جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4164- تاریخ : 1397/02/02 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

وزير آموزش و پرورش :
معرفي دو پيام رسان داخلي به مدارس

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش :
ايجاد بازارچه‌هاي کسب و کار براي دانش‌آموزان


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 وزير آموزش و پرورش :
 معرفي دو پيام رسان داخلي به مدارس 

بطحايي گفت: به زودي دو پيام رسان داخلي را براي استفاده‌هاي اين وزارت خانه و مدارس معرفي مي‌کنيم؛ به دنبال ايجاد انگيزه براي دانش آموزان و والدين جهت خروج از تلگرام و پيوستن به شبکه‌هاي پيام رسان داخلي هستيم.
به گزارش ايسنا، سيد محمد بطحايي در حاشيه نشست هم انديشي مديران ارشد دولت تدبير و اميد در ارتباط با موضوع برگزاري امتحان کنکور اظهار کرد: مسئوليت اصلي برگزاري امتحان کنکور با وزارت علوم است. در آخرين جلسه‌اي که بنده با آقاي غلامي، وزير علوم داشتم؛ قرار است به زودي جلسه‌اي جهت روشن شدن تکليف دروس نهايي به عنوان سوابق تحصيلي برگزار شود. اميدواريم اين جلسه زودتر تشکيل شود و آن تصويري که مردم بايد مراحل مختلف کنکور را بدانند برايشان روشن شود.
وي ادامه داد:‌با تسهيلاتي که در قانون بودجه 97 ديده شده است، مي‌توانيم عملکرد بهتري در زمينه نوسازي مدارس داشته باشيم. اميدواريم مباني تحقق اين امر به زودي فراهم شود. در تبصره‌هاي مختلف مبالغي تعيين شده ، اما مجموعا حدود 2.5 برابر اعتبارات سال گذشته پيش‌بيني شده است.وزير آموزش و پرورش خاطر نشان کرد:‌ سهم 50 درصد دولت براي مدارس خيرساز هم در سال 97 با رشد رو به رو خواهد شد.بطحائي در ارتباط با خروج آموزش و پرورش و مدارس از شبکه‌ مجازي تلگرام نيز گفت: ما براي ممنوعيت استفاده از بخش‌هاي دولتي از تلگرام بخشنامه‌هايي را حدود 2 هفته پيش ارسال کرديم. بخش‌هاي دولتي اجازه استفاده از تلگرام را ندارند. احتمالا ظرف دو روز آينده با دو پيام رسان داخلي به نتيجه خواهيم رسيد و آنها را معرفي خواهيم کرد.
در حوزه دانش آموزي بايد انگيزه‌هاي لازم را براي انتقال بچه‌ها و والدين از پيام‌رسان‌هاي خارجي فراهم کنيم.


 معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش :
 ايجاد بازارچه‌هاي کسب و کار براي دانش‌آموزان  

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ايجاد بازارچه‌هاي کسب و کار دانش‌آموزي با مشارکت دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومي معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علي زرافشان در اين باره گفت: به منظور تحقق اشتغال، اقتصاد مقاومتي و کارآفريني اين بازارچه‌ها داير خواهد شد و آموزش‌هاي کارگاهي به مربيان و دانش‌آموزان ارائه مي‌شود. علاوه بر اين بازارچه‌ها، اتاق‌هاي کارآفريني نيز در هنرستان‌ها برقرار خواهد بود که ما دستورالعمل‌هايي را براي ارائه، عرضه و تجاري‌سازي توليدات دانش‌آموزان ابلاغ کرده‌ايم.
وي با بيان اينکه برنامه‌هايي را در جهت عملياتي کردن سند راهبردي کشور در امور نخبگان در دست داريم، يادآور شد: بر اساس سند راهبردي وظايفي براي وزارت آموزش و پرورش تعيين شده است که ما تلاش مي‌کنيم بحث تنوع‌بخشي استعداد و هوش را براي دانش‌آموزان نخبه اجرا کنيم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بيان کرد: طي 4 سال اخير ما به دنبال توسعه کمي و کيفي پژوهش در بين دانش‌آموزان بوديم که در اين زمينه با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري نيز همکاري‌هاي خوبي داشته‌ايم که اين همکاري‌ها منجربه ارتقاي جشنواره‌ها، مسابقات علمي و مهارتي شده است. به دنبال آن هستيم که بتوانيم هوش‌هاي متنوع را به رسميت بشناسيم و بتوانيم زمينه توسعه آن را فراهم کنيم.


 از گوشه و كنار 

ديپلم و فوق ديپلم؛
ميانگين مدرک تحصيلي مربيان پيش‌دبستاني
يک عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به اينکه تا کنون برنامه درسي مصوب براي آموزش صفر تا شش سال نداشته‌ايم گفت: هرچند اقداماتي در اين زمينه در سازمان پژوهش شروع شده ولي تا کنون خروجي نداشته
است.
به گزارش ايسنا، ابراهيم طلايي درباره چالش‌هاي دوره پيش دبستاني و با اشاره به ميزان سرمايه گذاري در اين زمينه اظهار کرد: در کشورهاي توسعه يافته تا 0.8 درصد توليد ناخالص ملي صرف دوران پيش دبستاني مي‌شود که 0.2 آن مربوط به دو سال قبل از دبستان است.
وي افزود: اين رقم در کشور ما بسيار پايين تر است، به عبارتي مجموع هزينه کرد کل آموزش و پرورش ما در 12 سال تحصيل کمتر از اين 0.8 درصد است.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينکه ميانگين مدرک تحصيلي مربيان پيش دبستاني ديپلم و حداکثر
فوق ديپلم است گفت: يک علت اين امر مشخص است، زيرا ميزان حقوق دريافتي آنها در سال گذشته در شهرستان‌ها 450 و در تهران 600 هزار تومان بود.
طلايي ادامه داد: قطعا مشکلاتي درباره آموزش پيش دبستاني وجود دارد که از جمله آنها اين است که آموزش و پرورش بسيار درگير آموزش اجباري است و عليرغم وجود موکدات قانوني براي دوره پيش دبستاني، آموزش و پرورش بسيار بزرگ است و دغدغه‌هاي پررنگ ديگري دارد.
وي با اشاره به اينکه تا کنون برنامه درسي مصوب براي آموزش صفر تا شش سال نداشته‌ايم گفت: هرچند اقداماتي در اين زمينه در سازمان پژوهش شروع شد ولي تا کنون خروجي نداشته است. براي حل اين مشکل يک مرتبه پيشنهاد کردم شوراي عالي "تربيت اوان کودکي" داشته باشيم که از دولت مطالبه گر باشد.
بايد طبق قانون مصوب دي ماه 1395، آموزش و پرورش در حوزه توليد محتوا راهبري کرده و نهادهاي ديگر مانند بهزيستي وارد حوزه اجرا شوند، اين در حالي است که بايد نهاد صادرکننده مجوز و توليدکننده محتوا يکي باشد.

تصادف سرويس دانش آموزان خرم‌آبادي
تصادف يک دستگاه ميني‌بوس سرويس مدارس با خودرو پژو در خرم‌آباد، 6 مصدوم برجاي گذاشت.
به گزارش مهر به نقل از روابط عمومي آتش نشاني خرم آباد، صبح روز گذشته در پي دريافت خبر از طريق سامانه 125 ستاد آتش نشاني مبني بر تصادف خودرو ميني بوس سرويس دانش آموزان دبستاني با خودرو پژو پارس در بلوار ولايت خرم آباد، تيم عملياتي ايستگاه شماره 4 سريعا به محل اعزام شده و ضمن رعايت نکات ايمني اقدام به بيرون آوردن مصدومين و تحويل به عوامل اورژانس 115 کردند.
تعداد مصدومين اين حادثه 6 نفر بوده که 3 نفر از آنها سرنشين خودرو پژو و سه نفر ديگر سرنشينان سرويس مدرسه بودند.
بر اساس اين گزارش، علت حادثه در دست بررسي است.

استفاده از مصالح ايراني با کيفيت در ساخت مدارس جديد
مديرعامل بنياد برکت از توجه ويژه براي استفاده از مصالح ايراني در ساخت مدارس خبر داد.
سعيد جعفري، مديرعامل بنياد برکت، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ساخت مدارس و همکاري مشترک با سازمان نوسازي مدارس عنوان کرد: 1500 مدرسه با بيش از هشت هزار کلاس درس را با همکاري مشترک با سازمان نوسازي مدارس به بهره‌برداري خواهيم رساند.
وي ادامه داد: براي ساخت 2 هزار مدرسه تعهد داريم اما تفاهم نامه 1500 مدرسه منعقد شده است و 715 ميليارد تومان اعتبار براي اين منظور در نظر گرفتيم.
مديرعامل بنياد برکت درباره تحقق شعار سال در روند ساخت مدارس اظهار کرد: استفاده از کالاي ايراني را پيش از آنکه به عنوان شعار سال مطرح شود در دستور کار قرار داده بوديم و براي ساخت مدارس از مصالح داخلي استفاده مي‌کنيم که با توجه به تاکيد شعار سال اين موضوع را بيش از پيش مورد توجه قرار خواهيم
داد.
جعفري با اشاره به اينکه اولويت ساخت مدارس براي مناطق محروم و حاشيه‌اي است، گفت: ساماندهي سرويس بهداشتي مدارس استان‌هاي محروم همچون آذربايجان غربي،‌سيستان و بلوچستان،‌تهران،‌هرمزگان و کرمان را در دستور کار قرار
داديم.
وي يادآور شد: از سال گذشته ساخت و ساماندهي سرويس بهداشتي در استان‌هاي ياد شده مورد توجه بوده و با ادارات کل نوسازي اين استان‌ها مذاکره کرديم.


 كاغذ اخبار 

معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش :
آغاز ساخت 110 زمين چمن مصنوعي براي دانش آموزان
معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت اجراي مطلوب درس تربيت بدني گفت: نتايج ارزيابي‌هاي صورت گرفته در استان‌هاي کشور حاکي از آن است که در بسياري از مدارس زيرساخت هاي اجراي قابل قبول درس تربيت بدني وجود دارد و در مدارسي که هنوز به سطح ايده‌آل نرسيده‌اند، بايد بيشتر کار کنيم.
مهرزاد حميدي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به کيفيت بخشي و ارزشيابي درس تربيت بدني اظهار کرد: حوزه يادگيري تربيت بدني و سلامت به عنوان يکي از 11 حوزه يادگيري در برنامه درسي ملي به دنبال برقراري سلامتي کامل جسمي، رواني و ايجاد زمينه‌هايي جهت شناساندن روش‌هاي درست فعاليت جسماني، ارتقاي توانايي‌هاي بدني و تبيين روش‌هاي تفريحي سالم در حوزه محتوايي تربيت بدني است
حميدي در بخش ديگري از سخنانش از ابلاغ اعتبار به استان‌هاي کشور براي احداث 110 زمين چمن مصنوعي براي ورزش دانش‌آموزان در داخل يا کنار مدارس داراي فضاي مناسب خبر داد و گفت: اين اقدام در راستاي تحقق سياست مدرسه محوري آموزش و پرورش و به منظور ايجاد شادي و نشاط بيشتر در جمعيت دانش‌آموزي و غني‌سازي اوقات فراغت آن‌ها صورت گرفته است.

مديرکل دفتر تاليف کتاب هاي درسي:
تغيير کتاب هاي درسي بر اساس سند تحول نظام آموزشي
مديرکل دفتر تاليف کتاب هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري گفت: هرگونه تغيير در محتواي کتاب هاي درسي براي تکميل سيستم آموزشي 3-3-6، بر اساس سند تحول نظام آموزشي انجام مي شود.
محمود اماني طهراني در گفت و گو با ايرنا اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي همواره متناسب با اين سند و مقتضيات زمان، اقدام به تغيير برخي موارد در کتاب هاي درسي کرده است و اين مساله که در تغييرات ردپاي سند 2030 وجود دارد، به هيچ وجه مورد تاييد نيست.
وي ادامه داد: در زماني که سند 2030 اينگونه مورد حساسيت قرار نگرفته بود نيز سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي هرگز جلسه اي براي عملياتي کردن اين سند نداشت و اينگونه نبوده است که کارشناسان را دورهم جمع کند و در اين رابطه به بحث بنشيند.
مديرکل دفتر تاليف کتاب هاي درسي بيان کرد: افرادي که انتقادهاي منصفانه به کتاب هاي درسي دارند، بر اين موضوع آگاه هستند که پشتوانه تغيير کتاب هاي درسي، کاري علمي و پژوهشي است؛ اما گروهي در اين ميان از ناآگاهي فضاي رسانه اي و مجازي سوءاستفاده و مطالب کذبي درباره تغييرات محتواي کتاب هاي درسي همسو با سند 2030 منتشر مي کنند.
اماني طهراني تصريح کرد: گزارش هاي پژوهشي اين واقعيت را نشان مي دهد که به لحاظ کمي، ورود مفاهيم ارزشي و به لحاظ کيفي، کارهاي موثر و در موضوعات مختلف ارزشي و ديني در کتاب هاي درسي در دهه هاي اخير روز به روز تقويت شده است.
وي با تاکيد بر اينکه هر پژوهشگر منصفي اين موارد را با بررسي يا مطالعات پژوهشي به خوبي درمي يابد، گفت: هر کتاب درسي به مرور و در طول زمان دچار تغييراتي مي شود که امري کاملا طبيعي است؛ اما در اين تغييرات محتوايي عده اي تنها به مطالب حذف شده اشاره و آن را رسانه اي مي کنند.
مديرکل دفتر تاليف کتاب هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اين در حالي است که همين افراد به دليل جهت گيري هاي خاص هرگز به آنچه که در مطالب کتاب هاي درسي و در موضوعات مختلف پرداخته و اضافه شده است، اشاره اي ندارند.
اماني طهراني با اشاره به مورد اخير منتشره در فضاي رسانه اي و مجازي کشور مبني بر حذف واژه هاي ارزشي «انتظار»، «مهدي» و «شهيدان» از کتاب فارسي يک پايه دهم گفت: مواردي که به دليل سوگيري خاص در چند روز اخير مطرح شده است، درست نيست زيرا اين سه واژه حذف شده، حالت استعاره اي و تشبيهي دارد.
معاون متوسطه دفتر تاليف کتاب‌هاي درسي نيز چند روز قبل به اين مساله اشاره داشت که حذف بخش‌هايي از درس سپيده ‌دم کتاب فارسي يک پايه دهم به درخواست مکرر دبيران بوده است.
کوروش اميري‌ نيا اظهار کرد: تغييري که صورت گرفته، طبق نظر گروه درسي و کارشناسي زبان و ادبيات فارسي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي و به منظور رفع ابهام و دشواري محتوايي بوده است تا دانش‌آموزان بتوانند به راحتي محتوا را درک کرده و فرا بگيرند.
وي با تاکيد بر اينکه حذف کلمات «شهيدان، مهدي و انتظار» از درس سپيده‌دم عمدي نبوده است، افزود: در حقيقت قصد اين بوده است که به فهم دانش‌آموزان در انتقال مفاهيم، ساده‌سازي، ابهام‌زدايي و درک بهتر درس کمک شود.


 زنگ تفريح 

مسابقات رباتيک کشوري جام نور در مشهد


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون