جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4139- تاریخ : 1396/12/17 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

يک معرفي، يک خوانش
از نيروي برتر استفاده کن!


شولوتل؛ ايزد بدشانسي و خوش‌شانسي !


جريمه پرتاب زباله از پنجره ماشين


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 از نيروي برتر استفاده کن! 

عنوان کتاب:نيروي برتر لاکي
نويسنده: سوزان پاترون
ترجمه:آنيتا يارمحمدي
«فرق نامادري با يک مامان واقعي اين است که مامان‌ها هيچ وقت راحت و آسوده ول نمي‌کنند و نمي‌روند. مامان‌ها قبول کرده‌اند که براي هميشه مامان آدم باشند.»
لاکي تريمبل دختري ده‌ساله است که مادرش را از دست‌داده و با نامادري‌اش ـ بريجيت ـ در شهري کوچک زندگي مي‌کند. محل زندگي آن‌ها شهري است دورافتاده به نام هاردپن که تنها 43 نفر جمعيت دارد. نامادري لاکي فرانسوي است و با وجود تفاوت فرهنگي دو کشور و شرايط سخت زندگي (هم چون نداري، گرما، توفان و باران‌هاي شديد) سرپرستي لاکي را به عهده گرفته‌است و به او محبتي مادرانه دارد. لاکي که فکر مي‌کند نامادريش از او خسته‌شده است و قصد دارد ترکش کند، رنج مي‌کشد و به‌دنبال چاره‌اي براي آن است.
لاکي براي نگاه‌داشتن نامادري خود در پي کشف و به‌کارگيري «نيروي برتر» خود است. اصطلاح «نيروي برتر» از گفت‌وگوهاي گروه «ده گام » وام گرفته شده است. در اين گروه، افراد معتاد از تجربه‌هاي خود مي‌گويند و اين‌که چگونه وقتي به آخر خط مي‌رسند، نيروي برتر خود را مي‌يابند؛ نيرويي که نجات بخش آن‌هاست.
پرداختن به نيروي شگفت‌انگيز خيال و اهميت خيال‌پردازي در تحمل شرايط سخت و دشوار از ويژگي‌هاي کتاب است. شخصيت‌هاي داستان با داشتن روياست که مي‌توانند شعله‌ي اميد را هم‌چنان در ذهن و جان خود زنده نگه‌دارند. طنز شيرين کتاب، نيز از نقاط قوت کتاب است که از تلخي و گزندگي قصه مي‌کاهد.
اين کتاب برنده‌ي مدال نيوبري 2007 است. اين کتاب هم‌چنين کتاب برگزيده‌ي شوراي کتاب کودک آمريکا، کتاب برتر کتاب خانه‌هاي آمريکا ALA و منتخب مجله ي Kirkus Review است.


 شولوتل؛ ايزد بدشانسي و خوش‌شانسي ! 

در اسطوره‌شناسي آزتک، شولوتل، ايزد همراه با رعد و برق و آذرخش، و همين‌طور ايزد همراه با مرگ بود. شولوتل را اغلب در ارتباط با عالم زيرين (دنياي اموات يا مُردگان)، به‌تصوير کشيده‌اند.شولوتل، در زندگاني پس از مرگ شماري از اسطوره‌ها، کمک‌هاي بسياري به مردگان در سفر خود به ميکتلان نمود.
شولوتل هم‌چنين خداي آتش و همين‌طور خداي بداقبالي يا شانس بد نيز، به‌شمار مي‌آمد. او با کوئتزال کواتل دوقلو بود، و هر دوي آن‌ها، جفتي بودند که فرزندان کواتليکوئه باکره به‌شمار مي‌آمدند. وي هم‌چنين تجسمي تيره و تار از شخصيت ونوس (يا زهره يا ناهيد)، ستاره‌ي شامگاهي بود.
وي نگهباني از خورشيد را، هنگامي‌که در شب به عالم زيرين (دنياي مردگان) فرو مي‌رفت، بر عهده داشت. او هم‌چنين به کوئتزال کواتل در برآوردن نوع بشر و آتش، از عالم زيرين ياري رساند.
در آثار هنري، شولوتل به‌صورت يک اسکلت، يا به شکل مردي با سر سگ، يا يک حيوان غول‌آسا با پاهاي برعکس به‌تصوير کشيده شده‌است.
او هم‌چنين به‌عنوان حامي و پشتيبان توپ‌بازي مزوآمريکايي شناخته مي‌شد. او در همراهي با شوکوتل به‌عنوان خداي آتش آزتک‌ها نيز، معرفي شده‌است.


 جريمه پرتاب زباله از پنجره ماشين 

مطابق قانون اگر ماموران پليس راهنمايي و رانندگي، خودرويي را مشاهده کنند که از داخل آن زباله‌‌اي به بيرون ريخته مي‌شود، آنان حق جريمه و اعمال قانون را دارند. مبلغ جريمه در شهر تهران 300 هزار ريال(30 هزار تومان) است و هر جا که ماموران ما با چنين موردي روبه‌رو شوند حتما نسبت به اعمال قانون متخلفان اقدام خواهند کرد. البته گفتن دارد که ميزان اين جريمه در مقايسه با کشورهايي مثل انگليس و ژاپن بسيار کم است. جريمه‌ي پرتاب زباله در انگلستان، 340 ميليون تومان و در سنگاپور هزار دلار است و در بار چهارم فرد متخلف بايد با پيشبندي که روي آن نوشته شده «من شهر را کثيف کرده‌ام» خيابان‌ها را جارو کند!


آذر فخري


 دل گويه 

اندر احوالات خانه‌تکاني
اميرعلي نصيري
«موسم گل شد و وقت گل‌چيدن» و ما هم به سنت ديرينه‌مان خانه را مي‌تکانيم تا شايد به اين بهانه دل‌هامان نيز از گرد و غبار زدوده شود. با توجه به اين‌که سال‌هاست شخصاً در اين زمينه دستي بر آتش دارم، نکاتي را يادآوري مي‌کنم:
1. صرفه‌جويي: به ويژه در زمينه‌ي آب ضروري است تا تابستان کم آبي نداشته باشيم.
الف) فرش‌ها را براي شست‌وشو به قالي‌شويي بدهيم و با آب آشاميدني نشوييم.
ب) حياط را با جاروي نمناک جارو کنيم نه با فشار آب.
ج) اگر هنوز از کرکره‌هاي فلزي استفاده مي‌کنيم، به‌جاي شست‌وشوي آن‌ها از پارچه خيس‌شده در محلول آب و پودر ماشين لباسشويي استفاده کنيم. براي شست‌وشوي خودرو نيز مي‌توان از اين روش استفاده‌کرد.
2. رعايت مسايل ايمني: براي پيشگيري از حوادث ناشي از خانه‌تکاني مانند: گرفتگي عضلات، عارضه‌ي ستون فقرات، بريدگي و مسموميت ناشي از مواد شوينده:
الف) در هنگام نظافت (خصوصاً پنجره‌ها) مراقب سقوط از ارتفاع باشيم.
ب) در زمان بلندکردن اشياء از روي زمين، به‌جاي خم‌شدن، بنشينيم و با فشار بر روي پاها جسم را بلند کنيم.
ج) در هنگام کشيدن اشياء بر روي زمين،‌ با کمر به جسم تکيه داده و در حالي‌که صاف ايستاده‌ايم با گام برداشتن به عقب آن را هُل دهيم.
د) استفاده از پوشش مناسب نيز بديهي است: ماسک،‌ روسري يا سربند، دستکش نخي براي گردگيري و صنعتي براي مواد شوينده.
3. عدم مزاحمت براي همسايگان: مصداق‌هاي مزاحمت مي‌تواند موارد زير باشد:
الف)‌ کارکردن در صبح زود يا ديروقت در شب.
ب) کشيدن اجسام نوک‌ تيز بر کف اتاق.
ج) رها کردن زباله‌ها و اجناس بلااستفاده به حال خود.
در پايان،‌ اگر به‌تنهايي از پس کاري بر نمي‌آييد،‌ کمک بگيريد. کمک‌خواستن مطلقاً‌ نشانه‌ي ‌ضعف شما نيست. سال نو پيشاپيش مبارک!


 سرمقاله 

تربيت دستوري براي کودکان کار ساز نيست
حميدرضا عسگري
معمولاً پدر و مادرها براي تربيت فرزندان به دنبال يك سري رفتارهاي دسته بندي شده و موجه مي‌باشند كه بعضاً حتي خود آنها در سنين كودكي از‌آن پيروي نكرده‌اند. به عبارتي بخشي از آنچه به عنوان الگوهاي مثبت رفتاري براي كودكان در نظر مي‌گيرند،همان رفتارهايي است كه خودشان به آن متعهد نبوده‌اند.
البته اين موضوع اميدواركننده اي است كه والدين با توجه به تجاربي كه كسب كرده‌اند، فرزندان را به سمتي هدايت كنند كه بيشترين نتيجه را در سال‌هاي ابتدايي زندگي خود بگيرند. يكي از اين الگوهاي رفتاري كه براي خانواده ها بسيار مهم است، اقدام به مطالعه از سوي فرزندان مي‌باشد.
به عبارتي وقتي والدين فرزند خود را درحال مطالعه مشاهده مي كنند به خود آرامش و اطمينان خاطر مي‌دهند كه اوقات فراغت فرزندشان با مطالعه دروس و مطالب علمي صرف مي شود و از اين بابت خود را تحسين مي‌كنند. اين درحالي است كه شايد فرزندان با شناخت نسبت به رفتار والدين تنها در آن زمان مشخص به ظاهر مشغول مطالعه شوند تا مورد سرزنش والدين قرار نگيرند.
اما خواستن از فرزندان براي رعايت يك امري كه خودمان به لحاظ رفتاري به آن تعهدي نداشته و نداريم، عملي بيهوده است. والدين بايد بخشي از شبانه روز يا ايام هفته را به زمان مطالعه اختصاص دهند و در آن هنگام فرزندان را متوجه خود سازند.
اين عادت رفتاري خود به خود رفتار دانش‌آموزان و كودكان را تغيير خواهد داد و بي آنكه چالشي به وجود آيد خود را مقيد به انجام مطالعه مي‌كنند. شكل دهي رفتار و تربيت افراد اگرچه در سنين پايين خيلي راحت تر شكل خواهد گرفت، اما امروز كودكان به بينشي رسيده‌اند كه براي انجام هركار و دستوري به دنبال دليل عيني مي‌گردند. وقتي والدين فرزندشان را به مطالعه كردن دراوقات فراغت توصيه مي‌كنند، همين مسئله براي كودكان به پرسش عيني مبدل مي‌شود كه اگر مطالعه خوب است، چرا والدين چنين عملي را انجام نمي‌دهند؟!
اين پرسش دقيقاً همان انگيزه فرزندان براي انجام امور مورد نظر والدين مي باشد. اگرچه والدين به سبب سن وسال بيشتر از تجارب به مراتب ارزنده‌اي برخوردارند، بايد اين تجارب براي كودكان به نمايش بگذارند تا آنها بپذيرند كه اين رفتارها و الگوهاي تربيتي بايد مورد توجه قرار گيرد، چرا كه از اهميت بالايي براي خانواده برخوردار است.
hamidasgari2020@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون