جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4204- تاریخ : 1397/03/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


شرط آموزش‌وپرورش براي موافقت با تعطيلات زمستانه مدارس


امروز ؛ پايان ثبت‌نام سنجش هوش داوطلبان مدارس استعداد درخشان


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 شرط آموزش‌وپرورش براي موافقت با تعطيلات زمستانه مدارس 

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش تاکيد کرد اگر قرار باشد مثل گذشته اول مهر آغاز سال تحصيلي و آخر ارديبهشت پايان سال تحصيلي باشد اين وزارتخانه به هيچ وجه با تعطيلات زمستاني موافقت نمي‌کند چون باعث کوتاه‌شدن زمان آموزش مي‌شود.
به گزارش مرکز روابط‌عمومي و اطلاع‌رساني وزارت آموزش و پرورش، مهدي نويد، گفت: «وزارت آموزش و پرورش به تعطيلات اعم از زمستاني و تابستاني به عنوان يک مؤلفه تعليم و تربيت نگاه مي‌کند، ما کل سال را يک سال تحصيلي مي‌دانيم که در بخشي از آن دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند و در بخشي ديگر در خارج مدرسه هستند.
آموزش و پرورش معتقد است نظام آموزشي بايد براي هر دو بخش چه در زماني که دانش‌آموزان در درون مدرسه هستند و چه روزهايي که در بيرون مدرسه هستند برنامه‌ريزي داشته باشد.»
او ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش با تعطيلات طولاني مدت مدارس مخالف است، هيچ توجيه علمي‌و کارشناسي براي اين که دانش آموزان به مدت سه ماه از کلاس‌ها دور باشند وجود ندارد، بر اين اساس به دنبال اين بوديم که تعطيلات تابستاني کوتاه شود اما الان مشکلي که داريم اين است که طبق مصوبه مجلس، آغاز سال تحصيلي اول مهر و پايان آن ارديبهشت بوده و خرداد هم زمان برگزاري امتحانات است.
بنابراين شرط کوتاه شدن تعطيلات تابستاني اين است که مصوبه موجود مجلس لغو شود تا بتوانيم به‎ جاي اول مهر در شهريور، مدارس را باز کنيم و بخشي از تعطيلات مدارس در زمستان باشد.»
به گفته دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش، اين وزارت‌خانه با طرح تعطيلات تابستاني در واقع به سمت تغيير مصوبه فعلي مجلس در خصوص شروع و پايان مدارس در اول مهر و آخر ارديبهشت پيش مي‌رود.
او افزود: «يعني اگر قرار باشد مثل گذشته اول مهر آغاز سال تحصيلي و آخر ارديبهشت پايان سال تحصيلي باشد اين وزارتخانه به هيچ وجه با تعطيلات زمستاني موافقت نمي‌کند چون باعث کوتاه شدن زمان آموزش مي‌شود.»
تعطيلات تابستاني طولاني ‌مدت آسيب زا است
نويد در ادامه گفت: «در گذشته پيشنهادهايي درباره تعطيلات زمستاني مطرح شده است، البته اين پيشنهادها هيچ وقت به طرح تبديل نشد و به تصويب مجلس شوراي اسلامي‌ نرسيد تا عملياتي شود برهمين اساس از مدتي پيش دوستان ما در وزارت آموزش و پرورش درحال تهيه و بررسي طرح تعطيلات تابستاني هستند. مسئولان به‎ ويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌ بايد بپذيرند که تعطيلات تابستاني طولاني مدت آسيب‌زا است، براي توزيع اين تعطيلات در زمستان بايد کاري انجام دهيم.»
او توسعه گردشگري و کاهش آلودگي هواي تهران و برخي از کلانشهرها را تنها بخشي از محاسن طرح تعطيلات زمستاني خواند و گفت: «در اين طرح تعداد روزهاي تعطيلات مدارس در طول سال کاهش نمي‌يابد بلکه تنها بخشي از تعطيلات به زمستان انتقال مي‌‌يابد.»
نويد اجراي طرح ياد شده را زمان‌بر دانست و گفت: «بايد روي اين طرح تأمل کنيم و زواياي مختلف آن را بررسي کنيم. به همين خاطر در حال مذاکره با اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي ‌هستيم که اميدواريم در ارتباط با توزيع بخشي از تعطيلات تابستاني به زمستان به توافق برسيم.».


 امروز ؛ پايان ثبت‌نام سنجش هوش داوطلبان مدارس استعداد درخشان 

سنجش هوش داوطلبان همزمان در سراسر کشور در تاريخ 5 مرداد 97 انجام و اسامي پذيرفته‌شدگان در نيمه دوم شهريور اعلام مي‌شود.
ثبت‌نام داوطلبان تحصيل در پايه هفتم دبيرستان‌هاي استعدادهاي درخشان که از روز شنبه 19 خرداد آغاز شده است، امروز پنجشنبه 24 خرداد پايان مي‌يابد.
وزارت آموزش و پرورش امسال براي انتخاب دانش‌آموزان داوطلب تحصيل در پايه هفتم دبيرستان‌هاي استعدادهاي درخشان، به جاي برگزاري آزمون، هوش داوطلبان را مي‌سنجد. ثبت‌نام متقاضيان از روز شنبه 19 خرداد در نشاني hoosh.medu.ir آغاز شده است وامروزپنج‌شنبه 24 خرداد تمام مي‌شود.
سنجش هوش داوطلبان همزمان در سراسر کشور در تاريخ 5 مرداد 97 انجام و اسامي پذيرفته‌شدگان در نيمه دوم شهريور اعلام مي‌شود.
وزارت آموزش و پرورش توصيه کرده است که براي موفقيت در اين فرايند نيازي به مطالعه منابع درسي يا غيردرسي يا شرکت در کلاس‌هاي تقويتي نيست و خانواده‌ها بايد از هزينه‌کردن منابع خود در اين مسير اجتناب کنند.
همچنين براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، اگر پذيرفته‌شدگان قبلا در مدارس غير‌دولتي ثبت‌نام شده باشند در فرايند انتقال آنها به مدارس استعدادهاي درخشان هزينه‌اي به خانواده‌ها تحميل نمي‌شود.


 از گوشه و كنار 

معاون وزير آموزش و پرورش:
به کودکان کمک کنيم بچگي و بازي کنند
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش اولين حق نوآموزان را حق انتخاب دانست و از اوليا و مديران خواست تا تلاش کنند موسسات تعيين‌کننده راه کودکان نباشند.
ايشان به ويژگي‌هاي کشورهاي توسعه يافته اشاره کرد و ادامه داد: «همه کشورهاي توسعه يافته نرخ رشد بالاي 90درصد در آموزش پيش‌دبستاني را دارند، در حالي که در کشور ما تفاوت زيادي ديده مي‌شود. نکته بعدي اعتماد و احترام به معلم است که ما خود را موظف مي‌دانيم فعاليت اضافه‌اي براي همکاران نداشته باشيم. برنامه ما فقط براي سال آينده برنامه تدبير است به جاي آموزش اجباري، همچنين ضمن خدمت نيازسنجي مي‌شود تا مديران بر‌اساس نياز معلمان در مدرسه کلاس برگزار کنند.»
حکيم‌زاده گفت: «خدارا شاکريم که در دوره ابتدايي با کودکان و نوآموزان سرو کار داريم. زيرا کودکان پاکترين بنده‌ها‌ي خداوند هستند و داراي صفاي باطني مي‌باشند. اولين حق نوآموزان حق انتخاب است. کودکان را به سمت يادگيري انفرادي هدايت کنيم و به جاي آنها تصميم نگيريم. به کودکان کمک کنيم بچگي و بازي کنند و به اوليا آگاهي دهيم که موسسات تعيين‌کننده راه کودکان نباشند.»


سيستان و بلوچستان ؛داراي بيشترين مدارس خشتي و گلي
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور درباره مدارس خشتي و گلي گفت: بيشترين مدارس خشتي مربوط به سيستان و بلوچستان و کمترين ميزان آن مربوط به خراسان جنوبي است.
به گزارش ايسنا، مهراله رخشاني مهر در گردهمايي خيرين مدرسه ساز که در مدرسه دارالفنون برگزار شد به بيان تحليلي از وضعيت موجود مدارس پرداخت و گفت: متوسط سرانه فضاي آموزشي در کشور 5.18 مترمربع است در حالي که استاندارد آن 8.39 متر مربع است.
وي افزود: 11 استان کشور زير خط ميانگين سرانه آموزشي قرار دارند که گلستان، گيلان، سيستان و بلوچستان و البرز از اين
جمله اند.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور با بيان اينکه 30 درصد مدارس کشور نيازمند تخريب و بازسازي اند گفت: بيشترين آمار مدارس نيازمند تخريب مربوط به تهران و کمترين مدارس مربوط به استان قم است. همچنين بيشترين مدارس نيازمند بازسازي در تهران و کمترين ميزان آن مربوط به چهارمحال و بختياري است.
رخشاني مهر درباره مدارس خشتي و گلي نيز گفت: بيشترين مدارس خشتي مربوط به سيستان و بلوچستان و کمترين ميزان آن مربوط به خراسان جنوبي است. همچنين بيشترين آمار مدارس کانکسي در خوزستان و کمترين آن در سمنان است.


رئيس سازمان بهزيستي کشور:
اجراي طرح «نظام مراقبت‌هاي اجتماعي دانش آموزان» در مدارس
رئيس سازمان بهزيستي کشور گفت: طرح نظام مراقبت هاي اجتماعي دانش آموزان در رابطه با توانمندسازي، حمايت هاي اجتماعي و رواني و تحکيم خانواده در کشور اجرا مي‌شود.
انوشيروان محسني بندپي در گفت‌وگو با فارس گفت: مدرسه در رشد و پرورش شخصيت کودکان نقش مهمي دارد و شاخص هاي تربيتي از اين سن شکل مي گيرد، به همين دليل طرح نظام مراقبت هاي اجتماعي دانش آموزان در رابطه با توانمندسازي،
حمايت هاي اجتماعي و رواني و تحکيم خانواده اجرا مي‌شود.
وي با اشاره به روند رو به رشد اعتياد در بين دانش آموزان ادامه داد: بايد دانش آموزان براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي از طريق مداخله به موقع و موثر توانمند شوند که در نظام مراقبتهاي اجتماعي با استفاده از رويکرد پيشگيري رشدمدار اين هدف دنبال مي‌شود.
محسني گفت: همچنين اين طرح براي افزايش اقدامات پيشگيرانه در مدارس، افزايش توانمندي، اعتماد به نفس و توان «نه» گفتن در دانش آموزان در دست اجرا است و اهدافي مانند اجتماع پذيري، ارتقاي مهارت هاي زندگي و پيشگيري از لغزش ها و آسيبهايي مانند اعتياد و درمان آن را دنبال مي کند.


 كاغذ اخبار 

بطحائي:
جلوگيري از ثبت نام دانش‌آموزان به بهانه کمک به مدرسه؛ ممنوع
وزير آموزش و پرورش گفت: تيمي را موظف کرديم تا تخلفات هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان را گزارش دهد تا مجددا شاهد عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان به بهانه عدم پرداخت کمک به مدرسه نباشيم؛ کمک به مدرسه نبايد اجباري باشد.
به گزارش ايسنا، سيدمحمد بطحايي در حاشيه جلسه روز گذشته هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره آزمون اخير آموزش و پرورش براي تعيين هوش و استعداد دانش‌آموزان به منظور وورد آنها به مدارس استعدادهاي درخشان اظهار کرد: سنجشي که الان تعيين شده، سنجش هوش و استعداد است و همانطور که پيش از اين عنوان شده است به هيچ عنوان نياز به مطالعه، برگزاري کلاس‌هاي آمادگي و مسائل ديگري که هدف اصلي ما از ورود به اين عرصه را دور مي‌کند، ندارد.
بطحايي افزود: گزارش‌هايي به ما رسيده بود که در برخي مدارس اجحاف و سختگيري‌هايي به اولياء مي‌شود، بنابراين تيمي را مامور کرديم تا مهر ماه اين موضوع را مراقبت و کنترل کند تا خداي نکرده حقي از والدين و دانش‌آموزان تضييع نشود.
وي ادامه داد: اين تيم موظف است بررسي کند کمک‌هايي که از اولياء گرفته مي‌شود به هيچ وجه اجبار نباشد، خداي نکرده مواردي که پيش از اين خود شما اصحاب رسانه گزارش داده‌ايد مجدد تکرار نشود که به بهانه کمک به مدرسه از ثبت‌نام جلوگيري مي‌شد.


با تشريح وضعيت فعلي نيروي انساني در نظام تعليم و تربيت؛
بحران حتمي نيرو در آموزش و پرورش
نيروي انساني موجود در آموزش و پرورش در پنج گروه معلمان، مديريت، کيفيت بخشي، سرايدار و خدمتگزار و گروه اداري تقسيم بندي مي‌شود و طبق آمار اعلامي اواخر سال گذشته شمار کارکنان اين وزارتخانه به بيش از 928 هزار نفر مي‌رسد که از اين تعداد، 54 درصد زن و مابقي مرد هستند.
به گزارش ايسنا، از مجموع کارکنان آموزش و پرورش، 575 هزار نفر در گروه معلمان قرار دارند که به تدريس مشغولند، 52 هزار نفر کارکنان اداري، بيش از 160 هزار نيروي خدماتي و سرايدار، 170 هزار نفر نيروي تخصصي در قالب مشاور، مربي پرورشي، تربيت بدني و ... و 140 هزار نفر نيز در گروه مديران قرار دارند که شامل مدير، معاون آموزشي، پرورشي ، فناوري و... مي‌شوند.
اين در حالي است که طي 10 سال آتي حجم بالايي از کارکنان اين وزارتخانه به سن بازنشستگي رسيده و از سيستم خارج مي‌شوند. رقم بازنشستگان در 10 سال آينده به 640 هزار نفر مي‌رسد و اگر وزارتخانه برنامه‌اي مدون و به موقع براي جذب و جايگزيني نيرو نداشته باشد، با چالش نيروي انساني در سال‌هاي آينده رو به رو خواهد شد.
جبران کمبود 194 هزار نيرو با ندادن معلم به مدارس
هرچند در اين سال‌ها جذب نيرو از طريق دانشگاه فرهنگيان و آزمون‌هاي استخدامي انجام شده اما اين ارقام تکافوي نياز آموزش و پرورش را نمي‌کند و به گفته چهاربند، رئيس مرکز منابع انساني آموزش و پرورش « از مهر 97 از آستانه تحمل عبور مي کنيم». وي به اين واقعيت اشاره مي‌کند که بايد سالانه 50 هزار نفر وارد سيستم کنيم تا جبران بازنشسته‌ها را کنند و مي‌گويد: در مهر 97 در مجموع با توجه به شاخص‌ها 300هزار کمبود داريم. مهر ماه حدود 9200 نفر از فارغ التحصيلان تعهد دبيري وارد مدارس مي‌شوند.
مامورين خدمت به ساير دستگاه‌ها و يا مشغولين به تحصيل حدود 15 هزار نفرند که در چرخه توليد خدمت ما نيستند اما در آمار نيروهاي ما قرار دارند. در سال97 از 300هزار کمبود نيرو، 194 هزار نفر را از طريق تعديل شاخص‌ها و ندادن معلم به مدارس و 106 هزار نفر را از محل حق التدريس، استمرار خدمت بازنشسته‌ها و سربازمعلم‌ها و برون‌سپاري در شاخه کاردانش تامين مي‌کنيم.اين در حالي است که طبق نرم‌ها بايد به ازاي هر چهار دانش آموز يک ساعت مربي پرورشي به مدرسه بدهيم.
يعني هر 96 دانش آموز يک مربي؛ اما فقط 18 هزار مربي به مدارس اعزام مي‌کنيم، در حالي که نياز واقعي 123 هزار مربي است. اگر اين روند ادامه يابد بايد دوسال ديگر بخصوص در حوزه آموزش ابتدايي و پرورشي بناي يادبود براي آموزش و پرورش بسازيم.


 زنگ تفريح 

نوجوانان و بازي در اوقات فراغت
عکس : همايون بديع فر


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون