جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4204- تاریخ : 1397/03/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

يک معرفي، يک خوانش
شما هم کمک کنيد!


اساطير ايران و شاهنامه


8 کيلوگرم پلاستيک در معده يك نهنگ


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 شما هم کمک کنيد! 

عنوان کتاب: دايناسور حافظ محيط زيست
نويسنده: لوري براون
تصويرگر: مارک براون
برگردان: هايده کروبي
در کتاب «دايناسور حافظ محيط زيست» کودکان با روش‌هاي حفاظت از محيط‌زيست آشنا مي‌شوند. بچه دايناسورها به کودکان نشان مي‌دهند چگونه با کارهايي کوچک مي‌توانند مصرف برق و آب را کاهش دهند، زباله‌ها را بازيافت کنند و طبيعت را پاکيزه نگه‌دارند. آن‌ها در پايان کتاب موفق مي‌شوند «دايناسور بي‌خيال» را نيز به يک حافظ محيط‌زيست تبديل کنند.
«در اين کتاب، دايناسورها کارهاي زيادي را براي حفظ کره زمين و محيط زيست به شما ياد مي‌دهند. صرفه‌جويي يکي از اين کارهاست.در پشت کتاب مي‌خوانيم: «شما ياد مي‌گيريد که چه‌طور در مصرف آب، برق، کاغذ و پلاستيک صرفه‌جويي کنيد. هم‌چنين مي‌آموزيد که کارهاي کوچک شما کمک بزرگي به نجات کره زمين مي‌کند.»کتاب «دايناسور حافظ محيط‌زيست» مهم‌ترين مشکلات محيط‌زيست انساني را به کودکان نشان داده و راهکارهايي ساده براي رفع اين مشکلات به آن‌ها پيشنهاد مي‌دهد. تصويرگري کتاب جذاب و طنزآميز و تکميل‌کننده متن کتاب است. متن کتاب از دو بخش اطلاعاتي و گفت‌وگوهايي از زبان شخصيت‌هاي کتاب تشکيل شده است. تنوع متن به خوانش بهتر کتاب کمک مي‌کند. کتاب با اين شعار پايان مي‌يابد: «حفاظت از محيط‌زيست کار مهمي است؛ تک‌تک ما مي‌توانيم کمک کنيم.» «آيا شما هم از اين به بعد کمک مي‌کنيد؟»
گزيده اي از کتاب
يکي از راه‌هاي حفاظت
محيط زيست مصرف دوباره است. يعني چيزهايي را که قبلا استفاده کرده‌ايم دوباره مصرف کنيم. مثلا شما پاک‌کن را نمي‌توانيد دوباره مصرف کنيد، اما مي‌توانيد از جعبه، کيسه نايلون و ظرف‌هاي مختلف دوباره استفاده کنيد. با اين کار در مصرف کاغذ، پلاستيک و مواد ديگر صرفه‌جويي مي‌کنيد و با مصرف کمتر انرژي براي توليد اين مواد، محيط‌زيست سالم‌تر باقي مي‌ماند.
بچه دايناسورها مي‌گويند:
-قلم‌مو را بشوييد تا خشک نشود.
-در روان‌نويس و ماژيک را ببنديد تا خشک نشوند.
-من از اين پاکت شير دوباره استفاده مي‌کنم.
و دايناسور بي‌خيال مي‌گويد:
-وقتي شير را خوردي پاکتش را دور بينداز!


 اساطير ايران و شاهنامه 

اساطير يا افسانه‌هاي ايران به مجموعه افسانه‌هاي ايرانيان اشاره ‌دارد. اين افسانه‌ها ريشه آريايي داشته و تا ميزان بسيار بالايي ميان اقوام ايراني و هندي مشترک است. افسانه‌هاي ايران از يک اصل و منشأ آريايي مشتق شده و تفاوت‌هاي محيطي ايران و هند و نيز فرهنگ متفاوت بوميان ايران و آرياييان ايراني مهاجرت کرده به هند تفاوت‌هايي ميان اساطير هندي و ايراني موجب شده‌است. آن‌چه از اساطير کهن ايراني امروزه باقي‌مانده بيش‌تر به اوستا بازمي‌گردد. در آغاز هزاره يکم پيش از ميلاد زرتشت اصلاحاتي را در عقايد و در پي آن اساطير ايراني پديدآورد. با اين وجود در قسمت‌هاي متاخر اوستا مانند يشت‌ها عقايد و باورهاي پيش از زردشت ايرانيان وارد دين شده که به عنوان منشأ و منبع شناخت اساطير ايراني به‌کار مي‌رود. اين اساطير مبتني بر دوبُن‌گرايي و مظاهر خوب و بد بوده و تاريخ روايي خاصي دارند که از تاريخ ثبت شده سرزمين ايران متفاوت است.
اساطير ايران به‌جز اساطير منعکس شده در اوستاي متاخر به‌صورت محدود در سنگ‌نبشته‌هاي فارسي باستان و متون غير ايراني به ويژه يوناني آمده‌است. هم‌چنين ايرانيان اساطير متفاوت اما هم‌ريشه ديگري با اساطير اوستايي داشته‌اند که شامل اساطير مانوي و زرواني و مهرپرستي مي‌شود.
تاريخ اساطيري ايران نيز از دوره اشکانيان و سپس ساسانيان ثبت و بعدها به فارسي و عربي ترجمه شد. شاهنامه فردوسي مهم‌ترين منبع شناخت تاريخ اساطيري ايران است.


 8 کيلوگرم پلاستيک در معده يك نهنگ 

يکي از مقامات دريايي تايلند اعلام کرد: حدود 80 قطعه زباله پلاستيکي به وزن 8 کيلوگرم در معده يک نهنگ پيدا شد.
براساس گزارش «رويترز»، اين نهنگ در جزيره «سونگکلا» تايلند کشف شد و تحت درمان دامپزشکان قرارگرفت اما پس از 5 روز تلاش براي نجات، اين نهنگ جان خود را از دست داد.
سازمان منابع دريايي و ساحلي گفت: پلاستيک‌ها اين نهنگ را بيمار کرده بودندتا جايي که قادر به خوردن غذا نبود.
khabarone.ir


 يواشكي 

اينو ديگه با پول نمي شه خريد!
آذر فخري
اين البته يواشکي گفتن نداره و همه مي دونن که « درك» از اون چيزاييه که نمي شه با پول خريدش. يعني اگه يه نفر پولدارترين آدم روي زمين هم که باشه، ولي ندونه جاي هر چيز و هر کار و هر حرفي کجاست، حالا بره روي ماشين سوپر لوکسش، روکش طلا بکشه... يا چه مي دونم براي موبايلش قاب الماس بخره...
خلاصه هي جوري پول خرج کنه که ملت تماشاش کنن... اما همين آدم، همون ماشين روکش طلاش رو مي آره درست کنار پلي پارک مي کنه که مخصوص عبور ويلچري هاست. شما باشي، به اين آدم چي مي گي؟!


 دل گويه 

زرگري که عاقبت کار را مي‌ديد
مردي نزد زرگر مي‌رود و به او مي‌گويد: ترازويت را در اختيار من قرار بده تا طلايي را که دارم وزن کنم.
زرگر مي‌گويد: متاسفانه من اَلَک (غربال) ندارم.
مراجعه کننده مي‌گويد: چرا من را مسخره مي‌کني؟ من که الک نخواستم. من ترازو مي‌خواهم.
زرگر پاسخ مي‌دهد: مشکل اينجاست که من جارو هم ندارم.
مراجعه کننده مي‌گويد: تو خودت را به کري مي‌زني. وگرنه حرف من را مي‌شنوي. من ترازو مي‌خواهم.
زرگر پاسخ مي‌دهد: بله. مي‌فهمم. کر هم نيستم. پس بگذار برايت توضيح دهم. تو، پيرمردي با دست‌هاي لرزان هستي که طلايي را که داراي خُرده‌هاي بسيار است آورده‌اي و از من انتظار داري که آن را برايت وزن کنم.مي‌دانم که هنگام وزن کردن اين طلا‌ها، بخشي از آنها روي زمين خواهد ريخت. سپس به من مي‌گويي که جارو بياور اين‌ها را جارو کنم. جارو هم بياورم، خاک و طلا با هم جمع مي‌شود. پس مي‌گويي که غربالي بياور که طلاهايم را از خاک جدا کنم.من که از اول، آخر ماجرا را مي‌دانم، ترجيح مي‌دهم کار تو را به فرد ديگري و زرگر ديگري واگذار کنم.
مثنوي معنوي/مولوي


 سرمقاله 

بازگشت به دوران طلايي سينماي كودك
زهرا کيان بخت
اين روزها بسته بودن درب مدارس و شروع تعطيلات دانش‌آموزان، والدين را بيشتر از هميشه با دغدغه برنامه‌ريزي براي گذران وقت فرزندان‌شان در اين ايام روبرو مي‌كند. اما يكي از موارد جانبي كه كودكان و نوجوانان معمولا تمايل دارند بخشي از زمان‌شان را با آن سپري كنند، تماشاي فيلمها و انيميشن‌هايي است كه آنها را در مدت‌زماني كوتاه، به دنياي جادويي و پر رمز و راز داستانها مي‌برد. فيلمها و انيميشن‌هايي كه اگر درست انتخاب شوند، مي‌توانند اثرات مثبتي بر فرزندان‌مان داشته باشند. چرا كه نقش فيلم و تأثير مثبت آن در آموزش، واقعيتي است كه سالهاست به اثبات رسيده و تحقيقات مختلفي پيرامون آن انجام گرفته است.
در اين ميان، با وجود آن كه بخشي از زمان ما در ايام تعطيل، صرف تماشاي خانوادگي فيلم در سينما مي‌شود و يا به اتفاق خانواده، به تماشاي فيلمها و سريالهاي و برنامه‌هاي تلويزيوني مخصوص كودكان و نوجوانان مي‌نشينيم، ضعفها و كاستي‌هايي كه در حوزه آثار مربوط به گروههاي سني كودك و نوجوان وجود دارد، باعث مي‌شود دستاوردهاي فوق‌العاده‌اي كه انتظار مي‌رود يك اثر نمايشي بتواند بر فرزندان‌مان داشته باشد، كمرنگ و در حداقل باشد.
دليل اصلي اين امر، همانا نواقص موجود در بخش ساخت و ارائه آثار نمايشي كودكان و نوجوانان است كه به نظر مي‌رسد با اينكه در دوره‌هايي، به توفيقات چشمگيري دست يافته بود، اكنون تا حدودي از آن دوران فاصله گرفته است. سينماي كودك و توليدات آن كه در دهه‌هاي گذشته، آثار پرطرفداري را به دنياي كودكان و نوجوانان ارائه مي‌دادند و حتي بزرگسالان را نيز با خود همراه مي‌كردند، امروز آن فروغ و درخشندگي را از دست داده‌اند و از برخي آثار ساخته شده در سالهاي اخير كه صرفنظر كنيم، يا در اين زمينه اساسا اثري ساخته نمي‌شود و يا اگر مي‌شود، با كم و كاستي‌هايي همراه است كه قدرت جذب مخاطبان
كودك و نوجوان را از آن مي‌گيرد.
اين در حالي است كه در دنياي امروز، ساخت فيلمها و انيميشنها به صنعتي پول‌ساز و بسيار پرطرفدار تبديل شده است كه مخاطبان و علاقه‌مندان آن هم صرفا كودكان و نوجوانان نيستند. با اين اوصاف، به نظر مي‌رسد براي رونق بخشيدن به حيطه سينماي كودك و تكرار موفقيتهايي كه در دهه‌هاي گذشته، در اين زمينه شاهدش بوديم، نياز به حمايتهاي بيشتر و رفع موانعي است كه موجب شده‌اند سينماي كودك از دوران طلايي خود فاصله گرفته و دچار رخوت و ركود شود.
zahrakianbakht@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون