جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4144- تاریخ : 1396/12/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

وزير آموزش و پرورش :
اجراي طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان در 8 استان


اخبار خارجي


سلامت دانش آموزي


از گوشه و كنار


روان شناسي دانش آموزي


زنگ تفريح
اردوي دانش آموزي دختران عشاير

 وزير آموزش و پرورش :
  اجراي طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان در 8 استان 

وزير آموزش و پرورش از آغاز اجراي طرح آموزش مهارت دانش‌آموزان در هشت استان کشور و به کمک سازمان فني حرفه‌اي خبر داد. هدف از برگزاري اين دوره‌ها آن است که دانش‌آموزان مهارت‌هاي اوليه را فرا بگيرند و با بازار کار تا حدودي آشنا شوند.
سيدمحمد بطحايي در همايش نقش نظام آموزشي در توسعه کسب و کار که در دانشکده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد گفت: چالش اشتغال يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي کشور در سطح مديريت کلان است. بايد اعتراف کرد که اين چالش امروز تبديل به يک بحران شده است. بحراني که تمام شئون اجتماعي را تحت تاثير خود قرار داده است.
بطحايي در ادامه به اهميت کسب و کار و توسعه آن در جامعه اشاره کرد و گفت: توسعه کسب و کار صرف نظر از آثار اقتصادي که در وضع معيشتي مردم و توليد ناخالص داخلي کشور دارد، آثار اجتماعي، سياسي و فرهنگي مهمي در آينده کشور خواهد داشت.
وزير آموزش و پرورش افزايش نيروي جوان کشور در راس هرم جمعيتي را فرصت گرانقدر براي توسعه کشور دانست و تصريح کرد: اين نيروي جوان بايد وارد بازار کسب و کار شود و سهم قابل توجهي در توليد داخلي کشور ايفا کنند. در اين فضا آموزش و پرورش مي‌تواند نقش بسيار مهم و تاثير گذاري در بهبود کسب و کار و اشتغال داشته باشد.
وي ادامه داد: از گذشته تاکنون تلاش‌هاي بسيار زيادي در آموزش و پرورش انجام گرفته است تا بتواند نقش مورد انتظار را در کسب و کار و هرم شغلي کشور ايفا کند اما متاسفانه هنوز به جايگاه شايسته نرسيده است. از بعد از انقلاب آموزش و پرورش سعي بر اين داشت که حوزه آموزش عمومي ما با حوزه کسب و کار عجين شود که پيشرفت‌ها و موفقيت‌هايي نيز بدست آمده است اما اين حرکت سينوسي بوده است و آموزش و پرورش را از بهبود فضاي کسب و کار دور کرده است.
نظام آموزشي به دو دليل نقش خود را در بازار كار ايفا نكرد بطحايي از طرح‌هاي تام و کاد که در گذشته در آموزش و پرورش به منظور آشنايي و انس دانش‌آموزان با بازار کار اجرا شدند، نام برد و افزود: در سال 71 نيز در مقطع متوسطه شاخه کارودانش به نظام آموزشي اضافه شد. اما با توجه به استقبال و موفقيت اين طرح‌ها متاسفانه در ادامه به دلايلي اين روند ادامه پيدا نکرد و از وضع کيفي خود دور شد. نظام آموزشي ما به دو دليل نتوانسته است نقش خود را در بازار کسب و کار براي جامعه‌اي که دچار بحران اشتغال است، ايفا کند.
وزير آموزش و پرورش گفت: دليل اول اين است که نظام آموزشي ما از اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد به تدريج ماموريت خود را فراموش کرد. امروز مدارس ما هدف خود را از تربيت دانش‌آموزان، ورود به مراکز آموزش عالي و دوره‌هاي بالاي آن تعريف کرده‌اند. فضاي حاکم بر آموزش و پرورش ما تحت سيطره مطلق مهارت‌هاي شناختي شده است. آنچه امروز در مدارس به بچه‌ها مي‌آموزيم، منجر به يادگيري نمي‌شود. اين فضا به ما اجازه نمي‌دهد تا ساير مهارت‌هاي مورد نياز زندگي اجتماعي را آموزش دهيم. بچه‌هاي ما حداقل تا پايان دوره نهم بايد زندگي کردن، اخلاق، گفت‌وگو با يکديگر و صبوري را تمرين کنند.
وي ادامه داد: آموزش و پرورش بايد مجدانه نقش و ماموريت خود را براي بهبود بازار کسب و کار بازيابي کند. ما مسير بسيار دشواري را پيش رو داريم تا آموزش و پرورش به مسير اصلي خود بازگردد و تا زماني که اين اتفاق رخ ندهد، ساير دستگاه‌ها نيز نمي‌توانند در اين خصوص راهگشا باشند.بطحايي در ادامه در خصوص دليل دومي که آموزش و پرورش نتوانسته است نقش خود را به خوبي در بازار کسب و کار ايفا کند گفت: ما در برنامه‌ريزي درسي جاي بسيار کمي را در تقويت و تمرين مهارت‌هاي اجتماعي قرار داديم.
ما به خوبي از اين ظرفيت استفاده نمي‌کنيم و پيامد آن دور شدن جامعه از مدرسه است. ما دانش‌آموزان را از مدرسه زده کرده‌ايم زيرا بچه‌ها چيزهايي در مدرسه ياد مي‌گيرند که در جامعه به آن نياز ندارند در نتيجه دانش‌آموز از مدرسه مي‌ترسد و از آن فراري است.
وي افزود: ما تلاش‌هايي را براي بهبود کيفيت نظام آموزشي آغاز کرديم اما متاسفانه در آموزش و پرورش به دليل فرهنگ سازماني موجود، تغيير بسيار سخت است. البتهاين مساله باعث نمي‌شود که ما به فکر اصلاح نباشيم هرچند اين اصلاح‌به طور تدريجي باشد.
بطحايي يکي از اهداف آموزش و پرورش را تربيت دانش‌آموزان‌ براي ورود به بازار کار دانست و تصريح کرد: رئيس‌جمهوري در ابتداي سال تحصيلي و هنگام نواختن زنگ مهر گفتند که بايد مهارت‌هاي پايه و فني را در آموزش و پرورش ترويج دهيم به گونه‌اي که هر دانش‌آموز بعد از فارغ التحصيلي حداقل يک مهارت کسب کرده باشند.
وزير آموزش و پرورش از شروع طرحي در هشت استان کشور و به کمک سازمان فني حرفه‌اي خبر داد که دانش‌آموز در دوره‌هاي شش و بيست و چهارساعته مهارت‌هاي اوليه را فرا بگيرد و با بازار کار تا حدودي آشنا شوند و بدانند همه افراد نبايد وارد دانشگاه شوند و به غير از تحصيل در مراکز عالي، مسيرهاي ديگري نيز براي ادامه زندگي وجود دارد.


 اخبار خارجي 

يک کلاس درس ديجيتـال


(قسمت اول)
به کارگيري موفقيت‌آميز آموزش در مدارس علاوه بر نيروي انساني ياد دهنده که علم ودانش و مهارتش به روز باشد، نياز به بسترها و زيرساخت‌هاي فناوري دارد. با توجه به اين که آموزش در عصر حاضر تاحدودي وابسته به فناوري ارتباطات و اطلاعات است، گسترش بستر الکترونيکي و استفاده از ابزارها و مفاهيم نوين در مدارس، موجبات نوآوري،بسط اطلاعات و دسترسي آسان و کم هزينه را براي فراگيران فراهم مي‌نمايد. يادداشت حاضر قصد دارد تا با بهره‌گيري از يافته‌هاي علمي‌کارکنان انجمن استدلال و ياددهي تورنتو(کانادا) به عناصر مورد نياز در يک کلاس درس ديجيتال بپردازد. چه چيزي يک کلاس درس را تشکيل مي‌دهد؟آيا اين فضا است؟ به عنوان مثال يک اتاق. آيا يک فضاي منظم در باغ مي‌تواند يک کلاس باغباني باشد؟آيا تعداد دانش‌آموزان مهم ؟ آيا مي‌توان يک کنفرانس ويدئويي با هشت نفر براي مطالعه شيمي‌را به يک کلاس درس محول کرد؟يا شايد اين ابزار است. کلاس‌هاي نجاري چوب، اره، سمباده و چيزهاي ديگر براي شکل دادن به چوب خواهند داشت. اين مي‌تواند در يک مرکز حرفه‌اي يا محيط خرده فروشي باشد.کلاس آشپزي به احتمال زياد داراي قابلمه، ظرف و اجاق گاز است. اين مي‌تواند در يک مدرسه يا يک رستوران يا يک خانه باشد. در مورد متوسطه داشته‌هاي يک کلاس درس نظر شما چيست؟ قطعات آن چيست؟ يک معلم، دانش‌آموز، کتاب، کاغذ، مداد، صندلي، ميز و نشانه‌هايي براي ديوار، قفسه‌ها و…
سوال مهم در اينجا اين است که چه چيزي براي هدف، ابزار و فضاهاي کاري در کلاس‌هاي ديجيتال نياز است و وجود دارد. مثلا در مقايسه با کلاس درس نجاري، دقيقا کلاس «ديجيتال» از چه چيزي تشکيل شده است؟آيا انعطاف پذير است؟ (چرا که کلاس ديجيتال يک ايده انعطاف پذير است).
منبع:فانوس


 سلامت دانش آموزي  

تغذيه مناسب براي دانش آموزان

(قسمت اول)
براي دانش آموزان صرف صبحانه به عنوان اصلي ترين وعده غذايي تحصيلي، متاسفانه مورد بي مهري فراواني واقع شده است. صبحانه باعث مي شود که انرژي مورد نياز مغز براي يادگيري کاملا به موقع فراهم شود و بدن براي نيازهاي خود به منابع ذخيره شده اي که بايد صرف رشد جسم شود مراجعه
نکند.
1. تغذيه، دانش تغيير و تبديل مواد غذايي به انرژي است به عبارت ديگر تغذيه نشان مي دهد که چگونه مواد غذايي لازم به بدن بايد برسد.
2. تغذيه تحصيلي به ما نشان مي دهد که براي يادگيري و مطالعه و فعل و انفعالاتي که لازمه اين دو امر مهم هستند به چه ميزان و از چه منابعي بايد به دست آوريم.
3. مواد مغذي موادي هستند که نيازهاي بدني ما را فراهم
مي کنند و به ما در حفظ تعادل و سلامت جسمي و رواني کمک
مي کند. عمده ترين اين مواد عبارتند از:
الف) کربوهيدرات ها که در نان، سيب زميني، مربا، بيسکويت، شکر و ... يافت مي شوند.
ب) چربي ها که بويژه در کره، پنير، روغن زيتون و مارگارين و ... پيدا مي شوند.
ج) پروتئين ها که معمولا در گوشت، ماهي، تخم مرغ، شير و پنير فراوانند.
د) مواد معدني که به شکل فراواني در ميوه ها و سبزي ها يافت مي شوند.
هـ) آب که نقش بسيار مهمي هم به عنوان ماده مورد استفاده و هم به عنوان يک رسانا و حلال دارد و معمولا از طريق مصرف آب آشاميدني، نوشابه، ميوه يا سبزي ها به بدن مي رسد.
و) ويتامين ها که نقش مهمي در سلامت ما ايفا مي کنند و عموما در ميوه ها و سبزي ها يافت مي شوند.
تهيه و تنظيم:مريم گل محمدي



 از گوشه و كنار 

معاون وزير آموزش و پرورش:
دانش‌آموزان کم تحرک در اسارت فناوري‌هاي نوين

معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فقر حرکتي، وجود فناوري‌هاي نوين و زندگي در هزاره سوم را عامل بيماري‌هاي جسمي و روحي به ويژه در دانش‌آموزان دانست.
مهرزاد حميدي در اختتاميه چهارمين المپياد ورزشي درون مدرسه‌اي که در دبيرستان ماندگار البرز برگزار شد گفت: در هزاره سوم دنيا با فقر حرکتي مواجه هستيم و وجود فناوري‌هاي نوين نوجوانان و جوانان را به سکون وا مي‌دارد.
وي ادامه داد: انسان تک بعدي آسيب‌هاي متعدد روحي و جسمي را متحمل مي‌شود و با توجه به اينکه فعاليت در مناطق شهري کم است بايد براي اين موضوع چاره انديشي کرد.
حميدي با تاکيد بر اينکه آمادگي جسماني و سواد حرکتي نسل امروز در خطر است عنوان کرد: اين عامل موجب کوچ بيماري‌هاي دوره ميانسالي به سنين جواني شده است.
معاون تربيت بدني و سلامت وزرات آموزش و پرورش با بيان اينکه غفلت نسبت به ورزش و تحرک نتايج نامطلوبي دارد گفت: بي توجهي به ورزش همگاني زمينه گسترش آسيب‌هاي اجتماعي را ايجاد مي‌کند؛ متوليان ورزشي در ورزش قهرماني غرق شده‌اند.
حميدي فعاليت‌هاي ورزشي را عاملي براي بهبود سلامت جسمي و روحي و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي دانست و افزود: فرمايشات مقام رهبري مبني بر تهذيب، تحصيل و ورزش نشان از رشد متوازن جامعه دارد.معاون تربيت بدني و سلامت وزرات آموزش و پرورش افزايش دو ساعته درس تربيت بدني در پايه دوازدهم را تصميمي براي نجات نسل آينده از کم تحرکي دانست و گفت: متوليان ورزش کشور بايد بدانند که آموزش و پرورش رقيب آنها نيست و ورزش قهرماني از رهگذر آموزش و پرورش مي‌گذرد.

ابلاغ شيوه نامه اشتغال در مدارس خارج از کشور

شيوه نامه اشتغال نيروهاي تبعي غير فرهنگي در مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور صادر شد.
به گزارش مهر، غلامرضا کريمي، قائم مقام وزير و رئيس مرکز امور بين الملل و مدارس خارج از کشور گفت: شيوه نامه به کارگيري و اشتغال نيروهاي به تبعيت در سرپرستي ها و مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور صادر و در اختيار مديران مدارس ايراني در خارج از کشور قرار گرفته است.وي ادامه داد: برابر شيوه نامه صادره متقاضيان مقيم خارج از کشور لازم است تا ارديبهشت ماه تقاضاي خود را به همراه مدارک مربوطه به مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور ارائه دهند تا پس از بررسي تقاضاهاي وارده از سوي مدارس براي تأييد نهايي به مرکز امور بين الملل ارسال شود.کريمي اظهار کرد: هم‌چنين متقاضياني که هنوز در داخل کشور حضور داشته و قصد عزيمت به خارج از کشور را دارند لازم است با مراجعه به سايت مرکز امور بين الملل و مدارس خارج از کشور جزئيات و نحوه و شرايط اشتغال در مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور را مطالعه و سپس اقدامات لازم را جهت ارائه تقاضا و تکميل مدارک انجام دهند.رئيس مرکز امور بين الملل و مدارس خارج از کشور افزود: ‌صلاحيت هاي علمي و تخصصي افراد متقاضي در کميته تخصصي در مرکز امور بين الملل مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته و پس از تأييد نهايي به مدارس جمهوري اسلامي در کشور مورد تقاضا معرفي خواهند شد.
در حال حاضر 130 مدرسه در حدود 60 کشور تحت نظارت مرکز امور بين الملل و مدارس خارج از کشور مشغول به فعاليت مي‌باشند که افزون بر 1000 نفر معلم در آنها مشغول به تدريس هستند.


 روان شناسي دانش آموزي  

کودک خود را از روي نقاشي بشناسيد!

ناهيد ازغندي روانشناس کودک گفت،نخستين موردي که در بررسي نقاشي هاي کودک مورد توجه قرار گرفته جنبه کلي نقاشي از جمله کم رنگي، پررنگي ، کلفتي و نازکي خطوط، لرزش و منقطع بودن خط ها، تکرارها و پاک کردن هاي زياد است.
او در ادامه گفت: بزرگ و متفاوت کشيدن اندام خاصي از بدن در نقاشي وي نشانه وجود تعارض با اين نواحي در کودک بوده همچنين تأکيد بر روي کشيدن مژه و ابروها نشان از وسواس کودک مي دهد.
اين روانشناس با اشاره به شناخت ويژگي هاي رفتاري کودک بوسيله نقاشي وي تأکيد کرد: ترسيم سر بزرگ نشانه غرور و بر عکس سر کوچک بيانگر نااميدي و افسردگي، لب هاي پهن نشانگر پرخاشگري و خشونت، گردن بلند و باريک نشان ميل به برتر شدن، لب هاي نازک نشانه اضطراب در کودک است.
ازغندي در پايان اضافه کرد: خطوط مورد استفاده کودک در نقاشي خود نيز گوياي زواياي روحي وي بوده مانند خطوط بسيار پررنگ که نشانه نارضايتي و خشم بوده همچنين برعکس آن يعني خطوط کمرنگ بيانگر ملايمت، حساس و کمرويي است، شکسته و زاويه دار نشانگر ناآرامي، منحني نشان از ملايمت کودک مي باشد.
منبع : mihantaz.com


 زنگ تفريح 
 اردوي دانش آموزي دختران عشاير


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون