جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4162- تاریخ : 1397/01/30 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


مصوبه حذف آزمون مدارس سمپاد در انتظار امضاي رئيس جمهور


آغاز احداث 110 زمين چمن مصنوعي براي دانش‌آموزان در سراسر کشور


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 مصوبه حذف آزمون مدارس سمپاد در انتظار امضاي رئيس جمهور 

در حاليکه اين روزها همه نگاه ها به رئيس جمهور است تا تکليف ماندن يا نماندن مدارس سمپاد در متوسطه اول را مشخص کند، مناقشات نيز در اين مورد بالا گرفته است.
به گزارش مهر، از آخرين توئيت وزير آموزش و پرورش درباره تصميم گيري قطعي درباره پذيرش دانش آموزان در مدارس سمپاد در پايه هفتم (که آموزش و پرورش در مصوبه اي تحت عنوان «حذف آزمون ها از دوره ابتدايي» پيش بيني حذف آن را کرده است)، 6 روز مي گذرد و هنوز تکليف پايه ششمي هاي متقاضي ورود به مدارس سمپاد در هاله اي از ابهام است.
در آخرين توئيت بطحايي آمده است: «مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش در اين زمينه اکنون در خدمت آقاي رئيس‌جمهور است تا ابلاغ شود. در آن مصوبه به لحاظ رعايت برخي از بخش‌هايي که دانش‌آموزان ممکن است پيش از اين خود را آماده کرده باشند و يا مشکلي داشته باشند يک پيش بيني انجام شده است و اجازه مي‌خواهم ظرف يکي دو روز آينده اگر اين مصوبه ابلاغ شد تکليف را مشخص کنيم.» و اين اولين باري بود که وزير آموزش و پرورش درباره دانش آموزان پايه ششم که خود را براي آزمون سمپاد آماده کردند، صحبت کرد و درباره پيش بيني هايي براي اين دانش آموزان در مصوبه سخن گفت.
از همانجا مي شد حدس زد رئيس جمهور در صورت امضاي مصوبه، احتمالا اجراي آن را براي سال تحصيلي پيش رو نپذيرد و گمانه زني هاي اين روزها بيشتر به اين احتمال دامن زده است به طوريکه برخي اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز در گفتگو با مهر به صورت غير رسمي اين خبر را تاييد کردند.
هر چند ميرزاده سخنگوي اين کميسيون به تازگي در نامه اي خطاب به رئيس جمهور خواستار ابلاغ مصوبه حذف آزمون‌هاي مدارس خاص شد.
واقعيت اين است که با توجه به حساسيت هاي بحث استعدادهاي درخشان در کشور در حال حاضر سه نهاد مجلس، آموزش و پرورش و شوراي عالي انقلاب فرهنگي نظرات متفاوت و در برخي مواقع هم راستا با هم دارند.
همين چالش ها و از سوي ديگر ديرهنگام اعلام شدن اين مصوبه در حاليکه پايه ششمي ها چندماهي به آماده کردن خود براي آزمون ورودي پايه هفتم مشغول بودند و ابهاماتي در حذف مدارس سمپاد در متوسطه اول، سبب تاخيري در تعيين تکليف اين مصوبه شده است که شايد ضربه اصلي اش را پايه ششمي هاي داوطلب ورود به مدارس سمپاد بخورند که يک روز يک مسئول از برگزار نشدن آزمون مي گويد و روز ديگر مسئولي ديگر از برگزاري آزمون لااقل در سال تحصيلي جديد سخن مي گويد.
در اين شرايط شايد بد نباشد رئيس جمهور هر چه زودتر تکليف اين مصوبه را با امضا کردن يا امضا نکردن مشخص کند.
علي زرافشان معاون متوسطه آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش که در صورت عدم موافقت رئيس جمهور با اجرايي شدن اين مصوبه در سال تحصيلي پيش رو آيا آمادگي برگزاري آزمون به موقع وجود دارد، گفت: در هر صورت مرجع تشخيص در اين مورد شخص رئيس جمهور است و امضاي ايشان مصوبه ما را قابل ابلاغ و اجرا مي کند.
اگر ايشان به هر دليل تشخيص بدهند که مصوبه امضا نشود طبيعتا آموزش و پرورش براي آن زمان هم بايد آماده باشد.
وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري در اين زمينه که در صورت اجرايي شدن اين مصوبه در هر زماني، مدارس سمپاد متوسطه اول و نمونه دولتي چگونه قرار است پذيرش دانش آموز داشته باشند نيز بيان کرد: اين مدارس پذيرش عادي دانش آموزان را مانند مدارس دولتي خواهند داشت و اين مدارس کاملا در اختيار آموزش و پرورش است و قرار نيست هيچ کدام به غيردولتي تبديل شوند چون عملا اين اتفاق امکان پذير نيست.
معاون متوسطه آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش که اين مدارس سال هاست با دريافت هزينه از والدين به نوعي خودگردان بوده اند و در صورت دولتي شدن قادر به دريافت هزينه نيستند و آيا بار مالي اين مدارس را آموزش و پرورش مي تواند تقبل کند نيز اظهار کرد: وقتي آموزش و پرورش مي تواند 90 درصد مدارس دولتي را پشتيباني کند حتما اين 10 درصد را نيز مي تواند پشتيباني کند.به گفته وي در حال حاضر 11 درصد مدارس غير دولتي، نزديک 5 درصد نمونه دولتي و بيش از 5 درصد سمپاد هستند.


 آغاز احداث 110 زمين چمن مصنوعي براي دانش‌آموزان در سراسر کشور 

پروژه احداث 110 زمين چمن مصنوعي براي دانش‌آموزان استان‌هاي رسما آغاز شد.
همزمان با ايام مبارک ماه رجب، با ابلاغ اعتبار معاونت تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش به استان‌هاي کشور، پروژه احداث 110 زمين چمن مصنوعي براي ورزش دانش‌آموزان در داخل يا کنار مدارس داراي فضاي مناسب در تمامي استان‌هاي کشور کليد خورد.
اين اقدام با اعتبار تخصيص‌يافته معاونت تربيت‌بدني و سلامت به استان‌ها، همزمان با ابلاغ زيرنظام فضا و تجهيزات به عنوان يکي از زيرنظام‌هاي سند تحول بنيادين وزارت آموزش و پرورش و همسو با سياست مدرسه محورانه وزارت آموزش و پرورش و به منظور ايجاد شادي و نشاط بيشتر در بين دانش‌آموزان، غني‌سازي اوقات فراغت آنان و ارتقاي سطح سلامت دانش‌آموزان به عنوان يکي از راهکارهاي اين معاونت آغاز شده است.


 از گوشه و كنار 

وزير آموزش و پرورش:
فعاليت مدارس ايران در خارج از کشور يک ضرورت اجتناب ناپذير است

وزير آموزش و پرورش که بنابر دعوت رسمي وزير آموزش روسيه به همراه هيأتي از جمهوري اسلامي ايران به منظور شرکت در اجلاس بين المللي ICT در آموزش و پنجمين نمايشگاه بين المللي آموزش مسکو (MIEF) عازم روسيه شده است در مدت کوتاه اقامت خود در کشور ترکيه ضمن حضور در مجتمع فجر ايرانيان استانبول با فرهنگيان و دانش‌آموزان ايراني ديدار کرد.
وي در ابتداي سخنان خود به اهميت مدارس خارج از کشور و تفاوت‌هاي آن با مدارس داخل کشور پرداخت و گفت: يکي از مهمترين وجوه تفاوت مدارس خارج از کشور با داخل کشور مأموريت و رسالت آنها است. دانش‌آموزان در ايران در محيط داخل کشور زندگي کرده و رسانه ملي و وسايل ارتباط جمعي داخل کشور در اختيارشان قرار دارد و در محيط‌هاي جمعي مانند خانواده و همسالان رفت و آمد کرده و در مراسم هاي ملي و مذهبي به راحتي شرکت مي‌کنند و لذا آنچه به عنوان انتقال فرهنگ در داخل کشور براي نسل آينده به عنوان مأموريت اصلي نظام آموزش و پرورش است در صورت قصور در مدارس از اين طريق جبران خواهد شد.
ولي در خارج از کشور، عمده اين رسالت و مأموريت بر عهده مدارس جمهوري اسلامي ايران است و هر چه ما از کشور عزيزمان دورتر مي‌شويم و به سمت کشورهاي اروپايي و آمريکايي مي‌رويم اين نگراني که اين دانش‌آموز چگونه بايد با فرهنگ، آداب و رسوم و ارزش‌هاي موجود در ايران آشنا شود بيش از ساير کشورها احساس مي‌شود. از اين رو فعاليت مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور يک ضرورت اجتناب‌ناپذير است؛ در غير اين صورت ما با ايرانياني مواجه خواهيم شد که هيچ انس و الفتي با کشورشان ندارند. هر چند که شرايط موجود به دلايل مختلف مانند مشکلات بودجه و اعتبارات و مشکلات اداره مدارس با وضع مطلوب فاصله دارد، نبايد اين نقش بسيار مهم را فراموش کنيم.
بطحايي در اين زمينه به فرمايش مقام معظم رهبري درباره ادامه فعاليت مدارس خارج از کشور حتي در اوضاع سخت اقتصادي و تذکر ايشان در خصوص تحصيل فرزندان کارگزاران نظام در مدارس جمهوري اسلامي و زير پرچم مقدس ايران اشاره کرد.
وزير آموزش و پرورش خطاب به معلمان مجتمع فجر در ادامه افزود: اثري که شما به عنوان يک معلم در مدرسه فجر ايرانيان بر جاي مي‌گذاريد اثر دو يا سه سال مدت مأموريت شما نيست بلکه اين اثري براي پايداري و ماندگاري فرهنگ ايران در يک دانش‌آموز است که ممکن است هيچ وقت تا آخر عمر خود به ايران نيايد.
وي ادامه داد: وضع سختي که هر از گاهي در کشور ايجاد مي‌شود و به لطف خدا و همت دولتمردان کاهش پيدا مي‌کند نبايد اجازه دهد که ما از اين مسير بسيار خطير خودمان غفلت کنيم.
وي عنوان کرد: به عنوان يک همکار از بنده بپذيريد که تمام اهتمام خود و مديران وزارتخانه را براي تحقق آنچه به درستي طلب شماست و حداقل مطالبه و درخواستي است که داريد به کار خواهيم گرفت و با مساعدت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اين امر محقق خواهد شد.

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران :
سهميه850 نفري تهران در آزمون استخدامي جديد
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران از تخصيص سهميه 850 نفري براي تهران در آزمون استخدامي جديد آموزش و پرورش خبر داد و گفت: پيش بيني مي‌کنيم امسال 4800 نفر از همکاران ما بازنشسته شوند. اميدواريم سهميه بيشتري به تهران بدهند.
عباسعلي باقري در گفت‌وگو با ايسنا، درباره سهميه
آموزش و پرورش تهران در آزمون استخدامي 17 هزار نفري که قرار است در نيمه اول امسال برگزار شود اظهار کرد: طبق آخرين اطلاعاتي که دريافت کردم سهميه تهران در آزمون استخدامي حدود 850 نفر خواهد بود.
وي افزود: در تهران به نيروي مرد بيشتر نياز داريم. در حال حاضر نزديک به 80 درصد پرسنل ما بويژه در بخش آموزش، بانوان هستند، اما باز هم در عمل مي‌بينيم استقبال بانوان براي شرکت در آزمون استخدامي بيشتر است.
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره ميزان خروج نيروي انساني از اداره کل آموزش و پرورش تهران در سال جاري و راهکارهاي جبران کسري نيرو گفت: پيش بيني مي‌کنيم امسال 4800 نفر از همکاران ما بازنشسته شوند. اميدواريم سهميه بيشتري به تهران بدهند و در نقل و انتقالات به تهران براي آنها که منتظر ورود به تهران‌ هستند گشايش بيشتري حاصل شود.
باقري ادامه داد: همچنين لازم است خريد خدمات آموزشي براي روستاييان و مناطق محروم و هنرستان‌ها را برنامه ريزي کنند بلکه بتوانيم با اين روش‌ها کمبود نيروي خود را جبران کنيم.
وي درباره جذب حق‌التدريس‌هاي آزاد نيز گفت: تا کنون همه موارد از جمله مربيان پيش دبستاني‌ مشمول را جذب کرده‌ايم. تصور مي‌کنم تعداد اندکي باقي مانده باشند که موردي بررسي و انجام خواهيم داد.


 كاغذ اخبار 

اجراي طرح تعالي "مديريت مدرسه"در مدارس
مديرکل آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش گفت: مديريت مدارس متوسطه کشور از اول مهر ماه امسال بر اساس طرح تعالي "مديريت مدرسه" اجرا مي شود.
به گزارش ايسنا، محبي افزود: "برنامه تعالي مديريت مدرسه" از برنامه‌هاي ملي اين وزارت است و در واقع نوعي ساختار مديريتي است که با هدف پيشرفت و بهسازي آموزش در مدارس تدوين شده است .محبي بيان کرد: اين طرح در سطح 20 هزار مدرسه در سراسر کشور اجرا شده است و از اول مهر همه مدارس متوسطه بر اين اساس مديريت خواهند شد.
وي گفت: در اجراي اين طرح ، ابتدا تمام فعاليت‌هاي مدارس به يک شاخص استاندارد تبديل مي‌شوند و سپس مدارس مکلف هستند براساس چارچوب از پيش تعريف شده، فعاليت‌هاي آموزشي خود را انجام دهند.محبي افزود: در مرحله نهايي نيز ارزيابي بيروني از فعاليت مدارس انجام مي‌شود.
وي همچنين حذف آزمون ورودي مدارس نمونه دولتي و تيزهوشان دوره اول متوسطه را يادآور شد وگفت: طبق سند تحول بنيادين، اين آزمون‌ها غير علمي بود.مدير کل آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش افزود: برگزاري آزمون‌ها بر اساس استعدادهاي دانش آموزان، در پايان سال نهم تحصيلي منطقي و علمي‌تر است.

سخنگوي کميسيون عمران مجلس:
طرح تدريس به زبان مادري در مدارس کشور
سخنگوي کميسيون عمران مجلس از تدوين طرح تدريس به زبان مادري در مدارس کشور خبر داد و افزود: جمع‌آوري امضا در مجلس براي اين طرح با جديت دنبال مي‌شود و در حال افزايش است.
صديف بدري با اشاره به تهيه و ارائه طرح اجرايي شدن اصل پانزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، گفت: با تصويب و اجرايي شدن اين طرح شاهد تدريس به زبان مادري در مدارس کشور خواهيم بود.
نماينده مردم اردبيل، نمين، نير، سرعين در مجلس شوراي اسلامي افزود: اگرچه اصل پانزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با صراحت تحصيل اقوام کشور به زبان مادري در کنار زبان فارسي در مدارس را آزاد عنوان مي‌کند اما متاسفانه برخي معذوريت‌ها، محدوديت‌ها و بعضا تنگ‌نظري‌ها همواره مانع اجراي آن بوده است.
وي که طرح اجرايي شدن اصل پانزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران را تهيه و تدوين کرده است، بيان کرد: جمع‌آوري امضا در مجلس براي اين طرح با جديت دنبال مي‌شود و در حال افزايش است؛ اميدوارم با تصويب و اجرايي شدن آن شاهد تدريس ادبيات زبان‌هاي مادري کشور در نقاط مختلف کشور باشيم.
سخنگوي کميسيون عمران مجلس اظهار کرد: در حال حاضر استفاده از زبان‌هاي محلي و قومي در مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي صورت مي‌گيرد اما اجراي کامل اصل 15 قانون اساسي گامي مهم و بنيادين در راستاي پاسخ به يکي از مهمترين مطالبات اقوام کشور است.
بدري ادامه داد: با اجراي اين مهم دارايي‌هاي متنوع هزاران ساله فرهنگي و زباني اين مرز و بوم حفظ، نگهداري و ارتقا مي‌يابد و با تثبيت موقعيت زبان‌هاي محلي و قومي کشور امکان اثرگذاري و راهبري فرهنگي در منطقه خاورميانه براي جمهوري اسلامي مهيا شده و به تبع آن کشور ما به کانون اشاعه فرهنگي منطقه تبديل خواهد شد.سخنگوي کميسيون عمران مجلس در پايان خاطرنشان کرد: حق آموزش به زبان مادري، قومي و محلي در بسياري از اسناد و معاهدات حقوق‌بشري مثل منشور زبان مادري، اعلاميه جهاني حقوق زباني، بندهاي 3 و 4 ماده 4 اعلاميه حقوق اشخاص متعلق به اقليت‌هاي قومي، ملي، زباني و مذهبي، ماده 30 کنوانسيون حقوق کودک، ماده 27 ميثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي مورد تاکيد قرار گرفته است و مهمتر از همه آنها قانون اساسي مترقي نظام اسلامي بر آن تاکيد دارد.

چاقي؛ گريبانگير دانش‌آموزان کم خواب
نتايج تازه‌ترين مطالعات نشان مي‌دهد، بين کم خوابي و ابتلا به چاقي ارتباط مستقيم وجود دارد و دانش‌‌آموزان کم خواب 58 درصد بيشتر ممکن است دچار چاقي شوند.
نتايج تازه‌ترين مطالعات نشان مي‌دهد، بين کم خوابي و ابتلا به چاقي ارتباط مستقيم وجود دارد. بنابر همين مطالعات صورت گرفته، دانش‌آموزاني که کمتر از 8 ساعت مي‌خوابند، 58 درصد بيشتر ممکن است دچار چاقي شوند. کاهش مدت خواب در جامعه مدرن منجر به اختلالات خواب شده که تاثير منفي بر سلامت جسمي و رواني افراد مي‌گذارد.
اين پژوهش که 42 مطالعه قبلي در همين زمينه را مورد بررسي قرار داده است، نشان مي‌دهد، دانش‌آموزان شب زنده دار به ميزان قابل توجهي نسبت به دوستان خود دچار چاقي هستند.
همچنين نتايج اين مطالعه حاکي از آن است که خواب ناکافي باعث افزايش بيماري‌هاي متابوليکي نظير ديابت مي‌شود. محققان معتقدند که کم خوابيدن با افزايش کالري‌هاي مصرفي در طول روز ارتباط دارد و افرادي که ساعات کمتري مي‌خوابند در مقايسه با افرادي که خواب کافي دارند، ميل بيشتري به خوردن غذا دارند و خطر ابتلا به چاقي در آنان بيشتر ديده مي‌شود.
علاوه بر اين، پزشکان در يک مطالعه جديد تاکيد کردند که کم خوابي و محروميت از خواب کافي شبانه، خطر رشد سلول‌هاي سرطاني را افزايش مي‌دهد.


 زنگ تفريح 

بيستمين دوره انتخابات شوراها و نهمين دوره انتخابات مجلس دانش آموزي


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون