جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4147- تاریخ : 1396/12/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


راز 20 سال پيشتازي فنلاند در آموزش و پرورش


از گوشه و كنار


سلامت دانش آموزي


كاغذ اخبار


زنگ تفريح

معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش:
تدوين نقشه راه سازمان دانش‌آموزي تا مهر سال 97


 راز 20 سال پيشتازي فنلاند در آموزش و پرورش 

فنلاندي ها آموزش رسمي (دوره ابتدايي) را هم به نرمي و به آهستگي شروع مي کنند؛ فنلاند داراي کوتاه ترين روزهاي مدرسه در ميان همه کشورهاي جهان است. هفته مدرسه در مدارس ابتدايي فنلاند، 18 تا 20 ساعت است.
آيا شادي نمي تواند هدف آموزش باشد؟
فنلاند به مدت دو دهه، حائز رتبه نخست جهان در تعليم و تربيت است. چه رازي در پس اين موفقيت نهفته است؟ پاسخ آن، معجزه فنلاندي است؛ يعني به تأخير انداختن
آموزش هاي رسمي و توجه ويژه به بازي و شادي و تحرک بدني در مهد و مدرسه. در فنلاند و در سطح پيش دبستان يعني قبل از 7 سالگي، هيچگونه آموزش رسمي (خواندن و نوشتن و حساب کردن) وجود ندارد و تاکيد بر بازي هاي خلاق، فعاليت هاي بدني و ارتباطات اجتماعي است. به گونه اي که روزانه حداقل 90 دقيقه صرف بازي و فعاليت هاي بدني در حياط مهد و کودکستان مي شود.
بر اساس تجربه زيسته نگارنده و به قول فنلاندي ها: ما براي آموزش دادن به کودکان و نوجوانان، عجله نداريم.
شايان توجه است، فنلاندي ها آموزش رسمي (دوره ابتدايي) را هم به نرمي و به آهستگي شروع مي کنند؛ فنلاند داراي کوتاه ترين روزهاي مدرسه در ميان همه کشورهاي جهان است. هفته مدرسه در مدارس ابتدايي فنلاند، 18 تا 20 ساعت است.
جان کلام اين است که نظام آموزشي فنلاند در سطح پيش دبستان و دبستان بدنبال آزمون و آموزش هاي رسمي نيست؛ ايجاد بسترهاي تربيتي و اطمينان از شاداب بودن کودکان و تربيت انسان هاي سالم، خلاق، کارآفرين، اجتماعي و مسئوليت پذير، اهدف ملي تعليم و تربيت فنلاند است.
آيا شادي مخل يادگيري است؟
خانم نل نادينگز فيلسوف تربيتي پرآوازه جهان، در کتاب جديد خود تحت عنوان "شادي و تعليم و تربيت" مقدمه را با اين پرسش آغاز مي کند: چرا تعداد بسيار زيادي از انسان هاي تيزهوش و خلاق که جماعت سرشناس شان، بر جهان و پيشرفت هاي آن تاثير گذار بودند، از مدرسه متنفر و فراري بودند؟ در پاسخ مي گويد: چرا با وجود نظاره کردن اين مصيبت اثبات شده (تنفر کودکان نخبه از مدرسه)، باز اصرار مي کنيم که اين بدبختي را با اين عذر و بهانه قديمي توجيه کنيم که "اي شاگرد من، تو روزي به خاطر اين سخت گيري ها، از من قدرداني خواهي کرد". هنگامي که اين جمله نادينگز را مي خواندم، يک لحظه تصور کردم که خانم نادينگز راجع به فرهنگ حاکم بر مدارس ما (ايران) صحبت مي کند.
نادينگنر در ادامه و در پاسخ به والدين و معلمان سخت گيرمي گويد که موفقيت هاي آتي کودکان در زندگي شخصي و شغلي، مديون سختي ديدن و بدبختي کشيدن بچه ها در خانه و مدرسه نيست.
در اکثر فرهنگ ها (به غلط) اين را ارزش مي دانند که کودکان را عادت مي دهند شادي و خوشحالي را به وقت ديگر موکول کنند و آن را به تأخير بيندازند؛ نادينگز بيان مي کند که بر اساس تجربه بيش از پنجاه سال تدريس و مادري، متوجه شدم که همه کودکان (حتي بزرگسالان) زماني که شادند، بهترين عملکرد را در يادگيري دارند. البته اقرار مي کند که شيوه هاي برخورد و تدريس سخت گيرانه و ناملايم نيز مي تواند منجر به پيشرفت تحصيلي شود؛ اما اين گونه پيشرفت، مبتني بر تمرين و تکرار بي رحمانه و در نتيجه حفظ کردن و يادگيري طوطي وار است و مي تواند ماندگار نباشد. برخي نيز معتقدند که ايجاد محيط شاد براي کودکان و آزاد گذاشتن آنها، منجر به ايجاد چالش و کشمکش و ستيز در مدرسه مي شود؛ به قول نادينگز، چالش و کشمکش نيز بخشي از زندگي و يادگيري است و لازمه پرسشگري و راه رسيدن به دانش و شايستگي است.
يک روايت تربيتي از جان لنون: خواننده و ترانه ساز انگليسي و بنيان گذار موفق ترين گروه موسيقي پاپ در جهان (گروه بيتلز). به نقل از لنون: هنگامي که يک کودک 5 ساله بودم، مادرم هميشه به من مي گفت که شادي، راز گشايش زندگي است.
زماني که به مدرسه رفتم، آنها در برگه از من پرسيدند وقتي که بزرگ شدي مي خواهي چه کاره شوي؟ من نوشتم: مي خواهم شاد باشم. آنها مسخره ام کردند و به من گفتند که شما سئوال را نفهميدي. من در جواب شان گفتم: شما هم زندگي را نفهميديد.
آيا مدرسه شاد، واقعيت است يا رؤيا؟
از پژوهش جهاني يونسکو با موضوع مدرسه شاد 5 عامل اساسي استخراج شده که بيشترين تأثير را بر شاداب سازي مدرسه و دانش آموزان دارد:
1) داشتن ارتباطات و دوستان نزديک در اجتماع مدرسه؛
2) وجود فضاي آموزشي صميمانه و دوستانه؛
3) ايجاد شرايط براي آزادي و خلاقيت و مشارکت يادگيرنده؛
4) ايجاد بستر براي کار گروهي و روحيه همکاري؛
5) داشتن معلمان مهربان و متين، خوش برخورد و خوش بين.
از باب مثال، مدارس ژاپن اغلب چنين پاسخي به پرسشگر يونسکو دادند که مدرسه شاد، محيطي است لبريز از لبخند و خوش و بش روزانه و احترام متقابل؛
مدارس چين پاسخ دادند که مدرسه شاد، جايي است که دانش آموزان آزادي کافي دارند و تحت فشار و استرس امتحانات نيستند؛
پاسخ مدارس کره جنوبي اين بوده: مدرسه شاد مکاني است که به يادگيرندگان اجازه رؤياپروري و خيال پردازي مي دهد و عاري از رفتارهاي پرخاشگرانه است؛
مدارس روسيه هم اينگونه جوابي دادند که در مدرسه شاد، نظم و انضباط و رفتارهاي سنجيده حاکم است.
در اين پژوهش، همچنين 5 عامل بازدارنده هم شناسايي شده که مدرسه را ناشاد مي سازد:
1) وجود خشونت و ناامني در محيط مدرسه؛
2) تحميل ساعات بلند درسي و تکاليف زياد بر دانش آموزان و استرس ناشي از امتحان و نمره؛
3) وجود جو يادگيري رقابتي و مسموم در مدرسه؛
4) وجود معلمان با ويژگي هاي منفي ازجمله بداخلاقي، بدبيني، سختگيري، نامهرباني، بي عدالتي و محافظه کاري؛
5) وجود روابط و رفتارهاي نامثبت در مدرسه ازجمله خودخواهي و بي توجهي.
وجود اين عوامل در مدرسه موجب ايجاد حس ترس و تنهايي، بي اعتمادي، سلب اعتماد به نفس، تنش و استرس، و کاهش علاقه و ميزان يادگيري در دانش آموزان مي شود. از مجموع صحبت ها، مي توان چنين نتيجه گرفت که مدرسه شاد، مدرسه واقع نگري است که به جاي آرزوهاي بزرگسالانه و نگاه به آينده دور و نامحتمل، تأکيدش بر زمان حال و روياهاي کودکانه است؛ و مدرسه کل نگري است که به جاي رشد تونلي و طولي کودک (آموزش کودک در يک مسير باريک و با تأکيد بر يک هدف ويژه و يک بعد خاص از رشد)، رشد عرضي و همه جانبه را رسالت خود قرار دهد و به قول اشتاينر (بنيانگذار مدارس والدورف): خاک مدرسه را براي همه جنبه هاي رشد از جمله رواني- عاطفي (قلب)؛ ذهني-عقلاني (مغز)؛ و بدني-حرکتي (تن) غني مي سازد. در پايان بياييد اين شعار را سر دهيم که: کودکان شاد، بهتر مي آموزند.


 از گوشه و كنار 

مشاور وزير آموزش و پرورش:
ميانگين حقوق معلمان، 2 ميليون و 600 هزار تومان است
مشاور وزير آموزش و پرورش گفت که پول مهدکودک فرزندان، لباس خدمتگزاران، فوق العاده نوبت دوم مديران مدارس، بخشي از بيمه تکميلي کارکنان، بخشي از خريد خدمات و برون‌سپاري هنرستان‌ها، هزينه‌هاي جاري اداري ادارات کل و 9 ماه حق التدريس شاغلين پرداخت نشده است.
منصور مجاوري در برنامه تلويزيوني پرسشگر شبکه آموزش با بيان اينکه در نظام آموزش و پرورش کشور، بودجه‌اي تحت عنوان رفاهيات يا پاداش خاصي در آستانه عيد و ديگر ايام نداشته و نداريم گفت: بودجه رفاهي صرف بيمه تکميلي، ستاد اسکان نوروزي و خانه معلم ها مي‌شود.
مجاوري با بيان اينکه ريشه مشکلات بودجه‌اي را در عدم باور به هزينه‌هاي آموزش و پرورش مي‌دانم اظهار کرد: 2500 ميليارد تومان براي پاداش 95 توزيع کرديم، اما خرانه آن را در قالب تنخواه محاسبه و ما را دچار مشکل کرده که بايد سازمان برنامه و بودجه آن را حل کند.
به گفته وي حقوق معلمان به صورت ميانگين دو ميليون و 600 هزار تومان است. البته مدرک تحصيلي و سوابق آنها بالاست. ميانگين حقوق معلمان ما حدود 600 دلار است در حالي که در کشورهاي اطراف ما بيش از اينها دريافتي دارند و لوکزامبورگ آلمان بالاترين حقوق ها را به معلمان مي‌دهد.
مشاور وزير آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بخواهيد خط فقر را حساب کنيد بايد بينيد چند نفر از معلمان ما زير دو ميليون تومان حقوق مي‌گيرند. اين در حالي است که حقوق در آموزش و پرورش نسبت به وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو و دارايي و... بسيار پايين‌تر است و معلم از اين بي‌عدالتي ناراحت است.

در صورت تعطيلي زود هنگام مدارس؛

معرفي مديران متخلف ؛ به هيأت تخلفات اداري
رئيس اداره ارزيابي عملکرد آموزش و پرورش شهرستان‌هاي تهران با بيان اينکه مديراني که مدارس را زودتر از 28 اسفند ماه تعطيل کنند، به هيأت تخلفات اداري معرفي مي‌شوند، گفت: عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس، غيبت غير موجه تلقي مي‌شود.
محمد صيدلو رئيس اداره ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران در گفت‌وگو بافارس در خصوص «نحوه برخورد با مديران متخلفي که مدارس را زودتر از 28 اسفند ماه تعطيل کنند»، اظهار داشت: مديران مدارس قطعاً مدارس را زودتر از موعد مقرر تعطيل نمي‌کنند اما از طرف ديگر اتفاقي که مي‌افتد، اين است که دانش‌آموزان به مدرسه مراجعه نمي‌کنند.وي ادامه داد: به مديران مدارس اعلام کرده‌ايم عدم حضور دانش‌آموزان را به عنوان غيبت غير موجه تلقي
کنند.
رئيس اداره ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران افزود: يکي از راه‌هاي اطلاع ما از تعطيلي زود هنگام مدارس، گزارش‌هاي مردمي است.
صيدلو عنوان کرد: از 3 هزار مدرسه در شهرستان‌هاي استان تهران اگر براي نمونه 10 مدرسه نيز تعطيل کنند ما نمي‌توانيم مطلع شويم و اميد ما اين است که مردم در اين خصوص اطلاع دهند.
رئيس اداره ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران در پاسخ به اين پرسش که «با مديران متخلف چه برخوردي مي‌شود؟»، تأکيد کرد: مدير متخلف به هيأت تخلفات معرفي مي‌شود؛ چرا که قرار نيست مدير مدرسه که نماينده آموزش و پرورش است، سياست آموزش و پرورش را به سليقه خودش اعمال کند.


 سلامت دانش آموزي 

تغذيه مناسب براي دانش آموزان
(قسمت پاياني)
براي دانش آموزان صرف صبحانه به عنوان اصلي ترين وعده غذايي تحصيلي، متاسفانه مورد بي مهري فراواني واقع شده است. صبحانه باعث مي شود که انرژي مورد نياز مغز براي يادگيري کاملا به موقع فراهم شود و بدن براي نيازهاي خود به منابع ذخيره شده اي که بايد صرف رشد جسم شود مراجعه نکند.
- قهوه به لحاظ غني بودن از نظر ويتامين PP مي تواند بسيار مفيد باشد به شرط آنکه به اندازه و به موقع مصرف شود. بعضي از دانش آموزان در شب هاي امتحان براي فعال نگهداشتن مغز علي رغم خستگي به دليل اضطراب در يادگيري مطالب از اين ماده زياد استفاده مي کنند. توصيه مي شود در هنگام خستگي و نياز به خواب از قهوه استفاده نکنيد.
اين ويتامين علاوه بر قهوه در جگر، سويا، هويج، حبوبات، ماهي هاي چرب و گندم سبوس دار هم يافت مي شود.
- حفظ سلامت ارگان هاي دخيل در يادگيري از جمله چشم ها نيز در بحث تغذيه در نظر گرفته مي شوند. بامصرف مقادير مورد نياز ويتامين A به بهداشت چشم و بينايي خود توجه داشته باشيم. ويتامين A به صورت فراواني در کره، روغن ماهي، پنير، تخم مرغ، هويج و گوشت گوساله يافت مي شوند.
- پاره اي از افراد از عادات نامناسبي پيروي مي کنند و بدن را از دريافت پاره اي از منابع غذايي محروم مي کنند. مثلا از خوردن سبزي ها امتناع مي کنند و يا گوشت نمي خورند به نظر مي رسد که عادات غذايي خودمان را بايد مورد بازنگري قرار دهيم و تغييراتي در آن ايجاد کنيم.
در تغذيه زياد خوردن مهم نيست، خوب خوردن مهم است.
- تاجايي که ممکن است از مصرف مواد غذايي آماده اجتناب کنيد و به جاي آن به مواد غذايي تازه و طبيعي رو بياوريد.
- آهن به عنوان يکي از مواد معدني مورد نياز نقش مهمي در سلامت بدن دارد و فقر آهن يکي از عوامل مهم در چگونگي يادگيري است.بويژه دختر خانم ها که معمولا از فقر آهن بيشتري در رنج هستند.براي اين منظور تغذيه سرشار از آهن را توصيه مي کنيم. استفاده از موادي چون جگر، گوشت گاو، تخم مرغ، عدس، پيازچه و بويژه کشک که سرشار از آهن است توصيه مي شود.
- به خاطر داشته باشيد که سه چهارم آهن موجود در بدن در خون وجود دارد که براي حمل اکسيژن به ماهيچه ها و مغز بسيار ضروري و حياتي است. به همين دليل است که حالاتي مثل عدم تمرکز، خستگي، خواب آلودگي و بي حالي در افراد مبتلا به کمبود آهن به وفور ديده مي شود.


 كاغذ اخبار 

به‌زودي؛
ابلاغ بخشنامه پرداخت وام 30 ميليون توماني به فرهنگيان
معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش وپرورش درباره وام‌هاي پرداختي به فرهنگيان گفت: توافق نامه‌اي با بانک داريم؛ تفاهم نامه براي پرداخت يک بانک ديگر هم انجام شده است و به‌زودي بخشنامه‌اي براي پرداخت وام‌هاي 30 ميليون توماني نيز اعلام مي‌شود.
به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش،الهيار در مراسم افتتاحيه مرکز آموزشي، رفاهي فرهنگيان استاد نبوي در بوشهر ضمن بيان اينکه اين مرکز مجهز در خدمت فرهنگيان خواهد بود اضافه کرد: معاونت توسعه مديريت و پشتيباني داراي چهار وظيفه اصلي است که اگر خوب و دقيق تر کار کنيم به دستاورد هاي بهتري دست خواهيم يافت و خدمات بهتري ارائه خواهد شد.معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش وپرورش بيان کرد: هر کاري که کرده ايم وظيفه است و افتخار براي ما اين است که اين مجموعه را منسجم اداره کنيم که از همه منابع حداکثر بهره وري را داشته باشيم و رضايت را در دل فرهنگيان ايجاد کنيم و بتوانيم در تحقق اهداف آموزش و پرورش موثرباشيم.
الهيار در مورد وام هاي پرداختي به فرهنگيان نيز گفت: توافق نامه با بانک را داريم و تفاهم نامه براي پرداخت يک بانک ديگر هم انجام شده است و بخشنامه به زودي براي پرداخت وام‌هاي 30 ميليون توماني نيز انجام مي شود.

 

مدير کل فرهنگي و هنري، اردوها و فضاهاي پرورشي:
بازنگري در برگزاري اردوهاي راهيان نور
مدير کل فرهنگي و هنري، اردوها و فضاهاي پرورشي در جلسه بازنگري دستور العمل برگزاري اردوهاي راهيان نور از بازنگري دستورالعمل برگزاري اردوهاي راهيان نور خبر داد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش، علي رمضاني در اين جلسه اظهار کرد: نقش و جايگاه اردوي راهيان نور و اثر بخشي آن در تعميق هويت ملي دانش‌‌آموزان ضرورتي انکارناپذير است.وي تصريح کرد: بازنگري در دستورالعمل برگزاري اردوهاي راهيان نور به منظور تسهيل زمينه‌هاي برگزاري آن توام با ارتقاء سطح ايمني و امنيت اردو است.


 زنگ تفريح 

حال و هواي عيد در روستاي آبشينه همدان


 معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش:
 تدوين نقشه راه سازمان دانش‌آموزي تا مهر سال 97 

رئيس سازمان دانش‌آموزي از تهيه و تنظيم نقشه راه سازمان دانش‌آموزي تا مهر سال 97 خبر داد و بر تدوين رويکردهاي حاکم بر فعاليت‌هاي سازمان تاکيد کرد.عليرضا کاظمي در مراسم قدرداني از همکاران سازمان دانش‌آموزي و ديدار آخر سال با کارکنان اين سازمان با اشاره به تداوم برگزاري جلسات تخصصي و کارشناسي در سازمان اظهار کرد: اگر در يک مجموعه سازمان اختلاف و تفرقه وجود داشته باشد تمام انرژي آن سازمان صرف تضادها مي‌شود.رئيس سازمان دانش‌آموزي در بخش ديگري از سخنانش درباره چشم‌انداز فعاليت سازمان دانش‌آموزي گفت: بايد تلاش کنيم که مجموعه سازمان دانش‌آموزي دانش‌بنيان، يادگيرنده، ياددهنده، روبه جلو و با برنامه باشد. بنده در اين مدت سه ماهه که مسئوليت معاونت پرورشي و رياست سازمان دانش‌آموزي را برعهده گرفتم چالش‌هاي سازمان را شناسايي کرد‌ه‌ام.کاظمي با اشاره به اينکه بايد يک نقشه راه دقيق براي سازمان دانش‌آموزي تدوين کنيم گفت: از مهر سال 97 که آغاز تقويم اجرايي سازمان به شمار مي‌رود، بايد براساس اين نقشه حرکت کنيم.وي با بيان اينکه در حوزه پرورشي 20 سياست و راهبرد تدوين شده است، تصريح کرد: مشابه همين مسير در سازمان دانش‌آموزي نيز بايد طي شود و در اين مسير از تجربيات گذشتگان براي اصلاح سياست‌ها استفاده مي‌کنيم.معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه اولويت‌هاي راهبردي سازمان دانش‌آموزان نيز بر اساس سياست‌ها مشخص خواهد شد،اضافه کرد: بايد برنامه مورد تمرکز براي ما مشخص و رويکردهاي حاکم بر آن برنامه تدوين شود.

 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي