هادي و تهيه کنندگي ايرج محمدي که براي شبکه پنج سيما تهيه مي شود همچنان ادامه دارد و عوامل سريال به شمال کشور مي روند تا تصويربرداري اين سريال را در اطراف روستاهاي نوشهر ادامه دهند.تصويربرداري اين سريال تا يک ماه ديگر ادامه دارد و عوامل تا پايان تيرماه مشغول کار خواهند بود.فيلمنامه سريال «پاهاي بي قرار» به قلم بابک کايدان و مهدي محمدنژاديان نوشته شده است و اين مجموعه زندگي چند خانواده را به تصوير مي کشد و داستان را در بستر وقايع آن سال ها و انقلاب شکوهمند اسلامي و دفاع مقدس پيش مي گيرد.حميد گودرزي، آرش مجيدي، ليندا کياني، سميرا حسن پور، علي رضا استادي، سجاد قراگزلو، سيروس همتي، مهدي صبايي، اصغر محبي، افسانه ناصري، مجيد صيادي و ... بازيگران اين مجموعه هستند.


 ارکستر منتخب ايران در روسيه نواخت؛
 لباس قشقايي در کنسرواتوار چايکوفسکي 

دومين کنسرت منتخب ارکستر سمفونيک تهران و ارکستر ملي ايران در حالي شامگاه 27 خرداد ماه در کنسرواتوار چايکوفسکي مسکو برگزار شد که يک ايراني با لباس محلي قشقايي در آنجا حضور پيدا کرده بود.
به گزارش ايسنا، اين کنسرت با اجراي قطعات کلاسيک از آهنگسازان ايراني و روسي به رهبري شهرداد روحاني و آثار باکلامي مانند «يازده ستاره»، «معماي شاه» و ... به رهبري فريدون شهبازيان و صداي سالار عقيلي برگزار شد.
يکي از نکات قابل توجه اين اجرا فردي بود که با لباس قشقايي در سالن کنسرواتوار دولتي چايکوفسکي مسکو حضور پيدا کرده بود.
پيش‌تر نيز مديرعامل بنياد رودکي به عنوان متولي اين ارکسترها از وزير ورزش و جوانان درخواست کرده بود در صورت امکان اعضاي تيم ملي فوتبال ايران در اين کنسرت حضور داشته باشند اما به دليل تمرين‌هاي اين تيم، اين امر محقق نشد.
با اين وجود اميد مي‌رود و احتمال کمي وجود دارد تيم ملي فوتبال ايران بتواند شب قبل از بازي خود با اسپانيا در شهر کازان براي ديدن اجراي سوم اين ارکسترها به سالن کنسرت بيايد.
اجراي منتخب ارکستر سمفونيک تهران و ارکستر ملي ايران همزمان با جام‌جهاني 2018 بر اساس تفاهم‌نامه بنياد رودکي و کنسرواتوار چايکوفسکي انجام مي‌شود.
کنسرواتوار دولتي چايکوفسکي مسکو يکي از مراکز مهم تحصيلات عالي حوزه موسيقي در کشور روسيه است که در سال 1866 تاسيس شده و گفته مي‌شود پس از کنسرواتوار سن پترزبورگ قديمي‌ترين کنسرواتوار روسيه است؛ البته نام اصلي اين کنسرواتوار در ابتدا «کنسرواتور سلطنتي مسکو» بود که از سال 1940 به نام پيتور ايليچ چايکوفسکي تغيير نام داد.


 بازپخش «آن شرلي» از شبكه يك 

مجموعه داستاني «روياي سبز» يا «آن شرلي» از شبکه يک سيما پخش مي شود.
سريال «روياي سبز» با نام اصلي Anne of Green Gables يک درام تلويزيوني است مانند «قصه هاي جزيره» و «اميلي در نيومون» که بر پايه داستاني از لوسي ماد مونتگمري و کارگرداني کوين ساليوان ساخته شده است.اين مجموعه داستاني در 13 قسمت هر روز به جز جمعه ها حوالي ساعت 10 صبح پخش خواهد شد.در خلاصه داستان اين سريال آمده است: آن شرلي يک دختر 11 ساله يتيم است که در سه ماهگي پدر و مادرش را از دست مي دهد و بعدها به گرين گيبلز مي رود. صاحبان گرين گيبلز دو خواهر و برادر مزرعه دار به نام هاي ماريلا و متيو کاتبرت هستند که مي خواهند سرپرستي پسر بچه اي را قبول کنند اما صاحب يتيم خانه دختر بچه اي را به اشتباه براي آنها مي آورد. آن شرلي که نمي تواند به کارهاي مزرعه برسد و به متيو کمک کند، سعي مي کند که بيشتر کارهاي خانه را انجام دهد و به خانه داري بپردازد. آن شرلي داراي دوستي صميمي به نام دايانا است که پس از اين اتفاق از يکديگر جدا مي شوند اما آنها سعي مي کنند تا دوستي شان را ادامه بدهند و نگذارند که اين فاصله دوستي آن را بر هم بزند و …
مجموعه داستاني «روياي سبز» محصول 1985 کشور کانادا است که مگان فالووز، کالين دوهرست، ريچارد فارنزورث، وندي هيلر، فرانک کانورس و جاناتان کوربي در آن ايفاي نقش کردند.


 «حامد کميلي» بر تخت پادشاهي مي‌نشيند! 

حامد کميلي در نمايش «ريچارد»، در نقش ريچارد سوم پادشاه انگلستان به ايفاي نقش مي‌پردازد.نمايش «ريچارد» که به نويسندگي و کارگرداني حميدرضا نعيمي از تيرماه سال جاري در تالار وحدت روي صحنه مي‌رود، شرح حال و زندگي مردي را روايت مي‌کند که براي رسيدن به قدرت تمام مرز‌هاي اخلاق، دين و سياست را پشت سر مي‌گذارد.
نمايش «ريچارد» با حضور 70 بازيگر روي صحنه مي‌رود و تاکنون تنها نام و حضور حامد کميلي در اين اثر نمايشي اعلام شده است.


 فيلم‌هاي جديد در راه سينماها  

غلامرضا فرجي سخنگوي کارگروه اکران گفت: از روز چهارشنبه فيلم «سهيلا شماره 17» به کارگرداني محمود غفاري به جاي فيلم «خوک» در سرگروه کوروش اکران مي‌شود و از ششم تيرماه هم سه فيلم ديگر در سرگروه‌ها تعويض مي‌شوند.او گفت:بر اين اساس فيلم «خاله قورباغه» به کارگرداني افشين هاشمي به جاي «چهارراه استانبول» در سرگروه آزادي، فيلم «دارکوب» به کارگرداني بهروز شعيبي به جاي «خجالت نکش» در سرگروه استقلال و «به وقت خماري» محمدحسين لطيفي در سرگروه ايران به جاي فيلم «عصباني نيستم» از هفته آينده اکران خواهند شد.


 يادداشت 

بيست سالگي «شوکران»
اميرعلي نصيري (منتقد و مدرس دانشگاه)
شوکران محصول تابستان 1377 است؛ يعني دقيقاً بيست سال پيش و يک سال پس از روي کار آمدن دولت اصلاحات. داستان فيلم دربارة مهندس محمود بصيرت (فريبرز عرب‌نيا) است؛ يک تکنوکرات و معاون کارخانه که پس از بروز سانحه‌اي براي مدير کارخانه، مهندس خاکپور (حميدرضا افشار)، با پرستاري به نام سيما رياحي (هديه تهراني) آشنا مي‌شود.
شوکران روايت اضمحلال بصيرت يا به تعبير عماد (شهاب حسيني) در فروشنده گاو شدن تدريجي او است.
اگرچه از آخرين تماشاي شوکران توسط من زمان نسبتاً زيادي مي‌گذرد، ولي بسياري از ديالوگ‌هاي فيلم همچنان در خاطرم مانده‌بود: «مرده‌ها رو مي‌برن سردخونه.»، «شما تا اطلاع ثانوي مهندس بصيرت باشين» يا «گوشي رو بذار بگو خدافظ». در نظرسنجي ماهنامه صنعت سينما براي بهترين‌هاي بيست سال سينماي نوين ايران (1382 – 1362) چند بار به اسم شوکران اشاره کردم: بهترين فيلم و فيلمنامه.به نظرم شوکران بيش از هر چيز وامدار هيچکاک و به‌طور خاص فيلم سرگيجه است؛ براي مثال صحنه‌هاي تعقيب و گريز سيما و محمود را در پردة آخر يا موسيقي پرتعليق آن را به ياد بياوريد. از طرف ديگر، جاده در اين فيلم به مثابة يک شخصيت است؛ شخصيتي که جان يک نفر را مي‌گيرد و يک نفر ديگر را مجروح مي‌کند.
بد نيست به سن برخي از عوامل فيلم در زمان ساخت آن نگاهي بيندازيم: بهروز افخمي (42)، فريبرز عرب‌نيا (34) و هديه تهراني (26). فرهادي نيز دربارة الي... را در 36 سالگي ساخت.
گويا هنرمندان بهترين آثارشان را در چهارمين دهه از زندگيشان خلق مي‌کنند؛ دهه‌اي که به اعتقاد من، انسان بيشترين بهره‌وري را در آن دارد.يکي از فصل‌هاي ديدني فيلم، سکانس دو دقيقه‌ و نيمي پاياني است؛ از چهرة گريان سيما کات مي‌خورد به خنده بصيرت و همسرش. بصيرت پس از مشاهده سانحه خودرو در اتوبان پيش همسرش برمي‌گردد. گويا محمود روحش را در آن طرف بزرگراه جاي مي‌گذارد و معلوم نيست که بتواند همان آدم سابق شود يا نه؟
در پايان، با درنظر گرفتن تغيير رويه‌اي که در کارنامه بهروز افخمي به‌وجود آمد، بد نيست که به مصداق شخصيت گرجي (کارگر اخراجي کارخانه) در فيلم از او سئوال کنم که «آقاي افخمي، چي شد که اين‌جوري شد؟!».


 ميراث فرهنگي 

بلندتر و زيباتر از آبشار نياگارا در همين نزديکي‌هاست
معاون ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: آبشار شلماش منظره‌اي فوق العاده زيبا ايجاد کرده که هر بيننده‌اي را مجذوب قدرت الهي مي‌کند.
حسن سپهرفر افزود: آبشار شلماش با ارتفاع 90 متر در شهرستان سردشت، بخش مرکزي، دهستان باسک کولوسه، نزديک منطقه سرسبز و جنگلي روستاي شلماش قرار دارد و طي شماره 434 در فهرست ميراث طبيعي- ملي به ثبت رسيد.
وي افزود: مطالعات و تهيه پرونده ثبتي براي اين اثر طبيعي، سال گذشته از سوي کارشناسان ثبت اين معاونت انجام شد و پس از تکميل پرونده و ارسال آن به سازمان مرکزي و طرح موضوع در شوراي ثبت، نهايتاً با ثبت آن در فهرست ميراث طبيعي کشور موافقت شد.
معاون ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي اظهار کرد: اين آبشار که در واقع از سه آبشار تشکيل شده
هم اکنون به صورت منطقه‌اي تفريحي درآمده که همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف براي ديدن آن عازم سردشت مي‌شوند.
سپهرف تصريح کرد: در فصل بهار اين آبشار پر آبترين روزهاي خود را مي‌گذراند، آب و هواي منطقه تا اواسط ارديبهشت هم سرد است ولي از اول خرداد تا اواسط پاييز، مي‌تواند موقع مناسبي براي سفر به اين منطقه باشد.وي گفت: با ثبت اين اثر طبيعي، تعداد آثار طبيعي استان که در فهرست ميراث طبيعي- ملي به ثبت شده اند به 5 اثر رسيد. قبل از اين، چمن متحرک- زندان نبي کندي- زندان سليمان و زندان برنجه از شهرستان تکاب به ثبت رسيده‌اند.


 ميز خبر 

در نشست «خنياگران سرزمين مادري» عنوان شد؛
موسيقي نواحي از فضاي اصلي دور شده است
نشست رسانه‌اي «خنياگران سرزمين مادري» با حضور هوشنگ جاويد (پژوهشگر موسيقي نواحي و آييني ايران) ايوب سعدي (نوازنده دوتار از خطه خراسان) و محسن سليماني مدير فرهنگي هنري منطقه 3 در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
سليماني در ابتداي اين نشست گفت: موسيقي بخشي از فرهنگ هست که با جامعه تنيده شده و براي شناختن عميق آن نيازمند برگزاري نشست‌هاي مختلف هستيم.
وي ادامه داد: در فرهنگسراي ارسباران از سال‌هاي گذشته فعاليت‌هاي بسياري در زمينه موسيقي داشتيم که «خنياگران سرزمين مادري» از سال 95 آغاز شده است و سعي کرديم هر فصل را موسيقي محلي يک ناحيه خاص اختصاص دهيم.
فرهنگسراي ارسباران با اشاره به برپايي «خنياگران سرزمين مادري؛ موسيقي آييني و نواحي خراسان» اظهار داشت: در اين مراسم که عصر پنجشنبه 31 خرداد برگزار مي‌شود، استاد عثمان محمدپرست پيشکسوت دوتار خراسان تجليل خواهد شد. البته ايشان اندکي کسالت دارند، اما تلاشمان را کرده‌ايم که حضور استاد در تهران و اين برنامه محقق شود.
اجراي موسيقي شرق خراسان با حضور عزيز تنها، ياسمين تنها و عبدالله اميني و همچنين اجراي موسيقي شمال خراسان با حضور ايوب سعيدي، اميد صابري و مهدي قيطاسي از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم است که سليماني به آن‌ها اشاره کرد.
وي در پايان سخنان خود خاطرنشان کرد: موسيقي فقط يک عامل انساني نيست بلکه يک عامل سازنده است و توانمندي‌هاي دروني است که مي‌تواند ادراک موسيقي و رفتارهاي فرهنگي را متحول کند.
جاويد در ادامه اين نشست به بيان توضيحاتي پيرامون موسيقي خراسان و پيشينه آن پرداخت و گفت: ايران سرزمين خنيا و خنياگران است. سال 1391 بود که با طرح «خنياگران انقلاب اسلامي» اين واژه را به ميان رسانه‌ها آوردم. اين واژه پيش‌تر مستعمل بود اما کمي به فراموشي سپرده شده بود.
اين پژوهشگر موسيقي در تعريف خنياگر گفت: به کسي مي‌گويند که هم خواننده باشد، هم نوازنده، هم مؤلف آهنگ و به تمام رموز کار موسيقي آشنا باشد.
وي افزود: خراسان بزرگ از ديرباز زادگاه خنياگران بوده و «باربد» يکي از آن‌هاست. اين خنياگر، موسيقي را از مرو به يکي از جنوبي‌ترين مناطق ايران آن زمان يعني مدائن و دربار خسرو پرويز مي‌برد و اجازه حضور در آنجا مي‌يابد. «باربد» به معناي اجازه يافته است (کسي که اجازه حضور نزد خسروپرويز را يافت) نام اصلي آن را در تاريخ هنوز کسي نمي‌داند. وي هنگام حضور در دربار خسرو پرويز، ابتدا ستايش خدا را مي‌کند، مرتبه بعد خسرو پرويز را تمجيد مي‌کند و مرتبه سوم اجازه حضور کنار خسرو پرويز را مي‌يابد.
وي ادامه داد: پس از ظهور اسلام هم بزرگان بسياري در خراسان به موسيقي پرداخته‌اند از ابن خردادبه تا فارابي و خيام.
سعيدي در بخش ديگري از اين نشست اظهار داشت: ما به عنوان هنرمند موسيقي نواحي خيلي وقت‌ها نمي‌توانيم کارمان را به صورت رسمي انتشار دهيم، چون بازگشت مالي ندارد، بنابراين مجبور مي‌شويم در فضاي مجازي نشر دهيم، اما اين اتفاق آفت‌هايي دارد، مانند تغيير نام مقام، دستکاري رپرتوار، تقطيع موسيقي و ...
وي درباره جايگاه عمومي موسيقي نواحي گفت: انجمن موسيقي کارهاي کاملي از موسيقي نواحي دارد، اما بيشتر روي نوار است و جايي شنيده نشده است و ميان مردم شهرت ندارد. تکنوازي  حاج قربان سليماني در «شب، سکوت، کوير» شجريان بسياري از افراد را با دوتار آشنا کرد و بسياري از هنرجوياني که تا به حال خراسان هم نرفته‌اند، به اين موسيقي علاقه‌مند مي‌شوند.
اين نوازنده دوتار در ادامه، مسأله نوآوري برخي شاگردانش در حوزه موسيقي نواحي را مطرح کرد که جاويد در واکنش به آن گفت: اميدوارم پايه اصالت را خيلي جدي بگيريم. نوآوري حسابش جداست و اجازه نداريم بي‌حساب و کتاب نوآوري کنيم. متأسفانه برخي بزرگان هم موسيقي نواحي را از فضاي اصلي دور کرده و آن را ارکسترال کردند.
از آن زمان، تمام جوان‌هاي خراسان که دارند خوانندگي يا دوتار نوازي مي‌کنند بر اساس آن مي‌خوانند و از اصالت دور شده است. هر نوع نوآوري و بداهه در موسيقي نواحي و مناطق بايد با علم صورت گيرد، نه صرفاً با هدف جذب مردم.
اين پژوهشگر موسيقي نواحي و آييني ادامه داد: در حوزه نوآوري، عثمان محمدپرست يک استثناء است، چون موسيقي خودش را دارد و مي‌توانست موسيقي او ثبت شود که البته هنوز انجام نشده است.
جاويد افزود: به عنوان يک پژوهشگر موسيقي نواحي، جمع‌آوري کمک براي هنرمندان اين مناطق از طريق فضاي مجازي را درست نمي‌دانم، بلکه بايد از طرق قانوني و مسيرهاي درست مانند ادارات ارشاد از آنها حمايت کرد تا از نامشان سوءاستفاده‌ صورت نگيرد.
وي خاطرنشان کرد: دور افتادن از اصالت زماني شروع مي‌شود که هنرجو از آموزشگاه بيرون مي‌آيد و مي‌خواهد سليقه خودش را دنبال کند. «خنياگران سرزمين مادري» مي‌تواند بار ديگر توجهات را به اصالت معطوف کند.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون